Hristos, intampinat in Ierusalimul neamului romanesc

Pelerinajul de Florii incepe in fiecare an intr-o biserica, trece pe la mai multe biserici si se incheie la o alta biserica, fiecare dintre ele fiind o icoana sau o arvuna a Ierusalimului ceresc spre care nazuim cu dor. Anul acesta, credinciosii din cetatea lui Bucur au avut bucuria de a aduce florile virtutilor adunate in suflete in cele 40 de zile de post la temelia noului Ierusalim al poporului roman, Catedrala Mantuirii Neamului.Desi sambata, pe la orele amiezii, soarele incepuse a-si arunca razele arzatoare peste urbea bucuresteana, descurajand parca orice miscare sub privirea-i toropitoare, credinciosii nu s-au ferit sa mai adauge inca o nevointa celor sase saptamani de post si au venit cu mic, cu mare pe locul unde tocmai a inceput a rasari din pamant viitoarea Catedrala patriarhala, lacasul-simbol al poporului roman, aflat inca in durerile facerii. Aici, au participat la Vecerina unita cu Litia savarsita de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, impreuna cu Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi, cu totii imbracati in vesminte de sarbatoare. La finalul slujbei, Preafericirea Sa a rostit rugaciunea pentru binecuvantarea stalparilor si a citit o rugaciune de multumire adusa lui Dumnezeu pentru lucrarile ce s-au savarsit pana in prezent la infrastructura Catedralei Mantuirii Neamului. Adresandu-se credinciosilor, Patriarhul Bisericii noastre a aratat ca anul acesta pelerinajul a pornit de la viitoarea Catedrala patriarhala in semn de multumire lui Dumnezeu pentru lucrarea savarsita pana acum. In cei aproape doi ani si jumatate de cand au inceput lucrarile la noua catedrala cu hramurile Inaltarea Domnului si Sfantul Apostol Andrei, din noiembrie 2010 pana acum, in aprilie 2013, s-au construit 20 de metri: 16 in pamant si 4 la suprafata. Totodata, Preafericirea Sa a explicat ca noul lacas de cult cu valoare de simbol pentru neamul romanesc se va construi si ca o reparatie morala pentru cele trei biserici demolate si pentru cele doua translate in vremea regimului comunist din acest loc: Paraclisul Invierii Domnului si Catedrala Inaltarii Domnului arata ca Biserica umilita in timpul comunismului prin cele cinci lacasuri de cult demolate si translate poarta in ea taina Invierii. Catedrala noua va fi ca o lumanare de Inviere si ca o iesire din umilirea Bisericii care a fost rastignita in multe feluri in timpul comunismului ateu. Pe langa necesitatea liturgica, aceasta lucrare este una cu valoare de simbol pentru inaltarea noastra intru demnitate spre slava lui Dumnezeu. Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a multumit lui Dumnezeu pentru toate binefacerile si celor care au contribuit la zidirea catedralei: Ne rugam Preasfintei Treimi, Mantuitorului Iisus Hristos cel rastignit, inviat si inaltat la cer, care este ocrotitorul cel dintai al viitoarei catedrale, si Sfantului Apostol Andrei, Ocrotitorul Romaniei, cel de-al doilea ocrotitor al noii Catedrale patriarhale, sa ne ajute sa continuam lucrarea spre slava lui Dumnezeu si spre ocrotirea poporului roman. Tuturor celor care s-au ostenit cu organizarea acestui moment liturgic si misionar le multumim si ne rugam Bunului Dumnezeu sa le rasplateasca osteneala cu bucurie, cu pacea si bunatatea sufletului, pentru ca toata darea cea buna si tot darul vin de la Dumnezeu, Parintele Luminilor.Trei biserici spre inchinare in drumul pelerinilorDupa slujba, cei peste 700 de preoti din cele trei protoierii ale Capitalei si din cele doua protoierii din judetul Ilfov, precum si preotii de caritate si preotii militari din Bucuresti si multimea de credinciosi, sub protia Preasfintitului Varsanufie Prahoveanul, au pornit in procesiune, intonand troparul Floriilor: Invierea cea de obste, cantarea Cu noi este Dumnezeu si Cuvine-se cu adevarat. Prima oprire a avut loc la paraclisul Catedralei Mantuirii Neamului, cu hramurile Invierea Domnului, Icoana Maicii Domnului – Prodromita si Sfantul Ioan Gura de Aur. Aici, a fost savarsita Ectenia intreita, iar Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul a rostit condacul al II-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim. Pelerinajul deschis de toaca, steaguri bisericesti, ripide si Sfanta Cruce a continuat pe Calea 13 Septembrie, Bd. Libertatii, Bd. Regina Maria, pana la Biserica Sfantul Nicolae – Vladica, unde s-a facut o ectenie intreita si s-a rostit condacul al II-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim. Preotii purtand pe umeri icoana sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim si credinciosii cu ramuri de finic si de salcie in maini au pornit apoi pe strazile 11 Iunie, Principatele Unite, Ienachita Vacarescu si Sfanta Ecaterina, pana la Biserica Sfanta Ecaterina, paraclisul Facultatii de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti. Dupa Ectenia intreita si condacul al II-lea al Acatistului Intrarii Domnului in Ierusalim, pelerinii au mers pe str. Bibescu Voda si pe Colina Bucuriei, pana la Catedrala patriarhala, unde au fost intampinati de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, care a sfintit icoana sarbatorii Intrarii Domnului in Ierusalim si a rostit rugaciunea de binecuvantare a pelerinilor.Memorial al Intrarii Domnului in IerusalimLa final, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat pelerinilor prezenti pe Colina Bucuriei ca pelerinajul de Florii este o pomenire, un memorial sau o aducere aminte de Intrarea Domnului in Ierusalim: Acest memorial al Intrarii Domnului in Ierusalim, aceasta amintire sau pomenire liturgica nu se face doar prin cantare, ci si in forma vizuala prin icoana si prin procesiunea cu icoana Intrarii Domnului in Ierusalim, la care participa cler si popor. In general, memoria vizuala este cea mai profunda si mai fidela memorie. De aceea, se spune mai bine sa vezi o data decat sa auzi de 10 ori. Deci, Biserica Ortodoxa a retinut in special ca, in Noul Testament, Hristos Domnul este numit nu numai Cuvantul lui Dumnezeu, ci si icoana sau chipul lui Dumnezeu. De aceea, toate slujbele noastre unesc cuvantul cu icoana, cuvantul ascultat si icoana privita. Bisericile sunt si ele o icoana a Ierusalimului ceresc, o pregustare a Ierusalimului ceresc. De aceea, la sfintirea bisericii, ca si in noaptea de Pasti, cantam: «Lumineaza-te, lumineaza-te Noule Ierusalime ca slava Domnului peste tine a stralucit». Preafericirea Sa a mai aratat ca pelerinajul de Florii pleaca de la o biserica, trece pe langa alte biserici si ajunge la alta biserica, deoarece fiecare biserica este icoana Ierusalimului ceresc: Noi suntem toti pelerini sau calatori pe acest pamant, dar cetatea statatoare, definitiva, este Imparatia cerurilor despre care Cartea Apocalipsei, in capitolul 21, spune: «Şi am vazut cetatea sfanta, noul Ierusalim, pogorandu-se din cer de la Dumnezeu, gatita ca o mireasa impodobita pentru mirele ei». In aceasta cetate a luminii eterne, neinserate si necreate, neamurile isi vor aduce slava lor, adica frumusetea binelui pe care l-au savarsit in istorie. Deci, pelerinajul de Florii ne leaga direct de Mantuitorul Iisus Hristos, Cel Care a intrat in Ierusalim pentru a patimi, a muri si a invia. Preafericirea Sa a mai subliniat faptul ca pelerinajul de Florii nu este o miscare in cerc, ci o miscare de inaintare spre cetatea cereasca. Totodata, pelerinajul de Florii este o intensificare si o constientizare mai profunda a impreuna-patimirii cu Hristos, luptand cu pacatul, cu rautatea din noi si din jurul nostru si inlocuind pacatul cu virtutile, cu faptele bune, cu faptele credintei. De aceea, stalparile arata ca purtam in mainile noastre florile credintei, florile nevointei, florile sperantei, florile iubirii duhovnicesti pe care le-am dobandit prin rastignirea egoismului si a patimilor in perioada postului. Patriarhul Daniel a multumit, la sfarsit, tuturor care s-au implicat in lucrarile savarsite pana acum la infrastructura Catedralei Mantuirii Neamului, celor care s-au implicat in organizarea acestui pelerinaj, precum si tuturor pelerinilor care au participat la procesiune si au contribuit la aceasta frumoasa manifestare a credintei, pentru ca pelerinajul este si o marturisire a credintei in Inviere. Cine crede in Inviere vine la pelerinaj spunand ca doreste sa invieze. Cei care doresc sa ajunga la invierea sufletului din moartea pacatului si la invierea cea de obste, aceia sunt iubitori de Sfintele Pasti, de marea trecere spre viata cea vesnica. Toata viata crestina are o dimensiune pascala, de Inviere. De aceea, fiecare zi a saptamanii incepe cu duminica, Ziua Invierii. Toata viata noastra este indreptata spre Inviere. Preafericirea Sa a mai precizat ca pelerinajul de Florii va mai incepe de la Catedrala Mantuirii Neamului doar atunci cand se va mai incheia o etapa importanta a lucrarilor, fara a strica traditia plecarii in procesiune de la Manastirea Radu Voda. De asemenea, Patriarhul Romaniei a transmis felicitari tuturor ierarhilor, preotilor si credinciosilor din tara care au participat la pelerinajele de Florii in localitatile lor, precum si tuturor celor care poarta nume de flori si isi sarbatoresc de Florii onomastica. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data 29 aprilie 2013, semnat de Gheorghe-Cristian Popa si Ştefan Sfarghie)FOTO: ZIARUL LUMINA

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 601

Id: 30422

Data: Apr 29, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).