60 de stareti si starete din Arhiepiscopia Iasilor au participat la Sinaxa monahala

Centrul Social-Cultural "Sfantul Paisie" al Manastirii Neamt a gazduit, in zilele de 14 si 15 noiembrie, Sinaxa monahala cu staretii si staretele din Arhiepiscopia Iasilor, prezidata de Inalt Preasfintitul Parinte Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei si Arhiepiscopul Iasilor. Intalnirea monahala din acest an a coincis cu praznuirea Sfantului Paisie Velicikovski de la Neamt si a avut ca tema principala "Gandul la moarte", informeaza "Ziarul Lumina".60 de stareti si starete din Arhiepiscopia Iasilor au participat zilele trecute la Sinaxa monahala anuala, organizata la Manastirea Neamt. Tema intalnirii monahale din acest an a fost "Gandul la moarte", in acest sens prezentandu-se referate si marturii ale staretilor participanti despre mutarea la Domnul a unora dintre vietuitorii din manastiri care s-au evidentiat printr-o viata imbunatatita si un sfarsit crestinesc cu pace.In cuvantul de deschidere a lucrarilor Sinaxei, Inalt Preasfintitul Parinte Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei si Arhiepiscopul Iasilor, a subliniat motivatia alegerii temei. "In perspectiva mortii si a judecatii noastre, avem o responsabilitate uriasa, intrucat, in manastirile pe care le pastorim vietuiesc mai mult de 2.000 de suflete, eparhia noastra fiind cea mai numeroasa in acest sens. De aceea, influenta noastra nu doar asupra monahismului moldav sau a monahismului romanesc, ci a monahismului in general, in Biserica drept-slavitoare, este imensa. Responsabilitatea fiind uriasa, numarul de monahi mare si capacitatea de influentare deosebita, in ceasul mortii vom da seama nu numai de ceea ce am implinit fiecare in parte, cat si de influenta in bine sau in rau pe care am exercitat-o in jurul nostru, dar si asupra intregului monahism ortodox. De aceea am gandit ca este potrivit sa asezam intalnirea noastra sub egida Sfantului Paisie, poate cel mai mare staret si indrumator duhovnicesc care a vietuit in manastirile din Moldova, si a gandului la moarte", le-a spus IPS Teofan staretelor si staretilor prezenti."Despre gandul la moarte"In continuare, a urmat prezentarea referatului "Despre gandul la moarte", sustinuta de arhim. Nichifor Horia, staretul Manastirii "Sfintii Trei Ierarhi" din Iasi si exarhul administrativ al Arhiepiscopiei Iasilor. In cadrul prezentarii, printre altele, parintele ahimandrit a aratat ca "sinaxa de anul acesta, prin indemnul de a ne aduce aminte de moarte, ne cheama nu doar la o intelegere mai dreapta a cum sa traim autentic in duhul fagaduintelor depuse, ci, mai ales, sa traim cele intelese fara amanare, fara amagire. Moartea, scria mitropolitul Antonie al Surojului, ne lanseaza o provocare: sa crestem la deplina noastra masura, calauziti de o aspiratie statornica, straduindu-ne necontenit a fi tot ce putem fi, fara vreo nadejde ca vom putea fi mai buni candva, mai tarziu, daca nu ne ingrijim chiar azi sa fim cum trebuie, iar Dostoievski spunea ca iadul poate fi rezumat in doua vorbe: "prea tarziu!". Gandul mortii ce ii este pus inainte spre amintire monahului nu trebuie inteles doar ca o stramtorare, o frica de pedeapsa celor rele. Gandul mortii trebuie inteles ca frica cea dreapta a monahului de a rataci, de a se insela, de a trada alegerea pe care a facut-o in mijlocul bisericii, de a se trada pana la urma pe el insusi in dorul sau cel mai adanc, in alegerea sa cea sfanta de a urma Domnului, de a se lupta cu patimile ce intuneca sufletul. Gandul mortii este oglinda in care se descopera ravna sau delasarea monahului pentru trairea voii lui Dumnezeu, este cumpana ce descopera masura luptei celei bune cu desartaciunea multor griji, a multor placeri si ravniri. De aceea, pocainta monahului nu este aprinsa in suflet doar de frica de a pacatui, cat mai ales de nadejdea ca, lucrand voia lui Dumnezeu, il are ajutator si luminator sufletului pe Cel caruia i s-a incredintat, pe Cel ce ii cunoaste nu doar neputinta si gandul plecat spre rau, ci si dorul cel mai adanc, suspinul nespus si cautarea cea buna. Fagaduintei in slujba tunderii sale in monahism ii urmeaza rugaciunea ca Dumnezeu, Cel ce a zis "mai degraba va uita mama pe fiii sai, decat te voi uita Eu pe tine", sa se faca pentru noul monah "zid tare impotriva vrajmasului, piatra de rabdare, pricina de mangaiere, datator de tarie, daruitor de suflet bun, impreuna-nevoitor in barbatie, impreuna culcandu-Se si impreuna sculandu-Se cu tine, indulcind si veselind inima ta cu mangaierea Sfantului Duh""."Despre tinuta monahala"Lucrarile au continuat cu sustinerea de catre arhim. Ioan Harpa, exarh de zona Botosani al Arhiepiscopiei Iasilor, a referatului "Despre tinuta monahala": "Ce legatura este intre gandul la moarte - tema generala a sinaxei noastre - si tinuta monahala? Aparent, ele par a fi straine oarecum una de alta, insa cercetand atat continutul randuielii slujbei calugariei, cat si al celei din slujba inmormantarii monahilor, constatam ca intre aceste doua subiecte este o mare legatura. Monahul isi incepe lupta duhovniceasca de omorare a poftelor si a patimilor de tot felul in momentul in care incepe sa moara pentru lume, cand se hotaraste sa renunte in totalitate la numele si la hainele lumesti pe care le-a avut pana in momentul ceremoniei liturgice de consacrare intru calugar. Acesta este de fapt primul semn al mortii lui. Tipicul acestei randuieli liturgice, asa cum ni s-a pastrat in Molitfelnic, subliniaza faptul ca staretul este cel care se ocupa de procurarea hainelor calugaresti ale celui ce va primi tunderea. In nici un caz acestea nu trebuie sa fie ale candidatului. Pe acestea le va aduce inca de la vecernia din ajunul calugariei in biserica si le va pune pe solee, in fata sfantului altar, sub icoana imparateasca a Mantuitorului. Aici vor ramane pana in momentul slujbei propriu-zise. O traditie neconsemnata in scris venita de la batrani spune ca hainele primesc, cat se afla aici, un har special care il va ajuta pe cel ce le imbraca sa-si pastreze si chiar sa-si sporeasca in toata viata lui ravna in pregatirea pentru primirea celor sfinte, pentru primirea leacului nemuririi, si, in chip mistic, granita dintre cer si pamant, poarta cerului. Fara de aceste haine monahul nu are ce cauta in locul acesta"."Despre hrana monahului"In cea de-a doua zi a Sinaxei, arhim. Luca Diaconu, exarh de zona Neamt al Arhiepiscopiei Iasilor, a prezentat lucrarea "Despre hrana monahului", iar arhim. Petroniu Marin, presedintele Consistoriului Mitropolitan Monahal al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, a vorbit despre "Saracia de bunavoie asumata prin fagaduintele monahale".In referatul prezentat, arhim. Luca Diaconu a evidentiat ca "in primul rand, in obstile monahale nu trebuie sa se consume carne, pentru ca aceasta impiedica sporirea duhovniceasca, dupa cum precizeaza Sfantul Ignatie Briancianinov: "Noi ne ferim de folosirea carnii, nu pentru ca am socotit-o necurata, ci pentru ca ea ingreuneaza foarte mult intreaga noastra alcatuire, impiedicand sporirea duhovniceasca". In al doilea rand, monahul trebuie sa se infraneze de la mancarea de carne si in afara manastirii, tocmai pentru ca aceasta constituie o lege monahala. Iar in al treilea rand, istoria monahismului, cu experientele, cu caderile si ridicarile sale, a dovedit ca atat timp cat monahii au ramas la o alimentatie vegetariana paradisiaca, alternata din cand in cand cu una lacto-vegetariana pentru vindecarea mandriei, regula ceruta de toate randuielile monahale cunoscute, nu au degenerat intr-o vietuire lumeasca".Marturii despre monahii cu viata imbunatatitaLucrarile Sinaxei monahale cu staretii si staretele din Arhiepiscopia Iasilor au cuprins si marturiile staretilor participanti despre mutarea la Domnul a unor vietuitori din obstile pe care le pastoresc, care s-au evidentiat printr-o viata imbunatatita si un sfarsit crestinesc, cu pace. In acest sens, arhim. Benedict Sauciuc, staretul Manastirii Neamt, a vorbit despre monahul Gamaliil Pavaloiu; protos. Teodosie Plesca, staretul Manastirii Zosin, a vorbit despre protos. Pimen Chirila; maica stareta Olimpiada Chiriac de la Manastirea Agapia a vorbit despre monahia Magdalena Tofan; maica stareta Iosefina Giosanu de la Manastirea Varatec a evocat-o pe monahia Agafia Borcea; maica stareta Ambrozia Hrituc de la Manastirea Agafton a vorbit despre monahia Lavrentia Nita; iar arhim. Pahomie Catana, staretul Sihlei, a vorbit despre viata parintelui Visarion Ghibilic, dar si desprea cea a egumenului Andrei Ionescu si a monahului Spiridon Rusu, acesta din urma plecat la Domnul in ziua praznuirii Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, 8 noiembrie, a acestui an.Slujbe in cinstea Sfantului Paisie VelicikovskiIntrucat Sinaxa monahala cu staretii si staretele din Arhiepiscopia Iasilor din acest an s-a desfasurat pe parcursul zilei liturgice 14-15 noiembrie, cand a avut loc praznuirea Sfantului Paisie Velicikovski, in Biserica "Inaltarea Domnului" a Manastirii Neamt, IPS Teofan, in sobor de preoti si diaconi, a oficiat miercuri seara slujba Privegherii in cinstea Sfantului, iar ieri-dimineata, Sfanta Liturghie.La finalul Sfintei Liturghii, la care au slujit sapte dintre staretii participanti la lucrarile Sinaxei, precum si cei trei parinti exarhi din Arhiepiscopia Iasilor, IPS Teofan a rostit un cuvant de invatatura, in care a subliniat importanta duhovniceasca a zilei: "Multumim lui Dumnezeu ca ne-a invrednicit de maretul praznic al monahismului, inchinat Sfantului Preacuviosului Parintelui nostru Paisie de la Neamt, sa fim chiar in lavra in care Sfantul s-a nevoit si s-a rugat impreuna cu sutele de calugari din vremea lui, sa fim alaturi de mormantul lui si de sfintele lui moaste. Am incercat, de-a lungul acestei zile liturgice, sa patrundem in duhul parintelui Paisie si sa ne lasam patrunsi de trairea si invatatura marelui duhovnic si staret, in dorul nostru dupa Dumnezeu. Nu a avut Sfantul Paisie un alt gand, un alt dor si o alta dorinta decat sa-L gaseasca pe Dumnezeu si sa gaseasca loc potrivit unde sa se mantuiasca si sa gaseasca drum spre imparatia cerurilor, iar dupa cautari de nenumarati ani, a gasit Moldova cu manastirile ei, Dragomirna, Secu, si in cele din urma Neamt, unde a simtit ca este locul prielnic sa-si sfarseasca zilele dupa indelunga osteneala in via Domnului".A urmat apoi cuvantul de multumire al parintelui arhimandrit Benedict Sauciuc, staretul Manastirii Neamt, care a mentionat si faptul ca in anii din urma, foarte multi credinciosi de peste hotare, in special din Ucraina, vin sa se inchine la moastele Sfantului Paisie, cunoscut din ce in ce mai mult in toata lumea ortodoxa."S-a formulat imperativul de a continua in cele bune"Lucrarile Sinaxei monahale cu staretii si staretele din Arhiepiscopia Iasilor s-a incheiat cu discutiile legate de diferite probleme administrative si cu audientele primite de IPS Teofan. Despre concluziile intalnirii monahale din acest an, mai multe detalii ne-a oferit arhim. Nichifor Horia, exarhul administrativ al Arhiepiscopiei Iasilor: "In urma alocutiunilor rostite si a raspunsurilor la intrebarile staretilor participanti la Sinaxa, s-a formulat imperativul pentru manastirile care pastreaza cu acrivie traditia monahala a predaniei Sfintilor Parinti de a continua in cele bune, iar acolo unde acestea nu sunt inca la masura pe care Sfintii Parinti ne-o pun inainte, sa se aiba in vedere implinirea rigorilor descoperite in canoanele bisericesti si in hotararilor sinodale. Scopul acestei intalniri a fost acela de a deslusi clar unele probleme monahale si administrative, precum si acela de a sti sa alegem cu discernamant intre iconomie si acrivie, dupa masura pe care Sfintii Parinti ne-au aratat-o."

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 572

Id: 25932

Data: Nov 16, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).