Mantuitorul Iisus Hristos priveste cu drag pe fiecare om care cauta viata vesnica

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a savarsit pe 26 august 2012, in Duminica a XII-a dupa Rusalii, slujba Sfintei Liturghii la Catedrala Patriarhala, fiind inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, slujitori ai Catedralei.Dupa citirea Pericopei Evanghelice de la Sfantul Evanghelist Matei, capitolul al XIX-lea, versetele de la 16 la 26, Preafericirea Sa a tinut si un cuvant de invatatura prin care a explicat semnificatiile acesteia. Cand a ingenuncheat in fata Mantuitorului Iisus Hristos si L-a numit Bunule Invatator, nu Inteleptule Invatator, tanarul bogat din Evanghelia de astazi a vrut sa arate ca Iisus din Nazaret nu invata doar prin intelepciune, ci si prin bunatate. Acest tanar cu siguranta a auzit ca Iisus din Nazaret Invatatorul este si Vindecatorul, Cel Care a ridicat din boala si din pacate o multime de oameni, fiindca este milostiv si bun. Invatam din aceasta forma de exprimare a tanarului bogat ca un invatator trebuie sa fie nu numai inteligent sau intelept, ci si bun, generos, milostiv, compatimitor si ajutator fata de cei smeriti, cazuti, saraci si uitati de catre societate , a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.In continuare, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a subliniat faptul ca milostenia este o conditie vitala pentru a dobandi mantuirea. Mantuitorul Iisus Hristos ii spune tanarului bogat ca pentru a fi desavarsit ii mai lipseste ceva. Du-te, vinde averea ta, da-o saracilor si vei avea comoara in Cer; dupa aceea, vino si urmeaza-Mi. Auzind acest sfat tanarul bogat s-a intristat si a plecat. El nu a mai pus nicio intrebare, nu a dat niciun raspuns, ci a tacut. Mantuitorul Iisus Hristos i-a respectat tacerea si intristarea lui. Nu i-a explicat nimic, nu a renuntat la sfatul pe care i l-a dat, ci l-a lasat liber sa se lupte cu intristarea sa si Evanghelia spune motivul intristarii si anume caci era foarte bogat, avea multe avutii. Din aceasta constatam ca tanarul bogat era un om virtuos si evlavios, un om care nu a facut rau nimanui. Era evlavios, cunostea poruncile, le implinea, dar era foarte atasat in sufletul sau de bogatiile pe care le avea. Ele au devenit o robie interioara, un idol ascuns, iar Mantuitorul ca mare doctor de suflete a vazut in sufletul lui partea mai putin luminoasa si a mers direct acolo spunandu-i cu alte cuvinte ca nu e suficient sa fii moral si virtuos sau moral si evlavios, ci trebuie sa fii si milostiv ca sa dobandesti viata de veci, sa te asemeni cu Dumnezeu Cel milostiv, darnic, generos . Patriarhul Romaniei a vorbit si despre bogatie ca o piedica spre desavarsire. Vazand aceasta scena, vazand acest dialog intre Iisus si tanarul bogat ucenicii au ramas uimiti si atunci Mantuitorul a zis Adevarat zic voua ca un bogat cu greu va intra un bogat in Imparatia Cerurilor. Şi iarasi zic voua ca mai lesne este sa treaca o camila prin urechile acului decat sa intre un bogat in Imparatia lui Dumnezeu. Cand au auzit aceasta constatare a Mantuitorului Iisus Hristos ucenicii au intrebat atunci Dar cine poate sa se mantuiasca? Iar Mantuitorul a raspuns la oameni aceasta este cu neputinta, la Dumnezeu insa toate sunt cu putinta. Cuvantul camila poate fi interpretat ca fiind vorba de un animal numit camila sau printr-un joc de cuvinte in limba greaca se poate intelege si funia cu care erau legate la mal corabiile. De asemenea, se mai spune ca in Ierusalim era o poarta numita urechile acului pentru ca era stramta si joasa si o camila putea trece doar daca nu avea nimic in spate si daca ingenunchea. Indiferent de interpretare ceea ce vrea sa ne spuna Evanghelia este dificultatea, nu chiar imposibilitatea, care exista pentru oamenii bogati ca sa intre in Imparatia lui Dumnezeu atunci cand bogatia materiala a devenit cea mai mare valoare a vietii lor si un obstacol care ii impiedica sa se daruiasca complet lui Dumnezeu si sa ajute pe semenii lor . Tanarul bogat in cele din urma a implinit sfatul lui Iisus, mai arata Preafericirea Sa. Evanghelia totusi se termina cu o nota de speranta pentru ca atunci cand Mantuitorul Iisus Hristos a zis la oameni aceasta este cu neputinta insa la Dumnezeu toate sunt cu putinta i-a privit direct in fata pe ucenici. Amanuntul acesta este foarte important. De ce Evanghelia tine sa precizeze ca Iisus i-a privit direct? Pentru a fixa mai bine adevarul pe care Il rosteste si anume ca la Dumnezeu toate sunt cu putinta. Cand i-a privit pe ucenici in fata Mantuitorul Iisus Hristos a privit si viitorul tanarului bogat pe care l-a sfatuit sa devina ucenic al lui Iisus ca si ceilalti ucenici. A privit spre ucenici ca si cand stia ca mai tarziu printre ei va fi si acest tanar bogat. El a prevazut ca intr-o zi tanarul se va intoarce la Iisus. Traditia ne spune ca dupa un an de lupta multa cu el insusi tanarul bogat a ajuns totusi la hotararea de a implini sfatul lui Iisus. A vandut averea, a impartit banii saracilor si a venit si a urmat Lui, confirmand astfel ca toate sunt cu putinta la Dumnezeu, ca firea pacatoasa a noastra poate fi schimbata numai cu ajutorul lui Dumnezeu care elibereaza pe om de lacomie si il face darnic si milostiv . Toate avutiile materiale trecatoare si limitate nu pot aduce pace si bucurie deplina sufletului nostru pentru ca el este creat dupa chipul Lui Dumnezeu, spune Patriarhul Romaniei. Mai este insa in cuvintele Mantuitorului un adevar esential si anume ii spune Du-te, vinde averea, imparte banii saracilor si vei avea comoara in cer si apoi vino si urmeaza-Mi. Daca nu ar fi spus aceasta fraza, vino si urmeaza-Mi, sfatul Mantuitorului nu era complet si nu avea nici finalitate. Ar fi fost doar sa-i spuna unui tanar bogat vinde tot si ramai sarac, ramai in drum. Ori Mantuitorul ce face de fapt? Ce i-a cerut acestui tanar? Sa renunte la ceva, la avere, pentru Cineva, pentru Dumnezeu Cuvantul, izvorul Vietii vesnice. Cand a zis vino si urmeaza-Mi aceasta inseamna ‘vino si vei fi in comuniune, in legatura cu Mine Care iti daruiesc viata vesnica pe care tu o cauti. Vino ca sa devii ucenic al Meu pentru a-ti darui viata vesnica pe care o cauti de multa vreme’. Aceasta arata ca omul, desi uneori are destule averi materiale, nu este totusi multumit fiindca sufletul sau este creat dupa chipul lui Dumnezeu cel netrecator si nelimitat, iar toate avutiile materiale trecatoare si limitate nu pot aduce pace si bucurie deplina sufletului pentru ca el este facut nu doar sa consume lucruri materiale din lumea aceasta, ci este facut sa primeasca iubirea vesnica a lui Dumnezeu si sa raspunda acestei iubiri vesnice a lui Dumnezeu care s-a aratat in Mantuitorul Iisus Hristos .De asemenea, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel evidentiaza ca rostul vietii trecatoare pe pamant este acela de a cauta viata cea netrecatoare din Imparatia Cerurilor. Din Evanghelia de astazi invatam in primul rand sa cautam viata vesnica. Tanarul bogat pune o intrebare care trebuie sa fie intrebarea noastra de capatai, a tuturor, indiferent de varsta, indiferent de profesiune, de stare sociala, ce bine sa fac ca sa mostenesc viata vesnica? Sfantul Ioan Gura de Aur spune ce folos de viata aceasta pamanteasca daca in timpul ei nu ne ingrijim de dobandirea vietii vesnice? Deci, rostul vietii trecatoare pe pamant este acela de a cauta viata cea netrecatoare din Imparatia Cerurilor si aceasta se dobandeste prin credinta, prin pocainta pentru faptele rele, prin savarsirea faptelor bune, prin rugaciune multa, prin impartasirea cu Sfintele Taine ale Bisericii care sunt arvuna vietii vesnice si prin dorinta fierbinte de a ne uni cu Dumnezeu, izvorul vietii vesnice . Totodata, Preafericirea Sa a subliniat ca Mantuitorul Iisus Hristos priveste cu drag pe fiecare om care cauta viata vesnica, indiferent de varsta, indiferent de pozitie sociala. Vedem ca Mantuitorul Iisus Hristos apreciaza pe acest tanar, il priveste cu multa simpatie am zice astazi. Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Marcu, capitolul X, versetul 21 ne spune ca atunci cand a adresat acest tanar bogat intrebarea ce bine sa fac ca sa mostenesc viata vesnica? Mantuitorul l-a privit cu dragoste. A privit cu drag cautarea lui sincera de a dobandi viata vesnica. Deci, priveste cu drag Mantuitorul Iisus Hristos pe fiecare om care cauta viata vesnica, indiferent de varsta, indiferent de pozitie sociala. Şi ne mai invata Evanghelia de astazi ca trebuie sa fim nu numai evlaviosi, oameni care postesc mult si se roaga mult, ci si milostivi pentru ca prin milostenie facem bucurie altora, ajutam pe altii si bucuria noastra de a fi evlaviosi si implinitori ai poruncilor lui Dumnezeu se desavarseste prin bucuria pe care o facem altora cand ii ajutam. Daca nu putem sa-i ajutam cu bani, cu alimente, pentru ca suntem si noi saraci, atunci ii ajutam pe oameni cu un cuvant bun, cu o fapta buna, cu o sfatuire buna si mai ales cu rugaciune pentru ei, pentru sanatatea lor si spre mantuirea lor .In timpul Sfintei Liturghii Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a hirotonit intru diacon pe tanarul teolog Constantin Cosmin Brinzea, director la Serviciul de desfacere al Tipografiei Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa, pe seama Parohiei Popa Tatu cu hramul Sfantul Nicolae din Bucuresti.La Sarbatoarea de astazi au participat sute de credinciosi.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 890

Id: 24102

Data: Aug 26, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).