Dumnezeu cheama oamenii la mantuire
Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a XXVIII-a dupa Rusalii (Pilda celor poftiti la cina):Evanghelia Duminicii a XXVIII-a dupa Rusalii (Pilda celor poftiti la cina) Luca 14, 16-24Zis-a Domnul pilda aceasta: Un om oarecare a facut cina mare si a chemat pe multi; si a trimis la ceasul cinei pe slujitorul sau ca sa spuna celor chemati: Veniti, ca, iata, toate sunt gata! Şi au inceput toti, cate unul, sa-si ceara iertare. Cel dintai i-a zis: Am cumparat un ogor si trebuie sa ies ca sa-l vad; te rog, iarta-ma. Şi altul a zis: Cinci perechi de boi am cumparat si ma duc sa-i incerc; te rog, iarta-ma. Al treilea a zis: Femeie mi-am luat si de aceea nu pot veni. Şi, intorcandu-se, slujitorul a spus stapanului sau acestea. Atunci, maniindu-se, stapanul casei a zis: Iesi indata in pietele si ulitele cetatii, si pe saraci si pe neputinciosi, si pe orbi si pe schiopi adu-i aici. Şi slujitorul a zis: Doamne, s-a facut precum ai poruncit si tot mai este loc. Şi a zis stapanul catre sluga: Iesi la drumuri si la garduri si sileste-i sa intre, ca sa mi se umple casa, caci zic voua: Nici unul din barbatii aceia care au fost chemati nu va gusta din cina mea.

Sfanta Evanghelie din Duminica a XXVIII-a dupa Rusalii prezinta Pilda celor poftiti la cina si a fost randuita de Biserica spre a se citi in aceasta perioada de pregatire pentru sarbatoarea Nasterii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos.

Pilda celor poftiti la cina are doua intelesuri majore. Primul se refera la istoria mantuirii neamului omenesc, adica la lucrarea Mantuitorului Iisus Hristos ca Fiu si Slujitor al lui Dumnezeu, Care cheama la mantuire mai intai pe poporul evreu si apoi pe toate popoarele. In al doilea rand, pilda se refera la viata noastra, a fiecaruia dintre noi, mai precis la modul in care noi raspundem chemarii lui Dumnezeu la mantuire sau refuzam chemarea Lui, sub diferite pretexte.

Slujitorul Stapanului, Mesia Cel prezis de profeti

Anonimul sau 'un om oarecare', cum se spune in Evanghelie, este Insusi Dumnezeu, Cel cu multe nume si mai presus de orice nume, dupa cum invata Sfantul Dionisie Areopagitul. De fapt, dincolo de numele atribuite lui Dumnezeu in relatia Sa activa cu lumea, El este mai presus de orice nume si de orice intelegere omeneasca in privinta fiintei Sale. Iar numele Lui de Tata al unui Fiu vesnic ni s-a descoperit noua de Mantuitorul Iisus Hristos, dupa cum El Insusi spune: 'V-am descoperit numele Lui voua' (Ioan 17, 6).

Asadar, Dumnezeu Tatal Cel vesnic cheama la mantuire omenirea intreaga. Cum? La amurgul istoriei, in zilele mai de pe urma (cf. Evrei 1, 2), la plinirea vremii (cf. Galateni 4, 4-5), El trimite in lume pe Fiul Sau Cel ceresc ca sa cheme lumea la mantuire. In Sfanta Evanghelie de astazi, cel care cheama oamenii la cina stapanului nu se numeste fiu, ci numai slujitor, pentru a arata aici ca Fiul lui Dumnezeu Care S-a facut Om, adica Iisus Hristos, este in primul rand Slujitor al lui Dumnezeu, ca sa ne invete pe noi ascultarea si slujirea fata de Dumnezeu. Deja profetii Vechiului Testament au vorbit despre Mesia ca fiind 'Ebed-Iahve', sluga Domnului (cf. Isaia 53, 11), iar Mantuitorul Iisus Hristos ne spune ca Fiul Omului, adica El Insusi, 'nu a venit in lume ca sa I se slujeasca, ci ca El sa slujeasca' (Matei 20, 28).

Deci, Fiul lui Dumnezeu intrupat, adica Iisus Hristos, cheama oamenii la cina Tatalui ceresc, la comuniunea vietii vesnice.

Cina din casa Stapanului semnifica Imparatia lui Dumnezeu

Aproape la toate popoarele, dar mai cu seama in traditia ebraica, cina este simbolul comuniunii, al bucuriei de a fi impreuna, de a manca si a bea impreuna, de a se vedea si de-a comunica fata catre fata, de a se cunoaste si a se pretui reciproc. Cina din Evanghelia de astazi semnifica tainic Imparatia lui Dumnezeu, a carei arvuna aici pe pamant este insasi Biserica lui Hristos in care se savarseste Cina cea de Taina sau Sfanta Euharistie, pe care Mantuitorul Iisus Hristos a instituit-o in Sfanta si Marea Joi seara, inainte de Patimirile Sale, de Rastignirea Sa si de Invierea Sa din morti.

In pilda din Evanghelia de astazi, cei dintai care au fost chemati la cina erau capeteniile poporului evreu si carturarii sau invatatorii de lege. Ei sunt chemati cu prioritate, pentru ca ei cunosc mai bine Legea Domnului si lor li s-a incredintat descoperirea dumnezeiasca a planului de mantuire a lumii intregi, pe care Dumnezeu Tatal il initiaza si-l implineste prin Fiul Sau, Care S-a facut Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor. Evanghelia ne arata cum aceasta elita a poporului evreu, care a fost chemata de catre Slujitorul Domnului, de Mantuitorul Iisus Hristos, refuza abil si politicos invitatia la cina, folosind diferite scuze, care, la prima vedere, par credibile, dar in realitate ele acopera o existenta egoista si patimasa a celor invitati. Primul invitat a spus: 'Mi-am cumparat ogor si trebuie sa ies ca sa il vad; te rog, iarta-ma' (Luca 14, 18). Al doilea a spus: 'Cinci perechi de boi am cumparat si ma duc sa-i incerc; te rog, iarta-ma' (Luca 14, 19). Al treilea si-a motivat refuzul cu urmatorul raspuns: 'Femeie mi-am luat si de aceea nu pot veni' (Luca 14, 20).

Cand a vazut Stapanul casei ca oamenii considerati de El a fi cunoscuti si prieteni ai Sai, pentru ca erau cunoscatori ai invataturilor Sale sfinte, au refuzat chemarea Sa la ospatul sau bucuria mantuirii, S-a maniat, dupa cum se spune in Evanghelie. Desigur, refuzul lor era expresia libertatii lor, dar libertatea lor de a ramane, in mod egoist, in afara comuniunii cu El a produs suparare Celui Care le-a adresat invitatia la cina. Drept consecinta, bunatatea Lui s-a indreptat spre alti oameni.

Chemarea lui Dumnezeu si libertatea omului de a raspunde sau nu chemarii divine

Intrucat Dumnezeu doreste ca 'toti oamenii sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina' (I Timotei 2, 4), toti oamenii sunt chemati la mantuire, dar nu toti raspund acestei chemari. De aceea, Sfantul Grigore de Nyssa, comentand cuvintele Mantuitorului 'multi chemati, dar putini alesi' (Matei 22, 14), spune ca toti sunt chemati, dar sunt putini alesi, pentru ca putini oameni raspund chemarii lui Dumnezeu. Afland de scuzele unora care nu au gasit timp pentru a raspunde chemarii Sale, Stapanul casei Il trimite pe Slujitorul Sau sa invite la cina o multime de oameni de rand, fara pretentii de superioritate, care nu se asteptau la o astfel de invitatie, si nici nu se considerau vrednici sa stea la o masa atat de stralucita.

Preocupari excesive pentru trup, dar putina grija pentru suflet

Cel dintai care refuza invitatia la cina aduce ca scuza sau motivatie grija pentru ogor, adica pentru tarina cumparata pe care trebuia sa o vada.

In talcuirea unor Sfinti Parinti ai Bisericii, acest camp sau ogor din Evanghelie simbolizeaza toate grijile si dorintele de a stapani in lumea aceasta spatii si teritorii pamantesti limitate si trecatoare. Ogorul este aici simbolul dorintei omului de avere, de expansiune, de extindere pe orizontala, nu de crestere duhovniceasca pe verticala, in relatia sa cu Dumnezeu - Creatorul lumii. Cand grija omului pentru averile materiale devine mai mare decat preocuparea pentru mantuirea sufletului sau, atunci averile materiale constituie pentru om motiv puternic de a nu raspunde chemarii lui Dumnezeu la mantuire si viata vesnica.

Al doilea invitat care refuza chemarea Stapanului de-a veni la cina spune ca si-a cumparat cinci perechi de boi pe care trebuie sa-i incerce. Talcuirea patristica a textului biblic vede in cele cinci perechi de boi cele cinci simturi ale omului, care in general sunt grupate cate doua: doi ochi (vazul), doua urechi (auzul), doua nari (mirosul), doua buze sau limba si gura (gustul) si doua maini (pipaitul). Aceste cinci perechi de boi semnifica grija excesiva a oamenilor pentru mancare, bautura si jocuri care aduc desfatari trupului. Cautate si folosite in mod excesiv sau patimas, acestea il fac pe om rob al simturilor, intunecandu-i si limitandu-i orizontul duhovnicesc al sufletului. Prin urmare, patimile egoiste care manifesta subjugarea sufletului sau a vointei de catre simturi conduc pe om la amortire duhovniceasca si la nepasare privind mantuirea si viata vesnica la care este el chemat. Cand oamenii traiesc numai trupeste si deloc duhovniceste, atunci simturile lor se impatimesc, iar sufletul lor intra in jugul simturilor impatimite.

Al treilea om care se scuza ca nu poate veni la cina spune ca 'si-a luat femeie si de aceea nu poate veni' (Luca 14, 20). Desi casatoria este o institutie sfanta si binecuvantata de Dumnezeu, uneori familia poate deveni pentru om un motiv de-a nu raspunde chemarii lui Dumnezeu la mantuire, daca ea se transforma in idol, adica devine o preocupare exclusiva si excesiva a omului, incat acesta nu mai poate cultiva relatia sa spirituala cu Dumnezeu. Intrucat nu mai vad familia ca fiind, mai inainte de toate, o binecuvantare de la Dumnezeu, multi oameni iubesc familia lor in uitare totala de Dumnezeu. Insa daca familia este vazuta ca fiind un dar de la Dumnezeu, atunci aceasta iubire fata de familie se sfinteste. Prin urmare, intrucat parintii, sotul, sotia, copiii, fratii si surorile, rudele si prietenii buni sunt pentru om dar sau binecuvantare de la Dumnezeu, acestia trebuie sa fie iubiti nu numai afectiv sau sentimental, ci si duhovniceste, adica sa fie cuprinsi in iubirea si rugaciunea omului catre Dumnezeu, pentru a inainta pe calea mantuirii si a sfinteniei. In acest sens, familia conjugala se sfinteste prin participarea ei la viata duhovniceasca a Bisericii lui Hristos, la viata familiei eclesiale in care oamenii sunt frati in Hristos si fii duhovnicesti ai Bisericii Lui, condusi de parinti duhovnicesti pe calea mantuirii in lumina si iubirea Preasfintei Treimi.

In mod neasteptat, saraci, bolnavi si oameni dintre pagani sunt chemati la cina lui Dumnezeu

Vazand refuzul celor poftiti sau invitati la cina, Stapanul casei a schimbat si extins planul Sau initial, zicand Slujitorului Sau: 'Iesi indata in pietele si ulitele cetatii, si pe saraci si pe neputinciosi si pe orbi si pe schiopi adu-i aici' (Luca 14, 21). Indata, Slujitorul a facut intocmai cum I s-a poruncit. Iar dupa ce a constatat ca inca mai este loc in casa, Stapanul casei a amplificat invitatia Sa, zicand: 'Iesi la drumuri si la garduri si sileste-i sa intre ca sa mi se umple casa' (Luca 14, 23). Dupa ce s-a implinit si porunca aceasta, toata casa s-a umplut de oameni care niciodata nu s-au considerat vrednici sa fie invitati la o cina in casa aceea. Totusi, Stapanul casei S-a suparat pe cei care n-au raspuns initial chemarii Sale, zicand: 'nici unul din barbatii aceia care au fost chemati (si n-au raspuns) nu va mai gusta din cina Mea' (Luca 14, 24).

Dupa talcuirea Sfintilor Parinti, cele trei categorii de oameni care au fost chemati la cina sunt foarte diferite intre ele. Cea dintai categorie de invitati reprezinta elita sau conducatorii poporului evreu, care indrumau spiritual poporul, dar care au refuzat sa primeasca Evanghelia lui Hristos, Fiul Tatalui ceresc, Care S-a facut Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor.

A doua categorie de invitati la cina (saraci, neputinciosi, orbi si schiopi) reprezinta multimile de oameni saraci si bolnavi, care vin la Hristos sa asculte cuvantul Evangheliei Sale si sa fie vindecati de El.

A treia categorie de invitati, 'cei de la drumuri si garduri', sunt multimi de calatori in lume pe drumuri intortocheate sau confuze, fara destinatie precisa, traitori la limitele existentei, in afara comuniunii adevarate in harul mantuitor. Acestia reprezinta neamurile pagane sau popoarele care, desi erau religioase, nu-L cunosteau pe singurul Dumnezeu adevarat, Creatorul si Mantuitorul lumii.Şi aceste popoare sunt chemate de Hristos la cina in casa Tatalui ceresc, care este Biserica, acum arvuna, anticamera si icoana a Imparatiei Lui Dumnezeu.

Cina Euharistica, arvuna Imparatiei cerurilor

Evanghelia de astazi este intr-un fel Evanghelia tainei libertatii omului, dar si a libertatii lui Dumnezeu. Noi avem libertatea de a spune 'da' sau 'nu' lui Dumnezeu cand ne cheama la mantuire si viata vesnica. Insa cine nu raspunde pozitiv la invitatia de-a veni la Cina cea de Taina, la ospatul iubirii milostive si darnice a lui Dumnezeu, acela pierde bucuria de a fi vesnic impreuna cu Domnul casei ceresti. Pe de alta parte, libertatea Stapanului Care invita la Cina se vede mai ales din faptul ca daca cei dintai chemati refuza invitatia Lui, El are libertatea de a modifica planul Sau si de-a prefera pe altii. Prin urmare, nimeni nu poate zadarnici planul lui Dumnezeu de mantuire a lumii, pentru ca iubirea Lui milostiva se revarsa peste vidul spiritual al celor care nu raspund chemarii Sale.

Asadar, Evanghelia de astazi ne priveste si pe noi crestinii, intrucat si noi suntem uneori inclinati sa repetam greselile capeteniilor poporului lui Israel. Şi noi inventam uneori scuze ca nu mai gasim timp de rugaciune, nu mai gasim timp pentru Spovedanie, pentru pocainta, deoarece suntem robiti de prea multe griji, de grijile zilei de astazi si ale zilei de maine. Atat de mult suntem uneori legati de cele materiale si de programe de activitate suprasolicitante, incat nu mai gasim timpul necesar pregatirii hranei duhovnicesti pentru suflet si nici timpul necesar pentru a invesmanta sufletul in haina luminoasa a harului si a virtutilor izvorate din rugaciunea neincetata a mintii si a inimii.

Pilda Evangheliei de astazi vorbeste, asadar, despre taina sau misterul mantuirii lumii in Iisus Hristos, Care cheama oamenii la mantuire, prin binevestirea Evangheliei Imparatiei lui Dumnezeu si prin instituirea Cinei de Taina sau a Euharistiei, ca arvuna a pranzului din Imparatia cerurilor, ca ospat care pregateste bucuria comuniunii vesnice a oamenilor cu Dumnezeu, dupa ce ei s-au curatit de pacate prin Botez si prin Spovedanie.

In sens mistic sau duhovnicesc, cina Stapanului casei semnifica iubirea lui Dumnezeu daruita oamenilor si viata oamenilor traita in comuniune cu Dumnezeu in Biserica. De aceea, mai ales in aceasta perioada de pregatire pentru sarbatoarea Nasterii Domnului, invitatia Stapanului la cina are si intelesul de chemare la Sfanta Euharistie, impartasindu-ne cu Trupul si Sangele Mantuitorului Iisus Hristos, spre iertarea pacatelor si spre viata de veci.

Deci, prima invatatura duhovniceasca practica a acestei Evanghelii pentru perioada Postului Nasterii Domnului este chemarea de a ne curati de pacate prin Taina Pocaintei (Spovedaniei) si a ne impartasi cu Trupul si Sangele Domnului, pentru a primi sanatate si mantuire, trezvie a sufletului si sfintire a simturilor, pace si bucurie cereasca.

Totodata, Evanghelia care cuprinde Pilda celor poftiti la cina a fost randuita de Biserica sa fie citita in aceasta perioada de pregatire pentru sarbatoarea Nasterii Domnului Iisus Hristos si pentru a ne indemna sa fim milostivi si darnici, precum este Stapanul Care invita la cina, sa ajutam pe cei saraci, pe cei bolnavi, pe cei calatori, pe cei singuri si pe toti cei intristati.

Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca in aceasta perioada de pregatire pentru a primi pe Pruncul Iisus ca sa Se nasca duhovniceste in pestera si ieslea sufletului nostru sa sporim grija noastra pentru mantuirea sufletului si sa ne sfintim simtirile prin rugaciune si post, prin pocainta si Spovedanie, prin milostenie si prin impartasirea mai deasa cu Trupul si Sangele lui Hristos ca participare la Cina Domnului, care este arvuna Imparatiei cerurilor, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Amin!

† Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane* Text revizuit de autor in anul 2011

Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Dec 10, 2011
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei