Duminica Rusaliilor la Catedrala Patriarhala

Credinciosii ortodocsi se afla astazi, 12 iunie 2011, in Duminica Pogorarii Duhului Sfant. La Catedrala Patriarhala Sfanta Liturghie a fost oficiata de catre Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, in prezenta a sute de credinciosi. Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a adresat un cuvant de invatatura credinciosilor prezenti in Catedrala Patriarhala.Ziua de astazi reprezinta constituirea Bisericii intemeiata de Mantuitorul Iisus Hristos și repunerea omului pe cale sfințeniei, a precizat Patriarhul Romaniei, aratand ca Duminica Pogorarii Duhului Sfant este o sarbatoare mare si sfanta, sarbatoarea principala a identitatii Bisericii. Rostul lucrarii mantuitoare a Domnului Iisus Hristos a fost ca dupa Inaltarea Sa intru salva la Cer sa ne trimita pe Duhul Sfant, iar Duhul Sfant sa ne pregateasca sa ne ridicam si noi duhovniceste acolo unde Mantuitorul Iisus Hristos se afla intru slava. Duminica Pogorarii Duhului Sfant care este sarbatoarea principala a identitatii si scopului Bisericii este o sarbatoare mare si sfanta. Este o sarbatoare in care noi ne aducem aminte de Pogorarea Duhului Sfant peste apostolii Mantuitorului adunati laolalta si dupa pogorarea Duhului Sfant peste ucenici, peste apostoli, incepe botezul primilor crestini si astfel se constituie Biserica lui Hristos prin lucrarea Duhului Sfant. Se constituie Biserica lui Hristos cea intemeiata de Hristos prin intruparea Sa, prin chemarea celor 12 ucenici, prin toata invatatura si lucrarea Sa mantuitoare. Duhul Sfant aduna laolalta pe baza credintei in Iisus Hristos, persoane si popoare diferite. Duhul Sfant este arhitectul Bisericii , a spus Preafericirea Sa dupa cum ne informeaza Radio TRINITAS. De asemenea, Preafericirea Sa a evidentiat faptul ca Sfantul Evanghelist Ioan numeste pe Duhul Sfant apa cea vie si a aratat legatura dintre Duhul Sfant si simbolul apei. Evanghelia ne arata ca Duhul este numit apa cea vie; Sfantul Evanghelist Ioan il numeste pe Duhul Sfant apa cea vie, apa care da viata, prin aceasta intelegem Harul Duhului Sfant datator de viata, curatitor al vietii, Cel care face sa creasca, sa infloreasca si sa rodeasca viata omului in sfintenie. Duhul Sfant este vistierul tuturor bunatatilor, este Cel din care izvorasc izvoarele darurilor diferit in Biserica. Evanghelia ni-L prezinta ca fiind apa cea vie; apa este conditia primordiala a existentei vietii, acolo unde nu exista apa nu poate exista viata. Prin aceasta vedem legatura dintre Duhul Sfant si simbolul apei. Apa este datatoare de viata, curatitoare de impuritati, stimulatoare pentru crestere si rodire. Sfantul Evanghelist Ioan nu foloseste simbolul focului in descrierea Duhului Sfant, ci metafora apei celei vii. In Evanghelie Mantuitorul spune ca cel ce crede in El, asa cum pune Scriptura, rauri de apa vie vor curge din pantecele lui, iar in convorbirea cu femeia samarineanca Mantuitorul spune ca cel ce crede in El sau cel ce bea din apa cea vie rauri de apa vie vor curge din pantecele lui spre Imparatia Cerurilor. Aceasta inseamna raurile de har care coboara din cer, sfintesc pe om si-l inalta spre Imparatia Cerurilor. Aceste rauri de har sun lucrari ale Duhului Sfant prin harul Preasfintei Treimi impartasit oamenilor in biserica lui Hristos in Duhul Sfant , a explicat Preafericirea Sa. De asemenea, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a aratat ca minunea care a urmat Pogorarii Duhului Sfant prin care cei care se aflau la Ierusalim auzeau fiecare in limba lui ceea ce propovaduiau Apostolii arata ca Biserica lui Hristos nu desfiinteaza identitatea persoanei si nici identitatea popoarelor, ci le aduna in comuniunea de iubire fata de Dumnezeu si fata de semeni. Vedem in Apostolul de astazi ca indata ce s-au umplut de Duhul Sfant, ucenicii vorbeau despre faptele minunate ale lui Dumnezeu si evreii si prozelitii care se aflau la Ierusalim auzeau fiecare in limba lui ce propovaduiau Apostolii; auzeau in limba in care s-au nascut, spune cartea Faptele apostolilor, in capitolul al doilea. Erau acolo oameni care reprezentau toate semintiile de sub cer - parti, mezi, oameni din Mesopotamia, din Iudea, din Egipt, din Libia, Capadocia, Pamfilia - acestia auzeau fiecare in limba lui vorbindu-se despre faptele minunate ale lui Dumnezeu, ceea ce inseamna ca Biserica lui Hristos nu desfiinteaza identitatea persoanei si nici identitatea popoarelor, ci le aduna in comuniunea de iubire fata de Dumnezeu si fata de semeni. Duhul Sfant nu se coboara peste Apostoli sub forma unei paturi de foc, ca o invelitoare deasupra lor care i-ar fi uniformizat, ci sub forma de limbi ca de foc deasupra capului fiecarui ucenic care va deveni Apostol. Aceasta inseamna ca Duhul Sfant nu colectivizeaza, nu uniformizeaza pe oameni, ci cultiva identitatea fiecarei persoane umane, distincte de celelalte persoane, o lumineaza, o imbogateste si o face sa comunice cu celelalte persoane in iubirea Preasfintei Treimi. Duhul Sfant nu este nivelator de identitati personale sau etnice, ci el face sa creasca fiecare persoana duhovniceste, fiecare popor , a spus Patriarhul Romaniei. Astazi noi praznuim Pogorarea Duhului Sfant si Constituirea Bisericii intemeiata de Mantuitorul Iisus Hristos si in acelasi timp vedem cat de mult respecta Dumnezeu identitatea fiecarei persoane si fiecarui popor. Duhul Sfant este Duhul Libertatii, El cheama pe fiecare persoana, pe fiecare popor la comuniune, dar nu constrange pe nimeni. El este Duhul Comuniunii, dar nu al uniformizarii, El este Duhul cresterii duhovnicesti ca intr-un buchet de flori diferite spre slava Preasfintei Treimi , a mai spus Preafericirea Sa. Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a mai aratat si semnificatiile focului. Duhul Sfant mai lucreaza si ca foc luminator in mintea omului si-l lumineaza ca sa inteleaga Evanghelia lui Hristos, iar ca foc incalzitor incalzeste inima ca omul sa raspunda la iubirea lui Dumnezeu cu iubirea sa fata de Dumnezeu in rugaciune si fata de semeni in fapte bune. Duhul Sfant este si Duh curatitor, foc, care curata de pacate asa cum focul material curata de rugina metalele care sunt puse in foc. Tot asa focul Duhului Sfant prezent in sufletul omului il modeleaza, il curata de pacate si ii da chipul lui Hristos , a mai spus Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane, dupa cum ne informeaza TRINITAS TV. La finalul Sfintei Liturghii a fost oficiata si o slujba speciala, numita Vecernia Rusaliilor, in cadrul careia au fost rostite opt rugaciuni, dintre care patru cu voce tare si patru in taina si au fost binecuvantate frunzele de nuc - simbol al limbilor de foc ce au stat deasupra capetelor Sfintilor Apostoli. Frunzele de nuc sau de tei simbolizeaza, printre altele, limbile de foc care au stat deasupra Sfintilor Apostoli in momentul Pogorarii duhului Sfant asupra lor. Frunzele nuc au forma de limba de aceea se folosesc. Dar se folosesc si frunze de tei, fiindca teiul are o floare frumos mirositoare si noi stim din traditia sfintilor ca in omul in care locuieste Duhul Sfant, El aduce o mireasma a faptelor bune, a credintei curate, atat de puternica incat multi dintre sfinti pastreaza mireasma Duhului Sfant din timpul vietii si in sfintele lor moaste , a explicat Preafericirea Sa. In timpul acestei Vecernii se citesc mai multe rugaciuni prin plecarea genunchilor. Este pentru prima data cand ingenunchem si stam mai mult in genunchi de la Invierea Domnului care inseamna ridicare, si de la Inaltarea Domnului care inseamna tot ridicare. Astazi insa, in ziua Pogorarii Duhului Sfant, coboram si noi genunchii nostri pentru a cere de la Dumnezeu iertarea pacatelor si ajutor pentru mantuire , a mai spus Patriarhul RomanieiAceasta este cea de-a treia Vecernie speciala care se oficiaza in cursul anului bisericesc. Celelalte doua se savarsesc in Vinerea Mare, atunci cand se scoate in mijlocul bisericii Sfantul Epitaf, si in Duminica Sfintelor Pasti, la pranz, fiind numita, dupa traditie, si A doua Inviere .

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 431

Id: 14364

Data: Jun 12, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).