Familia – binecuvantare primordiala pentru umanitate eterna

Cuvantul Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la Congresul International de Teologie Familia creștina, o binecuvantare pentru Biserica și societate , Palatul Patriarhiei, 1-3 noiembrie 2011:Congresul International Familia crestina, o binecuvantare pentru Biserica si societate are loc in anul dedicat de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, familiei crestine, care are la baza Taina Sfantului Botez si Taina Sfintei Cununii. Aceasta tema a fost aleasa cu prioritate si pentru ca in societatea contemporana secularizata criza familiei este in primul rand o criza spirituala cauzata de pierderea sensului sacru al vietii umane. De aceea, este necesara reafirmarea sfinteniei familiei si promovarea ei.Familia este binecuvantare si lumina a iubirii Preasfintei Treimi, intrucat in ea omul traieste taina și bucuria filiatiei, fraternitatii si paternitatii. Din familia crestina credincioasa copilul invata sa caute familia spirituala sfintitoare, adica Biserica, ai carei membri sunt numiti fii si fiice, frati si surori, parinti si maici duhovnicesti in Hristos, Fiul Tatalui ceresc. Duhul Sfant Care purcede din Tatal si Se odihneste in Fiul impartaseste Bisericii lui Hristos harul paternitatii duhovnicesti pastorale (prin Hirotonie) si harul filiatiei (infierii) duhovnicesti baptismale (prin Botez), pentru ca toti crestinii sa traiasca in comuniune spirituala ca frati si surori in Hristos Domnul, spre a participa la iubirea eterna a Preasfintei Treimi.Botezul crestin, ca eveniment in Biserica si inceput al vietii eterne pentru om, inseamna afundarea lui harica in viata si iubirea Preasfintei Treimi. Taina Botezului ca inceput al vietii spirituale eterne in Hristos inaugureaza pentru om o relatie noua care transcende viata biologica. Mantuitorul Iisus Hristos Cel rastignit si inviat ia chip in omul nou botezat: si fa sa ia chip Hristosul Tau in acesta care se va naste din nou (Slujba Sfantului Botez). De aceea, omul botezat (copil sau adult) primeste numele de crestin si poarta pecetea apartenentei sale la Trupul mistic al lui Hristos, care este Biserica. El este chemat sa devina impreuna cetatean cu sfintii lui Dumnezeu, ziditi pe temelia apostolilor si a proorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind Insusi Iisus Hristos (Efeseni 2, 20). Prin Botez omul incepe sa devina fiu al luminii si mostenitor al vesnicelor bunatati (Slujba Sfantului Botez).Botezul este numit si sfanta luminare ( fotismos ), adica impartasirea persoanei umane din lumina necreata a imparatiei lui Dumnezeu. Omul botezat ramane in timp, dar el primeste inca din viata pamanteasca lumina mistica a vietii eterne.Pruncul sau adultul nou-botezat și pecetluit cu darurile Duhului Sfant primeste apoi Painea cea vie care S-a coborat din cer , adica Trupul euharistic al lui Iisus Hristos (cf. Ioan 6, 48-50), pentru a trai vesnic in comuniune cu El. Omul nou , nascut prin Botez, primeste astfel o noua existenta personala care nu se reduce la consum de alimente materiale, ci este in mod esential relatie vie a omului cu Dumnezeu Creatorul, pentru a trai vesnic in comuniune cu El. Cresterea biologica si spirituala a copilului botezat se realizeaza in familia crestina, intemeiata prin Sfanta Taina a Cununiei, in care harul lui Dumnezeu, daruit prin binecuvantarea Bisericii, implineste si sfinteste viata a doi tineri, barbat si femeie, care se iubesc si nasc prunci, adica persoane umane chemate sa participe la iubirea vesnica a Preasfintei Treimi. Astfel, Taina Cununiei, sfintita plenar de Hristos la nunta din Cana Galileii, este innoirea binecuvantarii primordiale a lui Dumnezeu daruita in Rai primei familii, Adam si Eva, ca temelie a intregii umanitati chemate la viata vesnica in iubirea lui Dumnezeu Creatorul. Iubirea sfanta si creatoare a lui Dumnezeu pentru lume se revarsa in inimile celor ce se iubesc si dau nastere la copii. Comuniunea euharistica a mirilor cu Hristos si nasterea de copii constituie temelia afirmarii familiei, ca arvuna, icoana si taina a iubirii vesnice a lui Dumnezeu pentru umanitate. Cantarea sfintilor mucenici din timpul Slujbei Tainei Cununiei arata jertfa lor de marturisitori ai fidelitatii reciproce intru iubire si de apostoli sau misionari ai transmiterii credintei crestine prin cuvant si fapta in familie.Lumina vietii care se daruieste familiei crestine prin savarsirea Sfintelor Taine ale Bisericii trebuie ceruta si cultivata permanent prin rugaciune, mai ales astazi, cand familia crestina se confrunta cu fenomenul secularizarii ce se manifesta prin: slabirea vietii spirituale in familie, diminuarea nasterii de copii, concubinajul si casatoriile de proba, infidelitatea conjugala, avorturile, divorturile, abandonul copiilor, lipsa unei educatii corespunzatoare a copiilor, plecarea la munca in strainatate a unuia sau a ambilor parinti, lasand copii in tara, tendinte multiple de inlocuire a familiei traditionale cu vechi si noi idoli ai egoismului si individualismului.Avem speranta ca toate comunicarile si discutiile din cadrul acestui congres vor evidentia necesitatea de-a intensifica legatura sfanta dintre viata familiei crestine si viata Bisericii, dintre educatia copiilor si demnitatea persoanei umane, creata dupa chipul lui Dumnezeu. Ne rugam lui Dumnezeu sa binecuvanteze pe toti organizatorii si participantii la acest congres, care are in centrul atentiei lui apararea si promovarea familiei crestine azi.† DanielPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 547

Id: 17576

Data: Nov 1, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).