Duminica Sfintei Cruci la Paraclisul Catedralei Mantuirii Neamului

Crestinii ortodocsi se afla astazi, 7 aprilie 2013 in Duminica Sfintei Cruci. In aceasta duminica, a III-a din Postul Mare, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a oficiat Sfanta Liturghie la Paraclisul Catedralei Mantuirii Neamului, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. In cuvantul sau de invatatura, Patriarhul Romaniei a explicat pericopa Evanghelica randuita de Biserica a se citi astazi de la Sf. Ev. Marcu, si a evidentiat ca Mantuitorul Iisus Hristos arata trei conditii pentru ca cineva sa devina ucenicul Sau si sa dobandeasca mantuirea: lepadarea de sine, asumarea crucii si urmarea lui Hristos. In cruce este ascunsa puterea si bucuria InvieriiParintele Patriarh a aratat de ce Duminica Sfintei Cruci a fost asezata in mijlocul perioadei Postului Paresimilor, subliniind si faptul ca ortodoxia nu a despartit niciodata crucea de Inviere. Asa cum spun Sfintii Parinti Biserica a randuit ca aceasta Duminica a III-a din Postul Sfintelor Pasti sa fie fixata ca timp de praznuire in mijlocul postului pentru ca sa ne aducem aminte ca pomul vieti era sadit in mijlocul raiului, dar prin neascultare, neinfranare si nepocainta stramosii nostri Adam si Eva au pierdut pomul vietii. Acum, Hristos Domnul, Noul Adam, ne daruieste pomul vietii prin crucea cea de viata facatoare, prin jertfa Sa, a iubirii milostive si nesfarsite pentru om si a ascultarii totale fata de Dumnezeu si astfel noi, in Sfanta Euharistie, spune sf. Isaac Sirul, redobandim pomul vietii pe care l-a pierdut Adam prin neascultare, nepostire si nepocainta. Deci Crucea ne arata ca pentru a castiga viata vesnica si pentru a ne apropia de Pomul Vietii, de Sfanta si Dumnezeiasca Euharistie trebuie sa ne infranam, sa ascultam de Dumnezeu, sa ascultam cuvantul Lui, sa postim si sa ne pocaim de pacate. Prin aceasta simtim ca in cruce este ascunsa puterea si bucuria Invierii. Ortodoxia nu a despartit niciodata crucea de Inviere pentru ca aceiasi iubire smerita, jertfelnica care se vede in taina crucii isi arata slava ei in lumina Invierii , a spus Preafericirea Sa.Preafericirea Sa a aratat ca Evanghelia de astazi ne indica un program pentru intreaga viata crestina, dar acesta ni se reaminteste in mod deosebit acum pentru a adanci mai mult intelesurile rostului vietii crestine si sa intelegem mai mult si mai bine ce inseamna Taina Cruci si Taina Invierii in viata crestina. Crucea din evanghelia de astazi nu se refera la crucea pe care a fost rastignit Mantuitorul, nu se refera la patimirile Mantuitorului pe care le vom cinsti in Sfanta si Marea Vineri si in ziua Inaltarii Sfintei Cruci. Crucea din Evanghelia de astazi este o cruce care se refera la viata crestina in intelesul de rastignire a patimilor egoiste pentru a elibera iubirea milostiva de iubirea egoista si patimasa. Intelesul duhovnicesc al Sfintei Cruci este prezentat in evanghelia de astazi, dar purtarea crucii presupune o conditie care nu este usor de indeplinit si anume rastignirea propriului egoism, care se numeste lepadarea de sine , a mai spus Parintele Patriarh. Lepadarea de sine este o eliberarea de inchisoarea egoismului propriu pentru a deveni fiinte iubitoare de Dumnezeu si iubitoare de semeniPatriarhul Romaniei a vorbit despre adevarata libertate aratand ca un om este liber atat cat poate iubi pe Dumnezeu si pe semenii sai. Lepadarea de sine este lepadarea de un mod egoist si patimas de viata centrat pe eul egoist posesiv, limitat si trecator si trecerea de la acest centru al vietii egoiste la o relatie centrala in viata noastra cu Hristos, izvorul vietii vesnice, al iubirii si al libertatii infinite, nelimitate. Deci, prin lepadarea de sine inseamna ca noi nu mai suntem centrul preocuparilor si iubirii noastre, ci Hristos devine centrul vietii noastre. (…) Lepadarea de sine este eliberarea din inchisoarea propriului egoism pentru a castiga adevarata iubire, iubirea milostiva si smerita pe care o aratam lui Dumnezeu in rugaciune si semenilor nostri in fapte bune. Lepadarea de sine este o liberarea de inchisoarea egoismului propriu pentru a deveni fiinte iubitoare de Dumnezeu si iubitoare de semeni si pentru a dobandi adevarata libertate, a iubirii, deoarece atat este un om liber cat poate iubi pe Dumnezeu si pe semenii sai. Omul care nu se mai roaga nu mai este liber, el traieste in uitare de Dumnezeu, omul care nu mai este milostiv nu mai este liber pentru ca el traieste in uitare de nevoile semenului sau si si-a facut din propria sa viata propriul mormant pentru suflet. Deci, lepadarea de sine este o lucrare de eliberare de patimile egoiste , a precizat Parintele Patriarh. Crucea este o putere de infranare, o putere de a ramane statornic in credintaApoi, Preafericirea Sa a aratat ca lepadarea de sine este urmata de purtarea crucii , evidentiind ca sfanta cruce este si suferinta, dar si lupta pentru biruinta: Crucea este o putere de infranare, o putere de a ramane statornic in credinta cand cei din jurul nostru sunt necredinciosi, o putere de a ramane statornic in virtute, in sfintenie, in bunatate cand cei din jurul nostru au facut din rautate norma vietii lor. Crucea este si suferinta, dar si lupta pentru biruinta. In aceasta perioada a Postului crucea este plangere pentru suferinta adusa in viata noastra de pacat si de boala, dar este si intarire din puterea lui Hristos ca sa biruim un mod egoist de a fi. Sa biruim gandurile rele prin ganduri bune, faptele rele prin fapte bune, si asa constatam ca in cruce este ascunsa puterea Invierii , a spus Patriarhul Romaniei. Exista multa suferinta in jurul nostru si de aceea trebui sa facem si milostenie, a mai precizat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel aratand ca in aceasta perioada a postului trebuie sa fim milostivi: Unii fac milostenie cu un banut, altii cu o bucata de paine, altii cu o haina pentru cel sarac si neajutorat, dar altii fiind mai saraci material pot face milostenie printr-o rugaciune pentru un om sarac, sau pentru un bolnav, printr-un cuvant bun, printr-un sfat bun. Sunt multe feluri de a fi bun si de a arata bunatate in jurul nostru chiar daca nu avem bani de oferit . La sfarsitul Sfintei Liturghii oficiate la Paraclisul viitoarei Catedrale patriarhale, Intaistatatorul Bisericii noastre i-a felicitat pe parintii slujitori de aici pentru activitatea misionara si pastorala pe care o desfasoara la altarul din vecinatatea santierului. Preafericirea Sa a apreciat totodata ravna credinciosilor care sprijina lucrarile de zidire a acestui edificiu. Acest paraclis Invierea Domnului tine treaza constiinta si speranta credinciosilor referitor la construirea catedralei noi. Desi populatia este saraca, veniturile de aici, prin jertfa credinciosilor, intrec unele eparhii din tara prin faptul ca Biserica se afla langa santierul catedralei noi si lumea vine si se inchina, dar si vede ca alaturi se lucreaza. Acum cand a ajuns la cota 0, la 4 metri deasupra pamantului, catedrala noua prinde contur , a spus Preafericirea Sa. Preafericirea Sa a anuntat cu acest prilej ca, anul acesta, traditionalul pelerinaj de Florii din Sambata lui Lazar va pleca de la Catedrala Mantuirii Neamului. Avem aceasta nadejde ca vom putea, in sambata lui Lazar, cand se organizeaza pelerinajul de Florii in Capitala sa nu mai incepem de la Manastirea Radu Voda, ci de la noua Catedrala. Pe placa aceasta care marcheaza cota 0 sa savarsim o rugaciune de multumire adusa lui Dumnezeu pentru aceasta etapa si apoi sa porneasca ceremonia aceasta, procesiunea cu insemnele biruintei, cu salcie si flori, de la noua Catedrala pentru a ajunge la Patriarhie unde ii primim pe cei care participa , a spus Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane. La final, au fost daruite aprox. 200 de carti de rugaciuni pentru cei care au donat sange vineri si sambata, la Centrul de Transfuzie Sanguina din Capitala. Parintele Patriarh a numit in cuvantul sau de invatatura actul acesta al donarii de sange o milostenie jertfelnica: In zilele acestea s-a mai aratat o alta forma de milostenie, multi credinciosi care vin aici la acest paraclis al Catedralei Mantuirii Neamului, indemnati de parintele Arhimandrit Ciprian Gradinaru au donat sange si au aratat milostenie fata de cei care au nevoie, in situatii, grave de sange primit de la altii. Este si aceasta nu numai o milostenie, ci si un fel de milostenie jertfelnica pentru ca ajutam pe altii care sunt mai putini sanatosi decat noi si care se afla in situatii foarte grave . De asemenea, Preafericitului Parinte Patriarh Daniel i-a fost oferit un cos cu flori din partea preotilor slujitori ai Paraclisului Catedralei Mantuirii Neamului. Duminica Sfintei Cruci a fost instituita la Constantinopol in secolul al VIII-lea. Este greu sa aflam mai multe despre originea acesteia, afara de faptul ca ea pare sa fi fost deja bine stabilita la Constantinopol intre anii 715-730, fiindca patriarhul Gherman i-a consacrat atunci o omilie.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 625

Id: 29793

Data: Apr 7, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).