Cum se face corect impartasirea clericilor?

Împartasirea cu Sfintele Taine, cu Cinstitul Trup si Sânge al Domnului Dumnezeului si Mântuitorului nostru Iisus Hristos este unul din momentele cele mai importante ale Tainei Sfintei Euharistii si punctul culminant al trairii unirii noastre cu Hristos. El este trait cu maxima intensitate, atât de slujitorii Sfintei Euharistii, cât si de credinciosii care participa la Sfânta Liturghie si se împartasesc. Ritualul însa este deosebit de la o categorie la alta. Dupa cum este cunoscut, credinciosii se împartasesc la îndemnul preotului sau diaconului: „Cu frica de Dumnezeu, cu credinta, si cu dragoste sa va apropiati!“. Ei primesc Sfânta Împartasanie numai în afara Altarului, din fata usilor împaratesti, pe solee, dupa ce preotul citeste cele trei rugaciuni înainte de Sfânta Împartasanie. Credinciosii sunt împartasiti cu lingurita, deodata cu Trupul si Sângele Domnului, având fiecare în mâna dreapta o lumânare aprinsa. Nu este îngaduit sa se foloseasca atâtea lingurite câti credinciosi sunt de împartasit sau dezinfectarea si refolosirea lor si nici lingurite particulare sau personale, aceasta fiind o dovada de necredinta.Spre deosebire de credinciosii laici sau mireni, slujitorii bisericesti, începând de la diacon în sus, se împartasesc numai în Sfântul Altar. Cântaretii, ipodiaconii si preotii caterisiti, ca si toti cei care fac parte din clerul inferior si care au disparut cu timpul din structura Bisericii (diaconitele, anagnostul, lectorul si citetul, exorcistii, acolutul, ostiarii, portarii sau usierii, groparii), novicii în calugarie si calugaritele se împartasesc numai în afara Altarului, din fata usilor împaratesti. Regula de urmat este aceasta: toti cei hirotoniti într-una din cele trei trepte ale preotiei - diacon, preot, episcop - se împartasesc numai în Altar, iar restul membrilor Bisericii numai în afara Sfântului Altar.În legatura cu aceasta rânduiala, as dori sa explic ce înseamna expresia pe care o folosim pentru preotul caterisit: „A fost coborât în rândul laicilor“. Nu înseamna ca preotul caterisit este socotit ca un laic sau egal cu un laic, caci ramâne în continuare cu harul preotiei, care nu se ia de la el niciodata. Folosind un termen din teologia catolica, spunem ca hirotonirea în calitatea de preot creeaza un efect indelebil, adica de nesters, de nedesfiintat. Harul ramâne în preotul caterisit, dar este nelucrator. Dovada ca, în cazurile de iertare, preotul revine la calitatea lui de preot fara a mai fi hirotonit. Preotul caterisit, nemaipurtând haina preoteasca si având harul nelucrator, este „coborât“ în rândul laicilor pentru împartasire, adica este coborât din înaltimea demnitatii Altarului, la nivelul naosului, în fata usilor împaratesti, pe solee, cu ceilalti credinciosi.Mai multe informații în Ziarul Lumina.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 624

Id: 43450

Data: Aug 25, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).