Hotararea Sf. Sinod privind declararea anului 2013 ca An omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena

Hotararea Sfantului Sinod privind declararea anului 2013 ca An omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena in Patriarhia Romana, adresata ierarhilor si eparhiilor ortodoxe romane din tara si strainatate:Cu frateasca dragoste, Va aducem la cunostinta ca Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in sedinta sa de lucru din 25 octombrie 2011, a examinat referatul Cancelariei Sfantului Sinod in legatura cu declararea de catre Patriarhia Romana a anului 2013 ca Anul omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena".Avand in vedere ca in sedinta Permanentei Consiliului National Bisericesc din 7 septembrie 2011 a fost aprobata initiativa Preafericitului Parinte Patriarh Daniel cu privire la declararea anului 2013 ca Anul omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena", la implinirea a 1.700 de ani de la Edictul de toleranta religioasa de la Milano (313), si s-a stabilit ca aceasta sa fie supusa examinarii si aprobarii Sfantului Sinod;Ţinand seama ca aceasta initiativa are ca obiective: prezentarea rolului si a importantei Sfintilor imparati Constantin si Elena la incetarea persecutiilor pe motive religioase in Imperiul Roman si recunoasterea crestinismului ca religie licita; evlavia lor in apararea dreptei credinte si sustinerea Bisericii crestine; cinstirea lor ca mari ctitori de locasuri sfinte; zelul lor pentru educatia crestina; contributia lor la sustinerea si dezvoltarea lucrarii social-filantropice a Bisericii;Luand act de actualitatea temei in viata Bisericii si a societatii si de necesitatea pregatirii din timp, prin: studii, articole, carti de reflectie si manifestari cu caracter liturgic, duhovnicesc, educativ, social-filantropic si teologic-stiintific; organizarea de congrese, colocvii, seminarii, conferinte preotesti cu tema: Sfintii imparati Constantin si Elena, promotori ai libertatii religioase si sustinatori ai Bisericii ; organizarea de pelerinaje la Roma, Milano, Constantinopol, Ierusalim, Nis, precum si in alte locuri unde se afla vestigii ale ctitoriilor pe care le-au facut Sfintii imparati Constantin si Elena; evidentierea temei si a activitatilor organizate prin mass-media Bisericii noastre; evaluarea, la incheierea anului, a modului de aducere la indeplinire in eparhii a programului-cadru de celebrare a Anului omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena";Constatand ca, pe baza obiectivelor prezentate de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel in cadrul sedintei Permanentei Consiliului National Bisericesc din 7 septembrie 2011, Cancelaria Sfantului Sinod a elaborat urmatorul program-cadru pentru realizarea proiectului liturgic, cultural si mediatic intitulat 2013 - Anul omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena":I. In primul semestru al anului 2013 tema va fi tratata sub genericul Sfintii imparati Constantin si Elena, promotori ai libertatii religioase " si prezentata astfel:1. Starea Imperiului Roman inaintea Edictului de la Milano (313):a) Criza politica, militara si sociala (divizarea conducerii tetrarhice, luptele interne pentru putere si slabirea autoritatii imperiale; razboaiele pentru asigurarea stabilitatii imperiului; diversitatea etnica si culturala a imperiului, cauze ale instabilitatii societatii romane) si criza religioasa si morala (confruntarea dintre paganism si crestinism; influente ale curentelor filozofico-religioase care au condus la degradarea vietii umane si a familiei); b) Persecutarea crestinilor si suferinta Bisericii crestine (cauze, forme de manifestare a persecutiei, Biserica din catacombe, martiriul crestinilor - dezvoltarea cultului martirilor) si manifestari preconstantiniene de toleranta relativa fata de crestinism (Nerva (96-98), Alexandru Sever (225-235), Filip Arabul (224-249), Gallienus (260-268).2.Edictul de la Milano (313) - toleranta si libertate pentru Biserica crestina:a)Constantin cel Mare (306-337) - convertirea sa la crestinism (de la paganism la crestinism; rolul si importanta imparatesei Elena si ale tatalui sau Constantius Chlorus, tolerant cu crestinii, la crestinarea lui Constantin cel Mare; aratarea semnului Crucii pe cer, increstinarea insemnelor militare (scuturi, steaguri) cu monograma crestina, victoria de la Pons Milvius - Podul Vulturului (312); botezul lui Constantin cel Mare;b)Edictul de la Milano (313): intelegerea de la Milano dintre Constantin si Licinius -februarie 313; reinnoirea edictului in Nicomidia - iunie 313 (Eusebiu de Cezareea, Istoria bisericeasca, 10, V, 1-14; Lactantius, Despre mortile persecutorilor, XLVIII, 2-12); Perspective interconfesionale si istoriografice actuale referitoare la Edictul de la Milano;c)Urmarile Edictului de la Milano - Carta libertatii crestine si a tolerantei religioase: recunoasterea crestinismului ca religie oficiala; toleranta religioasa completa intr-o lume inca divizata intre paganism si crestinism - aparitia conceptului de libertate de constiinta in materie religioasa in lumea greco-romana; restabilirea echilibrului politic si a pacii sociale in imperiu; cresterea autoritatii imparatului in Apus si Rasarit.3.Sfintii imparati Constantin si Elena, sustinatori ai Bisericii:a)Politica sociala si religioasa a lui Constantin cel Mare si relatiile dintre stat si Biserica: promovarea in demnitati publice a crestinilor cu comportament moral ireprosabil fata de supusi; consacrarea duminicii ca zi obligatorie de repaus in imperiu, pentru crestini si pagani (321); emiterea de monede cu monograma crestina (317); diminuarea rolului vechii capitale (cedarea palatului imperial de la Lateran catre episcopul Romei) si inaugurarea unei unei noi capitale si catedrale crestine la Byzantion (Constantinopol - 11 mai 330), simbol al renasterii si innoirii religioase si social-politice a Imperiului Roman etc;b)Viata bisericeasca in timpul lui Constantin cel Mare: incurajarea Bisericii de a-si organiza sinoade pentru apararea invataturii de credinta si a unitatii ei: Ancira (314); Neocezareea (314/315); Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325); pretuirea demnitatii sacerdotale prin scutirea clerului de impozite si de a indeplini functii cetatenesti (municipale) obligatorii; interzicerea accesului in randul clerului a celor nedemni (320, 326); restituirea catre comunitatile crestine a bunurilor confiscate in timpul persecutiilor (pamanturi, gradini, capele, cimitire) si sprijinirea acestora de a-si constitui si administra patrimoniul (averea), in vederea asigurarii educatiei crestine si a ajutorarii celor nevoiasi; inflorirea vietii monahale. II. In al doilea semestru al anului 2013, tema va fi tratata complementar sub genericul Sfintii imparati Constantin si Elena, sustinatori ai Bisericii" si prezentata astfel:1. Importanta Sfintilor imparati Constantin si Elena pentru viata si activitatea Bisericii:a) Dezvoltarea vietii liturgice, a artei si arhitecturii crestine: mari ctitori de biserici pe intreg cuprinsul imperiului (Constantinopol, Ierusalim, Antiohia, Tir, Nicomidia, Trier, Roma, in teritoriile Daciei si Scythiei); promotori si sprijinitori ai pelerinajului crestin (pelerinajul imparatului Constantin cel Mare la inaugurarea Bisericii invierii de la Ierusalim, in 335; pelerinajul imparatesei Elena la Ierusalim pentru aflarea cinstitului lemn al Sfintei Cruci si inaltarea acesteia de catre Episcopul Macarie (14 sept. 326);b)Educatia si familia crestina: virtutile crestine ale Sfintilor imparati Constantin si Elena (cumpatarea, milostenia, evlavia, dreptatea fata de supusi, iubirea de familie; fidelitatea conjugala, postirea, rugaciunea etc); educatia crestina a copiilor (Lactantiu va fi educatorul lui Crispus, fiul cel mare al lui Constantin); cinstirea parintilor (Constantin cel Mare pretuieste pe imparateasa Elena, prin emiterea unei monede cu chipul acesteia); sprijinirea Bisericii ca factor de educatie crestina (confectionarea a 50 de codici ai Sfintei Scripturi);c)Apararea demnitatii umane prin legi si opere de caritate: interzicerea luptelor de gladiatori (325) si a pedepselor contrare invataturii crestine (rastignirea, stigmatizarea, zdrobirea picioarelor); grija Sfintilor imparati Constantin si Elena fata de cei nevoiasi si incurajarea Bisericii de a proteja si ajuta pe saraci, orfani, bolnavi, vaduve; increstinarea legislatiei privitoare la casatorie, celibat, familii fara copii, adulter, avort, interzicerea vinderii copiilor din familiile sarace prin ajutorarea acestora; sprijinirea femeilor cu scopul de a se dedica familiei; usurarea situatiei sclavilor recunoscandu-se si clerului dreptul de a-i proclama liberi, in biserica; imbunatatirea tratamentului celor din inchisori.2.Actualitatea politicii religioase, sociale, legislative si social-filantropice a Sfintilor imparati Constantin si Elena pentru viata lumii contemporane:a)Libertatea religioasa intr-o lume secularizata si laicizata. Rolul statului in recunoasterea legislatiei proprii a Bisericii (in lume, in Europa si in Romania);b)Omul politic contemporan si crestinismul (de la indiferentism la marturie crestina si implicare activa in viata Bisericii);c)Sarbatorirea duminicii si a marilor sarbatori bisericesti (prilej de renastere morala si educatie religioasa);d)Construirea de biserici (o necesitate liturgica, misionara-pastorala si cultural-educationala in dezvoltarea si viata comunitatilor crestine urbane si rurale si pentru cele ortodoxe romanesti din diaspora);e)Sprijinirea de catre stat a activitatilor social-filantropice si cultural-educationale ale Bisericii (punerea la dispozitia Bisericii a unor imobile si a altor bunuri);f)Restituirea catre comunitatile crestine a bunurilor confiscate in timpul regimului comunist (un act de dreptate istorica si de sprijinire a Bisericii in dezvoltarea propriilor activitati social-filantropice, cultural-educationale etc);g)Cercetarea si valorificarea trecutului istoric al Bisericii (sprijinul statului pentru sustinerea si protejarea monumentelor istorice, de arta si arhitectura crestina).3.Evlavia si cinstirea Sfintilor imparati Constantin si Elena de catre Biserica:a)Din punct de vedere liturgic (cinstiti ca Mari imparati, intocmai cu Apostolii, prin slujba in minei, acatist, hramuri de biserici si manastiri);b)Din punct de vedere iconografic (Sfantul Constantin cel Mare reprezentat in randul dreptilor in vesminte imparatesti; Sfantul imparat Constantin stand pe tron in mijlocul adunarii, la reprezentarea Sinodului I Ecumenic; Sfintii imparati Constantin si Elena reprezentati impreuna cu Sfanta Cruce in registrul de jos al naosului, in stanga spre altar; Sfintii imparati Constantin si Elena conducand ceata imparateasca etc.);c)Alte forme de cinstire (topografie, onomastica, heraldica, numismatica, medalistica, folclor, traditii, obiceiuri etc.).III.Centrul de presa BASILICA al Patriarhiei Romane (Radio TRINITAS, TRINITAS TV, ZIARUL LUMINA) va realiza programe si emisiuni, filme documentare, materiale publicistice etc. pentru promovarea, in anul 2013, a Anului omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena". In acest scop se va solicita colaborarea centrelor eparhiale pentru identificarea in biserici si manastiri, precum si in biblioteci, a celor mai frumoase si reprezentative fresce, icoane, miniaturi, broderii si tesaturi, mozaicuri si vitralii, reprezentand pe Sfintii imparati Constantin si Elena.IV.Realizarea de studii, comentarii si bibliografii cu continut patristic, istoric, dogmatic, liturgic, catehetic, pastoral, social-filantropic si ecumenic pentru prezentarea Anului omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena" in cadrele prezentate la punctele I si II.V.La nivelul Patriarhiei Romane se va organiza un congres international, ale carui rezultate vor fi publicate intr-un volum academic, iar la nivelul eparhiilor si al institutiilor de invatamant teologic, se vor organiza dezbateri, colocvii si seminarii pe tema "Sfintii imparati Constantin si Elena, promotori ai libertatii religioase si sustinatori ai Bisericii".VI.In cursul anului 2013 se vor organiza expozitii de icoane, fresce, mozaicuri reprezentand pe Sfintii imparati Constantin si Elena.VII.In cursul anului 2013 se vor organiza pelerinaje la Roma, Milano, Constantinopol, Ierusalim, Nis, precum si in alte locuri unde se afla vestigii ale ctitoriilor Sfintilor imparati Constantin si Elena.VIII.Se va publica un album omagial consacrat Sfintilor imparati Constantin si Elena in evlavia ortodoxa".IX.Patriarhia Romana va emite o medalie jubiliara cu Sfintii imparati Constantin si Elena.X.Ca parte a programului-cadru national bisericesc, la Conferinta pastoral-misionara semestriala din primavara anului 2013 se va trata tema Sfintii imparati Constantin si Elena, promotori ai libertatii religioase si sustinatori ai Bisericii", cu posibilitatea aprofundarii acesteia la una din conferintele preotesti administrative lunare pe care o va stabili fiecare eparhie.XI.In luna octombrie din anul 2013 la Palatul Patriarhiei se va organiza o sedinta solemna a Sfantului Sinod cu tema 2013 - Anul omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena", precum si o expozitie tematica cuprinzand cele mai frumoase si reprezentative fresce, icoane, miniaturi, broderii si tesaturi, mozaicuri, vitralii, fotograme, reprezentand pe Sfintii imparati Constantin si Elena, precum si biserici si manastiri reprezentative cu hramul Sfintii imparati Constantin si Elena .XII.In urma discutiilor care au avut loc si a lamuririlor suplimentare prezentate de Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, la propunerea Comisiei teologice, liturgice si didactice, precum si a votului unanim exprimat, Sfantul Sinod a hotarat:1.Ia act si aproba initiativa Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, propusa Sfantului Sinod de Permanenta Consiliului National Bisericesc, privind declararea in Patriarhia Romana a anului 2013 ca Anul omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena".2.Aproba programul-cadru national bisericesc in 11 puncte (I-XI), redat in prezentul referat, care va fi adus la cunostinta eparhiilor, in vederea realizarii proiectului liturgic, cultural si mediatic intitulat 2013 - Anul omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena".3.Aproba ca, in fiecare eparhie si in fiecare scoala teologica, ierarhii eparhioti sa ia masurile necesare pentru a ilustra programul-cadru national bisericesc intitulat 2013 - Anul omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena", prin actiuni si manifestari locale (media, publicistice, conferinte, intruniri, simpozioane si seminarii pastorale, teologice, cultural-educative), prin contributia profesorilor de teologie, a istoricilor, a preotilor si monahilor, subliniindu-se importanta Sfintilor imparati Constantin si Elena, ca promotori ai libertatii religioase si sustinatori ai Bisericii, precum si locul Sfintilor imparati Constantin si Elena in evlavia poporului roman.4.Aproba ca Centrul de presa BASILICA al Patriarhiei Romane (Radio TRINITAS, TRINITAS TV, ZIARUL LUMINA) sa initieze si sa prezinte programe, emisiuni, filme documentare, materiale publicistice etc. pentru promovarea, in anul 2013, a Anului omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena".5.Aproba publicarea unui album omagial intitulat Sfintii imparati Constantin si Elena in evlavia ortodoxa" (hramuri, onomastica, folclor, traditii, obiceiuri), colectivul redactional urmand a se stabili de catre Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.6.Aproba emiterea de catre Patriarhia Romana a unei medalii jubiliare cu Sfintii imparati Constantin si Elena.7.Ca parte a programului cadru national bisericesc din anul 2013 dedicat Anului omagial al Sfintilor imparati Constantin si Elena", aproba ca, in cadrul Conferintei pastoral-misionare semestriale de primavara din anul 2013, sa se trateze tema intitulata Sfintii imparati Constantin si Elena, promotori ai libertatii religioase si sustinatori ai Bisericii", cu posibilitatea aprofundarii acesteia si la una din conferintele preotesti administrative lunare pe care o va stabili fiecare eparhie.Cu dragoste in Hristos, Domnul nostru,Presedintele Sfantului Sinod † DanielArhiepiscopul Bucurestilor,Mitropolitul Munteniei si Dobrogei,Loctiitor al Tronului Cezareei Capadociei si Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 856

Id: 27299

Data: Jan 2, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).