Hristos vine intr-o omenire bolnava de pacat ca sa o vindece si sa o ridice la viata vesnica

În toate bisericile s-a citit în Duminica dinaintea Nașterii Domnului, la 22 decembrie 2013, fragmentul Evanghelic care ne prezinta Genealogia Mântuitorului. În cuvântul de învațatura rostit în Paraclisul Reședinței Patriarhale cu hramul Sfântul Grigorie Luminatorul, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a aratat învațaturile ce reies din fragmentul evanghelic rânduit de Biserica a fi citit astazi.

Cel care Se va Naste pentru mântuirea lumii, Mesia, Fiul lui Dumnezeu Cel Vesnic este Unul din Sfânta Treime

În cuvântul Sau, Patriarhul României a aratat ca în pregatirea generatiilor pentru venirea Mântuitorului se vede atât lucrarea Preasfintei Treimi, cât si tinta spre care se face pregatirea si anume mântuirea oamenilor: „Vedem în Evanghelia dupa Matei ca generatiile de oameni de la Avraam pâna la Hristos se împart în 3 grupe de câte 14 generatii. Aceasta împartire în trei grupari este legata si de trei perioade de timp: de la Avraam pâna la David, de la David pâna la stramutarea în Babilon, de la stramutarea din Babilon pâna la Iisus Hristos. Prin aceasta cifra trei ni se arata lucrarea tainica a Preasfintei Treimi în omenire pentru ca Cel care Se va naste pentru mântuirea lumii, Mesia, Fiul lui Dumnezeu Cel Vesnic este Unul din Sfânta Treime, iar în Evanghelia dupa Luca vedem si mai clar ca zamislirea lui Iisus din Pântecele Fecioarei Maria, sau Întruparea Sa se face prin lucrarea Preasfintei Treimi. În aceasta pregatire a generatiilor înmanunchiate câte 14 de trei ori se vede atât lucrarea Treimii, cât si tinta spre care se face pregatirea si anume mântuirea oamenilor ca izbavire de pacat si moarte si participarea la iubirea, lumina, fericirea si bucuria Preasfintei Treimi”.

Credinta puternica a proorocilor este cea mai antrenanta pregatire pentru venirea Mântuitorului

Totodata Preafericirea Sa a aratat ca pregatirea pentru venirea Mântuitorului s-a facut pe doua planuri: planul credintei si planul vietii sfinte.„Cele 14 generatii dintr-o grupa au si ele o semnificatie deosebita deoarece cifra 14 este formata din de doua ori câte 7. În Vechiul Testament cifra 7 semnifica desavârsirea în lumea pamânteasca. De doua ori câte 7 înseamna ca aceasta pregatire presupunea ca cei care asteapta venirea Mântuitorului sa se pregateasca pe doua planuri: planul credintei si planul vietii sfinte. Credinta puternica a proorocilor care prevad si prezic sau anunta cu anticipatie venirea lui Mesia este cea mai antrenanta pregatire pentru venirea Mântuitorului, iar vietuirea sfânta a dreptilor Vechiului Testament ca pregustare a prezentei lui Mesia prin Duhul Sfânt în inimile lor reprezinta a doua forta mare de pregatire. Vederea anticipata a lui Mesia de catre prooroci si simtirea tainica în Duhul Sfânt a prezentei Lui în inimile celor drepti împreuna formeaza cea mai profunda si cea mai plina de speranta pregatire pentru venirea Mântuitorului. Deci, credinta puternica si vietuire sfânta, aceste doua componente ale pregatirii omenirii sunt permanente în aceste generatii care sunt enumerate”, a spus Preafericirea Sa.

Maica Domnului reprezinta culmea pregatirii poporului ales pentru primirea lui Mesia

De asemenea, Parintele Patriarh a vorbit despre Fecioara Maria aratând ca ea s-a pregatit la Templul din Ierusalim timp de 12 ani pentru a deveni Templu al Zamislirii si Nasterii lui Hristos prin lucrarea Sfântului Duh.„Credinta puternica si vietuirea sfânta culmineaza în persoana Maicii Domnului. Ea reprezinta culmea pregatirii poporului ales pentru primirea lui Mesia. Ea se pregateste la Templul din Ierusalim timp de 12 ani pentru a deveni Templu al Zamislirii si Nasterii lui Hristos din ea prin lucrarea Duhului Sfânt”, a subliniat Patriarhul României.

Venirea Fiului lui Dumnezeu la plinirea vremii

Întâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a aratat ca venirea Mântuitorului nu este o întâmplare si a necesitat o pregatire îndelungata.„Genealogia este plina de semnificații și substanța duhovniceasca, de conținut spiritual, pedagogic care ne învața iubirea lui Dumnezeu pentru omenirea întreaga, dar în mod deosebit ne arata ca venirea Lui în lume nu este întâmplare, hazard, ci necesita o pregatire îndelunga si aceasta pregatire în etape, trei mari etape, grupate în 14 generatii fiecare, este o pregatire duhovniceasca pâna se ajunge la plinirea vremii dupa cum ne spune Sf. Apostol Pavel în capitolul IV din Epistola sa catre Galateni. La plinirea vremii a venit Fiul lui Dumnezeu nascut din femeie si nascut sub lege ca pe cei nascuti din femeie si nascuti sub lege sa îi mântuiasca. Pregatirea aceasta era necesara pentru ca numai atunci când ne pregatim mult timp, cu multa seriozitate si profunzime spre a primi un dar mare întelegem valoarea darului pe care îl vom primi”, a spus Parintele Patriarh.

Venirea Fiului în lume are ca scop înfierea oamenilor în iubirea lui Dumnezeu Tatal

Venirea lui Hristos, venirea lui Dumnezeu cel Vesnic, Fiului Vesnic al lui Dumnezeu în lume are ca scop îndumnezeirea oamenilor, a mai subliniat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel: „Venirea Fiului în lume are ca scop înfierea oamenilor în iubirea lui Dumnezeu Tatal, de aceea trebuie pregatire. Fara pregatire darul prezentei Fiului lui Dumnezeu în lume ca om nu face sufletul omului roditor, deci numai când samânta este semanata pe un teren arat si bine pregatit ea aduce roada si numai în omul care se pregateste pentru întâlnirea cu Dumnezeu întâlnirea aduce rodire de sfintenie si arvuna de viata vesnica”.

În Iisus se uneste cerul cu pamântul, Dumnezeu Cel necreat cu creatura, Vesnicia cu timpul ca pe oamenii nascuti în timp sa îi aduca la viata vesnica

Întâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a vorbit si despre Nasterea Mântuitorului aratând ca Iisus nu se naste din samânta barbateasca, nu se zamisleste din initiativa omului, ci din lucrarea Duhului Sfânt asupra Fecioarei Maria, pentru ca însusi Fiul lui Dumnezeu Cel Vesnic îsi formeaza umanitatea sau trupul prin lucrarea Duhului Sfânt din umanitatea Fecioarei Maria: „El nu este nascut, El Se naste, El nu este zamislit, El Se zamisleste. Cu alte cuvinte, Fiul lui Dumnezeu are initiativa veniri în lume ca fiind trimis de Tatal si El îsi formeaza propria umanitate, de aceea Fericitul Augustin spune: Din pântecele Fecioarei conduce stelele, universul întreg pentru ca este Cel prin care si pentru care au fost create toate la început. Aceasta zamislire de la Duhul Sfânt si din Fecioara Maria ne arata ca lucrarea aceasta sfânta este mai presus de fire, nu este o nastere naturala, ea are ceva natural în întelesul ca se naste din femeie Iisus dupa cum se nasc toti copiii, dar are ceva mai presus de fire prin faptul ca zamislirea nu se face din samânta barbateasca, ci din lucrarea Duhului Sfânt. Sfântul Ioan Gura de Aur ne spune ca în zamislirea si nasterea lui Hristos avem ceva ceresc si ceva pamântesc. Initiativa este de la Dumnezeu si lucrarea zamislirii se face prin Duhul Sfânt, dar din ceva care exista pe pamânt si anume din Fecioara Maria. Vedem ca în Iisus se uneste cerul cu pamântul, Dumnezeu cel necreat cu creatura, vesnicia cu timpul ca pe oamenii nascuti în timp sa îi aduca la viata vesnica, El, Hristos Domnul”.

Botezul este nastere din Duhul Sfânt si din apa dupa cum Iisus s-a zamislit de la Duhul Sfânt si din Fecioara Maria

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a vorbit celor prezenti si despre Taina Botezului: „Mai exist un înteles adânc al acestei zamisliri si nasteri a lui Hristos de la Duhul Sfânt si din Fecioara Maria si anume în Nasterea lui dupa trup este data si Taina Botezului. Pâna în secolul al IV-lea Nasterea Domnului si Botezul Domnului erau serbate în aceeasi zi, în 6 ianuarie. Mai târziu s-au despartit cele doua sarbatori. Nasterea lui Hristos ca baza a Botezului ne arata ca El Se naste, Se zamisleste de la Duhul Sfânt si din Fecioara Maria ca sa dea în însasi Taina Nasterii Sale baza pentru Botez astfel încât oamenii sa se renasca spiritual din Duhul Sfânt si din apa. Botezul este nastere din Duhul Sfânt si din apa dupa cum Iisus s-a zamislit de la Duhul Sfânt si din Fecioara Maria. Avem ceva ceresc si ceva pamântesc. Cerescul intervine ca pamântescul sa fie transfigurat si mutat la cele vesnice. Cu alte cuvinte Nasterea dupa Trup a Mântuitorului Iisus Hristos pregateste omenirea pentru nasterea dupa Duhul si anume ca oamenii sa nu mai traiasca doar o viata biologica trecatoare, ci înca din timpul vietii pamântesti sa înceapa viata cereasca, vesnica eterna în comuniune de iubire cu Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfânt”.

Hristos vine într-o omenire bolnava de pacat ca sa o vindece si sa o ridice la viata vesnica

Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a explicat ce înseamna plinirea vremii:„Plinirea vremii înseamna constientizarea necesitatii izbavirii de pacat si de moarte. A trebuit sa treaca generatie dup generatie sa se constate ca oamenii se nasc ca sa moara, ca toate generatiile merg spre moarte si acest curs al omenirii spre moarte nu este unul normal desi pare firesc din punct de vedere al naturii cazute, nu este unul conform cu vocatia omului de a trai vesnic. Întrucât omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu Cel Nemuritor si Vesnic Viu el trebuie sa traiasca vesnic. Plinirea vremii înseamna constientizarea faptului pe de o parte ca moartea este inevitabila, iar pe de alta parte ca fiecare om doreste sa traiasca vesnic si Hristos Domnul vine tocmai pentru a elibera pe oameni de pacat si moarte si pentru a le darui viata vesnica. El vine într-o omenire bolnava de pacat ca sa o vindece si sa o ridice la viata vesnica”, a mai spus Preafericirea Sa.

Cinstim cu adevarat eroii care s-au jertfit pentru demnitatea si libertatea poporului român când libertatea aceasta devine o libertate de a savârsi binele

În cuvântul de învațatura Patriarhul României, a vorbit despre importanța libertații dobândite în 1989.„În aceasta zi de pomenire a eroilor din 1989 trebuie sa întarim credinta noastra, rugaciunea si demnitatea noastra, sa folosim libertatea pentru a face binele nu pentru a savârsi raul, sa folosim libertatea pentru a ajuta pe semenii nostri, sa aratam o libertate exersata în fapte bune, în iubire milostiva, nu în pacate si egoism. Atunci cinstim cu adevarat eroii care s-au jertfit pentru demnitatea si libertatea poporului român când libertatea aceasta devine o libertate de a savârsi binele, de fi mai buni, mai milostivi, mai credinciosi, mai evlaviosi, mai aparatori ai valorilor eterne ale credintei si aparatori ai identitatii si demnitatii noastre românesti oriunde ne-am afla”, a spus Preafericirea Sa.În toate bisericile și manastirile ortodoxe din țara și strainatate ale Patriarhiei Române, dupa Sfânta Liturghie, a fost oficiata o slujba de pomenire a eroilor care s-au jertfit pentru libertatea, credința și demnitatea poporului român în decembrie 1989.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 617

Id: 36834

Data: Dec 22, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).