A treia zi dupa Scripturi

Daca ne-am intreba la ce se refera articolul din Crez ca Hristos 'a inviat a treia zi dupa Scripturi', am fi tentati sa raspundem fara indoiala ca marturisirea se sprijina pe Scripturile Noului Testament. Totusi, expresia este preluata intocmai din Noul Testament, fiind un citat din 1 Corinteni 15, 4, ceea ce complica lucrurile. Care sunt aceste Scripturi, numite asa chiar de Noul Testament? La ce se refera? La vreo scriptura necunoscuta? La vreun apocrif nedescoperit sau vreo evanghelie primordiala nestiuta?Desigur, marturia invierii a treia zi a Mantuitorului se gaseste in evanghelii (Marcu 9:31; Matei 16:21; 17:23; 20:19; Luca 9:22; 18:33; 24:7.46; in Ioan lipseste) si in Fapte (10:40), facand parte din kerygma apostolica, adica din propovaduirea credintei crestine de catre Biserica primara. Totusi, asa cum demonstreaza studiile nou-testamentare, evangheliile au fost scrise mai tarziu (probabil dupa 70 d.Hr.), pe cand Epistola 1 Corinteni a fost scrisa la Pastele anului 55 d.Hr., fiind deci anterioara Evangheliilor (cf. Udo Schnelle, Einleitung in das Neue Testament, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, 52005, UTB 1830, p. 75). Cu siguranta deci Sf. Apostol Pavel nu cita nici una dintre cele patru Evanghelii spunand 'dupa Scripturi'. Invocarea de catre 1 Corinteni a Scripturilor nu se poate referi nici la traditia orala care a stat la baza scrierii Evangheliilor, pentru ca sunt avute in vedere concret scrieri (graphai).Scripturile Bisericii primareDe fapt, pentru Biserica primara, 'Scripturile' sunt Vechiul Testament, pe care crestinii l-au preluat din iudaism. Tot in 1 Corinteni, dar la 6, 16, Sf. Pavel citeaza un text din Facere 2, 'vor fi amandoi un trup', spunand: 'zice Scriptura'. La fel procedeaza si in alte locuri: in Galateni 3, 8 invoca Scriptura care a binevestit lui Avraam: 'Ca se vor binecuvanta in tine toate neamurile'; sau in 4, 29: 'ce zice Scriptura?' si citeaza din Facere 20 'Izgoneste pe roaba si fiul ei, caci nu va mosteni fiul roabei, impreuna cu fiul celei libere''; de asemenea in Romani 4, 3; 9, 17. Mai ales Evanghelia lui Ioan foloseste direct invocarea Scripturii si exemplele pot continua.Totusi, in Scripturile Vechiului Testament nu scrie punctual ca Mesia sau cineva va invia a treia zi. Exista doar aluzii la aceasta idee, dar facute intr-un mod aproape imperceptibil pentru cititorul care nu are in minte mesajul Noului Testament. O asemenea aluzie este Osea 6, 2 (Hans Conzelmann, A Commentary of the First Epistle to the Corinthians, Fortress Press, Philadelphia, 1975, Hermeneia, pp. 253-254).'Veniti sa ne intoarcem catre Domnul, caci numai El, dupa ce ne-a ranit, ne tamaduieste, iar dupa ce ne-a batut, ne leaga ranile noastre. Şi dupa doua zile din nou ne va da viata, iar in ziua a treia ne va ridica iarasi si vom trai in fata Lui. Sa-L cunoastem, sa ne sarguim sa cunoastem cine este Domnul! Venirea Lui este sigura ca ivirea zorilor.' (Osea 6, 1-3).Textul in sine nu vorbeste propriu-zis de inviere, ci de vindecarea unei natiuni bolnave. Asa cum arata Hans Walter Wolff, existau la indemana cateva exemple importante cu zei care chiar inviau a treia zi, precum Adonis (Lucian, De Syria dea 6), Osiris (Plutarh, De Iside et Osiride 13, 356 C; 19, 366 F) sau Tammuz, in cautarea caruia zeita Inanna coboara in locasul mortii timp de trei zile si trei nopti. Totusi, in Osea 6, 2, imaginea, chiar daca a fost cumva inspirata din istoria religiilor, capata mai degraba alte valente, fiind folosita proverbial, ca o vindecare intr-o perioada foarte scurta de timp (H.W. Wolff, Hosea. A Commentary on the Book of the Prophet Hosea, Fortress Press, Philadelphia, 1974, Hermeneia, pp. 117-118).A treia ziDe altfel, Osea 6, 2 trebuie incadrat in randul unor texte care utilizeaza semnificatia de deplinatate a numarului 'trei'. Avraam este incercat de Dumnezeu poruncindu-i-se sa-l aduca jertfa pe fiul iubit, Isaac, pe un munte pe care i-l va arata Dumnezeu. Patriarhul porneste la drum, iar dupa trei zile vede acel loc: 'Iar a treia zi, ridicandu-si Avraam ochii, a vazut in departare locul acela' (Facere 22, 4). Moise ii cere faraonului sa-i lase pe israeliti cale de trei zile in pustiu sa jertfeasca: 'Dumnezeul Evreilor ne-a chemat; lasa-ne sa mergem in pustie cale de trei zile, ca sa aducem jertfa Domnului Dumnezeului nostru' (Iesire 5, 3; cf. 3, 18; 8, 27). Dupa izbavirea de la Marea Rosie, israelitii gasesc abia a treia zi apa la Mara, unde se intampla minunea indulcirii apei amare (cf. Iesire 15, 22). Regele Iezechia, imbolnavit de moarte, primeste de la profetul Isaia vestea vindecarii in a treia zi: 'Asa zice Domnul Dumnezeul lui David, stramosul tau: Am auzit rugaciunea ta si am vazut lacrimile tale; te vei vindeca si a treia zi te vei duce in templul Domnului' (4 Regi 20, 5). De asemenea, pentru a-si salva poporul, regina Estera tine un post de trei zile, iar 'dupa trei zile de rugaciune si-a dezbracat hainele cele de jale si s-a imbracat in cele de regina' (Estera 5, 1). Se observa ca in toate aceste cazuri invocate a treia zi este asociata fie aducerii unei jertfe importante (in cazul lui Avraam sau al israelitilor din Egipt), fie recapatarii vietii (minunea de la Mara, adica salvarea de la sete, insanatosirea regelui Iezechia si, in sfarsit, izbavirea poporului de la decretul de executare in masa).Totusi, citit prin raportarea Noul Testament, Osea 6, 2 devine foarte interesant.Prin lupa ParintilorPrima atestare a lecturii crestine a textului o intalnim la Tertulian, in polemicile sale impotriva marcionitilor (care negau valoarea Vechiului Testament), dar si iudeilor (care il interpretau fara perspectiva hristica). 'A fost foarte potrivit ca cel care L-a ingropat pe Domnul sa fie amintit astfel de profetie si de aceea sa fie numit 'binecuvantat', pentru ca profetia nu lasa deoparte slujirea (evlavioasa) a femeilor care s-au indreptat inainte de ivirea zorilor la mormant cu aromatele pe care le-au pregatit. Pentru ca despre aceasta intamplare se spune la Osea: 'Ca sa-Mi caute fata vegheaza pana in zori, spunand despre Mine: 'Veniti sa ne intoarcem catre Domnul, caci El ne-a micsorat si ne va vindeca, El ne-a lovit si ne va lega, dupa doua zile ne va invia, iar in a treia zi ne va ridica'. Caci cine ar putea refuza sa creada ca aceste cuvinte rasunau mereu in mintea acelor femei intre intristarea parasirii cu care pe moment li se parea ca sunt lovite de Domnul si nadejdea invierii insesi, prin care gandeau prea bine ca totul li se va da inapoi?' (Impotriva lui Marcion 4, 14, 1 trad. Holmes, in: Ante-Nicene Fathers 3, pp. 421-422). 'De aceea, de ce dupa invierea Lui din morti, care s-a petrecut a treia zi, cerurile L-au primit iarasi? Era potrivit profetiei lui Osea, rostita astfel: 'In zori vor veni la Mine, spunand, Veniti sa ne intoarcem catre Domnul Dumnezeul nostru, pentru ca El Insusi ne va scoate si ne va izbavi, dupa un timp de doua zile, a treia zi' - care este slavita Lui inviere - El L-a primit iarasi in ceruri (de unde venise impreuna cu Duhul la Fecioara) pe Cel a carui nastere si patima deopotriva iudeii nu au reusit sa o marturiseasca' (Raspuns impotriva iudeilor 13, 23, trad. S. Thelwall, in: ANF 3, p. 171).Totusi, Tertulian nu explica suficient pluralul 'vom invia', pe care il leaga de femeile mironosite. Cam in aceeasi perioada, textul intra si in ansamblul argumentativ al marelui alexandrin Origen. El raporteaza 'a treia zi' la invierea Mantuitorului, iar pluralul la invierea credinciosilor alaturi de Hristos.'Faraonul nu permitea ca fiii lui Israel sa ajunga la locul semnelor, nu permitea ca ei sa inainteze intr-atat incat sa se poata bucura de tainele celei de a treia zi. Asculta-l pe profet: Dumnezeu ne va readuce la viata dupa doua zile, iar in ziua a treia ne vom ridica si vom trai in privirea Lui. Prima zi este, pentru noi, patima Mantuitorului, cea de-a doua este cea in care El coboara in iad, iar cea de-a treia este ziua ridicarii din morti. Şi de aceea in a treia zi Dumnezeu mergea inaintea lor, in stalp de nor ziua, in stalp de foc noaptea. Daca, dupa cele ce le-am spus mai inainte, Apostolul ne invata in mod corect ca in acestea se afla tainele botezului, este necesar ca cei ce sunt botezati in Hristos sa fie botezati intru moartea Lui si sa fie ingropati cu El, si cu El sa se ridice din morti in cea de-a treia zi. Pe acestia, si dupa ceea ce spune Apostolul, i-a inviat impreuna cu El, si impreuna cu El i-a facut sa sada in ceruri. Cand vei fi primit, asadar, taina celei de a treia zi, Dumnezeu va incepe sa te conduca si sa-ti arate drumul mantuirii' (Origen, Omilii la Exod, 5, 2, trad. Adrian Muraru, Ed. Polirom, 2006, p. 163).Sf. Chiril al Ierusalimului continua aceasta traditie interpretativa in cuvantarile sale rostite celor care urmau sa se boteze: 'Cei care au primit adevarul au iesit la iveala prin puterea Mantuitorului, Care nu numai ca a inviat din morti, dar a sculat o data cu El si pe morti. In numele lor, profetul Osea spune lamurit: 'Ne va insanatosi dupa doua zile, iar in ziua a treia vom invia si vom fi vii inaintea Lui'' (Cateheze 14, 14, trad. Dumitru Fecioru, EIBMBOR, Bucuresti, 2003, p. 232).Aceasta interpretare crestina a textului din Osea 6, 2 se remarca prin faptul ca pluralul exprimat ('vom invia') este inteles ca efect al evenimentului singular care este Invierea Mantuitorului, care 'a inviat din morti, fiind incepatura (a invierii) celor adormiti' (1 Corinteni 15, 20), asa incat inviaza 'fiecare in randul cetei sale: Hristos incepatura, apoi cei ai lui Hristos' (v. 23).Targumul iudaic la profeti intelege Osea 6, 2 exclusiv raportat la invierea generala: 'In ziua invierii mortilor El Dumnezeu ne va ridica si vom fi vii', inlocuind deci 'a treia zi' cu 'in ziua invierii mortilor'. Prin aceasta probabil se dorea ca interpretarea hristologica sa fie eliminata (cf. Anthony C. Thiselton, The First Epistle to the Corinthians. A Commentary on the Greek Text, William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, Michigan / Cambridge / The Paternoster Press, Carlisle, 2000, NIGTC, pp. 1195-1196) (Articol realizat de Lect. Dr. Alexandru Mihaila si publicat in Ziarul Lumina din data de 15 aprilie).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 2294

Id: 5693

Data: Apr 15, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).