Biserica Ortodoxa Romana pomeneste astazi, 29 august, Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul. Datorita predicilor sale in care indemna la pocainta si critica imoralitatea, Sfantul Ioan a fost intemnitat si in cele din urma decapitat la porunca lui Irod care a implinit astfel dorinta Salomeei, fiica Irodiadei, concubina lui Irod. Despre aceasta intamplare aflam din Sfanta Evanghelie de la Marcu: Irod trimitand, prinsese pe Ioan si-l legase in temnita, din pricina Irodiadei, femeia lui Filip fratele sau, pe care o luase de sotie. Insa Ioan ii zicea lui Irod: nu-ti este ingaduit sa ai de nevasta pe femeia fratelui tau. De aceea Irodiada il pizmuia si voia sa-l omoare, dar nu putea pentru ca Irod se temea de Ioan, stiindu-l om drept si sfant, si il ocrotea; si cand il asculta sta mult pe ganduri si era bucuros sa-l asculte. Dar s-a ivit o zi cu bun prilej: cand Irod de ziua sa de nastere, facea ospat dregatorilor si capeteniilor ostirii si fruntasilor din Galileea. Atunci fata Irodiadei intrand si jucand, a placut lui Irod si celor care sedeau cu el la ospat. Iar imparatul a zis fetei: cere de la mine orice voiesti, si-ti voi da. Şi s-a jurat fetei zicand: orice vei cere de la mine voi da tie, pana la jumatate din imparatia mea. Iar ea iesind a intrebat pe mama sa: ce sa cer? Iar Irodiada a zis: capul lui Ioan Botezatorul. Atunci, indata a intrat grabita la imparat si i-a cerut, zicand: vreau sa-mi dai numaidecat pe tipsie capul lui Ioan Botezatorul. Şi imparatul s-a intristat adanc, dar din pricina juramantului si din pricina celor care sedeau impreuna cu el la ospat nu a vrut sa-i nesocoteasca cererea. Şi trimitand indata pe paznicul temnitei, imparatul a poruncit sa aduca capul lui Ioan. Iar acela mergand; i-a taiat capul in temnita, l-a adus pe tipsie si l-a dat fetei, iar fata l-a dat mamei sale (Mc. 6, 17-28)Mai multe informatii despre Sfantul Proroc Ioan aflam dintr-un articol publicat in Ziarul Lumina din data de 29 august 2010 ': 'Mijlocitor al legii' si 'propovaduitor al pocaintei', 'sfesnic si inger', Sfantul Ioan Botezatorul, cel mai mare om nascut din femeie, simbolul martirilor si al misionarilor, ramane in traditia Bisericii ca Mergatorul-inainte al lui Hristos, cel care Il prezinta lumii pe Mielul lui Dumnezeu, Rascumparatorul pacatelor omenirii.Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai mare dintre prooroci, caci despre nici unul dintre prooroci, nici despre Sfantul Ilie nu s-a zis ca 'inca din pantecele maicii sale se va umple de Duhul Sfant' (Lc. 1, 15). Desi nu a primit darul facerii de minuni, Sfantul Ioan se face inaintemergator Adevarului-Hristos, botezandu-se cu botezul sangelui, cu care avea sa se boteze Insusi Hristos si ucenicii Sai.Destinul vietii Sfantului Ioan Botezatorul a fost prevazut in Sfatul cel Vesnic al Preasfintei Treimi. Spre aceasta ne indreptateste alegerea numelui de Ioan, inainte de nasterea lui si chiar mai inainte de zamislirea sa. Ingerul Bunei Vestiri in fata preotului Zaharia rosteste cuvantul conform caruia Ioan se va numi fiul sau si acesta 'va fi mare inaintea Domnului si se va umple de Duhul Sfant inca din pantecele mamei sale' (Lc. 1, 15).Hristos-Domnul face despre Ioan inaintea multimii o marturisire plina de taina: 'el este mai mult decat un prooroc' (Mt. 11, 9). Proorocul dezvaluie planurile tainice ale lui Dumnezeu, transmite oamenilor cuvantul Lui. Sfantul Ioan este un martor care atesta evenimentul luand parte la el. El este mai mult decat un prooroc, caci marturia lui este una din conditiile omenesti ale misiunii lui Hristos: 'asa se cuvine noua sa implinim toata dreptatea' (Mt. 3, 15).Vremea Vechiului Testament se prosterneaza inaintea venirii Domnului Teologul Paul Evdochimov subliniaza ca ceea ce nu se obtine decat la deplina maturitate duhovniceasca ii este dat lui Ioan de la venirea sa in lume, iar 'de nasterea lui multi se vor bucura' (Lc. 1, 14). Pe cand era inca nenascut din Elisabeta, la salutarea Mariei, Maica Domnului, Scriptura Noului Testament consemneaza ca pruncul (Ioan) a saltat in pantecele mamei sale. Iata cum se adevereste ca Ioan apare ca prooroc si prieten al Mirelui, iar ca Inger al intruparii el depaseste timpul. Ioan este mesager, el este trimisul care vine din pustie si arata lumii pe Hristos, Mielul lui Dumnezeu, care ridica pacatul lumii. Insasi venirea Sfantului Ioan Botezatorul este insotita de semne, 'caci mana Domnului era cu el', si Ioan devine aceasta mana, degetul lui Dumnezeu care arata si vorbeste oamenilor despre Hristos, Lumina lumii.Nasterea lui Ioan vesteste nasterea lui Hristos, caci binecuvantarea lui Zaharia poate fi considerata ca un imn mesianic. In persoana lui Zaharia, evidentiaza Paul Evdochimov, vremea Vechiului Testament se prosterneaza inaintea venirii Domnului si-l saluta pe Inaintemergatorul ce vine sa dea poporului 'cunostinta mantuirii' (Lc. 1, 77), sa vesteasca 'cercetarea Rasaritului celui de Sus' (Lc. 1, 78).Marturisitorul lui Hristos vine din pustiuIoan isi incepe propovaduirea in pustiu, acolo isi boteaza ucenicii si 'glasul lui striga in pustiu' (Is. 40, 3). Toata fiinta sa raspunde chemarii pustiului, se inalta in toata maretia unica a acestui taram secatuit si ars de flacara launtrica a curatirii ascetice: 'Ioan avea imbracamintea lui din par de camila si cingatoare de piele imprejurul mijlocului, iar hrana lui erau lacuste si miere salbatica (Mt. 3, 4). Socotindu-se pe sine nevrednic sa dezlege incaltamintea lui Iisus, Sfantul Ioan il propovaduieste pe Mantuitorul ca fiind mai 'tare' decat el si 'mai inainte de el'. Prin predica lui Ioan, Iisus ca Mesia trebuia sa creasca, sa fie cunoscut si ascultat, iar el, Ioan, sa se micsoreze.In toata predica sa, Sfantul Ioan indrepta atentia catre autoritatea lui Iisus. Ierusalimul intreg fusese cutremurat de cuvantul sau care propovaduia pocainta si osandirea apropiata a celor care nu isi vad pacatele. Legitimarea Sfantului Ioan ca 'glasul celui ce striga in pustie' era viata sa aspra din pustie si taria duhului sau, semne asemanatoare cu autoritatea proorocului Ilie. Misiunea pe care o consemneaza Sfintele Evanghelii in dreptul Sfantului Ioan Botezatorul este aceea de trimis 'sa dea marturie despre Lumina ca toti sa creada prin El' (In. 1, 7). 'Inaintemergator al lui Hristos pentru cei din iad'Sfantul Ioan face parte din ultimii prooroci trimisi asemenea slujitorilor Stapanului viei din parabola lucratorilor celor rai, ca sa cheme la pocainta pe cei ce se departasera de voia si planul lui Dumnezeu. Botezul la care chema Sfantul Ioan toata suflarea iudaica era trecerea din imparatia celui rau la sanul lui Dumnezeu in Hristos, caci intai prin pocainta se darama rautatea din suflet si abia mai apoi se zideste omul cel nou. Fara botez si fara pocainta nimeni nu poate descoperi pe Dumnezeu ca Tata.Proorocii Vechiului Testament aveau ca misiune trezirea constiintei si intoarcerea inimilor la Legea lui Dumnezeu prin anuntarea judecatii Sale. Sfantul Ioan poate fi luat ca masura a tuturor profetilor in ceea ce priveste raportul dintre Lege si har, care lui nu i-a fost dat sa-l cunoasca fiindca 'Legea prin Moise s-a dat, iar harul si adevarul prin Iisus Hristos a venit' (In. 1, 17). In fata ultimului profet, intrucat 'Legea si proorocii au fost pana la Ioan', sta Hristos, Piatra cea din capul unghiului, care aduce mantuirea.Sfantul Ioan este Inaintemergatorul Domnului nu doar in timpul vietii pamantesti a Acestuia, ci el este 'inainte-mergator al lui Hristos pentru cei din iad', 'propovaduitor pentru cei ce stau in intuneric'. O asemenea slujire poate fi pusa in legatura cu socotirea Sfantului Ioan ca Inaintemergator al Parusiei. De altfel, in icoana Deisis care inseamna implorare, mijlocire, Hristos apare flancat de Maica Domnului si Sfantul Ioan, care se roaga pentru cei care nu au avut timp in viata pamanteasca sa se pocaiasca.Sfantul Ioan se descopera ca arhetipul martorilor lui Hristos, principiul iradiant al tuturor formelor de marturisire, constelatia vocatiilor masculine; de aceea rugaciunea Bisericii il numeste: 'prooroc, apostol, inger, inaintemergator, botezator, preot, propovaduitor al celor din iad, modelul calugarilor si floarea pustiului, mucenic' .
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 638
Id: 8699
Data: Aug 29, 2010
Imagine:
Biserica Ortodoxa Romana sarbatoreste maine, 30 august, pe Sfantul Ierarh Varlaam Mitropolitul Moldovei. Sfantul Ierarh Varlaam a fost canonizat de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in anul 2007, proclamarea oficiala a canonizarii avand loc in data de 30 august acelasi an, la .....
Data: Aug 29, 2010
In Biserica Ortodoxa Romana va fi pomenit maine, 30 august, Sfantul Cuvios Ioan de la Rasca si Secu. Acest sfant a trait in veacul al XVII-lea si a fost contemporan si prieten apropiat al Mitropolitilor Varlaam si Dosoftei. A intrat in monahism la Manastirea Rasca, apoi a vietuit la Manastirea .....
Data: Aug 29, 2010
Sute de credinciosi din diverse zone ale tarii au participat astazi, 29 august, la hramul Manastirii Secu, din judetul Neamt. Sfanta Liturghie a fost oficiata de Inaltpreasfintitul Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, impreuna cu Inaltpreasfintitul Dimitrios Mitropolit de Irinopolis si .....
Data: Aug 29, 2010
Inaltpreasfintitul Mitropolit Antonie Plamadeala a fost comemorat astazi, 29 august, la cinci ani de la trecerea la cele vesnice. Sute de credinciosi si cunoscuti din toata tara au venit sa-l omagieze la Manastirea Brancoveanu - Sambata de Sus. Dupa Sfanta Liturghie, Inaltpreasfintitul .....
Data: Aug 29, 2010
Sute de credinciosi au participat astazi, 29 august, la hramul Manastirii Camaraseasca din judetul Gorj. Sfanta Liturghie a fost oficiata de Inaltpreasfintitul Irineu, Mitropolitul Olteniei, inconjurat de un sobor de 20 de preoti si daconi. Cu acest prilej, a fost oficiata si o slujba de .....
Data: Aug 29, 2010
In fiecare an, in ziua de 29 august, Biserica Ortodoxa praznuieste Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul, ultima mare sarbatoare din anul bisericesc, pentru ca pe 1 septembrie incepe un nou an. Cu acest prilej, la Catedrala Episcopala Adormirea Maicii Domnului si Sfantul Mare Mucenic .....
Data: Aug 29, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).