Deși ritualul de rascumparare a copilului avea loc dupa treizeci de zile, Sfântul Luca, nu ne spune de ce Sfinții Iosif și Maria fac acest lucru abia dupa ce a trecut perioada de curațire a Fecioarei, adica dupa patruzeci de zile.Deoarece Dumnezeu a salvat viețile primilor nascuți din Israel, când cei ai egiptenilor au murit, din acea zi a poruncit: Sa-Mi sfintesti pe tot întâiul nascut, pe tot cel ce se naste întâi la fiii lui Israel, de la om pâna la dobitoc, ca este al Meu!(Ieșirea 13, 2).Sfântul Evanghelist Luca, cel care descrie momentul aducerii lui Hristos la templu și întâmpinarea lui de catre dreptul Simeon, consemneaza doua ritualuri, prevazute de Legea lui Moise, pe care le îndeplinesc parinții Mântuitorului.Jertfa de curațire a Fecioarei Maria Primul ritual este acela de curațire a femeii, dupa nașterea unui copil. Dupa nașterea unui copil, Legea mozaica prevedea ca femeia de nimic sfânt sa nu se atinga, si la locasul sfânt sa nu mearga, pâna se vor împlini zilele curatirii ei (Levitic 12, 4). Zilele în care femeia se curațea de sângerarea de dupa naștere erau în numar de patruzeci, în cazul nașterii unui baiat, dupa trecerea carora mamei i se cerea sa aduca la sanctuar un miel ca ardere de tot și o turturea sau un pui de porumbel, ca jertfa pentru pacat, pe care le oferea preotului. În privința scopului acestui ritual, cartea Levitic spune ca Preotul va înfatisa acestea înaintea Domnului si o va curati si curata va fi de curgerea sângelui ei. (Levitic 12, 7). Din faptul ca Iosif și Fecioara Maria aduc ca jertfa la templu, o pereche de turturele sau doi pui de porumbel (Luca 2, 24),reiese ca ei erau saraci.În amintirea ultimei nopți din EgiptAl doilea ritual pe care l-au împlinit atunci parinții Mântuitorului (de altfel și cel care sta în centrul sarbatorii de pe 2 februarie), a fost aducerea Lui la templu, pentru a-L rascumpara, așa cum cerea Legea mozaica. Potrivit prescripțiilor Legii, israeliților li se cerea ca fiecare întâi nascut de partea barbateasca sa fie adus la templu și închinat Domnului, aceasta practica fiind justificata de cruțarea celor întâi nascuți dintre israeliți, în noaptea când au ieșit din Egipt.Ultima plaga pe care Domnul a adus-o asupra Egiptului, a fost moartea întâilor nascuți. Dupa ce faraonul și-a pierdut propriul copil, în cele din urma a cedat și le-a dat voie israeliților sa plece (Ieșirea 12, 29-31) Când aceasta plaga a venit peste Egipt, primii nascuți din Israel au fost cruțați doar datorita sângelui mielului de jertfa, cu care au fost unse pragurile și ușorii caselor (Ieșirea 12, 21-23). Acest eveniment, în care moartea „a trecut” peste Israel, avea sa fie comemorat anual, ca una dintre cele mai importante zile sfinte ale calendarului evreiesc – Paștele (în evreiește, Pesach, care înseamna „trecere”).Sfințiți pentru DumnezeuSarbatoarea anuala a Paștelui nu era singurul prilej în care se rememora salvarea primilor nascuți. Deoarece Dumnezeu a salvat viețile copiilor din Israel, din acea zi a poruncit: Sa-Mi sfintesti pe tot întâiul nascut, pe tot cel ce se naste întâi la fiii lui Israel, de la om pâna la dobitoc, ca este al Meu!(Ieșirea 13, 2).Fiecare ființa întâi nascuta, de sex masculin, aparținea Domnului. În cazul animalelor curate, ele urmau sa fie aduse ca sacrificiu (Ieșirea 13, 15). Unele animale necurate (de exemplu, magarul) și toate ființele umane nu erau sacrificate, ci, erau rascumparate (Ieșirea 13, 13). Acest lucru însemna ca o anumita suma de bani era oferita preotului, pentru rascumpararea unei ființe umane. Prețul de rascumparare era de cinci sicli (Numeri 3, 47-48).Primii nascuții erau aduși la Ierusalim, în fața Domnului, fiind considerați ca sfințiți sau consacrați unor scopuri sacerdotale, în amintirea salvarii copiilor evrei în Egipt. Cu toate acestea, în locul celor rascumparați, care trebuiau sa aiba atribuții sacerdotale, un trib întreg, cel al lui Levi, a fost ales și pus deoparte pentru ocupații exclusiv sacre (Numeri 3, 11-38). Și, întrucât au existat cu 273 mai puțini leviți decât primii nascuți din tot Israelul, la primul recensamânt, fiecare dintre acești întâi nascuți trebuia sa fie rascumparat prin plata a cinci sicli, dar nu fara a fi adus în fața Domnului, ca semn al dreptului Sau asupra lor (Numeri 3, 44-47; 18, 15-16).Ceremonia de rascumparare, avea loc în prezența preotului și a invitaților, în ziua a treizeci si una dupa naștere. Acest lucru se datoreaza faptului ca pruncul nu era considerat ca fiind pe deplin capabil sa traiasca, pâna când nu supraviețuia primelor treizeci de zile ale vieții sale. Numai daca ziua a treizeci și una era o zi de sabat sau de sarbatoare, ceremonia era amânata pâna în urmatoarea zi lucratoare.Deși ritualul de rascumparare a copilului avea loc dupa treizeci de zile, Sfântul Luca, nu ne spune de ce Sfinții Iosif și Maria fac acest lucru abia dupa ce a trecut perioada de curațire a Fecioarei, adica dupa patruzeci de zile. Deși Iisus era Dumnezeu, primul și unicul nascut Fiu al Tatalui și nu avea nevoie sa mai fie adus înca odata în fața Domnului și consacrat, Fecioara face acest lucru din ascultare fața de Legea lui Moise, venind la poarta de est a curții templului, numita Poarta lui Nicanor, unde ea însași avea sa fie stropita de catre preot cu sângele jertfei sale. Prin acest copil, pe care Fecioara îl aduce în fața lui Dumnezeu pentru a-L rascumpara, noi toți am fost rascumparați din pacat, nu cu lucruri stricacioase, cu argint sau cu aur…ci cu scumpul sânge al lui Hristos, ca al unui miel nevinovat si neprihanit(1Petru 1, 18-19).(Articol publicat pe site-ul doxologia.ro)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 619
Id: 37824
Data: Jan 31, 2014
Imagine:
Sfânta Mucenita Perpetua era originara din Cartagena. În momentul arestarii, provocata de edictul împaratului, Perpetua era catehumena, .....
Data: Jan 31, 2014
Biserica Ortodoxa sarbatoreste la 2 februarie 2014 Întâmpinarea Domnului. Începând cu aceasta seara Biserica Ortodoxa a intrat .....
Data: Jan 31, 2014
Spovedania sincera aduce cu sine iertarea lui Dumnezeu și prin pocaința îndepartam patimile.„Sfânta Taina a Spovedaniei este numita Taina Reîmpacarii, pentru ca, .....
Data: Jan 31, 2014
Ziua de praznuire a Sfinților Doctori fara de arginti Chir si Ioan a însemnat, pentru cadrele medicale și micii pacienți ai Spitalului de Urgenta pentru Copii, un prilej de mare .....
Data: Jan 31, 2014
Oricât de greu ne-ar fi sau ne-am rușina, Spovedania trebuie sa o facem curata și sincera.„Daca mi-am marturisit cu caința pacatele cele trupești și cele sufletești și m-am .....
Data: Jan 31, 2014
Seminarul Teologic Ortodox „Chesarie Episcopul“ din Buzau si-a cinstit, joi, 30 ianuarie 2014, ocrotitorii, pe Sfintii Trei Ierarhi – Vasile cel Mare, Grigorie de .....
Data: Jan 31, 2014
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).