Domnul Iisus Hristos nu este indiferent fata de suferinta oamenilor

Biserica Ortodoxa se afla astazi, 13 iulie 2014, în Duminica a V-a dupa Rusalii sau a Sfintilor Parinti de la Sinodul al IV-lea Ecumenic. În cuvântul de învatatura rostit dupa Sfânta Liturghie la Paraclisul Resedintei Patriarhale cu hramul Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a explicat semnificatiile Pericopei Evanghelice de la Sf. Ev. Matei (8, 28-34; 9, 1) citita astazi în lacasurile de cult care ne prezinta Vindecarea celor doi demonizati din tinutul Gadarei.„Evanghelia Duminicii a V-a dupa Rusalii ne arata puterea vindecatoare a Domnului nostru Iisus Hristos si, în acelasi timp, dorinta Sa de a elibera pe oameni de puterea duhurilor rele. Mântuitorul Iisus Hristos, venind în lume si scotând demonii din oameni, pronunta deja un început de judecata înainte de timpul judecatii finale a lumii. El începea eliberarea lumii de stapânirea diavolului, iar aceasta lucrare a Sa era socotita de demoni ca fiind o judecata înainte de vremea judecatii de la sfârsitul lumii”, a spus Preafericirea Sa.Iubirea milostiva a lui Hristos pentru oameni este chinuitoare pentru duhurile rele care urasc pe oameni„Acesti demoni care au pus stapânire pe doi oameni cunosteau mai mult decât oamenii obisnuiti ce se va întâmpla în Ziua Judecatii cu cei care savârsesc raul. Dar acum Mântuitorul Iisus Hristos îi judeca si îi chinuieste doar prin prezenta Sa fizica alaturi de oamenii în care se aflau demonii, adica prin contrastul dintre iubirea Lui milostiva si rautatea lor violenta fata de oameni. Iubirea Lui milostiva si smerita îi chinuia pe acesti demoni, care nu iubeau pe oameni, ci îi urau si cautau sa-i împiedice sa traiasca în armonie cu alti oameni. Desi nu i-a certat si nu i-a pedepsit atunci pe demoni, Iisus îi chinuia totusi, adica le provoca suferinta spirituala prin însasi prezenta sfinteniei Lui si a iubirii Lui milostive fata de oamenii chinuiti de demoni.În mod deosebit, Evanghelia ne arata ca Domnul Iisus Hristos nu este indiferent fata de suferinta oamenilor, mai ales fata de suferinta oamenilor pe care nu-i mai ajuta alti oameni. Nimeni dintre oameni nu L-a rugat pe Iisus ca sa-i vindece pe acesti doi îndraciti. De ce? Pentru ca populatia cetatii din care proveneau acesti doi oameni chinuiti de demoni nu-i mai considera oameni, ci demoni raufacatori. Din cauza duhurilor rele care se aflau în ei, acestia devenisera foarte furiosi si violenti. Dar tocmai spre acesti doi oameni demonizati de care nimeni nu se mai îngrijea, ci toti se temeau, vine Mântuitorul Iisus Hristos ca sa-i elibereze. În mod intentionat El a trecut prin locul acela unde persoana umana era chinuita, înstrainata si înraita, scoasa din firescul ei. Demonii dezorienteaza, înstraineaza si dezumanizeaza pe oameni. Însa Mântuitorul Iisus Hristos vrea sa elibereze pe oameni de rautate si violenta, sa-i faca pasnici, sa-i transforme din raufacatori în binefacatori, ca sa-si redobândeasca demnitatea lor de fiinte create dupa chipul lui Dumnezeu Cel Bun si Milostiv”, a mai aratat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.Hristos face din oameni înstrainati oameni apropiatiPatriarhul României a mai spus ca atunci „Când vindeca pe cei doi demonizati, Mântuitorul Iisus Hristos ridica ceea ce este cazut în om si elibereaza ceea ce este înrobit în om, adica facultatile sufletesti ale omului creat dupa chipul Persoanelor divine. Desi posedati de demoni, acesti oameni sunt totusi oameni, dar nu mai sunt persoane libere, deoarece ei nu mai folosesc în mod liber, personal, propriile lor facultati mintale si propriile lor simtiri sufletesti, ci altcineva se foloseste de vocea lor, de gândirea lor si de miscarile trupului lor. Ei sunt înstrainati de propria lor persoana. Aceasta înseamna ca duhurile rele înstraineaza pe om de Dumnezeu, de ceilalti oameni si de el însusi.Mântuitorul Iisus Hristos, ca doctor al sufletelor si al trupurilor, ridica, elibereaza, vindeca si face din oameni înstrainati oameni apropiati, le reda sanatatea si demnitatea, precum si bucuria de-a fi în comuniune cu El. În Evanghelia dupa Luca se arata ca unul dintre acesti demonizati, dupa ce a fost vindecat, s-a asezat la picioarele Mântuitorului si I-a cerut sa-l ia cu Sine. Însa Mântuitorul i-a spus: "Întoarce-te la casa ta si spune cât bine ti-a facut tie Dumnezeu" (Luca 8,39). Ca semn de recunostinta pentru ca a fost vindecat, acesta dorea sa devina un ucenic si un misionar care sa-I urmeze lui Iisus, sa fie pretutindeni alaturi de Cel ce l-a vindecat, dar Iisus l-a sfatuit ca e mai de folos ca el sa fie un marturisitor statornic în regiunea în care locuia, pentru ca lumea care-l cunostea cât de rau era el înainte sa poata vedea cât de bun a devenit acum prin vindecarea daruita lui de Dumnezeu”.Valoarea spirituala a omului întrece orice valoare comercialaDe asemenea, Întâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a apreciat ca „Demonii, plini de rautate, vazând ca Iisus vrea sa elibereze pe oamenii chinuiti de ei si astfel ei nu mai pot sa faca nici un rau acestora, au cerut lui Iisus sa-i lase sa intre într-o turma de porci, adica sa faca rau animalelor pe care le aveau în proprietate locuitorii din tinutul Gherghesenilor, regiune care se învecina cu cetatea Gadara.De ce a permis Iisus ca demonii sa intre în turma de porci? Mântuitorul Iisus Hristos, printr-o pedagogie divina, a îngaduit ca demonii din oamenii posedati sa intre în turma de porci tocmai pentru a mustra, printr-o paguba materiala, pe locuitorii din tinutul Gherghesenilor. Permitând demonilor sa intre în turma de porci, Iisus i-a certat pe locuitorii acestui tinut pentru ca ei, din lacomie de bani, încalcau Legea lui Moise care nu le permitea sa creasca porci. Deci, ei cresteau porci nu pentru mâncare, ci pentru vânzare sau comert, nu pentru a se hrani, ci pentru a se îmbogati. Dorinta lor de câstig material devenise mai puternica decât evlavia lor în împlinirea Legii. Dorinta lor de câstig devenise un idol, din pricina duhului lacomiei care-i stapânea. Astfel Iisus a vindecat pe cei doi oameni stapâniti de duhurile rele violente si apoi a mustrat, printr-o paguba materiala, pe locuitorii acelui tinut lacomi de câstig ilegal, dorind astfel sa-i vindece si pe ei de un alt duh rau sau necurat, si anume duhul lacomiei, care-i facea insensibili la suferinta altora. Adesea pagubele materiale sunt îngaduite de Dumnezeu pentru a ne îndrepta viata spirituala, întrucât ne-am legat prea mult de cele materiale”.Duminica viitoare Biserica Ortodoxa se va afla în Duminica a VI-a dupa Rusalii.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 553

Id: 42382

Data: Jul 13, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).