Demnitatea se caștiga prin harnicie și darnicie

Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, cu prilejul sfintirii noii catedrale ortodoxe, cu hramul Duminica Tuturor Sfintilor din Negresti Oas, duminica, 1 iulie 2012:Traim astazi bucuria intalnirii si a comuniunii cu toti clericii si credinciosii ortodocsi romani, mai ales oseni si maramureseni, care ne-au intampinat aici, in Ţara Oasului, la Catedrala Ortodoxa Duminica Tuturor Sfintilor din Negresti Oas, cu ocazia sfintirii bisericii.Piatra de temelie a Catedralei Ortodoxe din Negresti Oas a fost sfintita in Duminica Tuturor Sfintilor, prima duminica dupa sarbatoarea Pogorarii Sfantului Duh, in anul 1990, de catre vrednicul de pomenire Preasfintitul Parinte Ioan Mihaltan, Episcopul de atunci al Oradiei, trecut la cele vesnice in anul 2008. Hramul acestei biserici Duminica Tuturor Sfintilor ne arata in acelasi timp rodul lucrarii Duhului Sfant in lume si comuniunea vesnica a Sfinților din Imparatia lui Dumnezeu.Ca spatiu sacru de rugaciune, biserica sfințita este in același timp darul oamenilor adus lui Dumnezeu si darul lui Dumnezeu pentru oameni, deoarece aceasta a devenit Casa Preasfintei Treimi care aduna pe oamenii credincioși in iubirea milostiva a Preasfintei Treimi. Prin urmare, o biserica in care se savarșesc Sfintele Taine ale iubirii eterne a lui Dumnezeu pentru oameni este un semn de binecuvantare asupra comunitatii credinciosilor si asupra orasului in care a fost sfințita aceasta biserica. Biserica noua pe care credincioșii o ofera Mantuitorului Iisus Hristos ca dar sau ofranda a credintei, harniciei, intelepciunii, priceperii si darniciei lor devine, prin sfințire, Poarta a cerului și Casa a lui Dumnezeu (Facere 28, 17), asa cum auzim in rugaciunile de sfintire a noii bisericii. Prin aceasta poarta a cerului intra Hristos - Imparatul Slavei, Care, dupa Invierea Sa din morți, S-a inaltat intru slava la cer si a asezat umanitatea Sa pe tronul slavei Preasfintei Treimi. Prin sfințirea bisericii noi, Hristos intra in mod tainic in aceasta biserica și ramane mereu prezent in ea prin Sfintele Taine savarsite aici, daruind celor ce se roaga darurile Sale ceresti: iertarea pacatelor și arvuna vieții veșnice din Imparația lui Dumnezeu. Astfel, biserica nou sfintita devine Casa lui Dumnezeu sau Casa Preasfintei Treimi. Dumnezeu este pretutindeni prezent, dar in modul cel mai direct și receptiv este prezent in biserica, in Casa Lui, in care vede, asculta și binecuvinteaza pe cei care Il cheama in rugaciune si implinesc voia Lui in viața lor. Biserica este templul lui Dumnezeu, locasul sfant, casa a rugaciunii (...) cerul pe pamant, in care locuieste Dumnezeul Cel ceresc , cum spunea Patriarhul Gherman al Constantinopolului (PG 98, 384 ; citat de P. Staniloae, in Spiritualitate si comuniune in Liturghia ortodoxa, ed. IBMBOR, 2004, p. 56). Noi cinstim biserica locaș de cult si ne inchinam in fata Sfantului Altar pentru ca in biserica este prezent si lucrator prin harul Sau Insusi Hristos Domnul, Care sfinteste obștea credincioșilor ca s-o infatiseze Siesi, Biserica slavita, neavand pata sau zbarcitura, ori altceva de acest fel, ci ca sa fie sfanta si fara de prihana (cf. Efeseni 5, 23).Prin intrarea in biserica sfințita, prin inchinarea la sfintele icoane, prin participarea la sfintele slujbe, cu multa credința și evlavie, credinciosul se sfinteste si se lumineaza, pentru a sfinții apoi locul in care traiește și muncește. De aceea, se spune ca omul sfințește locul daca se sfințește mai intai pe sine in biserica lui Dumnezeu prin rugaciune și impartașire cu Hristos Cel Unul Sfant. Dupa cuvintele Sfantului Irineu de Lyon, Biserica a fost sadita in lume ca un paradis fiind centrul liturgic al creatiei, deoarece creatia intreaga, universul sau cosmosul, se sfinteste prin Biserica. Duhul Sfant - Sfintitorul, este Cel ce transforma creatia in Biserica, intregul univers participand, prin Biserica, la pelerinajul sau trecerea umanitatii de la moarte la viata si de pe pamant la cer (Canonul Invierii). Biserica integreaza deci intreaga diversitate a frumusetii lumii create in lucrarea de sfințire și de indumnezeire a omului prin harul Preasfintei Treimi. Astfel, ca poarta a cerului biserica in sensul de locas de inchinare exprima vocația lumii de a participa la slava cereasca și bucuria eterna a Preasfintei Treimi. Iar Sfintele Taine savarșite in biserica sfințita sunt arvuna a vieții și bucuriei veșnice din Imparația lui Dumnezeu.Aceasta bogatie de sensuri spirituale a sfintirii unei biserici ortodoxe ne invita la un pelerinaj duhovnicesc catre Imparatia cerurilor simbolizata de Sfantul Altar cu Ușile Imparatesti si catapeteasma lui simbol iconic al venirii in slava a lui Hristos la sfarsitul veacurilor, inconjurat de Sfintii Apostoli si Sfintii Ingeri (Cf. Matei 25, 31). Sfintirea bisericii ne invita, de asemenea, la sfințirea vieții noastre, ca innoire a omului dupa chipul lui Hristos sau ca salașluire a vietii lui Hristos in viata noastra (Cf. Galateni, 2, 20). Din acest motiv, dupa sfintirea noii bisericii, toti credinciosii ortodocsi prezenti la acest eveniment primesc binecuvantarea sa intre in Sfantul Altar pentru a saruta Sfanta Evanghelie, Sfanta Cruce si Sfanta Masa din Altar rugandu-se lui Dumnezeu sa sfințeasca viața lor așa cum a fost sfințita biserica aceasta.Intr-o lume din ce in ce mai secularizata, semnificatiile teologice si duhovnicesti ale sfintirii bisericii, precum si intreaga bogatie a spiritualitatii crestine ne cheama azi sa redescoperim adevarul ca omul este chemat la sfintire in relatie cu Dumnezeu Cel Sfant. Cu alte cuvinte, omul nu este facut sa sfarșeasca in mormant, ci sa traiasca veșnic in iubirea cereasca a lui Dumnezeu.Multe probleme grave de astazi precum instrainarea omului de Dumnezeu, individualismul, consumul de droguri, violența, instabilitatea familiei, criza economica si financiara sunt in mare masura semnele unei profunde crize spirituale, o slabire a comuniunii in iubire a oamenilor fata de Dumnezeu-Creatorul și fata de semeni. Insa daca ratiunea umana lucreaza impreuna cu Ratiunea divina prin harul Duhului Sfant, toate valorile materiale pot deveni mijloc de comuniune in iubire sfanta. Iar daca ratiunea este robita de patimile egoiste ale mandriei și lacomiei materiale, viata umana se desfigureaza sau se degradeaza pana la ura si violenta. Din acest motiv Sfantul Grigore Sinaitul afirma: Cu adevarat - dintre oameni - rationali s-au dovedit a fi numai sfintii . De ce? Pentru ca ei si-au cultivat si sfintit ratiunea prin rugaciune și fapte bune, prin iubire fata de Dumnezeu si de semeni. Toti oamenii sunt chemati sa devina sfinti, dar devin sfinti numai cei care cultiva comuniunea lor de iubire cu Dumnezeu, Cel Unul Sfant, prin rugaciune, și cu semenii lor prin fapte bune de ajutorare a acestora.In acest sens, viața spirituala sau religioasa este o necesitate permanenta pentru lume. Intrucat omenirea are mereu nevoie de iubire sau comuniune, nici stiinta si nici tehnica nu pot sa inlocuiasca viata spirituala sau duhovniceasca, aceasta fiind izvor de iubire curata și sfanta, smerita și milostiva sau dezinteresata, ca bunatate aratata catre ceilalti oameni, in familie si societate.Cu ocazia sfințirii acestei biserici din Negrești-Oaș, felicitam pe Inaltpreasfintitul Parinte Arhiepiscop Justinian si pe Preasfintitul Parinte Arhiereu Vicar Iustin Sigheteanul, ierarhi intelepți și harnici.Totodata felicitam pe parintele paroh Mihai Feher dimpreuna cu toti credinciosii acestei parohii, darnici si dinamici, luminati de evlavie crestina si simtire romaneasca. Felicitam pe toti ctitorii, ajutatorii și binefacatorii acestui sfant locas, precum si pe toti ierarhii, clericii si credinciosii prezenti la acest eveniment sfant si solemn de spiritualitate creștin-ortodoxa si demnitate romaneasca.Ne rugam Mantuitorului Iisus Hristos, Cel minunat intru sfintii Sai, sa ocroteasca aceasta biserica si pe toti inchinatorii si binefacatorii ei, daruindu-le pace si bucurie, sanatate si mantuire, spre slava Preasfintei Treimi și bucuria Bisericii.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 641

Id: 22995

Data: Jul 1, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).