Conferința preoțeasca de toamna a preoților din Episcopia Salajului

La Catedrala Episcopala Inaltarea Domnului din Zalau a avut loc, vineri, 11 octombrie 2013, incepand cu orele 10:30, conferinta semestriala de toamna a preotilor din Episcopia Salajului. Alaturi de Preasfințitul Parinte Petroniu, Episcopul Salajului, a fost prezent in mijlocul preoților din Eparhie și Inaltpreasfintitul Parinte Ambrozie, Mitropolit de Helsinki, Finlanda, dupa cum a precizat Arhid. Adrian Onica.Dupa intampinarea celor doi ierarhi pe treptele catedralei și rostirea rugaciunii de inceput, Preacucernicul Parinte Gabriel Gardan, consilierul cultural al Episcopiei Salajului,a facut o expunere sintetica a istoriei Bisericii Ortodoxe din Finlanda, dar și a biografiei Inaltpreasfințitului Parinte Ambrozie, mitropolitul de Helsinki.Inaltpreasfintitul Parinte Ambrozie s-a nascut la 10 august 1945. A studiat teologia la universitatea din Helsinki, precum si in Statele Unite, Ungaria, Marea Britanie si Rusia. Intre anii 1969-1970 a predat la Seminarul Teologic Ortodox din Kuopio, iar in perioada 1974-1976 la Universitatea din Joensuu. In anul 1972 a obtinut titlul de licentiat in stiinte politice. Cativa ani mai tarziu, in anul 1979, a fost tuns in monahism si hirotonit preot in cadrul comunitatii monahale de la Noul Valamo. Aici a avut ascultarea de econom. In anul 1986 i-a fost conferit rangul de arhimandrit, iar doi ani mai tarziu, in anul 1988, a fost ales si hirotonit episcop de Joensuu. In perioada 1997 – 2002 a pastorit Mitropolia de Oulu. Din anul 2002 este mitropolit de Helsinki. La 13 aprilie 2008 a participat la intronizarea Preasfintitului Parinte Episcop Petroniu. Este membru in importante comisii teologice si autor al numeroase scrieri teologice in care abordeaza teme istorice si problema relatiilor ecumenice. Preafericitul Parinte Patriarh Daniel il caracteriza ca fiind un mitropolit activ, un bun organizator si un bun teolog .In continuare, Preasfințitul Parinte Petroniu a susținut conferința cu tema De la teocrație la demo(no)crație .Conform referatului biblic al creației omul stapanea asupra creației vazute pentru ca a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu, iar cata vreme a stat in ascultare de El, toate erau foarte bune și ascultau de om. Pentru ca nu putea conlucra cu toți oamenii și cu toate neamurile de pe fața pamantului la fel de bine, Dumnezeu a ales un om drept, pe nume Avraam, din urmașii caruia a format un popor prin care a pregatit venirea in lume a Fiului Sau pentru a o mantui. In continuare Preasfințitul Parinte Petroniu a prezentat istoria poporului evreu incepand de la patriarhul Avraam, viața acestora in vremea proorocului Moise și a judecatorilor, subliniind purtarea de grija a lui Dumnezeu fața de poporul evreu.De la Noe și ceilalți patriarhi, pana la judecatorul Samuel, Dumnezeu graia in mod direct cu cei pe care ii randuise sa ii conduca pe evrei. Aceasta comunicare directa dintre Dumnezeu și cei randuiți sa conduca poporul ales este semnul teocrației, in sensul ca Dumnezeu poruncea, iar oamenii implineau cele poruncite.Chiar și dupa instituirea monarhiei in Israel aceasta comunicare nu a fost total intrerupta, pentru ca primii doi regi, Saul și David, au fost unși de catre profetul Samuel la porunca lui Dumnezeu, insa Domnul nu mai graia direct cu regii, ci le transmitea printr-un intermediar voia Sa. In perioada regalitații la evrei constatam ca monarhul era liderul administrativ și politic al poporului, in timp ce proorocii erau conducatorii spirituali, care le atrageau evreilor luarea aminte cand se abateau de la calea lui Dumnezeu.Din cele prezentate pana acum constatam ca fiii lui Israel nu mai voiau sa primeasca porunci direct de la Dumnezeu, ci preferau sa stea sub ascultarea unui rege, asemenea neamurilor invecinate, iar regele, la randul lui, nu implinea poruncile primite de la Dumnezeu, caci se temea de popor, dupa cum singur a marturisit Saul. Se ajunsese practic intr-un cerc vicios, in care nici evreii, nici monarhul lor nu mai ascultau de Dumnezeu.In continuare Preasfințitul Parinte Petroniu a relatat momentul scindarii regatului Israel sub regele Roboam in anul 933 i.d. Hr. Din aceasta scindare in doua a fiilor lui Israel remarcam faptul ca monarhia nu le-a a fost de bun augur.Preasfințitul Parinte Petroniu a precizat apoi ca a folosit ca exemplu poporul evreu deoarece ei constituie poporul ales al lui Dumnezeu, iar din succinta expunere a istoriei lor s-a constatat cum au ajuns in decursul timpului de la teocrație la monarhie, apoi la democrație.Regalitatea a avut o conotație și un rol negativ la evrei pentru ca ei erau poporul ales al lui Dumnezeu, care le purta in permanența de grija, prin intervenții directe. Abandonandu-L pe Domnul, pentru a copia modelul popoarelor vecine pagane și idolatre, fiii lui Israel au fost la randul lor parasiți de Dumnezeu.Din istoria omenirii insa s-a constatat ca nu orice monarhie a fost urata in ochii lui Dumnezeu. Aici au fost date ca exemplu domniile imparaților Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare, Justinian al II-lea, subliniind faptul ca vulturul bicefal era semnul simfoniei bizantine, aratand relația dintre Biserica și stat, intre care nu exista nici o separație.Dar cel mai raspandit regim politic actual la nivel mondial este cel democratic.Termenul grecesc democratia (δημοκρατία) este format din cuvintele demos (δήμος), care inseamna popor , și cratos (κράτος), adica putere , deci democrație se traduce prin puterea poporului , in sensul ca oamenii din popor iau parte la conducerea acestuia. Spre deosebire de teocrație și monarhia creștina, a caror legi aveau ca sursa voia lui Dumnezeu exprimata prin porunci, legislația sistemului democratic este impusa de voința majoritații cetațenilor. In masura in care aceasta voința este conforma cu poruncile lui Dumnezeu, acel regim democratic este bun. Daca poruncile lui Dumnezeu sunt nesocotite, acea guvernare nu poate fi buna.Din nefericire, in ultimii ani constatam ca legile unor state democratice cu populație creștina incalca in mod flagrant poruncile lui Dumnezeu. Spre exemplu, in legislația unor țari din Europa, dar și de pe alte continente, homosexualitatea este dezincriminata. Aceasta aberație nu este doar anticreștina, ci impotriva firii create de Dumnezeu. Legislația anumitor state le permite oamenilor de același sex sa se casatoreasca. Deosebit de grav este faptul ca aceste lucruri se intampla in țari creștine, iar aceasta anomalie se incearca sa fie introdusa și in constituția țarii noastre. Din nefericire insa chiar și unele culte creștine casatoresc religios astfel de cupluri.Daca legile unei țari creștine incalca poruncile lui Dumnezeu acolo nu se mai poate vorbi despre democrație, ci despre demonocrație, pentru ca nu oamenii din popor conduc, ci demonii care ii stapanesc prin pacate strigatoare la cer.Concluzia trasa este ca daca la inceputul creației omul stapanea asupra lumii vazute in baza chipului lui Dumnezeu cu care a fost inzestrat, la sfarșitul lumii va fi stapanit de mari pacate, fapt care inevitabil va provoca mania lui Dumnezeu, atragandu-i pedeapsa nimicitoare.In continuare, Inaltpreasfințitul Parinte Ambrozie a mulțumit Preasfințitului Parinte Petroniu pentru invitația de a vizita Episcopia Salajului și a vorbit preoților și credincioșilor prezenți despre viața creștinilor ortodocși din Finlanda, dar și despre buna ințelegere a Inaltpreasfinției Sale cu romanii din Finlanda.Inaltpreasfințitul Parinte Ambrozie va mai poposi in Episcopia Salajului pana luni, 14 octombrie. Duminica, Inaltpreasfinția sa va savarși Sfanta Liturghie alaturi de Preasfințitul Parinte Petroniu in biserica Sfantul Nicolae din Zalau, iar luni, de sarbatoarea Cuvioasei Parascheva cei doi ierarhi fiind prezenți la paraclisul Sfantul Evanghelist Luca din cadrul Centrului Eparhial al Episcopiei Salajului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 449

Id: 34517

Data: Oct 11, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).