Documentele care ne vorbesc despre Sfantul Nicolae

Sfantul Ierarh Nicolae este, probabil, cel mai cunoscut si mai iubit sfant al Bisericii noastre, si nu numai. Popularitatea de care el se bucura se datoreaza in primul rand generozitatii sale fata de cei saraci si nevoiasi. El este ocrotitorul prin excelenta al marinarilor, pescarilor, farmacistilor, parfumierilor, dogarilor, copiilor, fetelor care urmeaza sa se casatoreasca, scolarilor, avocatilor si al celor care sufera nedreptati la judecata. Tot el este protectorul celor care fac comert pe mare, motiv pentru care, de exemplu, chipul sau a fost asezat pe stema Camerei de Comert din Bari, informeaza ziarullumina.roRedactarea unei Vieti a Sfantului Ierarh Nicolae, in sensul pe care astazi il are cuvantul biografie, este aproape imposibila. Acest lucru este cauzat in primul rand de faptul ca unica Viata a Sfantului, alcatuita in secolul al IV-lea sau al V-lea, si despre care aminteste preotul Eustratie din Constantinopol (cca 580), s-a pierdut. Din aceasta opera s-au salvat doar doua relatari: prima, in care se aminteste de eliberarea miraculoasa a trei locuitori nevinovati din Mira, iar a doua, in care se vorbeste despre eliberarea a trei comandanti din armata lui Constantin, condamnati la moarte pe nedrept. Aceste doua relatari vor constitui ceea ce istoricii au numit Praxis de stratelatis.Participarea Sfantului Ierarh Nicolae la primul Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 325, mentionata de Teodor Anagnostul (anagnost - citet - in Biserica Sfanta Sofia de la Constantinopol), autor al Istoriei Tripartite, pare a fi singurul indiciu sigur privind istoricitatea Sfantului Ierarh Nicolae, de vreme ce documentele de care Teodor Anagnostul s-a folosit proveneau ori direct de la acest sinod, ori de la persoane care participasera la el. Mare parte dintre informatiile referitoare la viata Sfantului Ierarh Nicolae provin insa din texte separate, ca de exemplu: Encomionul (Cuvantare de lauda) Sfantului Andrei Criteanul († 740), redactat spre sfarsitul sec. al VII-lea, in care este mentionata incercarea Sfantului Ierarh Nicolae de a-l convinge pe Teognid (episcop in Niceea la 325, simpatizant al arienilor) sa treaca de partea ortodocsilor. O alta sursa importanta o reprezinta o biografie a Sfantului, scrisa de un anume Mihail Arhimandritul (sec. al VIII-lea sau al IX-lea), in care sunt amintite mai multe episoade din viata sa, ca de exemplu: intamplarea cu cele trei fete care urmau sa se casatoreasca, alegerea sa ca episcop in Mira, desi era numai un laic, ajutorul dat celor din Mira pe timpul foametei (este vorba, probabil, de foametea din perioada 311-313 sau 333-334) si distrugerea templului zeitei Diana. Din pacate, aceste relatari proveneau dintr-o traditie orala din Mira, consemnata de arhimandritul Mihail abia dupa 400 de ani.In concluzie, Viata Sfantului Ierarh Nicolae nu este decat o inlantuire de episoade importante din viata sa, care scot in evidenta in chip magistral personalitatea lui.Mutarea sfintelor moaste de la Mira Lichiei la BariMutarea sfintelor moaste de la Mira la Bari, in anul 1087, reprezinta in viziunea istoricilor momentul crucial al dezvoltarii cultului Sfantului Ierarh Nicolae in lume. Totusi, aducerea sfintelor moaste la Bari nu este, dupa cum s-a crezut si se crede astazi, un fapt care urmarea, mai intai de toate, raspandirea cultului Sfantului Nicolae in Occident, in conditiile in care cei 62 de marinari din Bari le-au luat din Mira tocmai pentru a ridica prestigiul religios si comercial al orasului lor, dat fiind faptul ca Sfantul Nicolae era unul dintre sfintii care se bucurau de cea mai mare cinste in Occident in secolul al XI-lea. Cu toate acestea, aducerea sfintelor moaste la Bari (fapt care s-a raspandit ca vantul) va influenta foarte mult raspandirea cultului Sfantului Ierarh Nicolae in Occident. Evenimentul din 9 mai 1087 (ziua in care au sosit sfintele moaste la Bari), mentionat de toate cronicile si analele timpului, va fi consemnat in mod detaliat de catre Nichifor din Bari si de diaconul Ioan (intre 1087-1088), iar in urmatorii zece ani vor mai aparea alte doua redactari: una in franceza si una in rusa. Potrivit relatarilor timpului, sfintele moaste au fost asezate acolo unde s-a oprit carul cu boi care le transporta.25 de biserici cu hramul Sfantului Nicolae, in Constantinopolul veacului al IV-leaCinstirea Sfantului Ierarh Nicolae isi are originea in Asia Mica, incepand cu secolul al VI-lea. Documentele vremii mentioneza faptul ca, la Constantinopol, in aceasta perioada existau deja 25 de biserici inchinate lui. Tot in aceasta perioada sunt consemnate pelerinaje la mormantul Sfantului, care se afla in afara orasului Mira Lichiei. Cinstirea de care se va bucura Sfantul Ierarh Nicolae se va datora in primul rand numeroaselor scrieri redactate in limba greaca si latina si dedicate acestuia, ca de exemplu Encomioanele (Cantari de lauda): Encomionul Sfantului Nicolae, atribuit lui Proclu (sau Pseudo-Proclu), patriarhul Costantinopolului († 446), datat intre secolele V si VII, si care contine referinte din Praxis de stratelatis; Encomionul Sfantului Andrei Criteanul († 740); Encomionul Sfantului Metodie, patriarhul Constantinopolului († 847), consemnat in codicele Vaticano Greco 824; Encomionul lui George Hartofilax (sec. al XIII-lea); Encomionul lui Nichita din Paflagonia; Encomionul imparatului Leon al VI-lea cel Intelept († 912) si Encomionul lui Neofit.Printre scrierile care au ajutat la raspandirea cultului Sfantului Ierarh Nicolae in lumea crestina, se numara si: Praxis de tributo, Praxis de stratelatis, Sinaxarul constantinopolitan, dar si textele liturgice. Despre Sfantul Ierarh Nicolae fac referiri si numerosi autori, precum: Eustratie din Constantinopol (cca 580); Procopie din Cezareea († cca 565); Sfantul Teodor Studitul († 826); Metodie din Siracuza si Sfantul Iosif Imnograful († 886). Cele mai importante texte raman insa Vietile Sfantului Ierarh Nicolae, ca de exemplu: Vita Nicolai Sionitae (datata in sec. al VI-lea); o Viata a Sfantului Nicolae redactata de Mihail Arhimandritul (sec. al VIII-lea sau al IX-lea) si Viata Sfantului Nicolae, alcatuita de diaconul Ioan din Napoli (cca 890). Cinstirea Sfantului Ierarh Nicolae se va extinde din Imperiul Bizantin (de la Constantinopol si din Grecia) atat in lumea slava (incepand cu Bulgaria, asa cum precizeaza Sfantul Clement de Ohrida), cat si in Occident (incepand de la Roma si Italia Meridionala).In America (la New York), cultul Sfantului Ierarh Nicolae se va raspandi odata cu venirea colonistilor olandezi; de altfel, Sfantul Ierarh Nicolae este ocrotitorul orasului Amsterdam, cunoscut sub numele de Sinterklass.Anul mortii ierarhului din Mira LichieiPana in secolul al X-lea, data mortii Sfantul Ierarh Nicolae nu a interesat pe nimeni. Acest lucru s-a datorat, pe de o parte, lipsei datelor precise privind anul mortii Sfantului, dar si faptului ca hagiografii au fost mai putin preocupati de redarea exacta a unor evenimente din viata Sfantului. Acestia au cautat, mai intai de toate, sa se adreseze inimii si apoi mintii. Primul dintre cei care vor propune o data a mortii Sfantului Ierarh Nicolae este Ioan Diaconul (cca 880), care va redacta si o Viata a Sfantului. In general, ca data a mortii Sfantului Nicolae a fost recunoscuta ziua de 6 decembrie 334, ca urmare a faptului ca aceasta data a mortii Sfantului este indicata de cea mai raspandita lucrare a Evului Mediu, si anume Legenda Aurea ( Legenda Sanctorum) a lui Jacoppo da Voragine († 1298). Iata si alte cateva indicatii privind data mortii Sfantului Ierah Nicolae: († 312) - Nichifor din Bari, care mentioneaza mutarea moastelor (1087) dupa 775 de ani de la moartea Sfantului); († 325) - Ioan Arhidiaconul (Diaconul), care spune ca ar fi murit la scurta vreme dupa Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325); († 333) - Konungsannall (Analele islandeze); († 334) - Vita Nicolai Sionite indica ca an al mortii pe cel de-al XXVIII-lea al domniei Sfantului Constantin cel Mare; († 341) - Michel Le Quien (1661-1733), care mentioneaza mutarea moastelor (1087) dupa 746 de ani de la mortea Sfantului; († 342) - Sigeberto Gemblacense mentioneaza mutarea moastelor (1087) dupa 745 de ani de la mortea Sfantului; († 343) - Legenda Aurea; († 345) - Analele din Vendôme; († 351) - Giacomo Filippo din Bergamo (sec. al XVI-lea); († 365) - Goffredo din Bussero (aprox. sec. al XIII-lea), care indica ca an al mortii Sfantului Nicolae pe cel de-al X-lea al pastoririi Sfantului Ambrozie al Milanului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 764

Id: 3662

Data: Dec 6, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).