Anul Nou sarbatorit la Patriarhie

Biserica Ortodoxa sarbatoreste la 1 ianuarie Taierea împrejur cea dupa Trup a Domnului nostru Iisus Hristos si pe Sfântul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei. În prima zi a anului nou civil 2014, la Catedrala Patriarhala, slujba Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreuna cu Preasfintitul Varlaam Ploiesteanul, Episcop-vicar patriarhal si cu Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, fiind înconjurati de un sobor de preoti si diaconi si în prezenta a numerosi credinciosi.Dupa citirea Pericopei Evanghelice de la Sfântul Evanghelist Luca (Cap. II, v. 20-21; 40-52), Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învatatura în care a evidentiat semnificatiile ce reies din aceasta elogiind si a vorbit si despre sarbatorile de astazi.Taierea împrejur dupa trup prefigura Botezul crestinPatriarhul României a aratat ca „În aceasta zi de 1 ianuarie serbam trei sarbatori sfinte, trei mari binecuvântari ale lui Dumnezeu pentru oameni si în primul rând aceasta înseamna Sarbatoarea taierii împrejur a Domnului si Mântuitorului nostru Iisus Hristos, în al doilea rând facem pomenirea Sfântului Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei si praznuim de asemenea si Anul Nou civil la 1 ianuarie. Ştim bine ca Anul Nou bisericesc este sarbatorit la 1 septembrie. Prima sarbatoare are o multime de întelesuri duhovnicesti pentru viata Bisericii si pentru viata noastra. Taierea cea dupa Trup a Pruncului Iisus la vârsta de opt zile era o traditie evreiasca prin care se pomenea iesirea din Egipt a poporului ales si pastrarea dreptei credinte în Dumnezeu cel Viu, Dumnezeul lui Avraam, Isaac si Iacov si Facatorul cerului si al pamântului. Aceasta taiere împrejur prefigura Botezul pentru ca Sfântul Apostol Pavel vorbeste despre Taierea împrejur cea dupa Duh si anume, taierea împrejur ca îndepartare de la sufletul omului a gândurilor, a cuvintelor si a faptelor rele. Deci, aceasta taiere împrejur nu a fost preluata de Biserica, ci ea era o traditie a Vechiului Testament pâna la Hristos, însa Hristos nu a putut da o Lege noua pâna nu a împlinit Legea cea veche si deci El a împlinit Legea cea veche, fiind taiat împrejur la opt zile. Prin aceasta credem ca dupa împlinirea Legii vechi se inaugureaza Legea cea noua si acesta este Botezul în apa si în Duh Sfânt. Deci, taierea împrejur dupa trup prefigura Botezul crestin. Am retinut din traditia iudaica atribuirea sau punerea numelui la opt zile. Şi în cartile noastre de cult se spune ca a opta zi i se pune nume copilului. Punerea numelui este un eveniment si o actiune foarte importanta. Numele lui Iisus nu a fost ales întâmplator, nu a fost rezultatul vointei Maicii Domnului sau a Dreptului Iosif, ci numele a fost prestabilit sau fixat si facut cunoscut de catre Arhanghelul Gavriil înainte de zamislirea Pruncului, si anume, Arhanghelul Gavriil îi spune Fecioarei Maria ‘Vei naste un Prunc si Îi vei pune numele lui Iisus’. Iisus înseamna Dumnezeu mântuieste, Dumnezeu este mântuitor sau Dumnezeu este mântuirea si provine de la cuvântul ebraic Iesua. La acest nume se adauga numele de Mesia sau Hristos care înseamna Unsul lui Dumnezeu. Numele este pus în a opta zi de la nastere pentru ca cifra opt înseamna viata vesnica. Deci, când se da nume unui copil la opt zile el este prin numele primit îndreptat spre viata vesnica, spre mântuire. De aceea, este foarte important când dam nume copiilor sa dam numele unui sfânt, sfânt care devine un ocrotitor al copilului si al persoanei în general, pentru ca acest copil mic de la început va deveni un om adult si în acelasi timp Sfântul ocrotitor este si povatuitor prin viata sfânta a lui si adesea prin ceea a spus sau a scris”.Evanghelia ne îndeamna sa folosim timpul vietii prezente în primul rând pentru cresterea în întelepciuneÎntâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a explicat în cuvântul Sau ca Iisus copilul avea o întelepciune mai mare decât vârsta biologica: „Evanghelia de astazi ne spune ca dupa ce L-au gasit parintii în Templu El a fost dus în Nazaret acasa si era ascultator si supus lor si Iisus crestea cu vârsta, cu întelepciunea si cu harul înaintea lui Dumnezeu si a oamenilor. Aceasta înseamna ca El avea o întelepciune mai înaintata, mai mare decât vârsta biologica, dar si cresterea în întelepciune si cresterea cu vârsta erau tot lucrarea harului lui Dumnezeu. De aceea, harul este mentionat la sfârsit ca fiind temelia cresterii în întelepciune si cu vârsta. Deci, crestea cu întelepciunea, cu vârsta si cu harul înaintea lui Dumnezeu si înaintea oamenilor. Prin aceasta vedem ca timpul biologic sau timpul obisnuit fizic nu este totdeauna egal cu timpul spiritual. Deci, desi El era copil de 12 ani ca vârsta biologica, ca timp fizic, totusi era foarte matur din punct de vedere spiritual, din punct de vedere al întelepciunii. Aceasta arata ca în copilul Iisus era prezent Dumnezeu Fiul. Aceasta confirma, asa cum s-a spus si în Apostolul de astazi, ca în El, în Iisus, locuieste trupeste plinatatea dumnezeirii. Evanghelia ne îndeamna sa folosim timpul vietii prezente în primul rând pentru cresterea în întelepciune care trebuie sa fie mai mare decât cresterea fizica sau cresterea biologica si în toate acestea simtim binecuvântarea harului lui Dumnezeu”.Lucrarea filantropica (a Sf. Vasile cel Mare) izvorâta din Evanghelie si numita mai târziu ‘Vasiliada’ a fost modelul pentru opera filantropica sau caritabila crestina institutionalizata„A doua sarbatoare este pomenirea Sfântului Vasile cel Mare. Sfântul este printre putinii sfinti care poarta numele de cel Mare si aceasta pentru importanta lucrarii lui în favoarea Bisericii, dar si pentru multa lui întelepciune, pentru multa lui evlavie izvorâta dintr-o credinta dreapta si profunda. Sfântul Vasile cel Mare s-a nascut în anul 330 si a trecut la Domnul în data de 1 ianuarie 379. La 40 de ani, în 370, a devenit Arhiepiscop al Cezareei Capadociei. Timp de aproape noua ani a fost pastorul Cezareei Capadociei. El a studiat foarte mult la Cezareea Capadociei, la Constantinopol si apoi la Atena unde s-a împrietenit cu Sfântul Grigorie Teologul, fiul Sfântului Grigorie de Nazianz si a facut prin cultura sa o luminare a celor din jur în mai multe directii. În primul rând, în vremea lui erau foarte raspândire doua erezii: erezia lui Arie care nega dumnezeirea Fiului si erezia lui Macedonie care nega dumnezeirea Duhului Sfânt si el i-a combatut pe eretici si a aratat ca Dumnezeu este Tatal, Dumnezeu este Fiul si Dumnezeu este Duhul Sfânt si ca cele trei Persoane au aceeasi Fiinta. Ele sunt egale si nedespartite. Desi în Sfânta Treime sunt trei Persoane este un singur Dumnezeu pentru ca izvorul Dumnezeirii este în Tatal. Fiul Se naste vesnic din Tatal, iar Duhul Sfânt purcede vesnic din Tatal. Asa nu se rupe unitatea dumnezeirii, deoarece exista un singur Izvor al Dumnezeirii si o singura Fiinta, iar relatiile dintre cele trei persoane sunt relatii de daruire reciproca, de continere si daruire reciproca numita perihoreza. Şi astfel Treimea este una si nedespartita, dar întrucât sunt trei Persoane Care Se iubesc vesnic Dumnezeul crestinilor este Dumnezeu iubire. Daca Dumnezeu era o singura Persoana era o singuratate vesnica absoluta. Sfântul Vasile cel Mare are meritul de a fi facut pentru prima data teologic distinctia între Fiinta si Persoana aratând ca exista o singura Fiinta în trei Persoane. De la Sfântul Vasile cel Mare mostenim o liturghie, liturghia care se savârseste si astazi în ziua de pomenire a lui si înca de noua ori într-un an liturgic. Ea se deosebeste de Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur care a venit dupa el prin unele rugaciuni mai bogate din Liturghier care se citesc în taina. Sfântul Vasile cel Mare postea mult si slujea des. De asemenea, el a fost un om milostiv. A avut o mila deosebita fata de saraci, de bolnavi, de calatori, de batrâni si asa lânga orasul Cezareea Capadociei a mai construit un orasel format din spitale, din case pentru calatori, case pentru batrâni, scoli pentru meserii încât aceasta lucrare a lui filantropica izvorâta din Evanghelie a fost numita mai târziu Vasiliada si a fost modelul pentru opera filantropica sau caritabila crestina institutionalizata, adica sub forma de institutii de binefacere, de ajutorare”, a mai precizat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.De asemenea, Preafericirea Sa a vorbit si despre Anul Nou civil: „A treia parte a zilei de astazi este Sarbatoarea Anului Nou civil. Aceasta sarbatoare a fost introdusa în timpul Imperiului Roman si ea ne arata trecerea dintre ani. Ianuarie vine de la zeul pagân Ianus care avea doua fete sau doua frunti: o frunte era îndreptata spre trecut si alta spre viitor. De aceea, la Anul Nou se face bilantul Anului care a trecut si se fac proiecte, programe pentru anul în care am intrat. Noi însa crestinii nu trebuie sa ne preocupam atât de mult de bilanturi economice. Se stie ca nu totdeauna sunt foarte pozitive, ci sa facem un bilant al cuvintelor si gândurilor din anul trecut si sa ne straduim ca în anul viitor sa fim mai buni, sa fim mai duhovnicesti, sa fim mai râvnitori, sa iubim mai mult pe Hristos si Biserica Sa. Sa ajutam Biserica, sa ajutam pe cei din jurul nostru care au nevoie de noi pentru ca Hristos Domnul vine spre noi prin Sfânta Euharistie, dar si prin oamenii care cer ajutorul nostru si asteapta iubirea noastra smerita si milostiva. Facând toate acestea simtim ca timpul vietii noastre este un timp al mântuirii”.La final, Parintele Patriarh a urat tuturor care poarta numele Sfântului Vasile ani multi si fericiti: „Tuturor celor care poarta numele de Vasile sau Vasilica si derivate le dorim Ani multi cu sanatate, bucurie si mult ajutor de la Dumnezeu. Sa traiti întru multi ani !” Întrucât sarbatoarea bisericeasca de la 1 ianuarie (Taierea împrejur cea dupa Trup a Domnului si Sf. Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este si începutul anului civil, trebuie primita cu bucurie duhovniceasca, la sfârsitul Sfintei Liturghii a fost oficiata slujba Tedeumului, asa cum se procedeaza la nivel panortodox si cum prevad îndrumarile tipiconale.Raspunsurile liturgice au fost date de Corala Nicolae Lungu a Patriarhiei Române.Credinciosii prezenti au primit iconite cu sarbatorile de astazi si s-au putut închina si la un fragment din moastele Sfântului Vasile cel Mare aduse din Resedinta Patriarhala.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 662

Id: 37075

Data: Jan 1, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).