Cuvantul Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Sarbatoarea Botezului Domnului

De Sarbatoarea Botezului Domnului la Catedrala Patriarhala din Bucuresti slujba Sfintei Liturghii a fost savarsita astazi, 6 ianuarie, de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, impreuna cu Preasfintitul Ciprian Campineanul si Preasfintitul Varlaam Ploiesteanul, Episcopi-vicari patriarhali, fiind inconjurati de un sobor de preoti si diaconi.Dupa citirea pericopei evanghelice de astazi Patriarhul Romaniei a tinut si un cuvant prin care a subliniat invataturile din aceasta. Evanghelia pe care am ascultat-o astazi a fost randuita de Biserica spre a fi citita in ziua mare si sfanta a Praznicului Botezului Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos care se mai numeste si ‚Teofania’ sau ‚Aratarea lui Dumnezeu’ si ‚Epifania’ sau Aratarea in public a lui Hristos, Mantuitorul Lumii. Aceasta Evanghelie impreuna cu celelalte Evanghelii ne arata trei mari adevaruri. In primul rand smerenia nemarginita a Mantuitorului Iisus Hristos care desi este fara de pacat vine sa se boteze cu botezul lui Ioan care era un botez spre pocainta intru iertarea pacatelor. In al doilea rand vedem marele adevar ca Iisus din Nazaret nu este un om obisnuit, ci este Dumnezeu Omul. Deci, vedem marturisita Dumnezeire Lui de catre Dumnezeu Tatal, de catre Duhul Sfant care o confirma, o intareste, o adevereste. Al treilea mare adevar pe care ni-l arata Sfintele Evanghelii este acesta: Iubirea nesfarsita a lui Dumnezeu pentru oameni, pentru mantuirea lor, face ca Fiul Sau cel vesnic sa devina Om si sa se nasca pentru a noastra mantuire, sa se boteze pentru a noastra mantuire, sa Se rastigneasca, sa invieze si sa Se inalte la ceruri intru slava pentru a noastra mantuire . Botezul lui Ioan era un inceput al botezului, o pregatire pentru Botezul lui Iisus si pentru botezul crestin. Botezul lui Ioan era un botez spre pocainta, un botez care exprima dorinta de iertare a pacatelor, dar adevaratul botez este botezul crestin care are ca temelie Botezul Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Botezul lui Ioan este deci inceputul botezului, iar Botezul lui Iisus este desavarsirea botezului pentru ca botezul lui Ioan era doar spre pocainta, intru iertarea pacatelor, pe cand Botezul lui Iisus Hristos si botezul crestin daruiesc iertarea pacatelor si daruiesc pe Duhul Sfant. Duhul Sfant in Sfanta Treime marturiseste iubirea Tatalui fata de Fiul si iubirea Fiului fata de Tatal si deci, prin botezul in Duhul Sfant si in apa ni se impartaseste noua iubirea Tatalui catre Fiul si iubirea Fiului catre Tatal. De aceea Sfantul Apostol Pavel spune ca Dumnezeu a trimis in inimile noastre pe Duhul Fiului Sau care striga in noi ‘Avva Parinte’, care ne invredniceste sa-l numim pe Dumnezeu Tatal, Tatal nostru cel din ceruri, Tatal Domnului nostru Iisus Hristos devine prin botez si Tatal nostru dupa har. Este Tatal Fiului ceresc dupa natura si devine Tatal nostru Cel din Ceruri dupa har. Cu alte cuvinte, Botezul lui Ioan era numai un botez al pocaintei ca pregatire pentru Botezul crestin. El nu daruia nici deplina iertare a pacatelor si nici nu daruia infierea. Deci botezul acesta spre pocainta era asa cum spune Sfantul Ioan Evanghelistul o pregatire pentru botezul lui Hristos , a mai spus Patriarhul Romaniei. Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a mai evidentiat si smerenia Mantuitorului Iisus Hristos. Sfantul Ioan Botezatorul spune ‘ca sa Il arat pe El poporului Israel am venit eu botezand’. Era nevoie ca Iisus Hristos Domnul sa fie aratat poporului. Deci, Sfantul Ioan Botezatorul aduna poporul la Iordan indemnandu-i pe oameni sa se boteze cu botezul pocaintei. Şi a folosit acest prilej pentru a marturisi ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu. De aceea, in Evanghelia dupa Ioan este marturisit de catre Ioan Botezatorul ca fiind Mielul lui Dumnezeu Care ridica pacatul lumii. Şi Sfantul Ioan Botezatorul ne mai spune in relatarea Sfantului Ioan Evanghelistul ca de aceea el a venit ca sa-L arate pe Hristos poporului si sa marturiseasca ca Acesta este Fiul lui Dumnezeu, nu doar Fiul Mariei, nicidecum fiul lui Iosif din Nazaret, ci este Fiul lui Dumnezeu Tatal Cel din Ceruri Care S-a facut Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor. Deci, Mantuitorul, desi este fara de pacat se comporta ca si cand ar fi un om pacatos pentru a arata mai intai marea lui smerenie. Vedem ca Dumnezeu este atotputernic si smerit si cine are iubire nesfarsita trebuie sa aiba si smerenie nesfarsita, pentru ca adevarata iubire, eliberatoare, sfintitoare si facatoare de viata este iubirea smerita. Smerenia Mantuitorului Iisus Hristos se vede in cuvintele ‘lasa acum ca sa plinim toata dreptatea’. Sfantul Ioan cand L-a vazut pe Mantuitorul Iisus Hristos venind spre El spre a fi botezat zice ‘Eu am nevoie sa fiu botezat de Tine. Cum sa Te botez eu pe Tine?’. Şi Mantuitorul spune ‘lasa acum asa sa se plineasca toata dreptatea’. Care este dreptatea? Este dreptatea vietuirii omului in smerenie si in ascultare fata de Dumnezeu. Prin venirea la botezul pocaintei Hristos Domnul desi nu avea pacat ne arata ca El va asuma pacatele lumii. El nu are pacat, dar ia asupra Sa pacatele lumii, asa cum au profetit proorocii Vechiului Testament, mai ales Proorocul Isaia. ‘El a luat asupra Sa pacatele noastre si prin ranile Lui ne-am vindecat’. Aici proorocul Isaia vrea sa spuna ca S-a smerit pana la moarte si inca moarte pe Cruce, cum ar spune Sfantul Apostol Pavel in Epistola catre Filipeni. Deci, smerenia lui multa arata iubirea lui profunda si in acelasi timp arata innoirea omului, caci din mandrie si lacomie au cazut primii oameni, protoparintii nostri Adam si Eva, din mandrie si neascultare. Au voit sa fie ca Dumnezeu fara Dumnezeu si nu cu ajutorul lui Dumnezeu si dupa voia lui Dumnezeu. Noul Adam, Iisus Hristos, arata smerenie si ascultare. Arata ascultare de planul lui Dumnezeu Tatal privind mantuirea lumii . Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a mai aratat ca Botezul Domnului atesta dumnezeirea Lui. In al doilea rand am spus ca Botezul Mantuitorului Iisus Hristos ne arata dumnezeirea Lui cereasca fiindca Tatal din Ceruri marturiseste ‘Acesta este Fiul Meu Cel iubit’ dupa ce El a iesit din Apele Iordanului si Duhul Sfant in chip de porumbel a coborat si a stat deasupra Lui ca lumea sa-L cunoasca pe El. La cine se refera glasul Tatalui? La Cel Care deasupra Sa pe Duhul Sfant odihnindu-Se ca un semn al impacarii oamenilor cu Dumnezeu si a lui Dumnezeu cu oamenii. Porumbelul cand a iesit din corabia lui Noe care preinchipuia Biserica a aratat ca s-a oprit potopul. Aici, porumbelul arata ca a incetat robia pacatului asupra oamenilor pentru ca prin botez se iarta pacatul stramosesc si pacatele oamenilor si incepe o noua viata in libertate a fiilor lui Dumnezeu dupa har. Deodata cu iertarea pacatelor se da si infierea si prin botez devenim fii dupa har al lui Dumnezeu-Tatal, al lui Dumnezeu-Fiul prin lucrarea Duhului Sfant Care purcede din Tatal si se odihneste in Fiul. Vedem aici ca ceea ce era stiut numai din Fecioara Maria, si anume ca desi numai Fiul Se intrupeaza, conlucreaza la intruparea Lui si Tatal si Duhul Sfant. Ceea ce stia numai Maica Domnului acum vede toata lumea la Iordan si anume, ca Hristos este Unul din Sfanta Treime. Atunci Arhanghelul i-a spus ‘Duhul Sfant Se va pogori peste tine, puterea Celui Preainalt te va umbri, iar Sfantul Care se naste din tine Fiul lui Dumnezeu Se va chema’. Deci, Unul din Treime Se naste ca om, se naste sfant, nu devine sfant. Ei bine, acum Unul din Treime Care S-a facut Om, Dumnezeu-Fiul este marturisit de Dumnezeu-Tatal zicand ‘Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru Care am binevoit’. Iar Duhul Sfant confirma prin prezenta Sa vizuala cuvantul de neclintit al Tatalui. Aceasta inseamna expresia din troparul Botezului ‘Şi Duhul in chip de porumbel a adeverit intarirea Cuvantului’. Am spus ca aceasta sarbatoare a Botezului Domnului ne arata iubirea nesfarsita a lui Dumnezeu pentru oameni. Unde se vede aceasta iubire nesfarsita? Se vede prin faptul ca se deschid Cerurile. Asa spun Sfintele Evanghelii ca atunci s-au deschis Cerurile, S-a aratat Sfanta Treime. Aceasta inseamna ca de acum fiecarui om care crede in Iisus Hristos i se deschid Cerurile si nu mai este rob al pacatului, ci se ridica din pacat si iertat fiind si sfintindu-si viata in comuniune de iubire cu Tatal, Fiul si Duhul Sfant se impartaseste de Imparatia Cerurilor si de viata vesnica. Deci, Botezul este inceputul vietii vesnice ca legatura de viata si de iubire a noastra cu Dumnezeu-Tatal, Fiul si Duhul Sfant . Patriarhul Romaniei a evidentiat si legatura intre Apa Botezului si Apa de la Nunta din Cana Galileii. Anul acesta a fost proclamat de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii. Este nevoie ca in acest an in care am intrat sa studiem mai mult, sa citim mai mult, sa meditam mai mult asupra Tainei Sfantului Botez ca Marea Taina a iubirii Preasfintei Treimi pentru noi. Eram copii cand am fost botezati, dar acum fiind maturi orice sarbatoare a Botezului Domnului din fiecare an este sarbatoare de reinnoire a Botezului nostru, cum spune Sfantul Simeon al Tesalonicului zicand ca Botezul Domnului este reinnoit prin Sarbatoarea Botezului Domnului, dar se reinnoieste si harul de la Botezul nostru. Parintele Staniloae spune ‘A fi botezat in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh inseamna a fi cufundat in iubirea Tatalui, a Fiului si a Sfantului Duh’. De aici de pe pamant incepe viata noastra cereasca ca iubire a Sfintei Treimi aratata noua si ca pregatire a noastra de a intra in Imparatia Preasfintei Treimi, in slava si bucuria Preasfintei Treimi asa cum ne arata toti sfintii care au luat in serios botezul lor. Botezul crestin are un program sau un vot baptismal, o fagaduinta. Inainte de botez este intrebat cel ce este candidat pentru botez sau este intrebat nasul in numele copilului care se boteaza ‘Te lepezi de satana?’. Şi raspunsul este ‘ma lepad de satana’. ‘Te unesti cu Hristos?’. ‘Ma unesc cu Hristos si-I slujesc Lui ca unui Domn si Imparat’. Acesta este votul baptismal, votul de la botez, fagaduinta ca ‘ne lepadam de satana, de toate lucrarile lui si de toti slujitorii lui si ne unim cu Hristos si-I slujim Lui ca unui Dumnezeu, ca unui Domn si Imparat’. Acesta este programul de la Botez care trebuie urmat in fiecare zi, iar prin Mirungere primim darurile Duhului Sfant ca pe niste seminte care trebuie cultivate. Şi aceasta cultura a semintelor, a darurilor Duhului Sfant sunt virtutile, bunatatea, credinta, dragostea fata de Dumnezeu si fata de semeni, indelunga-rabdare, pacea sfanta a inimii, facerea de bine, fapta buna. Toate acestea sunt daruri date noua ca niste seminte la botez pe care noi trebuie sa le cultivam. Toti oamenii sunt creati dupa chipul lui Dumnezeu, dar la asemanare cu Dumnezeu ajung numai cei care au facut roditoare darurile primite de la Botez. Iata, iubiti credinciosi cum Botezul Domnului este temelia botezului nostru. Şi asa cum a spus ‘Iata Fiul Meu Cel iubit intru care am binevoit’ zice Tatal in mod tainic la slujba fiecarui copil sau adult care se boteaza ‘Iata fiul meu sau fiica mea iubita’. Adica, intram in iubirea lui Dumnezeu-Tatal. Şi de aceea Biserica este locul in care ne nastem duhovniceste, ne nastem din parinti trupeste, iar prin botez ne nastem duhovniceste, ne nastem pentru viata vesnica. De aceea, este mare dar botezul pentru copii si mare dar pentru biserica sunt copiii. Prima minune pe care a facut-o Mantuitorul Iisus Hristos dupa Botezul Sau la Iordan si dupa ce a postit in pustie 40 de zile si 40 de nopti este Nunta de la Cana Galileii unde a prefacut apa in vin ca sa arate binecuvantarea lui Dumnezeu peste familia crestina care are credinta in Dumnezeu. Deci apele botezului, sfintite de Mantuitorul Iisus Hristos se leaga cu apa prefacuta in vin la Nunta din Cana Galileii pentru ca toti copiii care se nasc in familiile crestine trebuie botezati. Şi daca ei ajung la maturitate arata iubirea lor in familie, in Biserica si societate. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa simtim ca Botezul este lumina vietii noastre, incepand din viata pamanteasca si mergand pana in Imparatia Cerurilor spre Slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Amin! .

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 936

Id: 11211

Data: Jan 10, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).