Corul Byzantion a reprezentat Romania la doua festivaluri de renume din Polonia

In zilele de 22 si 23 august 2013, membrii corului Byzantion din Iasi au avut onoarea de a fi invitati sa sustina doua concerte de muzica bizantina, in cadrul a doua festivaluri de muzica din orasele Mielec si Krakow, din sudul Poloniei, cu sprijinul Institutului Cultural Roman, dupa cum aflam din Ziarul Lumina.Primul concert a fost sustinut in cadrul celei de-a XVI-a editii a Festivalului International de Muzica din micul oras Mielec, localitate ale carei atestari documentare merg pana in secolul al XIII-lea. Incepand cu 1998, anul de debut al festivalului, evenimentul muzical din orasul Mielec reuneste solisti prestigiosi, coruri, ansambluri camerale si orchestre mari din intreaga lume. Participarea din acest an a corului Byzantion la Mielec reprezinta cea de-a doua prezenta a artistilor romani aici, dupa participarea prestigiosului cor Madrigal, in anul 2008.Interesul si afinitatea publicului polonez pentru genul muzical psaltic au fost, si de aceasta data, confirmate de numarul mare al iubitorilor de muzica prezenti in Biserica catolica Doamna noastra, din centrul orasului Mielec, un edificiu impresionant prin dimensiunile sale, cu o arhitectura moderna, in care sustinerea unui moment artistic este, fara indoiala, o provocare pentru orice grup vocal.Al doilea concert a avut loc in impunatoarea biserica dominicana din centrul orasului Krakovia, cu ocazia celei de-a XXXVIII-a editii a Festivalului International Muzica in vechea Cracovie, organizat de Fundatia Capella Cracoviensis, evenimentul infatisand una dintre principalele manifestari muzicale de inalta tinuta ale celei de-a doua capitale culturale a Poloniei. Din 1976 pana in prezent, festivalul s-a impus ca unul dintre cele mai prestigioase si mai longevive evenimente muzicale din Polonia, atragand de pretutindeni solisti, coruri, formatii camerale si orchestre. Anul acesta, printre participanti s-au numarat muzicieni din Elvetia, Germania, Italia, Marea Britanie, Norvegia, Polonia, Romania, Rusia si Statele Unite ale Americii.Concertul corului Byzantion a reprezentat cea de-a cincea prezenta romaneasca la celebrul Festival Muzica in vechea Cracovie, dupa ce, in anii trecuti, concertele corului Preludiu, corului Madrigal, grupului psaltic Stavropoleos si cvartetului Balanescu au fost primite cu mult entuziasm de un public foarte numeros.Repertoriu bogat, abordat de corul ByzantionIn ceea ce priveste repertoriul abordat de corul Byzantion in cadrul ambelor festivaluri, dezideratul a fost conferirea unei imagini cat mai ample si mai elocvente asupra muzicii sacre a Imperiului Bizantin, rugaciune cantata a sfintilor parinti rasariteni. Cele 80 de minute de interpretare psaltica au reprezentat o invitatie la o calatorie in istoria acestei minunate arte, in fascinatia lumii modurilor bizantine, precum si o reactualizare, o retraire prin cele mai frumoase cantari, a sarbatorii Adormirii Maicii Domnului.Astfel, in debut au fost interpretate piese ce isi au originea fie in primele secole ale crestinismului (secolul al III-lea), fie in repertoriul paleoromaic (secolele VII-XIII, Italia de Sud si Catedrala Reims, Franta). Vechiul imn crestin Sfinte Dumnezeule a fost interpretat, in traditionalul glas al II-lea, in limbile romana, greaca si slavona, sugerand si evocand, prin aceasta, dimensiunea panortodoxa a artei psaltice.Piesele de o complexitate mai mare, precum Slava, pe opt glasuri, la Adormirea Maicii Domnului, de Petru Lampadarie (†1778), cea mai mare personalitate a muzicii psaltice din secolul al XVIII-lea, heruvicul Sa taca tot trupul, din Sambata Mare, de Iacov Protopsaltul (†1800), un punct de referinta in plan componistic, cratima in glasul I de Anton Pann (†1854) si chinonicul duminical Laudati pe Domnul, in glasul plagal I, de Sf. Ioan Cucuzel (secolul al XIV-lea), au reprezentat provocarea propusa publicului in aprecierea repertoriului liturgic ortodox, prin ipostaze ale genului papadic si nu numai.Ultima parte a fost introdusa prin traditionala melodie a Prohodului Maicii Domnului, in lumina tainica a lumanarilor, ce au purtat pe cei prezenti, pentru cateva momente, dincolo de scena, dincolo de concretul si conventia unui simplu concert. Tacerea intunericului si prohodirea au adus cu sine atmosfera din Sambata Mare, cand toata faptura murmura cu plecaciune: Sa taca tot trupul omenesc si sa stea cu frica si cu cutremur s...t, caci Imparatul imparatilor vine sa Se junghie.... Incheierea concertului a fost incununata de cratima compusa de Anton Pann, o cantare cu silabe fara inteles, precum te, ri, re, to, ro, ti, ri, ce simbolizeaza doxologia mai presus de cuvinte, adusa de cetele ingeresti in urcusul lor infinit, in jurul tronului dumnezeirii.Ramane, in final, sa ne exprimam inca o data aprecierea fata de aceste manifestari artistice organizate la cele mai inalte standarde, fata de o tara unde, pe toata perioada anului, intalnesti la tot pasul festivaluri ce isi imbogatesc blazonul cu zeci de editii - traditii de nezdruncinat -, fata de un popor cu o crescanda deschidere cultural-muzicala si un interes sporit pentru mostenirea bizantina din spatiul ortodox. Aceste ganduri, aceste experiente inedite aduc cu sine in mod inevitabil intrebarea: cat va mai dura pana cand setea de muzica sacra de calitate sa determine pe cei interesati din tara noastra - cler, laici, autoritati - sa isi uneasca fortele pentru organizarea, cel putin in orasele mari, a unor astfel de evenimente care sa asigure amploare, autenticitate, traditie, identitate? (Adrian Sirbu, cadru didactic la Universitatea de Arte George Enescu din Iasi)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 425

Id: 33481

Data: Aug 31, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).