Darul botezului este un dar duhovnicesc care ne pregatește pentru viața cereasca

În toate bisericile s-a citit, astazi, 5 ianuarie 2014, în Duminica dinaintea Botezului Domnului, Evanghelia care prezinta propovaduirea Sfântului Ioan Botezatorul.În cuvântul de învațatura rostit în Paraclisul Reședinței Patriarhale cu hramul Sfântul Grigorie Luminatorul, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a aratat învațaturile ce reies din Pericopa Evanghelica (n.r. de la Sf. Ev. Marcu, capitolul 1, versetele de la 1 la 8) rânduita a fi citit astazi: „Sfântul Ioan Botezatorul predica botezul pocainței. Aceasta înseamna conștientizarea nevoii mântuirii ca izbavire de pacate, a nevoii de iertare a pacatelor. Botezul pocainței este un botez pregatitor. Ioan boteza în pustia Iordanului și veneau oameni din toata Iudeea și din Ierusalim. Botezul pocainței a adunat mulțimi de oameni și a fost un plan al lui Dumnezeu ca în fața acestor mulțimi sa fie prezentat Iisus din Nazaret ca fiind Mesia și Fiul lui Dumnezeu. De altfel, Sfântul Ioan Botezatorul îl prezinta pe Mântuitorul Iisus Hristos, așa cum ne spune Evanghelia dupa Ioan, ca fiind Fiul lui Dumnezeu Care ridica pacatele lumii și ca El va boteza cu Duh Sfânt și cu foc. Sfântul Ioan Botezatorul prevestește Jertfa Mântuitorului Iisus Hristos ca un miel de Paște și, în același timp, prevestește ca Duhul Sfânt pe care îl aduce Iisus Hristos peste ucenicii Sai va fi în chip de limbi de foc. Botezul pocainței la care vine Iisus de buna voie este prilej de a arata mulțimilor adunate la râul Iordan ca Iisus este Mesia Cel profețit de catre prorocii Vechiului Testament”.Sfântul Ioan traia în multa simplitate și asceza, iar hrana lui cea mai puternica era rugaciuneaPreafericirea Sa a vorbit și despre virtuțile Sfântului Ioan Botezatorul: „Remarcam smerenia mare a Sfântului Ioan Botezatorul prin modestia și simplitatea hainelor lui, dar și prin asceza lui. El era îmbracat cu o haina aspra facuta din par de camila, încins cu o curea de piele și se hranea cu lacuste și miere salbatica. Lacustele pot avea sensul de insecte care zboara dintr-o parte în alta, însa cu nume asemanator erau numite și unele fructe care creșteau în arbuștii din pustie. Oricum era vorba de o hrana foarte saraca încât Sfântul Ioan traia în multa simplitate și asceza, iar hrana lui cea mai puternica era rugaciunea”.Botezul pocainței aduce iertarea pacatelor, însa botezul în Duhul Sfânt aduce și iertarea pacatelor, dar și înfierea dupa har și începutul învierii sufletului din moartea pacatuluiVedem în mod minunat ca acest botez al pocainței este dorit de Hristos Domnul nu pentru ca El ar fi avut pacate, ci pentru ca urma sa ia asupra Sa pacatele lumii, a aratat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, continuând: „De aceea, Sfântul Ioan îi spune: Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatele lumii, atunci când îl prezinta ucenicilor sau lumii. Deci, este vorba de o împlinire a botezului pocainței ca pregatire pentru un alt botez și anume botezul cu Duh Sfânt. Botezul pocainței aduce iertarea pacatelor, dar botezul în Duhul Sfânt aduce și iertarea pacatelor, dar și înfierea dupa har și începutul învierii sufletului din moartea pacatului. Așadar este o mare deosebire între botezul lui Ioan și botezul cu Duh Sfânt pe care Mântuitorul îl poruncește ucenicilor la sfârșitul activitații Sale mesianice. Înainte ca Mântuitorul sa instituie prin porunca botezul în numele Preasfintei Treimi vedem cum în mod tainic, îndata ce Iisus a primit botezul pocainței de la Ioan, se arata ceva nou, nemaiîntâlnit în timpul botezarii oamenilor de catre Ioan și anume se deschid cerurile. Un glas din ceruri striga: Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru care am binevoit, iar Duhul Sfânt în chip de porumbel coboara deasupra capului lui Iisus îndata ce El a ieșit din apele Iordanului. Aceasta este noutatea și baza botezului creștin. Deci, baza botezului creștin ca unire cu Sfânta Treime s-a aratat îndata dupa ce Iisus a primit botezul pocainței. Cu alte cuvinte a împlinit ceva vechi și a adus ceva nou”.Prin botez ni se da posibilitatea sa refacem legatura cu DumnezeuÎn continuare, Patriarhul României a evidențiat darurile duhovnicești pe care le primim prin botezul creștin: „La Botezul Domnului se dau temeliile botezului creștin și anume: cerurile se deschid, glasul Tatalui marturisește ca Cel care s-a botezat în Iordan este Fiul Lui Cel Veșnic, devenit Om din iubire pentru oameni și pentru mântuirea lor, iar Duhul Sfânt în chip de porumbel confirma Cuvântul puternic al Tatalui. Deodata cu Botezul Domnului în Iordan, dupa ce a primit botezul pocainței, se arata împacarea oamenilor cu Dumnezeu prin botez. De aceea, Duhul Sfânt se arata o singura data în viața lui Iisus amintind ca dupa ce a trecut potopul porumbelul purtând în plisc o ramura de maslin a aparut deasupra apelor care semn de împacare a lui Dumnezeu cu oamenii. Aici, Duhul Sfânt apare sub forma de porumbel pentru a arata ca prin botez ni se da posibilitatea sa refacem legatura cu Dumnezeu și prin botez Dumnezeu se împaca cu oamenii iertându-le pacatele și daruindu-le darul înfierii dupa har. În plus, li se da darul învierii din moartea pacatului și apoi a învierii de obște”.Când ne pregatim pentru întâlnirea cu Dumnezeu și mai ales pentru botez este nevoie de multa rugaciune și post„Evanghelia ne îndeamna ca atunci când ne pregatim pentru întâlnirea cu Dumnezeu și mai ales pentru botez este nevoie de multa rugaciune și post. Faptul ca în Ajunul Botezului Domnului se postește cu post aspru ne amintește ca în Biserica primelor veacuri cei care doreau sa devina creștini se pregateau pentru sfântul botez cu post atât ei, cât și întreaga familie. Ajunul Botezului este ajun ca pregatire pentru botez. Acum, noi ajunam aducându-ne aminte de botezul nostru prin care am primit iertarea pacatelor, darul înfierii și darul învierii duhovnicești și ca atare pregatirea pentru sfințire necesita pocaința, post, rugaciune ca sa înțelegem și mai bine valoarea deosebita a darului sfințirii vieții omului”, a mai spus Preafericitul Parinte Daniel.Darul botezului este un dar duhovnicescÎn finalul cuvântului de învațatura, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a îndemnat la rugaciune, post și milostenie atunci când pregatim pentru a primi darul duhovnicesc al botezului creștin: „Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca sa înțelegem cât de mare este darul botezului creștin, în apa și în Duh Sfânt. În același timp sa avem întotdeauna o pregatire prin rugaciune, post și milostenie ca deschidere și apreciere pentru a primi un mare dar. Când postim noi ne hranim mai mult cu rugaciunea, cu prezența lui Dumnezeu în noi și mai puțin cu cele materiale. Prin aceasta înțelegem ca darul botezului este un dar duhovnicesc, iar nu material, ci un dar ceresc care nu este din lumea aceasta, dar ne pregatește pentru viața cereasca”.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 597

Id: 37130

Data: Jan 5, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).