Enciclica patriarhala si sinodala la Duminica Ortodoxiei

Bartolomeu, prin mila lui Dumnezeu Arhiepiscop al Constantinopolului - Noua Roma - si Patriarh Ecumenic, catre plinatatea Bisericii, har si pace de la Domnul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos!Sfanta noastra Biserica isi sarbatoreste astazi propria praznuire si - din acest Tron istoric si martiric al Patriarhiei Ecumenice - Biserica Mama a Constantinopolului transmite binecuvantarea, dragostea si grija tuturor credinciosilor, fiii si fiicele sale duhovnicesti din intreaga lume, chemandu-i sa slujeasca impreuna, in rugaciune*.Binecuvantat fie numele Domnului! Cei care au incercat, de-a lungul secolelor, sa oprime Biserica prin diferite persecutii vizibile si invizibile; cei care au cautat sa falsifice Biserica prin invataturile lor eretice; cei care au dorit sa reduca Biserica la tacere, lipsind-o de glasul si marturia sa, toti acestia au esuat. Aurele mucenicilor, lacrimile ascetilor si rugaciunile sfintilor apara spiritualitatea Bisericii, iar Mangaietorul si Duhul Adevarului ne duce la plinatatea adevarului.Cu simtul datoriei si al responsabilitatii, in ciuda obstacolelor si a problemelor intalnite, Intaiul Tron al Bisericii Ortodoxe, Patriarhia Ecumenica, se ingrijeste de apararea si mentinerea unitatii Bisericii Ortodoxe, pentru ca noi sa putem marturisi, intr-un glas si intr-un cuget, credinta ortodoxa a Parintilor nostri, in orice epoca si chiar in zilele noastre. Aceasta fiindca Ortodoxia nu este un tezaur de muzeu ce trebuie pastrat; ea este suflarea vietii care trebuie transmisa pentru a invigora oamenii. Ortodoxia este intotdeauna contemporana, atat timp cat o promovam cu smerenie si o interpretam in lumina cautarilor si a nevoilor existentiale ale umanitatii din oricare perioada istorica si mediu cultural.Din aceasta cauza, Ortodoxia trebuie sa se afle intr-un dialog permanent cu lumea. Biserica Ortodoxa nu se teme de dialog, fiindca adevarul nu se teme de dialog. Dimpotriva, daca Ortodoxia s-ar inchide in sine si nu ar mentine dialogul cu cei din afara, misiunea sa ar esua, iar ea nu ar mai fi Biserica cea soborniceasca si ecumenica. Ea ar deveni, in schimb, un grup introverit, un ghetou de la marginea istoriei. De aceea, marii Parinti ai Bisericii nu s-au temut niciodata de dialogul cu cultura spirituala a epocii lor - chiar si cu idolatrii pagani si filosofii lumii lor - influentand prin aceasta si transformand civilizatia timpului lor si daruindu-ne, cu adevarat, o Biserica ecumenica.Astazi, Ortodoxia este chemata sa continue acest dialog cu lumea exterioara pentru a oferi o marturie si o suflare de viata datatoare credintei sale. Totusi, acest dialog nu poate ajunge la lumea din afara daca nu trece mai intai prin toti cei care poarta numele crestini. Astfel, trebuie sa discutam intre noi mai intai, in calitate de crestini, pentru ca marturia noastra fata de lumea din afara sa fie credibila. Straduintele noastre de unire a tuturor crestinilor sunt vointa si porunca Domnului nostru, care inainte de Patimile Sale S-a rugat Tatalui Sau ca ei (ucenicii Sai) sa fie una, pentru ca lumea sa creada ca Tu M-ai trimis (Ioan 17, 21). Nu se poate ca Domnul sa sufere pentru unitatea ucenicilor Sai, iar noi sa ramanem indiferenti fata de unitatea tuturor crestinilor. Ar fi o tradare criminala si o incalcare a poruncii Sale divine.Scopul dialogurilor teologice panortodoxeExact pentru aceste motive, cu acordul si participarea reciproca a tuturor Bisericilor Ortodoxe locale, Patriarhia Ecumenica a initiat, timp de multe decenii, dialoguri teologice oficiale panortodoxe cu Bisericile si confesiunile crestine mai numeroase. Scopul acestor dialoguri este sa se discute, in spiritul dragostei, tot ceea ce ii desparte pe crestini atat in ce priveste credinta, cat si organizarea si viata Bisericii.Aceste dialoguri, impreuna cu alte eforturi ale Bisericii Ortodoxe de stabilire a relatiilor de pace si fratietate cu alti crestini, sunt, din pacate, puse in discutie astazi intr-un mod fanatic si inacceptabil - cel putin conform standardelor unui etos cu adevarat ortodox - de unele cercuri care pretind exclusiv pentru ele titlul de zeloti si aparatori ai Ortodoxiei. Ca si cand toti Patriarhii si toate Sfintele Sinoade ale Bisericilor Ortodoxe din intreaga lume, care au decis in unanimitate si continua sa sprijine aceste dialoguri, nu ar fi ortodocsi. Totusi, acesti adversari ai tuturor eforturilor de restabilire a unitatii intre crestini se considera mai presus de Sinoadele Ecumenice ale Bisericii, pana la un punct primejdios care ar putea duce la schisme in cadrul Bisericii.In argumentatia lor polemica, acesti critici ai restabilirii unitatii intre crestini nu ezita sa denatureze realitatea, pentru a insela si a incita credinciosii. Astfel, ei nu spun nimic despre faptul ca dialogurile teologice sunt purtate in urma deciziei unanime a tuturor Bisericilor Ortodoxe, a-tacand, in schimb, numai Patriarhia Ecumenica. Ei raspandesc zvonuri false ca unirea dintre romano-catolici si ortodocsi ar fi iminenta, desi stiu foarte bine ca deosebirile discutate in dialogurile teolo-gice sunt destul de numeroase si ca necesita o dezbatere largita; in plus, unirea nu este decisa de comisiile teologice, ci de Sinoadele Bisericilor. Ei afirma ca, dupa toate presupozitiile, Papa va subjuga ortodocsii, deoarece acestia sunt de acord sa dialogheze cu romano-catolicii. Ei ii condamna pe cei care conduc aceste dialoguri, considerandu-i eretici si tradatori ai Ortodoxiei, doar pentru ca ei discuta cu cei care nu sunt ortodocsi, cu cei care nu impartasesc tezaurul si adevarul credintei noastre ortodoxe. Acestia vorbesc cu dispret despre orice efort de reconciliere intre crestinii divizati cat si despre restabilirea unitatii dintre ei, considerand ca toate acestea ar constitui panerezia ecumenismului, fara a aduce nici cea mai mica dovada ca, in contactele sale cu cei ce nu sunt ortodocsi, Biserica Ortodoxa ar fi abandonat sau negat doctrina Sinoadelor Ecumenice si a Parintilor Bisericii. Ortodoxia nu are nevoie de fanatism pentru a se aparaIubiti fii intru Domnul, Ortodoxia nu are nevoie de fanatism sau de bigotism pentru a se apara. Oricine crede ca Ortodoxia detine adevarul nu se teme de dialog, deoarece adevarul nu a fost pus in primejdie niciodata de dialog. Dimpotriva, atunci cand, in zilele noastre, toti oamenii se straduiesc sa-si rezolve toate disensiunile prin dialog, Ortodoxia nu poate actiona cu intoleranta si extremism. Trebuie sa aveti cea mai mare incredere in Biserica Mama. Şi aceasta deoarece Biserica Mama a pastrat si a transmis Ortodoxia de-a lungul veacurilor, chiar in randurile altor natiuni. Iar astazi, Biserica Mama se lupta in circumstante dificile pentru a mentine Ortodoxia vie si respectabila in intreaga lume.Va imbratisam pe toti cu dragoste si binecuvantare parinteasca de la Patriarhia Ecumenica, acest sfant centru al Ortodoxiei, rugandu-ne sa inaintati cu sanatate prin sfanta perioada de pocainta si asceza, cunoscuta ca perioada Postului Mare, pentru a deveni vrednici sa sarbatoriti Sfintele Patimi si slavita Inviere a Domnului si Mantuitorului nostru, impreuna cu toti credinciosii crestini ortodocsi din intreaga lume.Bartolomeu, Patriarhul Constantinopolului, care se roaga cu ardoare la Dumnezeu pentru toti, impreuna cu Preasfintitii ie-rarhi:† Constantin de Derkon† Evangelos de Perge† Kallinikos de Lystra† Mihail al Austriei† Alexios al Atlantei† Joseph de Proikonnisos† Demetrios al Sevastiei† Irineos de Myriophyton si Peristasis† Chrysostom de Myra† Emmanuel al Frantei† Makarios de Gortyna si Arkadia† Amphilochios al Noii Zeelande*Traducerea documentului, prezentat in Ziarul Lumina/22 februarie 2010, este realizata de Sectorul relatii bisericesti si interreligioase al Patriarhiei Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 574

Id: 4724

Data: Feb 22, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).