Hramul Manastirii Sfintilor Romani

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a savarsit pe 17 iunie 2012, in Duminica a II-a dupa Rusalii, numita si Duminica Sfintilor Romani, Sfanta Liturghie la hramul Manastirii Sfintilor Romani din Capitala, fiind inconjurat de un sobor de preoti si diaconi.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit si un cuvant de invatatura sutelor de credinciosi prezenti, dupa citirea pericopei evanghelice, prin care a prezentat sfintii romani, inca de la inceputurile crestinismului. Duminica Sfintilor Romani este instituita de catre Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in data de 20 iunie 1992 dupa modelul Duminicii Tuturor Sfintilor. Prima Duminica dupa Pogorarea Duhului Sfant sau dupa Rusalii este Duminica Tuturor Sfintilor, iar Duminica a doua este Duminica Sfintilor Romani. Aceasta sarbatoare este un prilej deosebit pentru noi de a ne aduce aminte de toti sfintii romani in comuniunea lor, asa cum se afla ei in fata Preasfintei Treimi. Sfintii romani sunt de la inceputul crestinismului pe teritoriul tarii noastre mai ales ca martiri sau mucenici care au patimit pe teritoriul tarii noastre de astazi. Acestia sunt numiti si straromani sau daco-romani. Ei au marturisit credinta in Iisus Hristos in vremuri de persecutie in vremuri in care credinta crestina era considerata un pericol pentru Imperiul Roman pagan. De aceea, mai multi imparati romani pagani au vazut in crestinism o religie noua si o invatatura periculoasa si anume, ca acesti crestini nu se inchina la idoli si nu se inchina statuilor imparatului, ci ei marturisesc pe Dumnezeu Cel din Ceruri si resping alti dumnezei decat adevaratul Dumnezeu, Facatorul Cerului si al pamantului . Printre primii martiri din veacurile primare ale crestinismului s-au aflat si o multime de ostasi deveniti crestini militari din armata romana. Acesti martiri din primele veacuri sunt samanta duhovniceasca a marturisirii credintei din veacurile urmatoare. Crestinismul a inceput pe teritoriul tarii noastre, mai precis in Dobrogea de astazi, in predica Sfantului Apostol Andrei cel Intai chemat la Apostolie sau la misiune de catre Mantuitorul Iisus Hristos. Predica apostolica a Sfantului Apostol Andrei a dat roade si asa au aparut o multime de crestini. Biserica a inceput sa se organizeze in eparhii astfel incat unii sfinti ierarhi de pe teritoriul tarii noastre au luat parte si la sinoadele ecumenice care au statornicit dreapta credinta in fata ereziilor , a mai spus Preafericirea Sa. Patriarhul Romaniei a evidentiat ca sfintii straromani au fost urmati de ierarhi, preoti si diaconi, parinti cuviosi si simpli credinciosi. Sfintii straromani sau daco-romani sunt pomeniti in calendarul nostru ca fiind temelia credintei care a fost marturisita apoi de catre credinciosii de pe teritoriul tarii noastre si a fost pastrata, mai ales in timpul popoarelor pagane migratoare, de-a lungul multor secole. Cu toate acestea, crestinismul romanesc a dainuit si s-a afirmat ca fiind purtator de Cruce si de Inviere […] Increstinarea poporului roman a fost lenta si a pornit de jos in sus si anume, printre primii crestini s-au aflat si soldati romani veniti din Dacia care purtau in sufletul lor credinta in Hristos si unii dintre ei au venit chiar din Palestina. Deci, regiunile romane stabilite pe teritoriul tarii noastre in Dacia de alta data aveau in randurile lor si soldatii marturisitori ai credintei crestine dupa modelul lui Corneliu sutasul care vazand pe Hristos rastignit pe Cruce a zis Cu adevarat Omul acesta Fiul lui Dumnezeu a fost. Acesti marturisitori ai credintei au fost urmati apoi de o multime de ierarhi, preoti si diaconi care au patimit pentru Hristos, o multime de clerici martiri, dar si o multime de simpli credinciosi care au fost martirizati pentru Hristos. Avem deci o multime de mucenici in calendarul nostru crestin-ortodox care au patimit pe teritoriul tarii noastre sau sunt de origine straromana sau daco-romana. Mai tarziu, au aparut si parintii cuviosi din manastiri, manastiri ascunse in munti, manastiri ascunse in paduri care pastrau credinta mai ales in vremuri grele cand popoare straine navaleau pe teritoriul tarii noastre de astazi. De asemenea, avem o multime de ierarhi carturari sfinti care au aparat si promovat limba romana, avem o multime de domnitori, unii canonizati sau altii inca necanonizati care au murit pe campul de lupta pentru apararea credintei. Totodata, avem o multime de soldati care au aparat dreapta credinta si inca nu sunt canonizati pentru ca numele lor sunt de multe ori necunoscute, alteori prea multe pentru a fi inscrise in calendar . Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat si de ce Duminica de astazi este inchinata Sfintilor Romani. Timpul anului este sfintit in calendarul nostru de multimea sfintilor Bisericii Universale, dar si de multimea sfintilor romani. Prima canonizare oficiala facuta de Sinodul Bisericii noastre a fost in 1950, iar proclamarea in 1955, in plin comunism ca semn de speranta ca numai ajutorul sfintilor ne poate da tarie sa biruim un regim necredincios ateu. Daca prima etapa a canonizarii sfintilor de catre sinodul nostru s-a facut la inceputul regimului comunist a doua etapa a fost la iesirea de sub stapanirea comunista si anume, in anul 1992. Atunci au fost canonizati mai multi sfinti si s-a hotarat ca si Duminica dupa Duminica Tuturor Sfintilor sa se numeasca Duminica Sfintilor Romani. Astazi, acest hram al Duminicii Sfintilor Romani este raspandit in mai multe parti ale tarii noastre, dar si in diaspora. Prin acesti sfinti romani ne simtim onorati si ajutorati. Onorati pentru ca avem rugatori in Ceruri si ajutorati pentru ca ei ne dau pilda de crestere in credinta, de marturisire a credintei nu numai in vremuri bune, ci si in vremuri grele. Din neamul nostru avem o multime de modele de urmat. Daca ne gandim la multimea sfintilor mucenici, la multimea cuviosilor, la multimea credinciosilor si credincioaselor care desi nu sunt trecute in calendar, totusi sunt sfinti in Ceruri. De aceea, Duminica de astazi este Duminica sfintilor romani cunoscuti si necunoscuti, recunoscuti de Biserica si trecuti in calendar si inca necunoscuti de oameni, ci numai de Dumnezeu. O multime de crestini au patimit in timpul stapanirii comuniste atee. Unii au murit in inchisori, altii au patimit marturisind pe Hristos in diferite institutii ale statului ateu. In toate timpurile sfintii romani ne privesc si ne indeamna sa urmam credinta apostolilor, credinta mucenicilor, credinta cuviosilor, credinta ierarhilor, preotilor si diaconilor slujitori ai sfintelor altare si credinta domnitorilor care ne arata ca indiferent de rang in societate sfintenia este un dar al lui Dumnezeu si se daruieste celor care Il iubesc pe El si implinesc in viata lor voia Lui . De asemenea, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a vorbit si despre sfintenie. Toti sfintii sunt foarte multi si foarte frumosi. Dar pentru ca noi avem astazi ziua de pomenire a sfintilor din neamul nostru consideram ca trebuie si mai mult sa ne uitam in calendar cu atentie pentru ca ei sunt trecuti cu o culoare albastra si ne arata ca se afla in Ceruri. E bine sa invatam numele lor si cand dam nume copiilor nou-nascuti sa dam cat mai multe nume ale sfintilor romani mult patimitori intru Hristos, ale sfintilor cuviosi si ale sfintilor ierarhi, ale sfintilor care au aratat dragostea lor in cultura prin cultura, prin tot ceea ce a insemnat educatie si formare duhovniceasca. Şi astazi sunt o multime de sfinti printre noi. Unii cunoscuti si altii necunoscuti pentru ca cea dintai caracteristica a unui sfant este smerenia si adesea oamenii vor cunoaste un sfant, dar el nu se recunoaste ca este sfant, ci un pacatos. Cine va spune despre sine ca este sfant in mod sigur nu este, pentru ca sfantul este un om smerit. El se marturiseste ca fiind cel dintai dintre pacatosi, cum spune Sfantul Apostol Pavel Hristos a venit in lume sa mantuiasca pe cei pacatosi, dintre care cel dintai sunt eu. Deci, noi totdeauna trebuie sa consideram pe altii mai buni decat noi si pe noi mai pacatosi decat altii. Aceasta este sfintenia. Dupa cum spunea cineva sfintenia este o prapastie de smerenie. Este insasi prezenta lui Dumnezeu Cel smerit si milostiv in om. Dumnezeu lucreaza in oameni sfintenia in smerenie si milostenie prin bunatate. De aceea, sfintii cei mai populari nu sunt intotdeauna cei mai invatati, ci cei mai milostivi cum este de pilda Sfantul Nicolae si o multime de alti sfinti milostivi. Sfintii sunt oameni luptatori. Nimeni nu ajunge la sfintenie daca este lenes, comod, nepasator in cele duhovnicesti. Sfintenia este semnul iubirii lui Dumnezeu in om si raspunsul omului la iubirea lui Dumnezeu. Sfintenia se vede si in ravna omului pentru cele sfinte, dorinta de a se ruga cat mai mult, de a fi impreuna cu Hristos cat mai mult, de a participa cat mai des la slujbele Bisericii, de a fi cat mai milostiv si de a iubi cat mai mult si din ce in ce mai mult Biserica lui Hristos, Trupul cel Tainic, de a ajuta in toata lucrarea ei Biserica lui Hristos. In primul rand Biserica lui Hristos este comuniunea sfintilor din Ceruri si legatura credinciosilor de pe pamant cu sfintii din Ceruri, Capul Bisericii fiind Hristos, iar cea dintai dintre sfinti fiind Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si Pururea Fecioara Maria. Avem o multime de sfinti rugatori si o multime de sfinti tamaduitori care inca in timpul vietii lor au tamaduit bolnavi si au facut minuni, iar dupa moarte si mai multe minuni . Totodata, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a aratat ca toti crestinii botezati sunt chemati la sfintenie. Duminica Sfintilor Romani este bucuria poporului roman care are credinta apostolica primita de la Sfantul Apostol Andrei si care a facut roditoare aceasta credinta de-a lungul veacurilor. Duminica Sfintilor Romani este Duminica demnitatii intru sfintenie a poporului roman. Duminica Sfintilor Romani este Duminica Crucii si Invierii poporului roman. Duminica Sfintilor Romani este o sarbatoare deodata cereasca si pamanteasca. O sarbatoare cereasca pentru ca sfintii romani se afla rugatori in Ceruri pentru noi si o sarbatoare praznuita pe pamantul pe care ei au trait, pe care ei s-au rugat si in care ei au fost inmormantati. De aceea, prin sfintii romani inmormantati in pamantul romanesc se face o legatura deosebita cu Cerul. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa simtim aceasta frumoasa legatura de sfintenie a sfintilor romani intre ei si a lor cu Hristos Domnul, cu Sfanta Treime si sa urmam pilda lor ca fiind luminatori ai neamului romanesc. Evanghelia de astazi ne arata ca Mantuitorul Iisus Hristos a chemat ucenici la misiune, la slujire, la a predica Evanghelia si a-L marturisi pe El. Hristos Domnul ne cheama pe toti la sfintenie chiar daca unii sunt slujitori ai altarului si altii simpli credinciosi, chiar daca unii sunt teologi si altii mai putin teologi, toti crestinii botezati sunt chemati la sfintenie. Orice credincios sau credincioasa care raspunde chemarii la sfintenie prin marturisirea dreptei credinte, prin pocainta, prin impartasirea cu sfintele taine, prin multa rugaciune si nevointa poate deveni un sfant. Fiecare credincios sau credincioasa are in suflet prin lumina sfantului botez deja data chemarea la sfintenie. Şi acest sambure al sfinteniei primit in botez trebuie cultivat de-a lungul intregii vieti . Constructia bisericii manastirii cu hramul Duminica Sfintilor Romani a inceput in anul 2003, la initiativa si cu purtarea de grija a vrednicului de pomenire Patriarhul Teoctist si a fost finalizata in toamna anului 2006, impreuna cu un corp de chilii pentru monahi. Cu ocazia sfintirii, la data de 29 octombrie 2006, noua biserica a fost inzestrata cu fragmente din cinstitele moaste ale Sfantului Apostol Andrei, Sfantului Mare Mucenic Gheorghe si ale Sfintilor Dionisie si Ambrozie, Episcopii Mediolanului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 794

Id: 22700

Data: Jun 18, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).