Ajunul Duminicii Ortodoxiei

In ajunul primei duminici a Postului Mare din anul 843 a avut loc Sinodul de la Constantinopol, in care a fost restabilit cultul icoanelor, privit ca o noua victorie a Ortodoxiei asupra ereziilor. Triodul reproduce prin cantari de lauda, in slujba Privegherii a primei duminici din Postul Pastilor, biruinta Bisericii asupra tuturor ereziilor. Cinstirea icoanelor in lumea ortodoxa are marturii inca din epoca patristica, iar in tara noastra a fost acceptata si propovaduita secole de-a randul.Sambata seara, la priveghere, se savarseste slujba duminicii celei dintai a Sfantului si Marelui Post, in care se pomeneste dreapta credinta. In cantari de lauda, Triodul vesteste slava lui Dumnezeu prin cinstitele icoane - Podoaba si cinste castigand Biserica: Crucea Ta si cinstitele icoane si chipurile sfintilor, cu veselie, Stapane, si cu bucurie Te slaveste. Duminica Ortodoxiei, zi plina de bucurie si de veselie astazi s-a aratat, ca lumineaza lumina dogmelor celor prea adevarate si straluceste Biserica lui Hristos, impodobindu-se acum cu inaltarea sfintelor icoane, si cu stralucirile chipurilor, si se face credinciosilor unire de Dumnezeu daruita.Definitia dogmatica a Sinodului al VII-lea EcumenicLa 3 octombrie 787, in sedinta a VII-a a Sinodului al VII-lea Ecumenic de la Niceea, s-a citit definitia dogmatica: Noi pastram toate predaniile, scrise sau orale, printre care si cea referitoare la sfintele icoane care sta in armonie cu vestirea Evangheliei, caci Logosul divin S-a intrupat in realitate si nu in aparenta. Urmand calea imparateasca, invataturile inspirate de Dumnezeu ale Sfintilor Parintilor nostri si predaniile Bisericii universale, in care salasluieste Sfantul Duh, marturisim cu toata convingerea si claritatea ca, precum semnul sfintei si de viata facatoarei Cruci, tot asa si sfintele icoane demne de cinstire sa fie pictate sau lucrate in mozaic sau din alt material si sa fie asezate in sfintele biserici ale lui Dumnezeu, pe sfintele vase, vesminte, ca fresce sau icoane portabile, in case sau la raspantii, fie ca este icoana dumnezeiescului nostru Stapan si Mantuitor Iisus Hristos, fie ca sunt icoanele neprihanitei Stapanei noastre, ale Sfintei Maicii Sale, ale sfintilor ingeri, ale tuturor sfintilor si dreptilor (...) caci, cu cat sunt mai des contemplate ca reprezentari biblice, cu atat mai mult este indreptat credinciosul sa-si aminteasca de prototip, sa-i urmeze exemplul, sa-i acorde cucernica venerare prin manifestari pioase, fara a fi aceasta inteleasa ca adorare, care se cuvine numai lui Dumnezeu, caci acea venerare adusa semnului sfintei si de viata facatoarei Sfintei Evanghelii si altor sfinte obiecte, adica prin tamaiere, aprindere de lumanari si candele, cum ne invata vechea predanie, caci cinstea adusa icoanei se ridica la cel reprezentat in ea. Cine cinsteste icoana cinsteste persoana zugravita pe ea.La 4 martie 843, sinodul convocat la Constantinopol de patriarhul Metodie in timpul imparatesei Teodora condamna cele doua sinoade iconoclaste de la Hieria (754) si Constantinopol (815), confirma hotararile celor sapte Sinoade Ecumenice si aproba cultul icoanelor in Biserica. La 11 martie, in prima duminica a Postului Mare din anul 843, Metodie a fost intronizat patriarh al Constantinopolului, in prezenta imparatesei Teodora si a fiului ei minor, Mihail al III-lea, iar deciziile sinodului din 4 martie au fost proclamate in mod solemn. Este momentul cand se instituie Duminica Ortodoxiei, ziua restabilirii cultului icoanelor.Trei marturii ale cinstirii icoanelor in Biserica Ortodoxa RomanaSfantul Voievod Neagoe Basarab (1512-1521), in capitolul Carea sa incepe pentru cinstirea icoanelor din Invataturile dedicate intregii societati feudale laice - fiului sau Theodosie, boierilor si viitorilor domni -, asaza cinstirea icoanelor in fruntea povatuirilor sale: Fatul mieu Theodosie si voao cinstitilor si dulcilor miei domni, care veti fi in urma noastra domni si biruitori tarai acestiia, asijderea si dumneavoastra, iubitii miei boiari, asa va invat: intaiu sa cinstiti cinstitele si sfintele icoane, pentru ca icoanele cu adevarat santu semnul si chipul Domnului nostru Iisus Hristos si pecetea Lui.Dincolo de aspectele istorice cunoscute si indelung dezbatute ale disputei iconoclaste, parintele Dumitru Staniloae (1903-1993) face o descriere spirituala a acestui moment de cumpana din istoria mantuirii: Ca multe dintre ereziile din secolele primare ale Bisericii, asa si iconomahia (lupta impotriva icoanelor, n.r.) a reprezentat o incercare a filosofiei de a altera caracterul religios al Evangheliei si al Revelatiei crestine. Biserica a combatut toate acestea pentru a pastra caracterul religios al crestinismului: raportul de iubire dintre Dumnezeu ca persoana si oameni ca persoane, raport care singur e mantuitor pentru oameni, asigurandu-le viata eterna in iubirea lui Dumnezeu.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel numara icoanele intre Comori ale Ortodoxiei, numindu-le oglinzi ale lumii vesnice. Dincolo de studiul estetic sau admiratia artistica a creatiei plastice, aflata in biserica, adica in contextul celebrarii liturgice si al marturisirii credintei care i-a dat nastere, icoana cheama la rugaciune. De aceea, atitudinea cea mai adecvata in fata icoanei este rugaciunea, in credinta si dragoste. Anul 2010 este inchinat de Sfantul Sinod Crezului Ortodox, iar cinstirea icoanei lui Hristos este forma cea mai concentrata a Simbolului de credinta sau a marturisirii credintei in Hristos si a iubirii fata de El. Chipul bland si smerit al Domnului, icoana desavarsita a OmuluiMaine sarbatorim Duminica Ortodoxiei. Prima duminica din Postul Sfintelor Pasti (21 februarie 2010) a fost instituita de catre Sinodul de la Constantinopol (843) ca sarbatoare a Ortodoxiei, pentru a sublinia biruinta dreptei credinte asupra iconoclasmului (erezie care sustinea ca sfintele icoane nu trebuie cinstite) si, in general, asupra tuturor ereziilor. In aceasta duminica, in toate bisericile si manastirile din Patriarhia Romana se organizeaza colecte in bani pentru Fondul Central Misionar, destinat activitatilor misionare si operei social-caritative ale Bisericii Ortodoxe Romane.In pastorala adresata clerului si credinciosilor ortodocsi la Duminica Ortodoxiei, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane explica ce inseamna icoana. In Sfanta Scriptura citim ca, la facerea omului, Dumnezeu S-a sfatuit si a zis: Sa facem om dupa chipul si asemanarea Noastra... Şi l-a facut Dumnezeu pe om dupa chipul Sau, adica dupa icoana Sa, pentru ca icoana inseamna chip, imagine, iar icoana (chipul) lui Dumnezeu dupa care l-a facut pe Om este modul Lui de a fi: Unul in fiinta, dar Treime de Persoane: Tatal, Fiul si Sfantul Duh, in comuniune deplina de iubire si de viata. Aceasta icoana - a Sfintei Treimi - nu poate fi inteleasa cu mintea, nici descrisa sau reprezentata; Omul insusi era menit sa o arate prin viata lui, ca intr-o oglinda, in masura unirii si asemanarii sale treptate cu Dumnezeu.Ce s-a ales insa de icoana Treimii in Om, in urma pacatului, stim cu totii, din nefericire: in loc de unitate, permanenta dezbinare; in loc de multime de persoane in comuniune, indivizi egoisti, luptand fiecare pentru interesul sau. Izgonirea Omului din Rai, pe care am plans-o duminica trecuta, nu era atat pedeapsa lui Dumnezeu, cat propria alegere a Omului de a se indeparta de Icoana sa, de a nu mai oglindi Treimea, injosindu-se pana la traiul necuvantatoarelor, cum zice Psalmistul: Omul, in cinste fiind, nu a priceput, alaturatu-s-a dobitoacelor celor fara de minte si s-a asemanat lor. Asa intelegem de ce Dumnezeu a interzis, in Legea Veche, orice imagine si icoana (chip), caci mintea stramba a omului si viata lui pacatoasa nu puteau oglindi si imagina drept pe Dumnezeu.Dar Dumnezeu, in iubirea Lui, a cautat in tot felul restaurarea Omului; si a trimis pe Insusi Fiul Sau Cel Unul-Nascut, Domnul nostru Iisus Hristos, Care este icoana Tatalui, cum spune Apostolul Pavel. El a restaurat in Sine pe Om, unit deplin cu Dumnezeu. La vederea Lui, toti oamenii buni s-au bucurat: magii, pastorii, dreptii si proorocii, Ioan Botezatorul si Maica Domnului. Iar Apostolii, intalnindu-L - cum am citit astazi in Evanghelie -, nu s-au mai putut abtine sa strige de bucurie: Vino si vezi! Vino si vezi chipul bland si smerit al Domnului, Icoana desavarsita a Omului! Cum sa nu ne bucuram si noi, vazand chipul Sau curat, spre care tanjim cu totii? Lui i-am cantat astazi: Preacuratului Tau chip - adica: Preacuratei Tale icoane - ne inchinam, Bunule...(Articol realizat Alexandru Briciu, publicat in Ziarul Lumina din 20 februarie 2010)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 637

Id: 4708

Data: Feb 20, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).