Biserica este noua Vitezda - spatiul vindecarii

Creștinii ortodocși se afla astazi, 11 mai 2014, în Duminica a IV-a dupa Rusalii. Potrivit rânduielii Bisericii noastre, la Sfânta Liturghie s-a citit Pericopa Evanghelica de la Sf. Evanghelist Ioan, capitolul 15, versetele de la 1 la 15, fragment care prezinta vindecarea Slabanogului la scaldatoarea Vitezda de catre Mântuitorul Iisus Hristos: "În vremea aceea era o sarbatoare a iudeilor si Iisus S-a suit la Ierusalim. Iar în Ierusalim, lânga Poarta Oilor, era o scaldatoare, care se numea pe evreieste Vitezda, având cinci pridvoare. În acestea zacea multime de bolnavi, orbi, schiopi, uscati, asteptând miscarea apei. Caci un înger al Domnului se cobora din când în când în scaldatoare si tulbura apa si cine intra întâi, dupa tulburarea apei, se facea sanatos, de orice boala era cuprins. Şi era acolo un om care era bolnav de treizeci si opt de ani. Iisus, vazându-l pe acesta zacând si, stiind ca este asa înca de multa vreme, i-a zis: Voiesti sa te faci sanatos? Bolnavul I-a raspuns: Doamne, nu am om ca sa ma arunce în scaldatoare când se tulbura apa; ca, pâna când vin eu, altul se coboara înaintea mea. Iisus i-a zis: Scoala-te, ia-ti patul tau si umbla. Şi, îndata, omul s-a facut sanatos si si-a luat patul si umbla. Dar în ziua aceea era sâmbata. Deci ziceau iudeii catre cel vindecat: Este zi de sâmbata si nu-ti este îngaduit sa-ti iei patul. El le-a raspuns: Cel ce m-a facut sanatos, Acela mi-a zis: Ia-ti patul si umbla. Ei l-au întrebat: Cine este omul care ti-a zis: Ia-ti patul tau si umbla? Iar cel vindecat nu stia cine este, caci Iisus se daduse la o parte din multimea care era în acel loc. Dupa aceasta, Iisus l-a aflat în templu si i-a zis: Iata ca te-ai facut sanatos. De acum sa nu mai pacatuiesti, ca sa nu ti se întâmple ceva mai rau. Atunci omul a plecat si a spus iudeilor ca Iisus este Cel ce l-a facut sanatos."În cuvântul de învațatura rostit în Paraclisul Reședinței Patriarhale, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a explicat semnificațiile Evangheliei de astazi evidentiind faptul ca Duminica a IV-a dupa Pasti, numita si a Slabanogului, ne arata ca Hristos Domnul vindeca si ridica pe cel bolnav si pacatos.În Iisus Hristos se afla izvorul vietii si al sanatatiiTotodata, Patriarhul României a subliniat faptul ca toata perioada dupa Învierea Domnului ne arata ca Hristos Domnul este izvorul vietii si al sanatatii: „Perioada care urmeaza sarbatorii Învierii Domnului si Mântuitorului nostru Iisus Hristos ne arata ca în Iisus Hristos se afla izvorul vietii si al sanatatii, izvorul milostivirii si al iertarii pacatelor, izvorul ridicarii omului din moartea pacatului si al pregustarii vietii vesnice înca din lumea aceasta ca arvuna prin întâlnirea si împartasirea cu El. De aceea, în Evanghelia duminicii a doua dupa Pasti, numita si Duminica Tomii, Hristos Domnul vindeca pe ucenicul Sau Toma de îndoiala spunându-i: Nu fi necredincios, ci credincios!. Apoi în Evanghelia Duminicii Mironositelor vindeca pe femeile mironosite de teama zicându-le:Bucurati-va, nu va temeti!. Iar în Evanghelia acestei duminici, numita Duminica Slabanogului, vedem ca Iisus vindeca pe un om de paralizie, la scaldatoarea Vitezda. Apoi vom vedea cum în Evanghelia Duminicii Samarinencii Hristos Domnul vindeca pe o femeie de iubirea ei nestatornica, iar în Evanghelia duminicii a sasea dupa Pasti sau Duminica Orbului, vindeca pe un om de orbire fizica sau trupeasca”.Pacatul este o boala a sufletuluiDe asemenea, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a aratat ca vindecarile savârsite de Hristos ne arata puterea Lui divina, dar a explicat si legatura dintre pacat si boala.„Aceste vindecari savârsite de Mântuitorul Iisus Hristos ne arata puterea Lui dumnezeiasca, dar si multa Lui iubire milostiva fata de oameni, dorinta Lui de a-i ridica din pacat si din boala, de a-i vindeca sufleteste si trupeste, pentru ca pacatul este o boala a sufletului care adesea atrage dupa sine si boli ale trupului, desi aceasta nu este o regula stricta. Adica sunt oameni bolnavi care sufera nu ca urmare a pacatelor proprii, ci ca urmare a unei pedagogii divine, dupa cum a spus Mântuitorul Iisus Hristos despre orbul din nastere care nu a pacatuit nici el, nici parintii lui, ci s-a nascut orb, pentru ca sa se arate în el lucrarea lui Dumnezeu”, a spus Preafericirea Sa.Hristos înviaza din morti ca sa ne învieze si pe noi din moartePatriarhul României a aratat ca Mântuitorul Iisus Hristos este duhovnicul si doctorul sufletelor noastre ce doreste sa salveze pe cel pacatos.„În Evanghelia de astazi se vede totusi o legatura între pacat si boala, pe care Mântuitorul Iisus Hristos o aminteste celui vindecat de boala în mod foarte discret, ca duhovnic si doctor de suflete, întrucât El doreste sa salveze, sa ridice, sa recupereze pe cel pacatos, fara sa-l umileasca. El nu îl cearta pe cel bolnav, ci îl sfatuieste dupa ce l-a vindecat, zicând: Iata, te-ai facut sanatos. De acum sa nu mai pacatuiesti pentru ca sa nu ti se întâmple ceva mai rau. Totusi, Hristos Domnul nu îi da acest sfat în auzul tuturor, ci în taina, doar fata în fata cu pacatosul pe care l-a vindecat, pastrând astfel o legatura de confidentialitate între doctorul-duhovnic si pacientul-penitent. Vedem aici modelul convorbirii dintre doctorul de suflete, care este duhovnicul, si penitentul sau omul care se pocaieste pentru pacatele lui, dorind sa se vindece de pacat si de boala. Aceasta putere vindecatoare, milostiva si smerita a Mântuitorului Iisus Hristos este scoasa în evidenta de catre Biserica în perioada dintre Sarbatoarea Învierii Domnului, adica a ridicarii Sale din morti, si Sarbatoarea Înaltarii Sale la cer, pentru a ne arata ca Hristos înviaza din morti ca sa ne învieze si pe noi din moarte, din moartea sufleteasca a pacatului si din moartea fizica a trupului, ca apoi sa ne înalte la ceruri întru slava si în iubirea Preasfintei Treimi. Asadar, toata perioada aceasta liturgica este o pedagogie de însanatosire a sufletului si de înaltare a lui în lumina si bucuria Învierii lui Hristos”, a spus Întâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române.Voiesti sa te faci sanatos?Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a evidentiat faptul ca Mântuitorul Hristos vede rabdarea slabanogului care a petrecut treizeci si opt de ani de suferinta fara razvratire, treizeci si opt de ani de rabdare fara cârtire, treizeci si opt de ani de tacere întru smerenie si îl vindeca„Evanghelia de astazi ne arata ca Mântuitorul Iisus Hristos merge la scaldatoarea Vitezda cu un scop precis si anume pentru a vindeca un om bolnav care suferea de treizeci si opt de ani si astepta milostivirea si ajutorul lui Dumnezeu. Nu ni se spune în Evanghelie pentru care pacat al sau suferea acest bolnav atât de mult. Iar la suferinta acestui bolnav se mai adauga si singuratatea sa, întrucât nimeni dintre cei prezenti acolo nu-l ajuta. Slabanogul sau paralizatul de la scaldatoarea Vitezda, care în limba ebraica a Vechiului Testament înseamna casa milei sau casa îndurarii, marturiseste el însusi singuratatea sa traita ca totala neajutorare din partea celor din jur. Când Iisus îl întreaba: Voiesti sa te faci sanatos?, el raspunde: Doamne, nu am om care sa ma arunce în scaldatoare când se tulbura apa, pâna când vin eu altul se coboara înaintea mea, adica pâna ce ajunge el târându-se spre apa. Treizeci si opt de ani de suferinta cauzata de boala, la care se adauga o crunta singuratate cauzata de neajutorarea celor din jur. Omul acesta nu era singur într-o pustie, ci era singur într-o multime de oameni! Slabanogul de la Vitezda nu traia departe de oameni, nici nu era izolat în casa, ci el se afla printre multi bolnavi însotiti de prieteni sau de membri ai familiei lor, care fiind sanatosi îi ajutau, dar fiecare dintre acestia se ocupa doar de bolnavul pe care îl îngrijea, iar îndata ce se vindeca bolnavul acesta, nu se mai interesa si de vreun alt bolnav. Treizeci si opt de ani de suferinta fara razvratire, treizeci si opt de ani de rabdare fara cârtire, treizeci si opt de ani de tacere întru smerenie, treizeci si opt de ani de singuratate cauzata de neputinta si neajutorare au brazdat viata chinuita de boala a acestui om paralizat. El astepta mereu cu speranta tulburarea apei de catre înger ca fiind o noua sansa de vindecare, daca cineva l-ar ajuta sa intre în apa. Într-o multime de oameni, el astepta mereu un singur om mai milostiv sau mai omenos care sa-l ajute sa intre în scaldatoare spre a se vindeca. Erau multi oameni în jurul sau, dar disparuse cu desavârsire omenia din ei. Desi acestia oameni din jur erau multi, totusi pentru slabanog ei pareau a fi împreuna un pustiu spiritual, pentru ca egoismul si indiferenta au facut pustii sufletele lor”, a spus Patriarhul României.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a aratat în cuvântul sa ca Hristos Domnul cunostea îndelunga suferinta a slabanogului, dar si multa lui pocainta pentru pacate, multa lui rabdare fara razvratire, fapt pentru care l-a vindecat: „Spre acest om paralizat de 38 de ani si neajutat de nimeni a venit Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu care S-a facut om pentru mântuirea oamenilor. Se pare ca acest bolnav care suferea de treizeci si opt de ani de suferinta era mai în vârsta decât Mântuitorul Iisus Hristos. Deci, el suferea de boala înca înainte de nasterea Lui Hristos ca om si înainte de venirea Lui în lume. Întrucât acest bolnav astepta întru rabdare desavârsita si întru speranta neîntrerupta momentul în care ar putea fi vindecat si el, Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos, a venit ca sa-l ajute. Iisus cunostea bine îndelunga suferinta a slabanogului, dar si multa lui pocainta pentru pacate, multa lui rabdare fara razvratire si multa lui speranta fara întrerupere. Când slabanogul i-a spus lui Iisus: Doamne, nu am om care sa ma arunce în scaldatoare, el a exprimat, de fapt, mai mult o cerere, decât o explicatie. El simtea ca a venit lânga el omul care îl poate ajuta sa intre în scaldatoare dupa tulburarea apei de catre înger. Însa, îndata bolnavul va constata ca omul de lânga el nu venise ca sa-l ajute sa intre în scaldatoare, ci chiar sa-l vindece imediat si discret, prin cuvânt, zicându-i: Scoala-te, ia-ti patul tau si umbla. Plin de credinta, verificata prin suferinta, paralizatul de la scaldatoarea Vitezda s-a ridicat, a luat asternutul pe care statea si a început sa umble. Între timp însa, Cel care i-a spus: Scoala-te, ia-ti patul tau si umbla, nu a mai ramas acolo unde a savârsit vindecarea slabanogului, ci S-a dus în alta parte, si anume la templu”.Tot timpul trebuie sa savârsim binelePatriarhul României a evidentiat faptul ca prin vindecarea slabanogului în zi de sâmbata, Hristos Domnul ne arata ca trebuie sa savârsim binele oricând: “Vindecând pe acest slabanog sâmbata, Mântuitorul Iisus Hristos ne arata ca tot timpul trebuie sa savârsim binele, atât în zi de lucru, cât si în zi de sarbatoare. Sa aratam oricând iubire milostiva si ajutorare celor suferinzi, bolnavi si singuri. De ce? Pentru ca în orice timp când aratam milostivire si bunatate fata de cei care au nevoie de ajutorul nostru, noi preamarim pe Dumnezeu Cel milostiv si Bun. Iubirea milostiva si smerita a oamenilor fata de semenii lor aflati în dificultate este semnul ca iubirea milostiva a lui Dumnezeu pentru oameni lucreaza prin oameni care îi ajuta pe altii”.Biserica este noua VitezdaScaldatoarea Vitezda este prefigurarea mântuirii prin lucrarea Bisericii, a mai spus Patriarhul României: “Sfinții Parinți ai Bisericii spun ca îngerul care tulbura apa și facea ca primul om care se arunca în scaldatoare sa fie vindecat era o prefigurare a Tainei Botezului cu deosebirea însa ca în Vechiul Testament harul era dat în arvuna, nu în plinatate. Pe când în Biserica lui Hristos, harul iertarii si al vindecarii de pacate și boli este daruit în deplinatate. Atunci se vindeca numai primul om care intra în scaldatoare, acum se vindeca toți care se boteaza în scaldatoarea sau în apa Botezului. Cei ce boteaza se vindeca de boala pacatului stramosesc si de toate pacatele si bolile sufletesti si trupesti, daca au credinta puternica. Biserica este noua Vitezda, spatiul vindecarii, sau locul ridicarii prin harul mântuitor si vindecator al Sfintelor Taine”, a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel. Rabdarea slabanogului - suferinta chinuitoare transformata în pocainta vindecatoareEvanghelia de azi ne arata ca este o legatura între pacat si boala, dar si o legatura între suferinta si pocainta, a subliniat Preafericirea Sa: „Îndelunga suferinta a omului paralizat s-a transformat în stare de pocainta, din care izvora smerita rabdare unita cu neîntrerupta speranta. Sfântul Ioan Gura de Aur, în cartea sa Comentariu la Evanghelia dupa Ioan, spune ca acest om bolnav, adica paralizatul de la scaldatoarea Vitezda, ne învata multa rabdare fara cârtire; el nu se revolta, adica nu se razvrateste împotriva lui Dumnezeu, nu-si blestema soarta pentru ca sufera de multi ani, ci sufera întru rabdare smerit unita cu speranta neîntrerupta. Desi multi oameni se aflau în jurul lui si totusi nimeni nu l-a ajutat vreodata, el nu îi judeca pe ceilalti, nu-i blestema, nu-i vorbeste de rau pe cei care ar fi putut sa-l ajute si nu l-au ajutat, ci sufera întru speranta, rabda si asteapta vindecarea de la Dumnezeu, iar aceasta rabdare a lui întru smerenie si întru speranta, fara sa cârteasca împotriva lui Dumnezeu si fara sa judece pe cei din jur, a fost socotita lui de Dumnezeu ca virtute sau lumina a sufletului, adica suferinta chinuitoare transformata în pocainta vindecatoare. Sa ne rugam Domnului Hristos sa ajute pe toti cei care sufera sa transforme suferinta bolii lor în speranta de vindecare si de mântuire, prin întâlnirea lor cu Hristos cel înviat, Duhovnicul si Doctorul sufletelor si al trupurilor, spre slava Preasfintei Treimi si spre mântuirea oamenilor”.La 18 mai 2014, Biserica Ortodoxa se va afla în Duminica a V-a dupa Pasti, închinata Femeii Samarinence.Foto: Ziarul Lumina

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 831

Id: 40552

Data: May 11, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).