Eveniment cultural catehetic la Resita

De 1 martie, ziua martisorului, Libraria 'Semn de Carte' din Resita a fost gazda unui eveniment cultural catehetic, intitulat 'Martisorul si simbolurile crestine', informeaza Ziarul Lumina , Editia de Banat.La eveniment au participat etnograful Mircea Taban de la Muzeul Banatului Montan, care a explicat semnificatia ancestrala mitologica a martisorului, pr. inspector dr. Nichifor Tanase, pr. Nicolae Hatiegan, profesor de religie, Ioana Hatiegan, invatator Ephardt Meda, precum si copiii din scolile locale cu care cele doua catedrale resitene (Montana si Govandari) au parteneriate si microproiecte catehetice: Şcoala Generala Nr. 1, Liceul de Arta 'Sabin Pauta' si Liceul 'Diaconovici-Tietz' din Resita. Evenimentul a fost recomandat de Directia Judeteana pentru Cultura si Patrimoniu National Caras-Severin si Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Caras-Severin si sustinut si promovat de Studioul Regional Radio Resita.La intrebarea 'De ce purtam martisorul?' - pusa in deschidere de Camelia Duca, director al 'Metarsis, activitati si servicii de cultura urbana si arta contemporana' -, raspunsul a fost extras dintr-un studiu semnat de George Cosbuc, referitor la traditiile populare romanesti: 'Scopul purtarii lui este sa-ti apropii soarele, purtandu-i cu tine chipul cam cu acelasi rost cum purtam noi o cruce ori un chip al lui Hristos in san. Printr-asta te faci prieten cu soarele, ti-l faci binevoitor sa-ti dea ce-i sta in putere, mai intai frumusete ca a lui, apoi veselie si sanatate, cinste, iubire si curatie de suflet.'Copiii, protagonistii principali ai evenimentului, au confectionat martisoare din cartoane colorate pe care s-au alipit motive si forme crestine: amfore, opaite, ancore, porumbel cu ramura de maslin, monograme si tetragrame, pestele, copacul vietii, Pieta, lumina lumanarii, cruce, potir, ingeri, tablele Legii, Biblia. In istoria semnificatiei simbolului martisorului se pot distinge trei etape: una mitologica, alta provenita dintr-o inculturatie crestina, in care simbolul subtiat este umplut de prezenta deplina a lui Dumnezeu Cuvantul, si alta postcrestina sau postmoderna, care pierde orice referinta prin 'amputarea referentului', fiind de fapt o inchidere epistemica a conceptului, 'marea inchidere a sacrului', cum spunea J. Borella ('Criza simbolismului religios'). Analizand situatia actuala a simbolului, Borella mai remarca faptul ca 'semnul simbolic este lipsit acum de referinta, adica privat de capacitatea de a se raporta la o realitate transcendenta'.Manifestarea catehetica si-a propus o reconstituire a simbolului martisorului, care, din invelis semantic lipsit de sens, poate deveni energie dinamica, unificatoare. Hristos, ca simbol al simbolului, poate puterea semnelor. Acest lucru ni l-am propus: o reconstiture a simbolului martisorului, aratand acordul lui intim cu realitatile spirituale pe care le semnifica, dar si accentuarea faptului ca reprezinta un 'simbol al experientei umane acumulate' (in interpretarea etnografului banatean Mircea Taban).Martisoarele 'crestine' realizate vor fi donate de copii bunicelor din azilul de batrani din Marginea Lend - Resita, ca simbol al daruirii si unirii sufletesti dintre contrariul varstelor sub hermeneutica Invierii.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 586

Id: 12150

Data: Mar 3, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).