Despre Maica Domnului la Parintii filocalici

In Biserica Ortodoxa, invatatura despre Maica Domnului ocupa un loc important, deoarece sta in stransa legatura cu invatatura despre Iisus Hristos si despre mantuirea neamului omenesc, despre impacarea omului cu Tatal ceresc. Referirile explicite din Filocalie la Maica Domnului sunt putine la numar si destul de succinte.Cu toate acestea, Parintii filocalici au meditat adanc inca de la inceput asupra semnificatiilor ascunse referitoare la Maica Domnului.Cu toate ca nu-si propun sa dezvolte pe aceasta tema studii sistematice de dogmatica, Parintii filocalici ne-au transmis invataturi insemnate, prin scrierile si cuvantarile lor, de lauda catre preaneprihanita si preacurata Fecioara (Sf. Simeon Noul Teolog, Cuvantari morale, cuv. 9, in col. Filocalia, vol. 6). Cand vorbesc despre Maica Domnului, Parintii folosesc cuvintele cele mai bogate in cuprins, de o rara frumusete poetica si profunda teologie, iar toata aceasta bogatie si frumusete nu pot fi intelese decat duhovniceste, prin acceptarea paradoxalului, miraculosului, asa cum au fost transmise Bisericii prin Traditie. Scrisul lor, desi pare, nu este hiperbolic, nu este tesut din exagerari poetice, pentru ca nu exprima mai mult decat este ea in realitate, toate evenimentele scripturistice din viata Sfintei Fecioare intrand in sfera neobisnuitului, care covarseste cuvantul si gandul. Cuvintele Parintilor sunt imne de lauda si de multumire catre Maica Domnului sau cuvinte adresate ucenicilor pentru a le spune ceea ce de-a dreptul nu se poate spune. Tocmai de aceea, inainte de a incepe laudele sale catre Maica Domnului, in imnele scrise de dansul, Sf. Efrem Sirul se ruga catre dansa asa: Gura mea este prea mica ca sa pot vorbi despre tine si limba nu am ca sa arat tainele tale. Nu am glas si cuvant ca sa povestesc frumusetea ta. Porunceste-mi ca sa spun despre tine!.Pentru a se apropia cineva de sfintenia celei mai cinstite decat heruvimii, se cere, inainte de toate, curatie, sfintenie. Pentru a vorbi despre cea care insumeaza toata taina teologiei, este necesara o minte de teolog. Deci, singurii in masura sa ne invete despre Nascatoarea de Dumnezeu, prin toate descoperirile minunilor celei mai marite fara de asemanare decat serafimii, sunt sfintii, care, prin curatia lor, au dobandit mintea lui Hristos (I Cor., 2, 16). Acest lucru le cuprinde pe toate.Iubirea Sfintilor Parinti fata de Maica Domnului, rod al cunoasterii, admiratiei si recunostinteiMaica Domnului este asezata in varful piramidei creaturii, este cea mai inalta din toata faptura vazuta si nevazuta, pentru ca ea nu numai ca este mai slavita decat toti oamenii, ci este mai cinstita decat heruvimii si mai marita fara de asemanare decat serafimii. Ea este cu adevarat plina de daruri ale sufletului si ale trupului. Referindu-se la aceste lucruri, Sf. Ioan Gura de Aur din operele caruia s-au inspirat adesea Parintii filocalici scrie: Nimeni nu este asemenea in viata cu Fecioara Maria. Cerceteaza, omule, zidirea toata cu cugetul tau si vezi daca este ceva asemanator sau mai mult decat sfintenia Fecioarei de Dumnezeu Nascatoare. Strabate pamantul, priveste marea imprejur, cutreiera vazduhul, patrunde cu mintea ta cerurile, aminteste-ti de toate puterile cele nevazute, si vezi daca exista o alta minune la fel cu aceasta in intreaga fire (Cuvant despre Fecioara Maria).Parintii filocalici o lauda pe Maica Domnului pentru ca ei, cu ochii cei curati ai inimii lor, au vazut-o pe ea mai apropiata decat orice faptura de Fiul ei si nedespartita de El. Cu cat iubeau mai mult pe Dumnezeu, cu atat mai mult iubeau si cunosteau pe Nascatoarea de Dumnezeu. Iubirea Sfintilor Parinti fata de Maica Domnului a fost rod al cunoasterii, admiratiei si recunostintei.Ştim ca Sfantul Grigorie Palama, teolog filocalic, marturiseste ca de mic copil a avut intotdeauna pe Maica Domnului ca aparatoare, careia i-a impletit mai apoi cuvinte de lauda care sunt adevarate capodopere teologice, dupa nenumarate descoperiri ale ei in lumina dumnezeiasca. Mai tarziu, la Sfantul Munte, ca ascet, rugandu-se Maicii Domnului in neincetatele lui rugaciuni, in repetate randuri a vazut-o in vedenie si, prin mijlocirea ei, a primit darul teologiei. Şi Sfantul Nicodim Aghioritul, cel care a adunat textele Parintilor filocalici in colectia Filocalia, in limba greaca, la anul 1782, era cuprins de o adanca iubire duhovniceasca pentru Maica Domnului.Deci, sfintii au avut o dorinta nepotolita de preamarire a imparatesei Cerurilor. Cu cat intelegeau din maretiile ei, se minunau si admiratia lor se transforma in iubire manifestata in imne si cantari. Şi tot ce nu puteau sa prinda cu mintea, ci numai cu simtirea, devenea substanta a altor tresariri si aclamatii ale sufletului.Noi suntem fii ai Maicii Domnului si frati ai lui HristosSfantul Simeon Noul Teolog ne invata ca noi suntem fii ai Nascatoarei de Dumnezeu si frati ai lui Hristos, caci precum Fiul ei, si Dumnezeu s-a facut Hristos si Dumnezeul nostru, dar a fost si fratele nostru, asa si noi, o, negraita iubire de oameni!, ne facem fii ai Nascatoarei de Dumnezeu, Maica Lui, si frati ai lui Hristos. Caci toti sfintii sunt aceasta prin nunta cea preaneprihanita si preanecunoscuta savarsita cu ea si in ea, datorita careia Fiul lui Dumnezeu e din ea si sfintii sunt din El (Sf. Simeon, op. cit). Acelasi Sfant - Simeon - mentioneaza ca Maica Domnului L-a nascut trupeste pe Hristos, in chip de negrait si fara barbat. Iar sfintii toti Il au ca unii ce L-au zamislit pe El dupa har si dupa dar. Şi incetand ea sa zamisleasca si sa nasca, Fiul ei a nascut si naste in fiecare zi pe cei ce cred in El si pazesc sfintele Lui porunci (Ibidem).Dupa ce Cuvantul lui Dumnezeu S-a intrupat din fecioara Maria si S-a nascut din ea trupeste in chip de negrait si mai presus de cuvant, fiindca nu se mai poate intrupa sau naste trupeste iarasi din fiecare din noi, ne impartaseste spre mancare trupul Sau preacurat, pe care l-a luat din trupul neprihanit al Preacuratei Nascatoare de Dumnezeu. Şi mancand acest trup al Lui, fiecare din noi, cei credinciosi, care il mancam cu vrednicie, Il avem intreg in noi pe Dumnezeu Cel intrupat, pe Insusi Fiul lui Dumnezeu si Fiul Preacuratei Fecioare Maria, Care sade de-a dreapta lui Dumnezeu si Tatal. Din sfinti nu ia trup, ci le impartaseste lor trupul Sau indumnezeit.Deci, Maica Domnului este Stapana si Imparateasa si Doamna tuturor sfintilor, iar sfintii toti sunt slujitorii ei, precum Maica este a lui Dumnezeu. Pe de alta parte, sunt fiii ei, intrucat se impartasesc din preacuratul trup al Fiului ei (Ibidem).Fecioara Maria - Nascatoare de DumnezeuPentru ca Fiul lui Dumnezeu sa poata cobori printre oameni, sa vina in maxima apropiere de ei si sa-si asume firea urmasilor lui Adam pentru a o innoi dinauntru, El trebuia sa gaseasca in cuprinsul lumii create un vas ales apt de a deveni receptacul divinitatii si de a zamisli un fiu preacurat al carui ipostas avea sa fie Insusi Logosul divin.Fecioara si Maica, Faptura Umana si Mama a Celui ce este Dumnezeu, fiica muritoare sa nasca pe Dumnezeu Cel fara de inceput, sunt paradoxuri pentru necredinciosi. Dar ceea ce la oameni este cu neputinta, la Dumnezeu este cu putinta, legile firii sunt biruite. Fecioara Maria ia in pantece de la Duhul Sfant si naste pe Dumnezeu-Fiul.Referitor la aceasta, Petru Damaschinul spune: Minunatu-s-a de aceasta cerul, si marginile pamantului s-au umplut de uimire, ca Dumnezeu S-a aratat oamenilor trupeste si pantecele tau s-a facut mai cuprinzator decat cerurile. Pentru aceasta, Nascatoare de Dumnezeu, pe tine te maresc cetele ingerilor si oamenilor (Petru Damaschinul, Invataturi duhovnicesti, Filocalia 5). Fecioara Maria e Nascatoare de Dumnezeu pentru ca Dumnezeu-Cuvantul s-a intrupat si s-a facut om si S-a unit la zamislire cu templul (umanitatea) pe care l-a luat din ea. Nasterea lui Iisus din Fecioara Maria depaseste orice alta minune, cum ne incredinteaza Petru Damaschinul spunand: Şi nimeni nu poate intreba despre ale Tale. Pentru ca sunt mai presus de minte, fire si de intelegere. Cu adevarat, Nascatoare de Dumnezeu Te marturisim pe Tine, cei mantuiti prin Tine, Fecioara curata, marindu-Te impreuna cetele netrupesti, pentru ca: Pe Dumnezeu a-L vedea nu este cu putinta oamenilor, spre care nu cuteza a cauta cetele ingeresti; iar prin Tine, Preacurata, S-a aratat oamenilor Cuvantul intrupat, pe Care marindu-L impreuna cu ostile ingeresti, pe Tine te marim... Nascatoare de Dumnezeu, tu esti viata cea adevarata, care ai odraslit rodul vietii, singur Nascatoare de Dumnezeu, ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii... (Ibidem).Precum putem usor constata, dincolo de toate cele cates-au scris, ca Maica Domnului ramane mai presus de minte si de cuvant, de vreme ce Dumnezeu-Cuvantul S-a unit cu ea, dar nu cum se uneste cu fapturile rationale care se fac vrednice de indumnezeire prin energiile dumnezeiesti necreate, nici dupa fiinta, ci dupa ipostas.Prin ea, Fiul lui Dumnezeu a putut deveni om deplin si astfel, fiind asemenea in toate cu primul Adam, nascut fara samanta omeneasca, a izbavit de pacate pe om. In acest sens, Sfantul Simeon ne spune: ...precum Eva cea dintai a nascut din impreunare si din samanta lui Adam si din ea si prin ea s-au nascut toti oamenii, asa si Nascatoarea de Dumnezeu, primind pe Cuvantul lui Dumnezeu-Tatal in loc de samanta, L-a zamislit si L-a nascut numai pe Unul-Nascut din Tatal dinainte de veci si Unul-Nascut si intrupat din ea, in zilele de pe urma (Ibidem). Numai ea, stand intre Dumnezeu si oameni, L-a facut pe Dumnezeu Fiu al omului, iar pe oameni fii ai lui Dumnezeu.Maica Domnului - preacurata si preaneprihanitaInca din primele secole crestine, evlavia credinciosilor a inconjurat persoana Sfintei Fecioare Maria cu o cinstire care a intrecut cinstirea celorlalte persoane sfinte, fiind mai presus decat toti sfintii, deoarece ea este mai apropiata de Iisus Hristos, fiind astfel mai cinstita decat heruvimii si mai marita fara de asemanare decat serafimii.Sfantul Simeon o numeste preaneprihanita si preacurata fecioara si explica: O numesc pe aceasta neprihanita si preacurata in asemanare cu noi, oamenii de atunci, comparand-o cu aceia si cu noi, robii ei; fata de Mirele ei insa si Parintele Aceluia, ea e om, dar e curata si preacurata, si mai curata, si mai neprihanita decat toti oamenii din toate neamurile. Pe aceasta a ales-o pentru Fiul Sau (Sf. Simeon Noul Teolog, op. cit.). Din aceasta repetitie: curata si preacurata, si mai curata, si mai neprihanita, observam cat de mult au insistat Parintii cand a fost vorba de curatia sufleteasca a Maicii Domnului.Sfantul Maxim Marturisitorul, referindu-se la fecioria Nascatoarei de Dumnezeu, arata ca nasterea s-a facut in chip minunat, fara de samanta, iar Fecioara Maria a ramas fecioara si dupa nastere: ...zamislirea Lui (lui Hristos - n.n.) s-a facut in chip minunat, fara de samanta, iar nasterea, mai presus de fire, fara stricaciune, caci Dumnezeu, nascandu-Se din maica, ii strangea prin nastere legaturile fecioriei mai mult decat firea (Sf. Maxim, Talcuire la Tatal nostru, in Filocalia, vol. 2).Fecioara sa nasca si dupa nastere sa ramana iarasi fecioara este o alta antinomie a credintei crestine. Rational, este un nonsens, dar privit cu ochii credintei, nimic nu se arata mai adevarat decat ca fecioara sa nasca pe Dumnezeu sub umbrirea Sfantului Duh, iar dupa nastere sa ramana iarasi fecioara. Pe cine va gasi deci Dumnezeu deopotriva cu El, ca sa-Şi aduca Siesi mireasa de la el?Sfantul Simeon Noul Teolog vorbeste despre Maica Domnului ca Mireasa: Asemanatu-s-a Imparatia cerurilor, imparatului care a facut nunti fiului sau si a chemat pe multi. De care imparat vorbeste, daca nu de Insusi Tatal Sau si Dumnezeu? Şi cui altcuiva a facut nunta, daca nu Fiului Sau Unul-Nascut si Domnului Dumnezeului nostru Iisus Hristos insusi? Dar cu cine sau cu ce imparat a primit Stapanul si Imparatul tuturor sa faca intelegerea de casatorie? Fiecare din noi, oamenii, cand vrea sa aduca o mireasa fiului sau, se grabeste sa ia pe fiica celui mai de vaza si mai slavit si mai bogat. Pe cine va gasi deci Dumnezeu deopotriva cu El, ca sa-Şi aduca Siesi mireasa de la el? Caci zice proorocul: «Cel ce tine in mana Lui marginile pamantului si pe cei ce locuiesc in el, ca pe niste lacuste» (Isaia 40, 22). Iar in alt loc: «Dumnezeu cel vesnic, Care a intocmit marginea pamantului» (Isaia 40, 28) si «a intemeiat pe nimic stalpii lui» (Iov 38, 4-6) … Deci Cel ce este asa, sa vedem a cui fiica a luat mireasa si a facut nunta Fiului Sau. Vreti sa aflati a cui? Marimea coborarii Lui imi ameteste gandul si ma cutremur sa v-o spun. Dar increzandu-ma in bunatatea Lui, voi spune: si-a luat mireasa pe fiica celui ce s-a razvratit impotriva Lui si a celui ce a savarsit desfranare si ucidere: ca sa spun asa, a unui desfranat si ucigas (Sf. Simeon Noul Teolog, op. cit.). Este vorba despre o nunta mistica intre Dumnezeu si oameni. Fecioara Maria este mireasa lui Dumnezeu, unita cu El printr-o nunta mistica, ea prin invoire de bunavoie facand posibila intruparea Fiului lui Dumnezeu. Trupul luat prin ea, Hristos l-a facut ca templu sfant pentru Sine Insusi.In continuare, Sfantul Simeon ne vorbeste despre negraita coborare a lui Hristos la noi, aratandu-ne noua pilda de smerenie: Vezi ce bunatate si coborare de negrait? Vezi ce covarsitoare iubire de oameni? Vezi marimea iubirii si bunatatii? Invata de aici, tu, cel ce-ti inchipui lucruri mari despre tine, sa te smeresti si sa fii modest, si niciodata sa nu te inalti asupra cuiva, chiar daca ai fi cel mai mare imparat dintre imparati, cel mai vestit dintre conducatori, cel mai bogat dintre toti bogatii; invata privind la Domnul tuturor, la Sfantul sfintilor, la fericitul Dumnezeu si singurul Stapanitor, la Cel ce locuieste in lumina neapropiata (I Tim., 6, 15-16), Care coboara astfel si-Şi aduce mireasa Fiului Sau Unul-Nascut de la cel ce s-a razvratit, El, Cel nevazut, Cel necuprins, Cel nepatruns, Facatorul si Ziditorul tuturor, pentru tine si pentru mantuirea ta.Şi cine e cel ce a savarsit ucidere si desfranare, pe a carui fiica si-a ales-o Siesi ca mireasa? David, fiul lui Iesei, care a omorat pe Urie si a preacurvit cu femeia lui (Regi 11, 2-5). Pe fiica acestuia, pe Maria, preaneprihanita si preacurata Fecioara, a ales-o El de mireasa (Ibidem).Sfantul Simeon mai arata ca aceasta nunta este preaneprihanita si preanecunoscuta savarsita cu ea si in ea, datorita careia Fiul lui Dumnezeu e din ea si sfintii sunt din El (Ibidem).Maica Domnului - urzitoare de nesfarsita rugaciuneDaca pe sfinti care sunt prieteni sau casnici apropiati ai lui Dumnezeu ii chemam ca ei sa fie solitori si impreuna-rugatori cu noi la Dumnezeu, Prea Sfintei Fecioare Maria ii cerem nu numai sa se roage pentru noi, ci ea insasi sa ne ajute, in calitate de Maica a Fiului lui Dumnezeu, fapt de care se leaga mijlocirea ei speciala pentru noi. Referitor la acest lucru, Petru Damaschinul spune: Cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu Te marturisim pe Tine, cei mantuiti prin Tine, fecioara curata, marindu-Te impreuna cu cetele netrupesti… (Petru Damaschinul, op. cit.).In acest sens, parintele Dumitru Staniloae mentioneaza ca ...toti scriitorii bisericesti bizantini socotesc ca ceea ce a avut atingere cu Hristos ramane mai departe izvor de putere dumnezeiasca. Faptul de a fi avut atingere cu Hristos nu apartine numai trecutului, ci are o permanenta actualitate. Iar mai intim a fost unit cu Hristos sanul Maicii Domnului. Bizantinii socotesc unirea aceasta permanenta, Fiul ramanand unit cu Maica si dupa nastere, cum ramane vesnic unit cu Tatal. De aceea, sanul Maicii Domnului e izvor de energie in mod direct (Pr. prof. dr. Dumitru Staniloae, op. cit., p. 92).Maica Domnului se afla pe culmile cele mai inalte, neexprimat de inalte, ale curatiei si ale rugaciunii. Parintele Staniloae, referindu-se la aceasta, mentioneaza: Nu e copilaresc lucru sa fie socotita exterioara lui Hristos, exterioara Duhului Sfant si bogatiei Lui de lumina si har, in lucrarea ei de nesfarsita rugaciune? Ea se umple de Duhul Sfant tocmai prin rugaciune, mai bine zis e plina mereu de Duhul Sfant intrucat e mereu in neintrerupta rugaciune (Ibidem, p. 124). Ea si daruieste direct din bogatia pe care o are cu ea, de la Dumnezeu, in baza unirii ei maxime cu Hristos.Maica Domnului - prima isihasta si ocrotitoarea isihastilorMaica Domnului s-a consacrat de la inceput lui Dumnezeu pe care nu-L vedea si Caruia Ii vorbea numai in rugaciune, se consacrase unui templu pamantesc si trecator, templul din Ierusalim, apoi se va consacra Dumnezeului intrupat, Fiului lui Dumnezeu devenit si Fiul ei. Ea L-a iubit pe Mantuitorul inainte de a-L iubi cineva dintre oameni si nimeni dintre oameni nu L-a iubit asa de mult ca ea. Ea a fost pentru toti sfintii model de sfintenie, ravna, nevointa si linistire. Ea este si cea mai mare si mai inteleapta faptura care s-a nevoit, prima si cea mai mare isihasta, pentru ca desi L-a nascut (pe Hristos) si trupeste, dar L-a avut intreg in sine totdeauna si-L are si acum si pururea, si duhovniceste, si-L are la fel, in chip nedespartit (Sf. Simeon Noul Teolog, op. cit.), astfel, Hristos, care a fost unit cu ea trupeste pana la nastere, ramane unit cu ea, mai desavarsit decat cu oricine, si dupa aceea, in mod spiritual, tainic.Preacinstirea Maicii DomnuluiSfanta Fecioara Maria se bucura in Ortodoxie de o deosebita cinstire, de o supracinstire, adica de o cinstire care intrece pe a tuturor sfintilor, chiar si pe a ucenicilor Mantuitorului, caci ucenicii cei mai apropiati au petrecut numai cativa ani cu El, dar ea a fost si a ramas cu El de la inceput pana la sfarsit. Cinstirea Maicii Domnului trebuie sa aiba un corespondent real in viata noastra, noi fiind chemati sa-L intrupam duhovniceste pe Mantuitorul, in sufletul nostru.Orice credincios ortodox stie ca, in ordinea vietii morale si sacramentale, Maica Domnului este modelul suprem al vietuirii noastre in Hristos. Ea s-a ridicat la culmea desavarsirii, ea care a fost aleasa dintre toate femeile lumii, pentru a deveni altar curat al Fiului Sau iubit. Credinciosul o venereaza cu acea constiinta ca, cinstind-o pe ea, il preamarim pe Hristos. Preasfanta Fecioara s-a bucurat de o cinstire deosebita din partea credinciosilor inca din timpul vietii, deoarece persoana ei a fost mereu asociata in chip firesc cu cea a divinului Mantuitor.Observam ca, atunci cand descrie necuprinsele maretii ale Maicii Domnului, cuvantul sfintilor deodata devine cantare, lauda si preamarire. Ei stiau ca, oricate ar spune despre ea, niciodata nu vor gasi cuvinte sa cante indeajuns pe Maica Domnului, necunoscand limite pentru preamarirea ei. De asemenea, niciodata nu vor putea exprima adancimea tainei si nici a o lauda dupa cuviinta. Şi nimeni nu poate intreba despre ale Tale (zice Petru Damaschinul). Pentru ca sunt mai presus de fire, de minte si de intelegere. Asa ca, cel mai inalt mijloc de a slavi pe Maica lui Dumnezeu e de a intrebuinta «imnul tacerii». Aceasta nu inseamna raceala si lipsa de mare evlavie iubitoare, ci, dimpotriva, cel mai adanc jar al inimii.Suntem indemnati de Parintii filocalici sa cinstim pe Imparateasa Cerului, urmand-o deplin in smerenie si supunere pana sa facem ceea ce si ea a facut, ca sa ne putem invrednici de infierea ei.Fiii Maicii Domnului cunosc plinatatea rodnica si sacra a votului tacerii. Indeosebi ei sunt marea armata tacuta a monahilor isihasti. Şi noi stim ca tacerea isihastilor rugaciune este. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 18 octombrie 2009, semnat de pr. Liviu Petcu)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 958

Id: 32997

Data: Aug 8, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).