Eminescu dorea o catedrala a mantuirii neamului - interviu cu academician Tudor Nedelcea

Poet nepereche, prozator, eseist, gazetar, economist, cronicar. Iata doar cateva dintre atributele care ar putea caracteriza monumentala personalitate a lui Mihai Eminescu. De numele lui se leaga primul dictionar de economie politica din tara, ba chiar si ideea construirii Catedralei Mantuirii Neamului. Despre dragostea sa pentru Biserica, despre preocuparile sale gazetaresti, uneori cu reverberatii religioase, sau despre latura sa pragmatica ne-a vorbit prof. acad. dr. Tudor Nedelcea, cercetator stiintific la Institutul de Cercetari Socioumane C.S. Nicolescu Plopsor (Craiova) - Academia Romana si pasionat de opera eminesciana.Domnule academician, cum ati putea descrie implicarea lui Eminescu in viata Bisericii din perioada in care trait?Am fost placut surprins sa constat ca Eminescu dorea o catedrala a mantuirii neamului. Acesti termeni ii foloseste Eminescu inca din 1881, atunci cand la Bucuresti era o dezbatere intre cercurile austro-ungare si maghiare pentru reinfiintarea unei mitropolii catolice la Bucuresti, avand in vedere religia regelui nostru, religia catolica. Ei bine, primul din Romania care a luat atitudine impotriva acestei pledoarii nedrepte a fost Mihai Eminescu. El a fost acela care s-a contrapus acestui demers, publicand in ziarul Timpul si cate trei articole pe zi prin care arata parlamentarilor ca nu este normal ca intr-o tara ortodoxa sa se creeze o catedrala catolica. Asta a atras dupa sine arestarea si imbolnavirea lui din 1883. El a demonstrat atunci ca cel care urma sa fie numit in scaunul acestei mitropolii, contele Peoli, era de fapt spion, iar faptul ca Vaticanul l-a retras pe acest monsenior a aratat ca argumentarea sa era intru totul justificata. De asemenea, Eminescu a spus ca regele Carol I trebuia sa aleaga intre a fi de partea religiei supusilor sai sau de partea religiei familiei sale. Ei bine, spre onoarea sa, regele Carol nu a aprobat infiintarea acestei catedrale. In aceasta situatie, Eminescu a venit cu ideea infiintarii unei catedrale a mantuirii neamului. Aceasta idee era mai veche, fiind exprimata in ziarul Timpul, insa nu cu acesti termeni. Se pare ca el, aflandu-se in redactia ziarului, a vazut dorobantii care se intorceau de pe campul de lupta din Bulgaria, unde s-a purtat Razboiul de Neatarnare, unii fara un picior, altii zdrentuiti, si atunci a afirmat ca pentru acesti nenorociti, dar si pentru cei care au cazut pe campul de lupta, avem datoria, noi toti, sa ridicam o catedrala a mantuirii neamului, pentru a inlocui aceste jertfe de vieti omenesti. Acestea erau scrise intr-un articol, dar termenul propriu-zis a aparut abia in 1881.Lucru interesant este ca, la aceste propuneri, Eminescu venea si cu solutii practice. Era un pragmatic... ce nu s-a vazut! Ei bine, pentru catedrala mantuirii neamului, Eminescu a spus ca fondurile trebuie luate de la Loteria Nationala si demonstra cu cifre statistice (este stiut faptul ca a fost pentru o scurta perioada profesor de statistica la universitate) ca se poate lua o suma oarecare pentru implinirea acestui vis care, din pacate, nu s-a putut inca concretiza. Maretul proiect a fost dezvoltat de patriarhul Miron Cristea, de patriarhul Teoctist si, astazi, de Preafericitul Patriarh Daniel. Acest text despre catedrala mantuirii neamului l-am gasit cu totul intamplator.Alaturi de ideea aceasta a catedralei mantuirii, Eminescu a mai sustinut ca Biserica noastra stramoseasca este o Biserica nationala, lucru pe care l-a si demonstrat. Sunt foarte multe idei in ceea ce priveste opinia lui despre Biserica si despre Mantuitorul Hristos, are chiar un articol superb publicat in ziarul Timpul la data de 12 aprilie 1881, in care vorbeste despre viata Mantuitorul si despre Invierea Sa, amintind totodata ca singura modalitate de guvernare care ar putea fi in stare sa aduca roade bune este cea crestina. Eminescu este creatorul sociologiei pozitivist-europeneCe ne puteti spune despre partea operei sale care este mai putin accesibila si cunoscuta cititorului de rand?Noi l-am perceput in manualele scolare, si chiar eu la facultate, ca filolog, doar ca mare poet, oarecum si prozator, dramaturg, dar ceea ce mi se pare fundamental este publicistica lui, este gazetaria lui, care nu era o simpla gazetarie, cum se face in zilele noastre, ci era o adevarata enciclopedie, in care el aduna cunostinte din toate domeniile de activitate: din sociologie, din statistica, din economie, din istorie, din arheologie, religie etc. Marele sociolog Ilie Badescu demonstreaza ca Eminesu este creatorul sociologiei pozitivist-europene si ideile sunt preluate si in domeniul economiei. Faptul ca are foarte multe studii de economie in indreptateste sa fie studiat si la istoria doctrinelor economice. El nu s-a considerat niciodata poet. Atunci cand Titu Maiorescu i-a tiparit, pe cand el era in spital, un prim volum de poezie, in decembrie 1883, si a aparut in ianuarie 1884, Eminescu nu a fost de acord cu acest volum afirmand ca acestea nu sunt poezii, sunt versuri si nu sunt inca bine organizate. Va dati seama cat de pretentios era!In timpul Razboiului de Neatarnare, in 1877, Eminescu nu a scris nici o poezie. Nimeni nu a constatat treaba asta, eu insa am observat si mi-am pus intrebarea: de ce? Am gasit raspunsul atunci cand am cercetat cronica pe care a facut-o unei piese de teatru care avea ca tema Razboiul de Neatarnare, unde il critica foarte dur pe regizor, in ciuda intentiilor sale bune, afirmand ca nu poti sa te joci cu suferinta unui neam. Prin urmare, el nu a scris nici o poezie pentru ca neamul despre care vorbea in aceea cronica era pe atunci in mare cumpana, iar tara nu statea de poezele. In aceasta perioada, el pregatea pentru tipar un curs de economie politica. Este si autorul primului dictionar de economie politica, iar articolele sale erau atat de dure, incat oamenilor politici le era pur si simplu frica de el. Mergea de multe ori chiar in parlament si acolo le spunea parlamentarilor adevarul in fata. Insusi Titu Maiorescu, mentorul lui intr-un fel, a fost atacat tangential de Eminescu, pentru faptul ca fusese avocat intr-un proces al fratilor evrei Mihailescu–Varsavski care concesionasera Caile ferate romane in timpul Razboiului de Independenta in favoarea lor. El mergea pe ideea ca avocatul poate sa apere si un criminal. Ei bine, Eminescu a afirmat ca avocatul trebuie sa aiba mai intai de toate o moralitate. In felul acesta l-a atins si pe Titu Maiorescu, dar numai in calitate de avocat.Eminescu si presa bisericeascaCare a fost dimensiunea religioasa a gazetariei eminesciene?Eminescu este, categoric, un promotor al presei bisericesti, dar nu se limita la viata bisericeasca. Aducea in sprijinul acesteia argumente din toate domeniile de activitate. Era o adevarata enciclopedie in care se imbinau toate pentru a se ajunge la atingerea sopului respectiv. Atunci cand a demonstrat drepturile Mitropoliei Bucovinei asupra padurilor si a altor teritorii, el a venit cu argumente si cu informatii luate din statistici, din arhivele si din comentariile strainilor. Era in permanent la zi cu tot ce se publica in Europa, mai ales despre Romania. El a fost cel care a dat definitia economiei politiceCare ar fi sintagma prin care l-ati putea caracteriza cel mai bine, din perspectiva dumneavoastra, pe Mihai Eminescu?Cred ca Eminescu - salvarea noastra, pentru ca, daca s-ar studia si s-ar aplica ideile lui, poate ar fi alta lume. Şi, tot legat de intrebarea aceasta, as vrea sa amintesc despre vizita unui ambasador al Braziliei la Bucuresti, un mare filosof si om de cultura. A ajuns si la noi, la Craiova, unde a primit titlul de doctor honoris causa. In discursul sau a spus: Vreau sa mul- tumesc Romaniei si in special domnului Eminescu, datorita caruia Brazilia a avut cea mai mare dezvoltare economica din lume. In anii a70, intr-adevar, ritmul de dezvoltare economica a Braziliei a uimit lumea. Ambasadorul a si justificat afirmatia sa, afirmand ca economistii lor au cunoscut opera lui Mihai Manoilescu care valorificase pragmatismul economic al lui Eminescu. Brazilienii l-au primit pe Eminescu prin Manoilescu si iata-l recunoscut oficial de ambasadorul Braziliei, care a fost pana acum trei-patru ani la Bucuresti. El a fost cel care a dat definitia economiei politice.Cum credeti ca recepteaza generatiile de astazi opera lui Eminescu?Astazi lectura clasica este concurata de internet, dar, fara doar si poate, se va intoarce la forma ei initiala si bineinteles la Eminescu. El se redescopera in orice epoca. In perioada interbelica, de exemplu, a fost folosit si de comunisti, si de legionari, partial insa, pentru ca nu era nici de dreapta, nici de stanga. Chiar daca este pus de catre unii profesori universitari pe aceeasi linie cu alti scriitori si poeti, dupa mine obisnuiti si chiar mediocri, valoarea lui va creste in timp. Nici nu are nevoie sa fie laudat sau idolatrizat excesiv, trebuie doar sa i se citeasca opera in intregime, in special publicistica. A fost un consens general inca de la moartea lui. La mormantul lui, un ziarist care i-a facut mult rau cat a fost in viata a dat indicatia: Doar poetul sa fie studiat. Ei bine, aceasta indicatie a durat de la 15 iunie 1889, de la moartea lui, pana in 1980, atunci cand a aparut primul volum din publicistica eminesciana. (interviu realizat de diac. Ionita APOSTOLACHE, 'Ziarul Lumina', vineri, 15 ianuarie 2010)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 880

Id: 4092

Data: Jan 15, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).