Duhul marelui Vasilie

In cursul perioadei cuprinse intre primele doua Sinoade Ecumenice au activat o serie de parinti importanti care au oferit, pe langa argumentele necesare pentru sustinerea consubstantialitatii Tatalui si a Fiului, si bazele pentru dezvoltarea unei pnevmatologii ortodoxe. Sfintii Atanasie al Alexandriei, Vasile cel Mare sau Chiril al Ierusalimului sunt principalii reprezentanti ai acestei perioade. Ne vom concentra asupra elementelor semnificative cuprinse in opera Sfantului Vasile cel Mare si vom incepe in primul rand cu epistolele acestuia, urmand ca apoi sa analizam amanuntit tratatul sau Despre Sfantul Duh.Deoarece anul trecut au fost notate suficiente materiale privind viata si opera Sfantului Vasile cel Mare (330-379), nu vom mai insista acum asupra detaliilor sale biografice. Este suficient sa amintim ca a fost unul dintre Parintii Capadocieni, in triada carora mai sunt inclusi Sfintii Grigore de Nyssa (frate al Sfantului Vasile) si Grigore Teologul. De asemenea, Sfantul Vasile a avut o intensa activitate scriitoriceasca si misionara atat inainte de numirea sa ca mitropolit, petrecuta in anul 370, cat si dupa aceasta. Lui i se datoreaza precizarea cu strictete a terminologiei trinitare corecte si, in special, a distinctiei dintre natura si ipostas. Totodata, prin scrierile sale, Sfantul Vasile a acoperit foarte multe teme: exegeza scripturistica, talcuri dogmatice si filosofice profunde, iar in afara de acestea ne-a lasat si suficiente omilii, precum si un numar impresionant de scrisori. A combatut eficient erezia ariana si a pus bazele unei pnevmatologii ortodoxe. Sfantul Vasile a ramas in istoria Bisericii si drept un episcop practic, orientat nu doar asupra temelor teologice profunde, ci si asupra ajutorarii saracilor. Un exemplu in acest sens este asezamantul pe care l-a ridicat spre rezolvarea nevoilor celor bolnavi si neputinciosi, denumit Vasiliada. Daca ar trebui sa alegem doi termeni care sa-l caracterizeze pe Sfantul Vasile cel Mare, acestia ar fi: eficienta si claritatea. A fost eficient in toate activitatile practice si claritatea a ramas o caracteristica de baza in aproape toate scrierile sale. Nu intamplator, Sfantul Fotie cel Mare (825-891), raspunzand unei intrebari adresate de un episcop privind cel mai bun exemplu de scriere a unei scrisori, il indica pe Sfantul Vasile cel Mare drept modelul prin excelenta. Vom observa, de altfel, impreuna, cum epistolele Sfantului Vasile confirma parerea cultivatului patriarh Fotie al Constantinopolului. Claudio Moreschinni afirma: "Stilul sau, limpede si ales, reprezinta o pilda pentru modul in care se poate discuta despre problemele dificile cu claritate si precizie a lexicului; nu intamplator s-a vorbit despre un adevarat umanism al Sfantului Vasile" (C. Moreschinni, E. Norelli, Istoria literaturii crestine vechi: grecesti si latine, vol.II/1, Editura Polirom, Iasi, 2004, p.123). Un alt aspect important al epistolelor Sfantului Vasile cel Mare care trebuie semnalat aici, pe langa stilul lor ales, este faptul ca, in anumite cazuri, unele se constituie ca scurte tratate teologice. Moreschinni aminteste: "Obisnuinta de a scrie lungi scrisori cu caracter doctrinar fusese mereu prezenta in Biserica veche. In veacul al IV-lea, aceasta obisnuinta face ca scrisoarea-tratat sa devina o specie a genului literar de sine statatoare. Am intalnit-o deja la Atanasie. Şi Vasile se serveste de ea, incredintand unor asemenea scrisori numeroase momente de aprofundare teologica" (p.111)"Sfantul Duh nu este o simpla creatura"Marele merit al Sfantului Vasile cel Mare privind acceptarea ulterioara a pnevmatologiei ortodoxe a constat nu doar in precizarile corecte legate de natura si lucrarea Sfantului Duh, ci si in evitarea impunerii fortate a acesteia in cadrul controverselor cu arienii. Pentru a intermedia intoarcerea ereticilor la credinta curata si a celor nehotarati, era necesar sa nu le fie impusa credinta corecta, ci sa fie convinsi prin argumente clare. De aceea, Sfantul Vasile cel Mare nu a inceput prin declararea directa a egalitatii Persoanelor Sfintei Treimi. Pentru inceput, trebuia lamurit faptul ca Sfantul Duh nu este o simpla creatura. In epistola 113 adresata preotilor din Tars, Sfantul Vasile cel Mare precizeaza: "Intrucat s­au deschis multe guri graind impotriva Duhului Sfant si s-au ascutit multe limbi hulind impotriva Lui, va rugam ca, in masura in care va sta in putere, sa micsorati cat mai mult numarul acestor hulitori, primind in comuniune pe cei care nu socotesc ca Sfantul Duh este o creatura, pentru ca, in felul acesta, ori sa se micsoreze numarul lor si sa se intoarca rusinati la adevar, ori, daca totusi mai staruie in ratacire, sa-si regaseasca credinta cand vor vedea cat de putini au mai ramas. Deocamdata sa nu le cerem nimic mai mult, ci sa propunem fratilor care voiesc sa se uneasca cu noi sa recunoasca Simbolul stabilit la Sinodul din Niceea, iar daca primesc acest lucru, sa le cerem doar atat: sa nu spuna despre Sfantul Duh ca ar fi o creatura, nici sa nu intre in comuniune cu cei care sustin acest lucru. Va rugam sa nu le cereti mai mult decat atata, pentru ca sunt convins ca, in urma contactelor indelungate si a stradaniilor pasnice, orice ar mai trebui pentru clarificarea lucrurilor ni-l va darui Dumnezeu, Care "toate le lucreaza spre binele celor ce-l iubesc pe El" (Rom. 8:28)" (Sfantul Vasile cel Mare, Epistole, trad. pr. Teodor Bodogae, col. PSB, vol.3, Editura Basilica, Bucuresti, 2010, p.198) Solutia identificata de Sfantul Vasile cel Mare pentru rezolvarea unei probleme extrem de complicate se dovedeste simpla si clara. Baza unirii dintre ortodocsi si cei care doresc sa treaca la ortodoxie de la diferite erezii trebuie sa fie recunoasterea Simbolului de credinta notat la primul Sinod Ecumenic. Celelalte conditii esentiale care trebuie cerute sunt: neconsiderarea Sfantului Duh drept creatura si respingerea comuniunii cu cei care declara acest lucru. Sfantul Vasile cel Mare era foarte constient de faptul ca putini intelegeau in realitate felul in care exista Sfanta Treime si nu intelegeau efectiv ce inseamna consubstantialitatea Persoanelor fara a le confunda intre ele. Pentru acestia era suficient sa declare ca nu accepta afirmatia ca Sfantul Duh este o simpla creatura si ii resping pe cei care afirma aceasta, recunoscand in acelasi timp validitatea Simbolului de credinta notat la Niceea.Botez si marturisire de credintaIn epistola 159 adresata unui nobil pe nume Eupaterios si fiicei acestuia notata in jurul anului 373, Sfantul Vasile cel Mare afirma: "Noi credem cum ne-am botezat si dupa cum credem, asa si preamarim. Asadar, asa cum ne-a fost dat sa facem botezul in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh, tot astfel facem si marturisirea de credinta, dupa cum se face acest botez, si cinstirea pe care o aducem e la fel cu aceasta credinta, preamarind Duhul Sfant impreuna cu Tatal si cu Fiul, pentru ca noi credem ca El nu-i strain de firea cea dumnezeiasca. Ceea ce e departat, ca si cum ar fi strain dupa fire, nu s-ar putea impartasi de aceeasi cinstire. Cat despre cei care spun ca Duhul Sfant este creatura, ne e mai mila de ei decat de niste oameni care, din pricina acestui cuvant, cad in greseala de neiertat de a huli impotriva Duhului Sfant" (pp.246-247). Legatura intre formula de botez si esenta marturisirii de credinta nu poate fi inlaturata. De vreme ce suntem botezati in numele Sfintei Treimi, este clar ca Sfantul Duh nu poate reprezenta o simpla creatura. De asemenea, Sfantul Vasile cel Mare asociaza aceasta afirmatie privind creaturalitatea Sfantului Duh cu pacatul de neiertat impotriva Acestuia. Desigur, el nu insista in aceste epistole care preceda tratatul sau Despre Duhul Sfant, notat in 375, asupra consubstantialitatii dintre Sfantul Duh, Tatal si Fiul si face aceasta din simplul motiv ca nu venise inca perioada propice pentru acest lucru. Odata cu anul 375, insa, multi arieni se intorsesera la dreapta credinta, iar problema Sfantului Duh putea fi, in cele din urma, tratata mai in detaliu. Vom continua analiza pnevmatologiei ortodoxe prezente in epistolele Sfantului Vasile cel Mare si in materialul urmator. (Articol publicat in Ziarul Lumina din 9 iunie 2010, semnat de Adrian Agachi)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 738

Id: 27261

Data: Dec 31, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).