Cerc socio-cultural al bisericii Sf. Pantelimon - Foisorul de Foc din Bucuresti

PREMIERĂ LA BISERICA SF. PANTELIMON - FOIŞORUL DE FOC DIN BUCUREŞTI. La Biblioteca Academiei Române (P II 41324) se pastreaza primul numar al publicatiei parohiei Sfântul Pantelimon-Foisorul de Foc din Bucuresti din perioada interbelica, intitulat "FOAIA PAROHIALĂ - Organ cultural al parohiei si Ateneului religios Sf. Pantelimon Foisorul de Foc din Bucuresti (1941)", editat de pr. paroh Gh. Popescu-Colibas si pr. Petru Gh. Savin. Duminica, 5 octombrie 2014, orele 12.00, la biserica Sfântul Pantelimon-Foisorul de Foc din Bucuresti, în cadrul proiectului catehetic parohial "Hristos împartasit copiilor" organizat sub forma Şcolii de duminica pentru copiii din parohie, la atelierul de istorie parohiala intitulat "Misiunea parohiei Sf. Pantelimon-Foisorul de Foc din Bucuresti în analele istoriei" se va prezentat în premiera primul numar al publicatiei "FOAIA PAROHIALĂ - Organ cultural al parohiei si Ateneului religios Sf. Pantelimon Foisorul de Foc din Bucuresti (1941)", editat de pr. paroh Gheorghe Popescu-Colibas si pr. Petru Gh. Savin pentru "moralizarea si îndrumarea credinciosilor". "FOAIA PAROHIALĂ" are aprobarea de înfiintare nr. 313/23 aprilie 1941a Biroului de Cenzura.Referitor la titlul de ATENEU RELIGIOS "SF. PANTELIMON", impropiat de programul social-cultural desfasurat din 2008 la parohia Sf. Pantelimon-Foisorul de Foc din Bucuresti initiat de pr. Teleanu Bogdan-Aurel în cadrul programului catehetic national "Hristos împartasit copiilor", pr. Petru Gh. Savin afirma urmatoarele în primul numar al "FOII PAROHIALE ATENEUL RELIGIOS SF. PANTELIMON" (1941) :"Credem ca este unul dintre cele dintâi asezaminte ce trebuie numai decât sa ia fiinta în parohia noastra.El a întârziat prea mult, ca sa nu i se simta lipsa. Între preot, biserica si popor nu sunt decât numai legaturi duhovnicesti ale sf. slujbe si a trebuintelor sufletesti de ordin ritual. Dar nu e de ajuns. Preotul trebuie sa aiba grija si sa supravegheze, punând la dispozitie credinciosilor si în ceia ce priveste educarea mai ales a tineretului. Un ateneu religios, condus de biserica va avea rolul de a pune în lumina prin conferinte, de ale unor personalitati din cele mai pricepute, - diferite chestiuni de credinta, învatatura si lumina.Aceste conferinte vor fi urmate de coruri religioase, lecturi, recitari, toate alcatuind un program de înaltare si delectare sufleteasca a enoriasilor. Ele vor fi tinute sau la biserica sau la vre una din scolile din parohie.Este o lume care ne asteapta de mult sa le procuram aceasta desfatare duhovniceasca. Este o lume, care prin faptul ca noi nu le-am venit în ajutorul sufletesc al lor s`au dus în alta parte si s`au racit de legatura duhovniceasca cu slujitorii bisericei. Ei s`au dus sa caute hrana duhovniceasca în alte parti si suntem siguri ca odata ce vor vedea ca si noi ne silim sa le facem salas duhovnicesc prin acest asezamânt de lumina si hrana duhovniceasca, ei vor ramânea cu noi si`n jurul nostru. Ateneul cultural religios, credem ca apoi va forma din tineretul acestei parohii un buchet de misionari si propagandisti, ca astfel împreuna sa ne desfatam sub aripa sfânta si povatuitoare a sfintei biserici.Un comitet de doamne si domni din enorie vor conduce acest asezamânt si acei ce vor bine voi sa-si însuseasca acest gând, vor bine voi a ne scrie, sau a pofti ca sa putem chibzui împreuna, cât mai curând si mai temeinic la realizarea lui" .(p. 3)Începând cu a doua jumatate a secolului al XIX-lea, în majoritatea oraselor României, mari si mici, luau fiinta "ateneele culturale populare", dupa modelul francez al societatilor de lectura introduse la noi de gazetarul francez Ulysse de Marssillac între anii 1865-75. Acest concept va fi preluat mai târziu de Titu Maiorescu. Din traditia acestora va lua nastere, în 1860, Ateneul Român, institutie creata la Iasi de M. Kogalniceanu, Ştefan Micle si V.A. Urechia. Astfel, la Bucuresti, în asa zisa Belle Epoque (anii 1920-1930), sub obladuirea Directiei pentru Asistenta Culturala a Primariei Capitalei, functionau deja zeci de atene culturale populare, adevarate avanposturi ale ofensivei culturale din acele timpuri. Important de semnalat este faptul ca precursorul bisericesc al "ateneelor culturale populare" poate fi considerata si Asociatia transilvana pentru literatura româna si cultura poporului român (ASTRA), întemeiata în 1861 de Andrei Şaguna, Gh. Baritiu, Timotei Cipariu si I. Puscariu, care a avut aprobarea guvernului de la Viena în 6 septembrie 1861. Scopul asociatiei era desteptarea constiintei nationale, dezvoltarea simtamintelor umanitare, purificarea si unificarea limbii materne. Datorita organizarii exemplare a Bisericii Ortodoxe din Transivania si Banat de atunci în perspectiva întocmirii unui proiect de Statut de organizare si functionare pentru o noua forma de organizare bisericeasca româneasca, dupa cum remarca pr. prof. dr. Mircea Pacurariu (în Istoria Bisericii Ortodoxe Române, Editura BASILICA, Bucuresti, 2013, p. 484) aceasta conceptie saguniana de dezvoltare a misiunii bisericesti prin cultura va fi extinsa si în celelalte provincii românesti prin unirea Transilvanie cu România (1 decembrie 1918) si, mai ales, odata cu înfiintarea Patriarhiei Române (1925) care consfintea autocefalia Bisericii Ortodoxe Române (1885).Astfel, în 1914, la initiativa unor preoti de cartier, ia fiinta Cercul cultural „Ia si citeste", care urmarea realizarea si editarea de brosuri cu tematica diversa care sa „lumineze poporul", printre care si "Foaea parohiala. Organ al parohiei si Ateneului religios Sf. Pantelimon Foisorul de Foc Bucuresti (1941)", editata de pr. Gheorghe Popescu-Colibasi si pr. Petru G. Savin (descriere dupa nr. 1 al foii de la Biblioteca Academiei Române, P II 41324, cf. autorilor volumului Autocefalie si responsabilitate, Editura Basilica a Patriarhiei Române, Bucuresti, 2010, p. 55).Conform autorilor volumului Autocefalie si responsabilitate, "datorita noului cadru oferit de statul român, unei atitudini binevoitoare a societatii antene fata de valorile ortodoxe si, poate, a unei influente a oresei bisericesti transilvanene mult mai preocupata de subiectele sociale, între anii 1918-947, presa cu caracter religios de la sud de Carpati se caracterizeaza printr-o intensa si diversa activitate editoriala, aparitiile publicistice fiind initiate acum cu precadere de diverse asociatii sau parohii; si prin unele studii de o înalta tinuta stiintifica. În anul 1936, datorita numarului mare de publicatii bisericesti se constituie sub presedintia Prof. D.G. Boroianu "Asociatia generala a presei bisericesti" (cf. Clement C. Pavel, "Presa bisericeasca", în Duh si adevar, I (1936), nr. 7, p. 3)." (Idem, p. 51).Mirel Banica, autorul cartii Biserica Ortodoxa Româna, stat si societate în anii `30, Iasi, Ed. polirom, 2007, p. 47, îl citeaza pe Victor Popescu care afirma: "Atunci când primim statistici despre cartile publicate în strainatate ne cutremuram... Dar când este vorba sa se alcatuiasca o lista a publicatiilor românesti,eu cred ca mai este înca mult de facut, de scris titluri peste titluri. Daca ar fi vorba doar de cartile religioase, impresia noastra este ca nu ne gasim în fata unei penurii de publicatii religioase, ci dimpotriva. Ca secretar de redactie la revista Sfântului Sinod am sarcina de a scrie recenzii si dari de seama asupra cartilor pe care le primim la redactie. Sunt însa atât de multe, încât nu ne mai ramâne alt lucru de facut decât de a citi si scrie despre aceste carti care sosesc neîncetat. Daca luam în considerare doar publicatiile periodice, sarcina este înca si mai dificila... Fara exagerare, apar în România mai mult de 40 de publicatii ortodoxe, numai la Bucuresti aparând 10 tituluri" (Cf. Victor Popescu,"Publicatiile religioase din România", în Logos, (1928), nr. 1, pp. 146-147 apud Mirel Banica, Biserica Ortodoxa Româna...., p. 51).În continuarea lectiei de istorie parohiala "Misiunea parohiei Sf. Pantelimon-Foisorul de Foc din Bucuresti în analele istoriei" vor avea loc atelierul de pictura pe lemn si sticla "Parintele Ivan de la Silvestru" si atelierul de muzica bizantina "Gh.Popescu-Branesti".

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 516

Id: 44469

Data: Oct 3, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).