Pocainta, leac si lumina a invierii sufletului

Pentru omul care paseste pe calea pocaintei si se intreaba la inceputul acestei lucrari de strapungere a inimii cum anume trebuie sa inceapa sa-si planga pacatele, Biserica ii asaza ca dreptar, chiar din prima zi a postului, una dintre cele mai profunde rugaciuni ale Ortodoxiei: Canonul cel Mare al Sfantului Andrei Criteanul.Cantarile acestui canon actualizeaza chipuri de pocainta din Vechiul Testament ce ii apar credinciosului care participa la slujba ca ilustrari ale propriilor sale patimi sau stari interioare. 'Pe toti cei din Legea Veche i-am adus tie, suflete, spre pilda; urmeaza faptelor iubite de Dumnezeu ale dreptilor si fugi de pacatele celor ticalosi', spune una din cantarile canonului. Frumusetea acestei slujbe si mai ales pedagogia duhovniceasca pe care o transmite aduna an de an in biserici, inca din prima zi a Postului Mare, foarte multi credinciosi, care vor sa-si curateasca sufletul de pacate si sa porneasca pe drumul propriei invieri din moartea pacatului.La Catedrala patriarhala din Bucuresti, Canonul cel Mare a fost citit in prima zi a Postului Mare de catre Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, cu totii imbracati in vesminte de culoare inchisa, ca semn al pocaintei. Dupa cum ne informeaza Ziarul Lumina, Preafericirea Sa a vorbit credinciosilor despre viata Sfantului Andrei Criteanul si a explicat intelesul si folosul Canonului cel Mare. 'Acest bogat si frumos canon este deodata meditatie biblica si rugaciune de pocainta. Canonul Sfantului Andrei Criteanul este un dialog al omului pacatos cu propria sa constiinta, luminata de citirea Sfintei Scripturi. Sufletul care se pocaieste plange ca nu a urmat pilda luminoasa a dreptilor virtuosi, ci robia patimilor aratate in multi pacatosi, dintre care unii nu s-au pocait, iar altii s-au mantuit tocmai fiindca s-au pocait. Cu inima plina de smerenia vamesului, cu strigatul de iertare al fiului risipitor si cu gandul la infricosatoarea judecata, despre care vorbesc evangheliile primelor trei duminici ale Triodului, autorul Canonului cel Mare ne arata deodata durerea si puterea pocaintei, leac si lumina a invierii sufletului din moartea pacatului', a spus Patriarhul Bisericii noastre.Preafericirea Sa a mai aratat ca pacatul este alipirea sufletului de cele pamantesti, iar prin el se pierde frumusetea nevinovatiei din Rai, se pustieste sufletul, se schimba demnitatea omului in rusine, iar apropierea de Dumnezeu se preface in instrainare de El. 'Pacatul pe care il descrie Canonul cel Mare nu este al unui singur om, ci al firii omenesti cazute, incepand cu Adam si Eva. De aceea, Canonul cel Mare imbina pocainta cu meditatia privind caderile in pacat sau biruinta asupra pacatului, asa cum se vad acestea in Sfanta Scriptura. Canonul cel Mare se canta in Biserica in timpul perioadei de pocainta a Postului Mare al Sfintelor Pasti, tocmai pentru a se arata ca toti oamenii au nevoie de pocainta si de iertare a pacatelor pentru a ajunge la mantuire. Marii pacatosi care s-au pocait si s-au ridicat din pacat si patimi devin nu numai dascali ai pocaintei pentru intreaga Biserica, ci si rugatori pentru cei care se lupta cu pacatul sau se curata de el prin pocainta', a spus Patriarhul romanilor.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 519

Id: 20268

Data: Mar 1, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).