Bucuria Intampinarii Domnului la Patriarhie
Pe 2 februarie in fiecare an Biserica Ortodoxa sarbatoreste Intampinarea Domnului. Cu prilejul marelui Praznic Imparatesc Sfanta Liturghie la Catedrala Patriarhala din Bucuresti a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, impreuna cu Preasfintitul Parinte Macarie, Episcopul ortodox roman al Europei de Nord, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi.Dupa citirea Pericopei Evanghelice, Preafericirea Sa tinut si un cuvant in care a evidentiat invataturile desprinse din aceasta.Asteptarea lui Dumnezeu sau intalnirea cu El se pregateste prin post si prin rugaciune Preasfintia Voastra, Preacuviosi si Preacucernici Parinti, iubiti credinciosi si credincioase, Evanghelia pe care am ascultat-o a fost randuita de Biserica spre a fi citita la Sarbatoarea numita Intampinarea Domnului. Aceasta Evanghelie ne arata trei adevaruri mari. In primul rand ca poporul ales astepta de veacuri venirea lui Mesia si aceasta asteptare se facea in credinta, cu speranta si cu multa rabdare. In al doilea rand, Evanghelia ne arata ca Dreptul Simeon a profetit despre Pruncul Iisus Care a fost adus la Templu ca ‘va fi pus spre caderea si spre ridicarea multora si ca semn care va starni multe impotriviri’. Iar Maicii Domnului ii spune ca ‘prin sufletul tau va trece sabie pentru ca sa se descopere gandurile din multe inimi’. Cu alte cuvinte, Dreptul Simeon face o profetie despre Taina Crucii lui Hristos, despre suferintele Lui, dar si despre suferinta mamei Sale, Fecioara Maria care va vedea cu ochii sai pe Fiul Sau rastignit si omorat. In al treilea rand, Evanghelia ne arata ca asteptarea sau intalnirea cu Dumnezeu, asteptarea lui Dumnezeu sau intalnirea cu El se pregateste prin post si prin rugaciune. Aceasta este invatatura pe care ne-o da cel mai bine Sfanta Proorocita Ana. Ea reprezinta poporul drept credincios care sta aproape de Biserica care petrece noaptea si ziua in post si rugaciune . Dreptul este un om care are credinta puternica, dar si o vietuire conforma cu vointa lui DumnezeuPatriarhul Romaniei a mai explicat faptul ca Evanghelia are un deosebit de mare folos duhovnicesc pentru cei care doresc sa inteleaga cum Duhul Sfant care a inspirat pe Dreptul Simeon si pe Proorocita Ana sa astepte zeci de ani venirea lui Mesia lucreaza si in sufletele celor credinciosi si rabdatori pentru implinirea fagaduintei mantuirii, a unirii omului cu Dumnezeu. Deci, Dreptul Simeon este numit in Sinaxarul Bisericii noastre ‘Primitorul de Dumnezeu’. El ne arata cum putem fi noi crestinii primitori de Dumnezeu. Vedem ca Sfanta Evanghelie dupa Luca descrie pe acest slujitor al Templului ca fiind drept si temator de Dumnezeu. Drept in Vechiul Testament nu inseamna neaparat un om care aplica o justitie omeneasca, ci drept era omul credincios care asculta cuvantul lui Dumnezeu si il implineste in viata sa, care intelege ca de fapt cuvantul lui Dumnezeu este indreptar al vietii omului. De aceea, in Psalmi se spune Doamne, am ascultat indreptarile Tale, adica povetele de indreptare a vietii omului venite de la Dumnezeu. Dreptul este un om care are credinta puternica, dar si o vietuire conforma cu vointa lui Dumnezeu. Omul credincios este omul drept. Şi omul evlavios este omul drept in Sfanta Scriptura. De aceea, Dreptul Simeon petrecea vremea in rugaciune in ascultarea cuvantului lui Dumnezeu si punerea in practica a poruncilor lui Dumnezeu. In traditia Bisericii se spune ca el ar fi fot unul din cei 70 de intelepti care a contribuit la traducerea Sfintei Scripturi. Oricum, este un slujitor al Templului care asteapta pe Mesia, pe Unsul lui Dumnezeu, pe Hristosul Domnului si Evanghelia nu spune varsta lui, dar spune ca era foarte inaintat in varsta. Prin aceasta vedem ca el ramane in viata pentru ca Duhul Sfant i-a binevestit ca nu va gusta moartea sau nu va vedea moartea pana ce nu va vedea pe Hristosul Domnului, adica nu va trece din lumea aceasta pana nu se va intalni cu Dumnezeu Omul, cu Fiul lui Dumnezeu Care din iubire de oameni Se face Om. In Dreptul Simeon se vede cum fagaduinta devine realitate, cum speranta devine comuniune sau intalnire cu Dumnezeu . Dreptul Simeon este un Profet al Crucii care leaga Slava si Crucea impreunaPreafericitul Parinte Patriarh Daniel a mai aratat ca Dreptii Vechiului Testament nu asteapta ceva, ci asteapta pe Cineva: Dreptul Simeon si Proorocita Ana reprezinta intreg poporul ales pe toti cei care veacuri de-a rand asteptand au asteptat pe Domnul, cum se spune in Psalmul 39: Asteptand am asteptat pe Domnul. Dreptii Vechiului Testament, dintre care Simeon este unul reprezentativ in ceea ce priveste rabdarea, evlavia, credinta si speranta sa, nu asteapta ceva, ci asteapta pe Cineva. Asteptand am asteptat pe Domnul. Nu asteapta sa li se dea ceva mai bun in lumea aceasta. Nu asteapta un avantaj, nu asteapta daruri de la Dumnezeu, ci pe Dumnezeu Insusi Care este izvorul vietii si al tuturor darurilor. Deci, Asteptand am asteptat pe Domnul inseamna asteptand am asteptat intalnirea cu El. De aceea, cand fagaduinta Duhului Sfant devine realitate cand pe bratele sale slabite de vreme, de post si rugaciune Dreptul Simeon primeste pe Cel Care poarta Universul intreg, toate galaxiile, pe Dumnezeu Creatorul, Facatorul cerului si al pamantului sub forma de copil. El zice Acum slobozeste pe robul Tau Stapane dupa cuvantul Tau in pace, ca vazura ochii mei mantuirea ta pe care ai pregatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor. Lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel. In momentul in care s-a intalnit cu Dumnezeu a dat slava lui Dumnezeu caci spune Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Luca despre Dreptul Simeon ca a binecuvantat pe Dumnezeu si a zis: Acum slobozeste, acum libereaza pe robul Tau Stapane. Aici vedem ca Dreptul Simeon este si Prooroc. El vede viitorul acestui Copil pe care Il primeste pe bratele sale. El stie ca acesta este Mantuitorul. Iesua inseamna Dumnezeu mantuieste, Iisus inseamna Dumnezeu mantuieste. Caci vazura ochii mei mantuirea ta inseamna Cel prin care vine mantuirea. Pe care ai pregatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor inseamna ca El nu vine Hristos Domnul sau n-a venit Cel pe Care L-au primit imparatii doar pentru poporul lui Israel, ci a venit pentru toate neamurile. De aceea, adauga spre descoperirea neamurilor sau descoperire pentru neamuri, revelati pentru neamuri. Şi apoi spune Slava poporului tau Israel. Dar indata binecuvinteaza pe Dreptul Iosif si pe Fecioara Maria, Maica Pruncului Iisus. Deci, dupa ce binecuvinteaza pe Dumnezeu binecuvinteaza si pe cei care erau considerati parintii copilului. Dreptul Iosif era tata adoptiv al lui Iisus, dar Maica Domnului era mama care L-a nascut. Ii binecuvinteaza si apoi prooroceste ca acest Copil care va fi pus spre caderea si ridicarea multora si ca semn de impotriviri, al multor impotriviri va aduce o sabie care trece prin sufletul tau (al Maicii Domnului), nu spune prin corpul tau, adica sabia durerii, suferintei mamei care va vedea rastignit si mort pe Cruce pe Unicul Sau Fiu. Vedem ca Slava lui Israel despre care vorbeste in prima parte Dreptul Simeon poarta pe ea semnul Crucii, al suferintei pentru ca in poporul care Hristos a venit spre slava poporului acolo a intampinat impotriviri si a intampinat rastignire si moarte. Vedem deci in Dreptul Simeon un profet al crucii care leaga slava si crucea impreuna ca nu se poate ajunge la slava fara purtarea Crucii. Slava este a Invierii, dar la Inviere s-a ajuns prin Cruce. Deci, Dreptul Simeon reprezinta asa cum spuneam perioada de asteptare a tuturor dreptilor si proorocilor din Vechiul Testament, de aceea cuvintele lui rostite in Templul din Ierusalim au devenit parte integranta din Vecernia Ortodoxa. La sfarsitul Vecerniei se canta sau se rostesc aceste cuvinte Acum slobozeste pe robul Tau Stapane dupa cuvantul Tau in pace aratand prin aceasta ca Vecernia simbolizeaza perioada de asteptare a lui Mesia. Utrenia simbolizeaza zorii venirii lui Iisus, Nasterea in Bethleem, copilaria, tineretea necunoscuta publicului pana la Botezul Sau si apoi inceputul lucrarii mantuitoare in lume care e reprezentata de Sfanta Liturghie. Avem asadar o legatura intre cultul nostru si istoria mantuirii. Cultul nostru ortodox reprezinta timpul sfintit prin asteptare, prin rugaciune, prin post . Proorocita Ana este o reprezentare a tuturor femeilor credincioase, rugatoare, postitoare care in tacere fac mult bine Bisericii prin rugaciuneDe asemenea, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane subliniaza ca Proorocita Ana cum spuneam este o femeie care statea la Templu si se ruga si spune Evanghelia noaptea si ziua nu ziua si noaptea. Deci, privegherile erau mai mult de noapte cand lumea se odihneste omul credincios se roaga. El se odihneste in rugaciune, in comuniunea cu Dumnezeu care daruieste omului adevarata odihna. Avem in aceasta Proorocita, fiica lui Fanuel din semintia lui Aser, o reprezentare a tuturor femeilor credincioase, rugatoare, postitoare care in liniste, in tacere fac mult bine Bisericii prin rugaciune. Şi apoi se adauga si ea laudei aduse de Dreptul Simeon Pruncului Iisus caci spune Evanghelia si ea lauda pe Dumnezeu si vorbea despre Pruncul Iisus si despre mantuirea pe care o astepta Israel. Foarte interesanta este precizarea Sfantului Evanghelist Luca despre aceasta Proorocita Ana si anume, precizeaza varsta ei ceea ce nu se precizeaza in cazul Dreptului Simeon. Spune ca ea era vaduva si traise cu sotul ei, cu barbatul ei doar sapte ani de la feciorie, adica de cand s-a maritat si dupa sapte ani sotul ei a murit, iar ea nu s-a mai casatorit si era vaduva in varsta de 84 de ani. E foarte interesanta aceasta precizare, acest amanunt si anume, se arata in Proorocita Ana fidelitatea, credinciosia atat fata de sot cat si fata de Dumnezeu. L-a iubit atat de mult pe sot ca atunci cand a ramas vaduva nu a mai ales un altul, ci a dorit sa daruiasca toata viata ei lui Dumnezeu prin post si rugaciune . Primim pe Dumnezeu in sufletul nostru prin ascultarea cuvantului Sau Exista un amanunt la inceputul Evangheliei de astazi si anume, ca potrivit Legii lui Moise cand copilul avea 40 de zile daca era de parte barbateasca era adus la Templu si inchinat Domnului, afierosit Domnului cu gandul ca din acesta se poate ridica Mesia, izbavitorul lui Israel. Parintii trebuiau sa aduca o pereche de turturele sau doi porumbei. Ei bine, de ce turturele? Pentru ca turturelele sunt simbolul fidelitatii. Daca sotul unei turturele moare turtureaua nu mai cauta un altul. Deci, Proorocita Ana era simbolizata in turturelele aduse de Iosif si Maria la Templu. Porumbeii inseamna blandete, nevinovatie si curatie. Inseamna pace, impacare cu Dumnezeu si cu semenii. Deci, toata traditia nu era una intamplatoare, ci avea un simbolism si deci turtureaua care a ramas fidela sotului si nu a mai cautat altul era simbol prin Proorocita Ana. In incheiere, dorim sa spunem ca atat Dreptul Simeon cat si Proorocita Ana sunt dascali ai nostri pentru a deveni primitori de Dumnezeu. Maine, ei vor fi praznuiti, dreptul Simeon, primitorul de Dumnezeu si Proorocita Ana tocmai ca sunt dascali duhovnicesti si pentru crestini si anume, cum primim pe Domnul? Il primim prin Botez si Botezul se primeste prin post si rugaciune daca omul este adult sau prin post si rugaciune din partea parintilor dreptcredinciosi. Apoi, primim pe Dumnezeu in sufletul nostru prin ascultarea cuvantului Sau. Cel ce pazeste poruncile lui Dumnezeu ramane in Dumnezeu si Dumnezeu in noi, spune Sfantul Evanghelist Ioan in prima sa Epistola. Şi, de asemenea, primim pe Dumnezeu mai ales prin Sfanta Euharistie potrivit fagaduintei Mantuitorului Iisus Hristos cand zice Cine mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu raman in el. Deci, aceasta primire a lui Dumnezeu noi o traim in fiecare participare la slujbele Bisericii mai ales atunci cand ne impartasim cu Sfintele Taine si cand implinim poruncile lui Dumnezeu si devenim oameni drepti, tematori si iubitori de Dumnezeu spre Slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Tuturor celor care poarta numele de Simeon si Ana le dorim sanatate, bucurie si sfintii pomeniti sa le daruiasca ajutor si sa le daruiasca si lor lumina lui Hristos spre slava lui Dumnezeu si bucuria lor, a Bisericii si a familiei Amin! La Sfanta Liturghie au fost prezenti numerosi credinciosi printre care si un grup de tineri romani din Scandinavia, dar si suedezi, danezi si norvegieni convertiti la Ortodoxie care au participat in aceste zile la o tabara de iarna in Romania. Dupa Sfanta Slujba tinerii au fost primiti de Patriarhul Romaniei la Resedinta Patriarhala.La final, toti credinciosii prezenti au primit din partea Preafericitului Parinte Patriarh Daniel iconite reprezentand Praznicul Intampinarii Domnului.Raspunsurile liturgice au fost oferite de Corala Nicolae Lungu a Patriarhiei Romane.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Feb 2, 2013
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei