Memorialul durerii transfigurat in Jurnal al fericirii

Mesajul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la sesiunea stiintifica de comunicari, organizata de Academia Romana, Manastirea Rohia si Fundatia Nicolae Steinhardt , cu ocazia Centenarului Nicolae Steinhardt (1912-2012), miercuri, 4 iulie 2012, Aula Academiei Romane:Anul acesta, 2012, se implinesc 100 de ani de la nasterea eruditului monah Nicolae Steinhardt (1912 - 2012), personalitate marcanta a literaturii si teologiei romanesti a secolului al XX-lea, care ne-a lasat una dintre cele mai profunde si tulburatoare marturii din perioada comunista.Ca omagiu adus memoriei parintelui Nicolae Steinhardt cu prilejul centenarului nasterii sale, binecuvantam si apreciem initiativa Manastirii Rohia, care, impreuna cu Fundatia Nicolae Steinhardt si Academia Romana, organizeaza in data de 4 iulie 2012 o sesiune stiintifica de comunicari in Aula Academiei Romane.Personalitatea sa dinamica si complexa, fervoarea credintei si dragostea sa pentru Ortodoxie trebuie pretuite si cunoscute, fiind expresia bucuriei intalnirii personale cu Hristos Domnul.Marginalizat, prigonit si arestat, supus rigorilor detenției din inchisorile comuniste de la Jilava, Gherla si Aiud, Steinhardt L-a descoperit pe Hristos Cel rastignit si inviat, Care ii transforma suferintele in fericire.Convertirea la Ortodoxie a avut o importanta majora pentru viata spirituala a lui Steinhardt. Botezul sau din celula de la Jilava i-a modificat existenta si i-a marcat intreaga viata. Opera sa literara ulterioara poarta pecetea intalnirii sale cu Hristos. Astfel, tema intalnirii cu Mantuitorul Iisus Hristos este o tema predilecta a meditatiilor lui Steinhardt. Fascinatia sa fata de acest subiect in care se regaseste, il ajuta sa descopere sensuri profunde ale intalnirilor Mantuitorului Hristos cu orbul din nastere, cu Zaheu, cu talharul cel bun de pe cruce, cu femeia samarineanca, cu Marta, cu apostolii etc. Steinhardt dedica un intreg eseu – Marturisirile Domnului – intalnirilor dintre Hristos si oameni, in urma carora dezvaluirea divinitatii a schimbat sau a convertit umanul. Asemenea lor, autorul devine un marturisitor al experientei intalnirii cu Hristos si transmite mai departe nu doar memoria narativa a acestor evenimente, ci cauta mereu sa transmita binefacerile intalnirii cu Hristos.Pentru autor, descoperirea lui Hristos este, pe de o parte, direct legata de o actiune de curaj sau de o indrazneala a umanului si produce cunoasterea Lui intr-un fel deosebit, iar, pe de alta parte, este darul lui Dumnezeu fata de cei pe care El ii intalneste. De aceea si aratarile Mantuitorului Hristos dupa Inviere sunt descrise ca niste intalniri , in limbajul experientei sensibile, deoarece doar asa putea fi exprimat ceea ce au trait apostolii.Credinta si viata spirituala ale monahului Nicolae de la Rohia sunt sustinute de o teologie implicita, a experientei proprii, ca expresie a trairii prezentei harului Sfantului Duh, o vedere spirituala si sapientiala crestina asupra vietii si suferintelor. Steinhardt le vede pe toate teologic, el marturiseste: Conditia umana e o conditie teologala (...). Insusirea specifica omului e gandirea teologica (Nicolae Steinhardt, Jurnalul fericirii , Editura Manastirea Rohia – Polirom, Iasi, 2008, pag. 209).Aceasta vedere teologica sau intelepciune crestina, inspirata de experienta harului Duhului Sfant este prezenta, ca motivatie existentiala si inspiratie artistica, in toata opera lui Steinhardt, convertit, traitor si monah ortodox. In reflectia sa literara, luminile credintei crestine ortodoxe nu sunt exprimate sistematic, ci spontan, iar coerenta sau unificarea lor nu este rezultatul unui rationament discursiv elaborat, ci rodul unei inspiratii intuitive concentrate. In acest sens, credinciosul monah Nicolae Steinhardt nu se exprima in studii elaborate, ci este centrat si conturat pe unele momente sfinte majore din Evanghelia lui Hristos.In predicile sale (eseuri teologice) baza interpretarilor o constituie evident referintele biblice, mai cu seama cele ale Noului Testament, insa ceea ce este propriu stilului monahului de la Rohia e capacitatea uimitoare de a adapta textul Scripturii la contextul social, de a face mereu sinteze folosind cu generozitate citate din capodopere ale culturii universale: literatura, filosofie, cinematografie, teatru, muzica, biologie, fizica si alte domenii ale stiintei si creatiei artistice.Faptul ca intreaga opera a lui Steinhardt se concentreaza sintetic si se implineste spiritual in Jurnalul Fericirii, adica intr-un memorial dedicat patimirilor din inchisorile comuniste, al carui titlu nu doar frapeaza prin antiteza, ci descrie minunea transfigurarii suferintelor fizice in fericire spirituala, ne arata ca puterea Crucii sau a suferintei contine in ea insasi germenele sau puterea anticipata a Invierii, a fericirii comuniunii spirituale intr-un plan superior. In acest sens, Sfantul Apostol Pavel a putut scrie colosenilor despre biruinta lui Hristos asupra puterilor demonice in cuvintele: dezbracand (de putere) incepatoriile si stapaniile, le-a dat de ocara in vazul tuturor, biruind asupra lor prin cruce (Coloseni 2, 15).Greutatea suferintelor crestineste asumate este compensata de bucuria biruintei pe care o aduce harul lui Dumnezeu in cei care Il iubesc pe Hristos Cel Rastignit si Inviat. De aceea, tensiunea dintre fragilitatea sau neputinta firii umane, pe de o parte, si puterea harului divin lucrator in crestinii luptatori, pe de alta parte, a fost descrisa de Sfantul Apostol Pavel in cuvintele: Şi avem comoara aceasta in vase de lut, ca sa se invedereze ca puterea covarsitoare este a lui Dumnezeu si nu de la noi. In toate patimind necaz, dar nefiind striviti, lipsiti fiind, dar nu deznadajduiti, prigoniti fiind, dar nu parasiti, doborati, dar nu nimiciti, purtand totdeauna in trup omorarea lui Iisus, pentru ca si viata lui Iisus sa se arate in trupul nostru (2 Corinteni 4, 7-10).Meritul scriitorului Nicolae Steinhardt consta in faptul ca a folosit, cu o extraordinara inspiratie artistica si intelepciune crestina, un memorial al durerii pamantesti, ca motiv de meditatie asupra transformarii suferintei in biruinta si bucurie, exprimand intr-o forma artistica proprie o viziune teologica profunda.Nicolae Steinhardt este, fara indoiala, un scriitor crestin, nu doar botezat in cultul ortodox, ci si un credincios traitor si creator in universul vietii Bisericii si marturisitor in societate.Marturia profunda de credinta a monahului Nicolae de la Rohia ne cheama astazi sa nu despartim darul libertatii de darul credintei si sa transfiguram suferinta in speranta a mantuirii.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 675

Id: 23073

Data: Jul 4, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).