Ghid privind numirea și transferarea clerului la parohii

În şedinţa de lucru din 21 iulie 2011, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat Ghidul (Îndreptarul) privind numirea şi transferarea clerului la parohii, document obligatoriu în eparhiile Patriarhiei Române, în scopul asigurării unităţii, transparenţei şi corectitudinii în activitatea de numire şi transferare a clerului la parohii, care aduce la zi şi corelează prevederile actualului Regulament pentru numirea şi transferarea clerului şi ale hotărârilor Sfântului Sinod cu prevederile Statutului pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române. În continuare prezentăm integral acest ghid.

 

A. Clasificarea parohiilor pe categorii:

1. În eparhiile Bisericii Ortodoxe Române, ţinând cont de condiţiile misionar-pastorale şi de numărul de credincioşi, de posibilităţile materiale, ca şi de situarea lor în mediul urban sau rural, parohiile sunt de 3 categorii (art. 47 alin. (1) din Statutul pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române - în continuare Statut).

2. Clasificarea pe categorii a parohiilor se aprobă de Permanenţa Consiliului eparhial, în baza raportului cuprinzând datele statistice oficiale (număr de credincioşi, condiţii materiale, zonă geografică, medie de vârstă etc.) (art. 47 alin. (2) şi art. 102 lit. g) din Statut).

3. Sinoadele mitropolitane analizează şi stabilesc, la nivelul fiecărei mitropolii, criterii unitare de clasificare a parohiilor din cuprinsul eparhiilor sufragane, în acord cu prevederile statutare şi regulamentare bisericeşti, acestea urmând a fi comunicate Cancelariei Sfântului Sinod pentru orientarea în vederea alcătuirii proiectului unui nou Regulament pentru numirea şi transferarea clerului în Biserica Ortodoxă Română (hotărârea Sfântului Sinod - în continuare HSS nr. 4274/8 iulie 2008).

B. Înfiinţarea şi desfiinţarea de posturi clericale:

4. Chiriarhul (arhiepiscopul sau episcopul) aprobă înfiinţarea şi desfiinţarea de posturi la Centrul eparhial şi la unităţile subordonate acestuia, în şedinţe ale Permanenţei Consiliului eparhial (cf. art. 88 lit. q) din Statut).

C. Parohii vacante şi suplinirea lor:

5. Protopopul face propuneri chiriarhului cu privire la suplinirea posturilor vacante de preoţi, diaconi şi cântăreţi bisericeşti (cf. art. 71 lit. g) din Statut).

6. În caz de vacanţe la protopopiate, parohii şi mănăstiri, chiriarhii vor lua măsuri pentru asigurarea suplinirii până la numirea noilor titulari (art. 134 alin. (4) din Statut).

D. Obligativitatea publicării posturilor vacante, a condiţiilor şi a tematicii pentru examenele de capacitate preoţească în vederea numirii într-un post clerical, precum şi a condiţiilor şi a tematicii examenelor de selecţionare în vederea transferării la parohiile din mediul urban:

7. Pentru candidaţii care doresc numirea într-un post clerical, titularizarea pe posturile scoase la concurs de Centrul eparhial este obligatorie şi se face în baza examenului de capacitate preoţească prevăzut de Regulamentul pentru numirea şi transferarea clerului. În acest scop, eparhiile sunt îndatorate să publice posturile vacante în vederea organizării examenului de titularizare (capacitate preoţească) (HSS nr. 1199/9 iulie 2008).

8. Permanenţele Consiliilor eparhiale vor organiza în mod regulamentar examene de selecţionare, anunţând public, prin afişare, condiţiile şi data susţinerii lor. (hotărârea Sinodului Permanent nr. 12304/26 febr. 1991; HSS nr. 3227/10 mai 1991).

E. Recrutarea şi numirea personalului clerical la parohii:

9. Numirea sau revocarea din oficiul de paroh se face de chiriarh într-o şedinţă a Permanenţei Consiliului eparhial, având în vedere calitatea activităţii desfăşurate (art. 49 alin. (1) din Statut).

10. Pe lângă preotul paroh, într-o parohie pot fi unul sau mai mulţi preoţi şi diaconi slujitori numiţi de chiriarh într-o şedinţă a Permanenţei Consiliului eparhial. Numărul slujitorilor la parohie se stabileşte în funcţie de cerinţele misionar-pastorale locale constatate de conducerea eparhiei ... cu respectarea prevederilor statutare şi regulamentare bisericeşti (art. 51 alin. (1) şi art. 123 alin. (2) din Statut).

11. Preoţii şi diaconii slujitori se recrutează dintre doctorii, absolvenţii de masterat şi licenţiaţii facultăţilor de teologie, specializarea Teologie pastorală, care au susţinut examenul de capacitate preoţească (art. 123 alin. (1) din Statut).

12. Numirea pe post ca titular în vederea hirotoniei se face de Centrul eparhial (Permanenţa Consiliului eparhial) în limita posturilor publicate şi în ordinea mediilor generale de titularizare (HSS nr. 1199/9 iulie 2008).

F. Hirotonirea clericilor. MĂrturisirea (declaraţia) de la hirotonie. Decizia privind reglementarea drepturilor şi îndatoririlor. Cartea canonică:

13. Chiriarhul (arhiepiscopul sau episcopul) hirotoneşte clerici şi se îngrijeşte de ocuparea la timp a parohiilor vacante, cu respectarea prevederilor canonice, statutare şi regulamentare bisericeşti (cf. art. 88 alin. (1) din Statut).

14. Hirotesia întru citeţ şi

ipodiacon şi hirotonia întru diacon şi preot se fac numai pe seama unui altar din cuprinsul eparhiei (art. 123 alin. (5) din Statut).

15. Raportul între personalul clerical şi Centrul eparhial este unul de slujire şi misiune liber asumată, conform mărturisirii (declaraţiei) solemne publice rostite şi semnate de către fiecare candidat înaintea hirotoniei întru preot. La începerea activităţii pastorale în unitatea pentru care a fost numit, personalul bisericesc primeşte din partea chiriarhului o decizie prin care se reglementează drepturile şi îndatoririle

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).