Conferinta de presa la Palatul Patriarhiei

La Palatul Patriarhiei, in Sala Consilium, a fost organizata astazi, 12 mai, o conferinta de presa in legatura cu hotararea Patriarhiei Ierusalimului referitoare la Asezamantul Romanesc de la Ierihon. Conferinta de presa a fost sustinuta de Preasfintitul Parinte Ciprian Campineanul, Episcop-vicar patriarhal si Secretarul Sfantului Sinod care a declarat: as dori sa exprim din nou regretul si ingrijorarea noastra ca s-a ajuns la luarea unei astfel de decizii de catre Sfantul Sinod al Patriarhiei Ierusalimului cu toate ca in data de 15 aprilie, inainte de Duminica Floriilor, am facut o vizita la Ierusalim, din incredintarea Parintelui Patriarh Daniel, unde m-am intalnit cu Preafericitul Parinte Patriarh Teofil al III-lea al Ierusalimului impreuna cu alti patru membrii ai Sfantului Sinod al Patriarhiei Ierusalimului si am constatat cu surprindere ca dupa 10 zile de la trimiterea scrisorii Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, nu o primise, asa incat a trebuit sa-i inmanez eu Preafericitului Teofil al III-lea o fotocopie a raspunsului Patriarhului nostru la scrisoarea sa. Mandatul meu a fost acela de a avea niste discutii preliminare pe marginea subiectului pe care il face existenta Asezamantului Romanesc de la Ierihon ca sa vedem cum putem sa rezolvam aceasta problema pe cale amiabila, a dialogului fratesc . De asemenea, s-au nuantat aspectele situatiei aparute intre cele doua Biserici surori. Din ratiuni pastoral-misionare se poate face o derogare de la canoane si canoanele nu sunt dogme, ci sunt reguli pastorale. Ele au rolul de a ne arata cum sa ne organizam viata bisericeasca astfel incat sa nu se ajunga la conflicte intre biserici, dar atunci cand se ajunge totusi la un conflict el poate fi depasit. Cel mai grav este atunci cand se face o abatere de la credinta. Numai acesta ar fi un motiv serios pentru care s-ar putea hotari intreruperea comuniunii euharistice sau liturgice cu un ierarh al unei Biserici. Reactia noastra a fost de surprindere, dar totodata ne exprimam speranta ca se va ajunge la o intelegere frateasca si vom depasi aceasta criza spirituala intre Biserici , a mai aratat Preasfintitul Ciprian Campineanul, dupa cum informeaza TRINITAS TV.Patriarhia Ierusalimului a fost instiintata de sedinta de lucru a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane de la jumatatea lunii mai. Preafericitul Parinte Teofil ne-a adus aceleasi reprosuri si acuze care erau cuprinse si in scrisoarea de care aveti cunostinta de pe site-ul Patriarhiei Ierusalimului. Eu am cautat sa raspund la toate acestea cu argumentele pe care Parintele Patriarh Daniel le-a inclus in raspunsul sau si l-am informat ca o sa avem o sedinta a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in cursul lunii mai pentru alegerea noului Arhiepiscop de Alba Iulia. I-am spus ca cu acest prilej voi informa Sfantul Sinod cu privire la aceasta vizita si ca urmeaza sa se desemneze o delegatie de trei ierarhi pentru a se deplasa cu mandat oficial din partea Sfantului Sinod, de aceasta data, pentru a dialoga pe marginea acestui subiect, astfel incat sa ajungem la o intelegere frateasca in ceea ce priveste existenta Asezamantului Romanesc de la Ierihon , a mai aratat Preasfintia Sa.Apoi, Preasfintitul Episcop-vicar patriarhal a prezentat un istoric al Asezamantului Romanesc de la Ierihon, si a demersurilor Patriarhiei Romane pe langa Patriarhia Ierusalimului pentru recunoasterea acestuia. In acest sens, Preasfintitul Parinte Ciprian Campineanu a aratat ca lucrarile la acest asezamant au inceput in anul 1998, cu acordul verbal al Preafericitului Patriarh Diodor al Ierusalimului. Dupa ce Patriarhia Romana a primit terenul la Ierihon ca donatie pentru construirea unui asezamant pentru pelerinii romani, parintele arhim. Ieronim Cretu, reprezentantul si superiorul Asezamintelor Romanesti din Ţara Sfanta a pus problema acesta la Patriarhia Ierusalimului, a primit acceptul din partea Preafericitului Diodor si a initiat lucrarile. Un an mai tarziu, dupa ce lucrarile au inceput sa avanseze, Sinodul Patriarhiei Ierusalimului l-a determinat pe Patriarhul Diodor sa ne trimita o scrisoare, (aceasta a fost o solutie adoptata de Sinodul Patriarhiei Ierusalimului) ca nu este de acord cu Asezamantul, dar lucrarile incepusera . In anul 2000 s-au reluat discutiile privind Asezamantul romanesc de la Ierihon. A urmat momentul din anul 2000, cand, la invitatia Preafericitului Diodor toti Intaistatatorii Bisericilor Ortodoxe Surori au participat la manifestarile jubiliare prilejuite de implinirea a 2000 de ani de crestinism, organizate la Betleem si la Ierusalim, prilej cu care Preafericitul Teoctist, si cu delegatia insotitoare din care a facut parte si Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei si Bucovinei, au avut o intalnire privata cu Patriarhul Diodor unde au pus din nou problema Asezamantului de la Ierihon, Preafericitul Teoctist rugandu-l ca sa emita si aprobarea scrisa. In acest interval de timp 1998-2000, Parintele Ieronim Cretu a trebuit sa continue lucrarile intrucat se aflau foarte multi muncitori romani care au lucrat voluntari, bucurosi ca Biserica noastra poate sa aiba un astfel de asezamant pentru pelerinii romani, care au preferat dintotdeauna sa locuiasca in case al Bisericii decat la hoteluri , a mai aratat Preasfintitul Ciprian Campineanul.Patriarhul Teoctist a avut binecuvantarea Patriarhului Diodor. Patriarhul Teoctist in anul 2000 cand a sfintit altarul de la Biserica Asezamantului a avut mai intai o intalnire cu Patriarhul Diodor care a fost de acord. Era un om prea sensibil si cu bun simt ca sa se duca in mod abuziv fara stirea Patriarhului Diodor sa sfinteasca altarul care s-a sfintit intr-un cadru foarte solemn cu participarea Presedintelui Romaniei de atunci Emil Constantinescu, o delegatie foarte numeroasa de ierarhi, dar acum cei care au urmat spun ca daca nu ai ceva scris inseamna ca nu ai avut nimic , a mai precizat Secretarul Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane.Era important pentru Asezamantul romanesc de la Ierihon sa aiba o biserica. O anumita specificitate a pelerinilor din tara noastra este ca dupa ce se inchina la Locurile Sfinte doresc sa aiba parte de Sfanta Liturghie. Tocmai de aceea, Centrul de Pelerinaj al Patriarhiei Romane totdeauna ofera ca insotitor un preot care le citeste din Sfanta Scriptura, le explica la fata locului momentele din viata Mantuitorului, si apoi grupurile de pelerini coboara in biserica si participa la Sfanta Liturghie. Era foarte important ca Asezamantul de la Ierihon sa aiba o biserica. Nu putem concepe o casa pentru pelerini fara un lacas de rugaciune. Acestea au fost motivele care ne-au determinat sa continuam lucrarile avand constiinta ca facem un lucru bun pentru credinciosii nostri de care ne ingrijim nu numai in tara, ci si in strainatate. Patriarhul Diodor ii promisese Patriarhului Te-octist ca se va stradui sa convinga pe ierarhii Sfantului Sinod al Patriarhiei Ierusalimului, sa fie de acord cu Asezamantul de la Ierihon in vederea emiterii unei aprobari scrise, insa nu a mai apucat sa faca acest lucru, s-a imbolnavit grav si spre sfarsitul anului 2000 a trecut la cele vesnice , a mai aratat Preasfintia Sa.Secretarul Sfantului Sinod a facut precizari si despre delegatul Patriarhiei Romane la Locurile Sfinte, Parintele Arhimandrit Ieronim Cretu. Masura de caterisire a parintelui Ieronim mi se pare nedreapta, pripita si nefondata din punct de vedere canonic pentru ca parintele Ieronim Cretu nu este un cleric al Patriarhiei Ierusalimului, si in plus nu a fost chemat, citat, nu i s-a dat posibilitatea sa se apere pentru ca el este cel care s-a ocupat de construirea asezamantului. Masura de intrerupere a comuniunii cu Patriarhul Romaniei, adica stergerea sa din Diptice, de asemenea a fost o masura extrema care nu poate sa fie luata decat in situatii extreme, atunci cand un Patriarh al unei Biserici cade intr-o erezie, in situatii foarte grave. Noi stim din istorie ca intotdeauna problemele de ordin administrativ s-au putut rezolva pe cale amiabila. Dar un lucru este cert. Asezamantul este si va ramane proprietatea Patriarhiei Romane destinata pelerinilor. Nadajduim ca Patriarhia Ierusalimului sa inteleaga necesitatea existentei acestuia pentru pelerini din ratiuni pastoral-misionare si sa recunoasca faptul ca nu le produce nicio paguba, ci dimpotriva , a mai adaugat Preasfintitul Parinte.Raspunzand intrebarilor jurnalistilor Preasfintitul Ciprian Campineanul a facut un scurt istoric al lucrarilor realizate la Asezamantul Romanesc de la Ierihon. Asezamantul de la Ierihon a fost construit cu foarte multe jertfe omenesti si financiare din partea credinciosilor, a diferitilor sponsori si chiar a autoritatilor statului roman. El este proprietatea Patriarhiei Romane. Acolo functioneaza si un centru de studii biblice care poarta numele Sfantului Ioan Iacob Hozevitul. Deci, asezamantul are un caracter pur misionar si pastoral prin aceasta aratandu-se grija Bisericii noastre si fata de pelerini, nu numai fata de romanii care au plecat si s-au stabilit in diaspora, ci si fata de romanii care petrec o saptamana sau doua in Ţara Sfanta. Noi nu punem la indoiala dreptul de jurisdictie al Patriarhiei Ierusalimului asupra Israelului, Palestinei si Iordaniei, ci doar am ridicat acest asezamant numai pentru pelerinii romani, nu si pentru credinciosii ortodocsi autohtoni care se afla in grija directa a Patriarhiei Ierusalimului plus pe teritoriul Ţarii Sfinte si in autoritatea palestiniana si in Iordania. Biserica Ortodoxa Rusa are mult mai multe asezaminte foarte mari care tin direct de Patriarhia Moscovei, dar recunoscandu-se insa autoritatea spirituala de la Ierusalim prin pomenirea Patriarhului Teofil al III-lea la sfintele slujbe , a mai mentionat Secretarul Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane.Dupa cum informeaza Radio TRINITAS Preasfintitul Parinte Ciprian Campineanul a mai precizat: Noi credem ca pana la urma vom ajunge la o intelegere frateasca, deoarece Biserica Ortodoxa Romana doreste cooperarea, consultarea si reconcilierea. Ne-a surprins si ne-a durut faptul ca s-au grabit sa ia o asemenea masura unilaterala, atata vreme cat convenisem sa initiem un dialog oficial intre doua delegatii de ierarhi ale celor doua Biserici. Nu cunoastem motivul pentru care s-a intrunit Sfantul Sinod al Patriarhiei Ierusalimului atat de repede in ziua de 9 mai ca sa ia o astfel de decizie, dar speram ca vor raspunde solicitarii noastre de dupa sedinta Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane de saptamana viitoare, cand se va institui aceasta delegatie de ierarhi ce urmeaza sa se deplaseze la Ierusalim si speram ca Patriarhia Ierusalimului sa raspunda solicitarii noastre de dialog. Reactia noastra a fost de surprindere, dar totodata ne exprimam speranta ca se va ajunge la o intelegere frateasca si vom depasi aceasta criza spirituala intre Biserici .Problema atitudinii Patriarhiei Ierusalimului fata de Asezamantul romanesc de la Ierihon, precum si a relatiilor acesteia cu Patriarhia Romana, vor fi discutate in sedinta de lucru a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, din zilele de 19-20 mai.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 691

Id: 13656

Data: May 12, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).