Tinerii credinciosi – luptatori pentru mantuire

Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, adresat participantilor la Adunarea de Tineret pe Ţara a Oastei Domnului, Bucuresti, 21 aprilie 2012:Lumina lui Hristos lumineaza tuturor. Sensurile misiunii tineretului in Oastea Domnului – este tema din acest an, 2012, a Adunarii de Tineret pe Ţara a Oastei Domnului. Aceasta tema are o semnificatie profunda in ceea ce priveste credinta, viata si misiunea tinerilor in Biserica si societate.Intrucat Hristos este Lumina lumii (Ioan 8, 12), lumina Lui lumineaza tuturor oamenilor, dar in cei ce o primesc prin credinta si Botez (numit si Sfanta Luminare ) lumina Lui devine lumina vietii lor. Domnului Iisus Hristos ne adresam in rugaciune, pe El Il ascultam in Evanghelie, pe El Il primim in Sfintele Taine ale Bisericii, prin harul Lui cautam si pregustam Imparatia lui Dumnezeu, implinind poruncile iubirii de Dumnezeu si de aproapele. Iar pentru a implini ceea ce Hristos ne cere, trebuie sa fim neincetat in comuniune sau legatura vie cu El.1. Tinerii credinciosi – bucurie pentru familie si pentru BisericaMantuitorul Iisus Hristos este izvor de viata, lumina si speranta pentru toti oamenii, dar mai ales pentru tinerii credinciosi. De ce? Pentru ca tinerii in general au o sensibilitate deosebita si doresc mult sa fie iubiti si sa iubeasca, fara motivatii de ordin material sau social.Insa cand Hristos este prezent in ei si calauzeste vietile lor prin lucrarea Duhului Sfant, tinerii credinciosi simt ca iubirea sincera, smerita si statornica este in primul rand rod al credintei si al rugaciunii.Hristos-Domnul, Care a spus despre Sine: Eu sunt lumina lumii (Ioan 8, 12), a spus si ucenicilor Sai: Voi sunteti lumina lumii (Matei 5, 14). El i-a indemnat, zicand: Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor, incat, vazand faptele voastre cele bune, sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri (Matei 5, 16).De aceea, credinta, viata si misiunea tinerilor crestini ortodocsi, care se bucura de lumina lui Hristos, trebuie sa urmeze aceste indemnuri sfinte si mantuitoare ale Domnului Iisus Hristos.Sensul ultim al misiunii tinerilor ucenici in Oastea Domnului este si astazi, ca si in vremea Sfintilor Apostoli: cautarea sfinteniei, fara de care nimeni nu va putea vedea pe Dumnezeu (cf. Evrei 12, 14).Iar cautarea sfinteniei ca fiind cea mai puternica legatura a omului cu Dumnezeu Cel Unul Sfant trebuie sa inceapa de la varsta copilariei si a tineretii, adica de la varsta cautarilor. Numai un tanar in cautare de viata vesnica sau de mantuire poate deveni cu adevarat un tanar misionar, de mare folos pentru viata si misiunea Bisericii lui Hristos! Tanarul bogat din Evanghelie, care era sufleteste nemultumit, desi poseda multe averi materiale, l-a intrebat pe Iisus: Ce sa fac ca sa mostenesc viata vesnica? . Evanghelia dupa Marcu (10, 17-27) ne spune ca Iisus l-a privit cu dragoste sau cu multa pretuire. De ce? Pentru ca acest tanar punea intrebarea sensului sau scopului ultim al vietii umane pamantesti, si anume dobandirea vietii ceresti, vesnice. Prin urmare, tanarul care cauta valorile spirituale netrecatoare arata ca tineretea poate fi in lumea aceasta trecatoare simbol al cautarii vietii vesnice. In acest sens, citim in Noul Testament ca ingerul care a binevestit Invierea lui Hristos femeilor mironosite avea chipul unui tanar imbracat in vesmant alb (cf. Marcu 16, 5), iar Biserica lui Hristos din ceruri in totalitatea ei este prezentata ca o mireasa frumos impodobita pentru mirele ei (cf. Apocalipsa 21, 2). Cele trei invieri din morti pe care le-a savarsit Hristos Domnul pe pamant au fost invieri ale unor tineri: fiul vaduvei din Nain, fiica lui Iair si Lazar din Betania, prietenul lui Iisus. Poate ca Hristos Domnul i-a inviat tocmai pe acestia intrucat a voit sa arate ca tineretea este simbol al cautarii vietii vesnice. De fapt, cei mai multi dintre ucenicii care L-au urmat pe Hristos erau tineri. De asemenea, multi dintre ucenicii Sfantului Apostol Pavel erau tineri. Ei se numeau: Tihic, Trofim, Tertiu, Timotei si Tit. Ultimii doi au devenit episcopi in Efes si respectiv in Creta. Ucenicului sau Timotei, Sfantul Apostol Pavel ii spunea: Nimeni sa nu dispretuiasca tineretile tale, ci fa-te pilda credinciosilor prin cuvant, prin purtare, prin dragoste, prin duh, prin credinta, prin curatie (I Timotei 4, 12).2. Formarea spirituala a tinerilor pentru misiuneAdesea, tinerii sunt in cautarea unui ideal inalt, sublim, si pentru ca sunt nemultumiti de ce le ofera lumea sau societatea umana inrobita de multe patimi rele. Iisus insa ne invata ca schimbarea in bine a lumii trebuie sa inceapa din interiorul omului, prin pocainta si prin iubire smerita.Psalmistul arata tinerilor calea spre sfintenie si adevarata fericire, zicand: Prin ce isi va indrepta tanarul calea sa? Prin pazirea cuvintelor Tale (Psalmul 118, 9). Iar cuvintele Domnului se afla in Sfanta Scriptura si in invatatura Bisericii, care este stalpul si temelia adevarului (I Timotei 3, 15).Cei ce sunt parinti si prieteni duhovnicesti ai tinerilor au datoria sfanta de a arata acestora calea tineretii curate (Vezi Traian Dorz, Cararea tineretii curate , Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2004) si modul cresterii lor in iubire smerita fata de Dumnezeu si de semeni. Pe tineri ii ajutam cu adevarat indemnandu-i sa cultive constant lumina Sfantului Botez, hranindu-se spiritual din lumina Sfintelor Scripturi, din Scrierile si Vietile Sfintilor, din sfaturile Duhovnicului, din pilda vietii oamenilor marturisitori ai credintei in situatii grele, din pilda oamenilor harnici si darnici, cinstiti si drepti, smeriti si curajosi, care L-au primit in sufletul lor pe Hristos drept lumina, comoara si cununa a vietii lor.Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan, cel mai tanar Apostol al lui Iisus, se adreseaza tinerilor cu aceste sfaturi: Va scriu voua, tinerilor, pentru ca sunteti tari si cuvantul lui Dumnezeu ramane intru voi si ati biruit pe cel viclean. Nu iubiti lumea, nici cele ce sunt in lume (…) pentru ca tot ce este in lume (…) nu este de la Tatal. Şi lumea trece si pofta ei, dar cel ce face voia lui Dumnezeu ramane in veac (I Ioan 2, 14-17). Dupa cum odinioara Hristos a chemat pe ucenicii Sai la apostolat, tot asa Biserica lui Hristos ii cheama pe tinerii ei la misiune sau la lucrare sfanta pentru mantuire. In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: Și tu ești o lumina – nu pentru ca sa ai lumina pentru tine singur, ci pentru ca sa poți intoarce pe cei rataciți. Caci ce folos de lumina, daca ea nu le poate sluji celor ce șed in intuneric? Și ce folos de un creștin, daca el nu caștiga pe nimeni la fapta cea buna ? (Sfantul Ioan Gura de Aur, Cuvant la Sfanta si Marea Marti: Impotriva lenevirii de a veni la Biserica, in Omilii la Postul Mare , Editura Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 41). Orice suflet, care L-a aflat cu adevarat pe Domnul, se face un vestitor al Domnului. Așa a fost la inceputul creștinismului, așa trebuie sa fie și azi (Preot Iosif Trifa, Ce este Oastea Domnului , Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2003, ediția VII, p.138), spunea Parintele Iosif Trifa.Tinerii se bucura de lumina lui Hristos cand traiesc citirea Sfintei Scripturi ca pe o intalnire cu Hristos – Cuvantul vietii. In felul acesta ei contribuie la edificarea spirituala a Bisericii in calitatea ei de Trup tainic sau mistic al lui Hristos, luminat de Duhul Sfant. Iar talcuirea Sfintei Scripturi trebuie facuta in comuniune de gandire si simtire cu Sfintii Parinti ai Bisericii, ei fiind pana astazi cei mai siguri interpreti ai Bibliei, deoarece ei au fost luminati de acelasi Duh Sfant Care a inspirat alcatuirea acesteia si totodata au pastrat dreapta credinta in fata multor erezii.Prin citirea Sfintei Scripturi, Cuvantul vietii se inscrie in viata Bisericii si in viata fiecarui crestin, innoind si sfintind cugetul si simtirea crestinilor. De aceea, toate cartile de cult ale Bisericii Ortodoxe au fost alcatuite de oameni care erau cititori ferventi ai Sfintei Scripturi si care nu doar foloseau citate din Sfanta Scriptura, ci si gandeau si traiau in duhul ei. Citirea Sfintei Scripturi precedata si urmata de rugaciune trebuie folosita si ca pregatire temeinica pentru Sfanta Spovedanie si pentru primirea Sfintei Euharistii, intrucat Hristos – Cuvantul vietii este prezent si lucrator al mantuirii atat in cuvintele Sfintei Scripturi, cat si in Sfanta Euharistie, dupa cum El Insusi marturiseste, zicand: Cel ce asculta cuvantul Meu si crede in Cel ce M-a trimis are viata vesnica si la judecata nu va veni, ci s-a mutat din moarte la viata (Ioan 5, 24) si Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu ramane in Mine si Eu intru el (…) si Eu il voi invia in ziua cea de apoi (Ioan 6, 56, 54).3. Misiunea tanarului crestin de azi este indeosebi marturia vietii sale curateCriza de ideal si de orientare spirituala a vietii umane, care strabate in mod dramatic societatea contemporana secularizata, reprezinta pentru Biserica o provocare pentru a se ocupa mai mult de problemele si aspiratiile tinerilor.Astazi, aspiratia multor tineri dupa o iubire neinselatoare si netrecatoare este deturnata spre o falsa fericire, fabricata de consumul de alcool si droguri, de libertinaj, de jocuri periculoase care sfarsesc in violenta s.a. Intr-o societate capitalista decadenta, mercantila si consumerista, in care, intrucat se pierd valorile morale si spirituale, se vand pe bani nu numai obiecte, ci si persoane, adica suflete si trupuri. In acest context, tanarul crestin luminat de Hristos, Lumina lumii, prin rugaciune, viata curata si fapte bune, devine o faclie de Pasti si un apostol al Invierii lui Hristos, Biruitorul pacatului, al iadului si al mortii. Astfel, prin insasi lumina vietii lui curate, tanarul crestin evlavios cheama pe cei din jurul sau la invierea sufletului din moartea pacatelor, chiar daca multi il considera ca nu este modern sau in pas cu moda zilei. Cu alte cuvinte, tanarul iubitor de rugaciune si de sfintenie este un tanar crestin luptator (cf. Efeseni 6, 10-17), care apara duhovniceste dreapta credinta si sfintenia vietii ca fiind portile vietii vesnice, cultiva iubirea fata de Dumnezeu prin rugaciune si iubirea de semeni prin fapte bune, cultiva iubirea curata in prietenie si in familie. El urmeaza constant indemnul Sfantului Apostol Pavel, care zice: infatisati trupurile voastre ca pe o jertfa vie, sfanta, bine placuta lui Dumnezeu, ca o slujire a voastra cuvantatoare. Şi nu va potriviti cu acest veac, ci sa va schimbati prin innoirea mintii, ca sa deosebiti care este voia lui Dumnezeu, ce este bun si placut si desavarsit (Romani 12, 1-2).Fidelitatea in prietenie si in familie, sprijinirea celor aflati in suferinta, libertatea unita cu responsabilitatea ca maturizare spirituala a persoanei si ajutorarea frateasca reprezinta repere majore pentru pastrarea, promovarea si transmiterea valorilor permanente ale credintei crestine tinerei generatii de astazi.Oastea Domnului, ca miscare de innoire duhovniceasca prin lupta impotriva pacatelor si cultivarea sfinteniei vietii, se bucura azi mai ales de lumina lui Hristos din sufletele multor tineri ostasi, care au intemeiat familii crestine evlavioase, stabile, cinstite, harnice, milostive si pline de bucuria iubirii lui Hristos. Acestea ajuta pe alti tineri sa inteleaga ca numai comuniunea cu Hristos si cu Sfintii Lui poate darui fiecarui om forta spirituala de a cauta, de a primi si de a transmite mai departe, in lumea de azi, lumina sfintitoare si mantuitoare a lui Hristos, Cel Rastignit si Inviat.Sa ne rugam lui Dumnezeu, Maicii Domnului si tuturor Sfintilor sa lumineze si sa ocroteasca pe toti tinerii Bisericii noastre, pe parintii lor si pe toti cei care ii ajuta sa cunoasca lumina, pacea si bucuria lui Hristos Cel Inviat. In mod deosebit, felicitam astazi pe membrii Asociatiei Oastea Domnului care participa la aceasta Adunare de Tineret pe Ţara, aici in Bucuresti. Adunarea a inceput cu participarea la Sfanta Liturghie, savarsita in biserica Sfantul Spiridon - Nou din Bucuresti, de catre Preasfintitul Parinte Dr. Varlaam Ploiesteanul, Episcop-vicar patriarhal. Sa ne rugam Mantuitorului nostru Iisus Hristos sa ne ajute tuturor ca, impreuna cu tinerii credinciosi iubitori de Hristos si de Biserica, sa binevestim in lumea de astazi Evanghelia iubirii si Invierii Sale, spre slava Preasfintei Treimi si binele Bisericii.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 845

Id: 21440

Data: Apr 21, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).