Dumitru Staniloae versus Lucian Blaga

Controversa din anul 1942 dintre pr. Staniloae si Lucian Blaga a fost una ampla: marele teolog a publicat cartea "Pozitia Domnului Blaga fata de Crestinism si Ortodoxie", în timp ce filosoful român a scris pamfletul "De la cazul Grama la tipul Grama", apreciat drept o mare realizare în istoria noastra literara.Revista "Gândirea" publica articolul "Despre dogma" în care pr. Staniloae îi reprosa lui Blaga demersul de a fi dat notiunii de dogma "o acceptie cu totul neortodoxa, incluzând în sfera ei orice formulare antinomica". Dogma religioasa, explica teologul, poseda particularitatea de a fi "o sinteza de credinta-logica", întrucât se întemeiaza pe "încrederea în cuvântul lui Dumnezeu".Pr. Staniloae afirma ca filosofia lui Blaga este anticrestina, pornind de la "teoria gnoseologica a d-sale, dublata de o viziune corespunzatoare despre centrul existentei sau Marele Anonim". Conceptia filosofului este o forma de agnosticism, diferit de cel clasic tocmai prin accentul pe care-l pune pe mister si pe necunoasterea creatoare. Teoria caracterului subiectiv al oricarui continut este extinsa si asupra crestinismului, negând revelatia dumnezeiasca pe care se bazeaza acesta.Pentru Blaga toate religiile au aceeasi valoare. În filosofia sa, paralela între elementele interioare si exterioare omului nu este altceva decât o iluzie, o modalitate prin care Marele Anonim îl descurajeaza pe om în încercarea de a-l cunoaste. Este exclusa posibilitatea revelatiei de orice forma. În crestinism însa, revelatia suprema si caracterul personal al Divinitatii sunt dovedite prin Întruparea Fiului lui Dumnezeu.Cartea pr. Staniloae cuprinde si o critica a spatiului mioritic blagian, teologul afirmând ca "rasaritul ortodox nu e dominat numai de convingerea ca transcendentul coboara, ci si de constiinta ca el nu coboara decât daca omul se sileste prin eforturile proprii sa se faca apt sa-l primeasca".În anul 1942, pr. Staniloae publica cartea "Iisus Hristos sau restaurarea omului" în care opune lipsei de obligatie etica din filosofia blagiana conceptia crestin-ortodoxa. În 1992, teologul publica "Reflexii despre spiritualitatea poporului român", unde reia, într-o noua forma, ideile dezvoltate în cartea despre gândirea lui Blaga: "Noi nu suntem unilateral rationalisti ca latinii din Occident sau ca grecii, care au influentat latinitatea occidentala, nici unilateral mistici ca slavii sau ca popoarele asiatice si africane de un panteism si mai total prin religiile lor impersonale, ci unim luciditatea rationala a latinitatii personaliste, cu sentimentul de taina, prezenta în toate, dar de o taina luminoasa, în care se poate înainta la nesfârsit si care nu ne anuleaza ca persoane originare în sentimentul unitatii de comuniune pe care îl traim".(Articol publicat în Ziarul Lumina din 1 octombrie 2010)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1999

Id: 35600

Data: Nov 16, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).