Datoria noastra fata de cei ce se pregatesc sa ia calea vesniciei

Biserica ne indeamna sa cerem de la Dumnezeu sfarsit crestinesc vietii noastre: fara prihana, neinfruntat, cu pace.... Marturisirea pacatelor aduce celui aflat pe moarte iertarea, impacarea cu Dumnezeu si cu semenii, iar Sfanta Impartasanie se constituie in merindea cea mai scumpa pe care omul o ia cu sine pe drumul lung al vesniciei. Datoria de capatai a rudelor celui ce este pe moarte este de a vorbi cu cel muribund si a-l convinge sa accepte sa se spovedeasca curat si sa primeasca Sfanta Impartasanie, nadajduind in Dumnezeu. Rudele sunt cele care trebuie sa anunte preotul, inainte de a fi prea tarziu, cat omul este in deplinatatea puterilor fizice si psihice, spune pr. Constantin Macuc, protoiereul Protopopiatului Saveni.Parinte protopop, care este datoria crestineasca cea mai de seama a celor vii fata de cei ce sunt in pragul de a-si da sufletul?Datoria de capatai a rudelor celui ce este pe moarte este de a vorbi cu cel muribund si a-l convinge sa accepte sa se spovedeasca curat si sa primeasca Sfanta Impartasanie, nadajduind din tot sufletul in Dumnezeu. Rudele sunt cele care trebuie sa anunte preotul, inainte de a fi prea tarziu, cat omul este in deplinatatea puterilor fizice si psihice.Cum trebuie sa fie sfarsitul adevaratului crestin?Adevaratul crestin stie ca Hristos Dumnezeu este Viata, asa ca dupa moarte se duce cu sufletul la Dumnezeu. De aceea, grija lui trebuie sa fie de a ajunge in fata Dreptului Judecator cat mai pregatit: impacat cu Dumnezeu, prin spovedanie sincera si curata si Sfanta Impartasanie, impacat cu toti semenii sai, avand pregatit bagajul de fapte bune, cu rugaciune continua si nadejde tare in bunatatea lui Dumnezeu ca se va mantui.De ce sunt atat de necesare spovedania si impartasania in pragul mortii?Spovedania este baia sufletului. Duhul Sfant ne arde pacatele marturisite si ne umple de sfintenie, facandu-ne vrednici sa stam langa Dumnezeu. Iar Sfanta Impartasanie este unirea cu Hristos spre viata vesnica, dupa cuvintele Lui, ca cine mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica. Primirea acestor doua sfinte taine inseamna viata sufletului; diavolul nu mai are nici un drept asupra acelui om. Practica de a pune diferite lucruri in sicriu nu se justificaDe ce se pune lumanare aprinsa in mainile celui ce pleaca in lumea vesniciei? Cat de important este acest gest?Sfanta Scriptura marturiseste prin gura Sfantului Ioan Evanghelistul ca in El (Hristos) era Viata si viata era lumina oamenilor. Deci lumina acestei vieti o avem prin Fiul lui Dumnezeu. La El mergem si dupa moarte si, crezand in El, nadajduim sa avem viata si dupa aceasta trecere. Deci tinem in mana lumina, incredintati fiind ca si dincolo nu vom fi in intuneric sau desfiintare. Acest gest este o marturisire simbolica a credintei in nemurire.De ce se trag clopotele bisericii cand pleaca cineva din lumea aceasta?Clopotele bisericii vestesc pe toti enoriasii parohiei ca unul dintre ei a plecat la cele vesnice. Bataile tanguioase aduc un ultim omagiu celui ce a murit, indemnandu-i pe toti sa se roage pentru mantuirea lui.De ce se spala trupul mortului si e imbracat cu haine curate? Conteaza in vreun fel pentru acel suflet ca hainele sa fie noi, scumpe?Trupul mortului este spalat (scaldat) cu apa curata, care aminteste de apa Botezului prin care cel raposat a devenit membru al Bisericii, si este imbracat apoi cu haine noi si curate (inchipuind vesmantul cel nou al nestricaciunii, cu care vom invia la ziua Judecatii). In Biserica noastra, ca atare nici la inmormantare, nu sunt importante hainele luxoase, ci decenta si bunacuviinta. Este bine, da, ca hainele sa fie curate, insa adevaratul vesmant cu care ne prezentam inaintea lui Dumnezeu sunt faptele bune ale sufletului.Unii oameni pun in sicriu diferite obiecte care i-au slujit celui decedat sau de care se crede ca va avea nevoie pe lumea cealalta. E aceasta o practica corecta?Practica de a pune diferite lucruri in sicriu nu se justifica; nu poate fi decat o superstitie, venind din credintele pagane. Ştim ca trupul, prin randuiala lui Dumnezeu, dupa moarte nici nu mai lucreaza, nici nu mai mananca. Banii sau celelalte obiecte sunt mai de folos daca sunt impartite la saraci, facandu-i raposatului comoara in cer. Pentru ce preotul varsa cenusa din cadelnita, untdelemn si vin peste trupul raposatului?Se varsa cenusa pentru a adeveri cuvantul Sfintei Scripturi ca pamant si cenusa suntem (Fc. 18, 27; Iov 30, 19; Ecc. 12, 7). Apoi, aceasta cenusa, fiind binecuvantata si sfintita cu semnul crucii, prin tamaie, ii pune simbolic pe morti sub scutul lui Hristos pana la inviere.Despre cei ce aleg sa-si dea trupurile la crematoriu sau sa fie ingropati in cavouriUntdelemnul este semnul si pecetea lui Hristos, ca si untdelemnul de la Botez. Atunci, (la Botez), ungerea cu untdelemn il chema pe candidatul la Botez la luptele cele sfinte; acum insa untdelemnul cel varsat inseamna ca cel adormit a luptat luptele cele sfinte si s-a desavarsit. Iar vinul, in unele parti amestecat cu untdelemn, iar in altele inlocuit cu agheazma, se toarna crucis peste trupul raposatului. Vinul este simbolul sangelui, adica al sevei de viata, care curge prin madularele trupului omenesc si-l insufleteste. Turnarea lui peste trupul mortului este deci preinchipuirea nemuririi sau a invierii pentru viata cea vesnica, pe care o nadajduim.De ce, la coborarea sicriului in groapa, preotul arunca peste el prima lopata de tarana, in semnul Sfintei Cruci? Trebuie sa faca acest gest si cei apropiati/prezenti? Intai pentru a ne aduce aminte de cuvantul Domnului: Pamant esti si in pamant te vei intoarce (Fac. 3, 19). Al doilea, pentru a mangaia pe cei ramasi in viata ca, si in pamant, trupul celui raposat ramane tot sub puterea si ocrotirea lui Dumnezeu, deoarece, precum zice psalmistul: Al Domnului este pamantul si plinirea lui, lumea si toti cei ce locuiesc intr-insa (Ps. 23, 1). Sau, precum ne invata Sfantul Apostol Pavel: Caci daca traim, pentru Domnul traim, si daca murim, pentru Domnul murim; deci, si daca traim, si daca murim, ai Domnului suntem (Rom. 14, 8).Cum sa intelegem alegerea celor care isi dau trupurile sa fie arse? Acesti oameni vor primi iertare de la Dumnezeu? Cei care aleg sa-si arda trupurile se opun practicii Bisericii dintotdeauna, dar si credintei in invierea mortilor (deci si a trupurilor). Fie ca o fac din necredinta sau din alte motive, pacatuiesc impotriva cuvantului lui Dumnezeu. Dupa cum bine stim, dupa hotararile Sfantului Sinod, nu avem voie sa ne rugam pentru ei. Daca vor primi sau nu iertare, singur Dumnezeu va judeca pentru fiecare caz in parte. Judecata si rasplata sunt apanajul Lui.Dar despre cei care aleg sa fie ingropati in cavouri ce ne puteti spune?Un cavou costa multi bani si este expresia bunastarii materiale si a mandriei celui ce este ingropat acolo. Desigur ca poate fi si dovada dragostei si a respectului pe care cei ramasi il poarta celui raposat, dar consider ca este mult mai folositor pentru suflet sa daruim o suma insemnata de bani ca milostenie, stiind ca trupul nu mai conteaza pana in ziua invierii, indiferent ca are la capatai o cruce simpla de lemn sau cateva tone pompoase de beton, marmura si fier.(Interviu publicat in Ziarul Lumina, Editia de Moldova, din data de 27 februarie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 686

Id: 28731

Data: Feb 27, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).