Denia Prohodului Domnului la Catedrala Arhiepiscopala din Roman

Catedrala „Sf. Cuv. Parascheva” din Roman s-a dovedit a fi neîncapatoare în Vinerea Mare pentru multimea credinciosilor care au dorit sa ia parte, alaturi de Preasfintitul Parinte Ioachim Bacauanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului, la Denia Prohodului Domnului. Asa cum este traditia acestei slujbe deosebite, la sfârsitul Doxologiei, purtând în mâini faclii sau lumânari aprinse, multimea credinciosilor, alaturi de ierarh, au participat la traditionala procesiune în jurul Catedralei, care simbolizeaza ducerea catre mormânt a Mântuitorului. Dupa procesiune, toti credinciosii au trecut pe sub Sfântul Epitaf, la intrarea în lacasul de cult. Apoi, acesta a fost asezat pe Sfânta Masa. La sfârsitul Deniilor, potrivit epr.ro, Preasfintia Sa a tinut un cuvânt de învatatura, în care a explicat semnificatia acestei zile liturgice: „Slujba Prohodului Domnului încheie perioada sacra a Saptamânii Patimirilor Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Dupa ce am cântat aceste stari pentru îngroparea Domnului, au urmat binecuvântarile Învierii, iar dupa cântarea „Slava Ţie Celui Care ne-ai aratat noua lumina”, am purces într-o procesiune în jurul bisericii, purtând Sfântul Epitaf, care reprezinta punerea în mormânt a Mântuitorului nostru Iisus. Din punct de vedere liturgic, acum la sfârsitul acestei utrenii, s-a citit mai întâi un pasaj din Vechiul Testament, din proorocul Iezechiel, în care se vorbeste despre învierea cea de obste. Apoi s-a citit un fragment din Epistola Catre Corinteni a Sfântului Apostol Pavel, iar la urma textul din Evanghelia lui Matei, în care se vorbeste de istoricitatea Mântuitorului Iisus Hristos, cum a fost asezat într-un mormânt nou, care era al unui notabil al timpului, Iosif din Arimateea. Toate acestea au semnificatii deosebite. Caci în Saptamâna Patimilor am trait dimensiunea suprema a sacrificiului Domnului, care era o taina. De ce s-a rastignit? De ce a murit pe cruce? Daca am ramâne întru dragostea Lui, atunci am întelege si sensul profund al jertfei Sale mântuitoare ”, a spus Preasfintitul Ioachim Bacauanul.Noi, ca sa retraim dimensiunea sacra a acelui eveniment, am facut împreuna procesiunea, amintind de momentul îngroparii. Ce înseamna Epitfaul, icoana cu punerea în mormânt. De ce este obiceiul sa trecem pe sub Sfântul Aer? Aceasta simbolizeaza ca si noi, ca fiinte constiente, suntem muritori. Trebuie sa stim ca, daca avem credinta în Hristos Domnul, Stapânul mortii si al vietii, Creatorul cerului si al pamântului, care a facut toate pentru a merge întru transfigurare, atâta vreme cât suntem în viata aceasta si respiram aerul dat de Dumnezeu, traim întru Hristos si chiar daca trecem prin mormânt viem întru El, caci El, desi a murit pe cruce, a fost viu si în moarte”, a mai afirmat ierarhul în cuvântul sau.La final, a amintit programul pentru noaptea de Înviere, când Lumina Sfânta de la Ierusalim va ajunge, în jurul orei 20.00 si la Catedrala din Roman, de unde va fi împartita tuturor parohiilor din cuprinsul Eparhiei Romanului si Bacaului.Credincioșii sunt așteptați la Catedrala "Cuvioasa Parascheva", din Roman, în noaptea aceasta, începând cu orele 23.30, pentru a participa la Slujba Învierii oficiata de Preasfințitul Parinte Episcop Ioachim Bacauanul, împreuna cu un sobor de preoți și diaconi.A doua zi, Duminica 20 aprilie, Slujba Vecerniei Învierii, în cadrul careia va fi citit textul Evangheliei în mai multe limbi (de obicei 12, dupa numarul Sfinților Apostoli), va fi oficiata de ierarh împreuna cu preoții din Protopopiatul Roman, la Catedrala arhiepiscopala, începând cu orele 13.00.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 504

Id: 39977

Data: Apr 19, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).