Christos Yannaras la Academia Romana

Filosoful si teologul crestin Christos Yannaras a sustinut ieri, 16 noiembrie 2011, o conferinta despre diferentele dintre termenii 'religie' si 'Ecclesia', cu implicatiile pe care acestea le au in viata si teologia Bisericii, informeaza Ziarul Lumina . Intalnirea a fost gazduita in Aula Mare a Academiei Romane si s-a bucurat de prezenta unor academicieni, oameni de cultura, teologi si preoti care au adresat la sfarsitul conferintei intrebari invitatului din Grecia. Tema conferintei a fost expusa pe larg de Christos Yannaras in cartea 'Contra religiei', aparuta si in limba romana la Editura Anastasia. Mesajul cartii 'Contra religiei' si tema conferintei de ieri, sustinute de Christos Yannaras, pot parea, chiar si pentru cei mai edificati oameni in acest domeniu, un pic contradictorii, daca nu chiar revoltatoare. Ce inseamna religie? Ce defineste acest termen? Ce este Ecclesia si ce inseamna viata Bisericii a aratat foarte clar profesorul Yannaras.Existenta plenara este definita de AdevarTeologul grec identifica existenta plenara, autentica, libera de limitarile si determinarile naturii, ca existenta intru adevar sau adevarul ca existenta. Acest model de existenta se opune oricaror determinari pe care natura umana, pervertita de pacat sau purtand consecintele pacatului, le impune la nivelul intregii existente umane. Acest mod de existenta intru Adevar a fost exprimat de primii crestini prin termenul de Ecclesia. 'Cand primi crestini au folosit termenul Ecclesia pentru a se defini, Ecclesia a reprezentat pentru ei modul de existenta in conformitate cu adevarul sau adevarul ca existenta. Crestinii se definesc in istorie cu numele de Ecclesia, adica de Biserica. Pentru a se defini, ei au folosit termenul de Ecclesia, si nu cel de religie, pentru ca nu s-au considerat ca o religie, fie ea si cea mai buna, mai inalta si nobila decat celelalte. Nu s-au considerat niciodata o religie buna, ci o Biserica buna, adica Biserica cea adevarata', a spus Christos Yannaras.Religiozitate este un mod de existenta individual, centrat numai pe salvarea propriei persoaneIn cartea Faptele Apostolilor se poate vedea manifestarea primei comunitati formate de cei care au crezut in Iisus Hristos ca Ecclesia adunata in jurul Sfintei Liturghii. Cand primii crestini se adunau in jurul Sfintei Euharistii, ei se manifestau ca Ecclesia, adica un mod de existenta comunitar care izvoraste din modelul Sfintei Treimi. Yannaras a spus ca aceasta comunitate isi manifesta devotiunea religioasa prin participarea la rugaciunea din Templul iudaic, lucru certificat tot de marturiile biblice. Cu timpul, aceasta din urma manifestare a disparut, ramanand doar Ecclesia. Religiozitate este un mod de existenta individual, egoist, centrat numai pe salvarea propriei persoane. Singura preocupare a religiei este salvarea individului in sine si pentru sine, fara racordarea la adevarul existentei, fara implicarea unei comuniuni. Religia este in opinia teologului grec o manifestare a naturii umane si este supusa determinarilor si necesitatilor, elemente care nu implica libertatea. 'Faptul ca religia este un dat al naturii, o necesitate, se poate vedea prin simplul fapt ca atunci cand un oarecare avion intra intr-o zona de turbulente, nimeni nu mai este in acel moment ateu. Religia sau manifestarea religiozitatii este prin urmare un dat al naturii, supus necesitatilor', a subliniat Christos Yannaras. Conferinta de ieri, de la academie, a reunit mai multe personalitati culturale, teologi si scriitori, intre care amintim pe Dan Berindei, vicepresedintele Academiei Romane, pictorul si profesorul universitar Sorin Dumitrescu, parintele Constantin Coman, profesor de Noul Testament la Facultatea de Teologie Ortodoxa 'Justinian Patriarhul' din Bucuresti, si parintele Vasile Raduca, profesor de morala ortodoxa la aceeasi institutie de invatamant.Marturisirea Sfintei Treimi este marturisirea libertatii si a iubiriiReligia este cea care foloseste rationamente si deductii logice. Religia afirma ca Dumnezeu este prima cauza a miscarii. Teologul grec spunea ca aceasta afirmatie despre Dumnezeu, pe care si teologia ortodoxa o foloseste, este rodul determinarii, si nu al libertatii. Cine se multumeste sa-l defineasca pe Dumnezeu asa introduce o determinare. 'Gandit astfel, Dumnezeu este determinat de ceea ce el trebuie sa fie in contrast cu lumea creata. Cauza miscarii trebuie sa fie ea insasi nemiscata, si asta ar insemna ca Dumnezeu este de esenta noetica, si deci nu liber, ci supus determinarilor naturii Sale', a spus teologul grec. Dumnezeu este adevarata existenta pentru ca se manifesta liber, si acest lucru se poate vedea in opinia profesorului Yannaras prin faptul ca Dumnezeirea este o comuniune de Persoane libere, Tatal, Fiul si Sfantul Duh. Dumnezeu este vestit in predica Bisericii ca o comuniune de trei persoane, Tatal, Fiul si Sfantul Duh, comuniune la care sunt chemati toti oamenii in mod liber. Din acest lucru nu transpar necesitatea si determinarea, ci libertatea si iubirea, vointa si principiul personal. 'In Sfanta Scriptura, existenta istorica a lui Hristos a fost certificata prin semne, ce sunt redate prin termenul grec 'simion'. Semnele implica libertatea de a accepta pe Hristos in raport cu determinarile pe care religia le implica.' Modul de existenta al crestinilor ca Ecclesia ne cheama la comuniunea cu Dumnezeu, activandu-ne libertatea, pe cand religia ne introduce in spatiul determinarilor, care nu tin cont de libertatea umana. Miracolul este componenta religiei, si acesta nu implica libertatea omului, deoarece il forteaza pe om sa creada.Pana la seceris, neghina se va inmulti laolalta cu graul'Ceea ce incearca sa realizeze Biserica este acest mod de a exista ca libertate in dragoste. Va sa zica ca tot ceea ce este individual pentru Biserica este moarte si tot ce este relatie de libertate si dragoste este posibilitatea adevaratei existente. Biserica si religia sunt doua realitati incompatibile si ireconciliabile, precum viata si moartea, libertatea si necesitatea, dragostea si interesul. Nu exista loc pentru un compromis, o realitate o anuleaza pe cealalta.Dar Biserica vesteste contradictiile de nedepasit, certifica in mod empiric faptul ca s-a prabusit zidul. Ca moartea se poate preschimba in viata, ca necesitatea poate rodi libertate, este suficient sa renuntam pentru a lupta pentru interesul propriu. Pana la seceris, neghina se va inmulti laolalta cu graul. Orice incercare de despartire presupune primejdia smulgerii graului impreuna cu neghina. Pentru ca libertatea sa fie deplina, numai la seceris se va separa definitiv interesul personal de dragoste', a subliniat Christos Yannaras.Conferinte la Sighisoara si ClujDupa conferinta de la Academia Romana, Christos Yannaras s-a intalnit cu cititorii sai in Biserica 'Sfantul Silvestru' din Capitala, unde a sustinut o noua conferinta. Christos Yannaras va sustine o conferinta la Sighisoara, in sala baroca a primariei, astazi, la ora 18:00, iar vineri va avea loc un eveniment similar la Cluj-Napoca, la Casa Radio, la aceeasi ora.Christos Yannaras s-a remarcat in timpul activitatii lui academice atat ca filosof, cat si ca teolog crestin, reusind sa realizeze una din cele mai originale punti de dialog intre teologie si filosofie. S-a nascut la Atena in anul 1935, a studiat in Grecia, Franta si Germania. Este doctor in filosofie al universitatilor din Salonic si Sorbona. Autor a peste cincizeci de carti, Christos Yannaras a devenit foarte cunoscut in spatiul ortodox datorita recurgerii originale la Parintii Bisericii si integrarea lor in contextul mai larg al gandirii umane. Profesorul grec a sustinut de-a lungul anilor mai multe conferinte in tara noastra.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 673

Id: 17980

Data: Nov 17, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).