Pocainta, usa de intrare in Imparatia lui Dumnezeu
In duminica a doua a Triodului, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a participat la Sfanta Liturghie savarsita in Paraclisul 'Sfantul Grigorie Luminatorul' din Resedinta patriarhala. La finalul Sfintei Liturghii, Preafericirea Sa a aratat cat de mare este puterea duhovniceasca a pocaintei, ca putere vindecatoare de boala pacatului si de refacere a comuniunii omului cu Dumnezeu si cu semenii. Pilda Fiului risipitor reprezinta icoana tainei sfintei marturisiri si a iertarii pacatelor. 'Tatal care primeste acasa pe fiul risipitor si ratacit este chipul Tatalui Ceresc care se bucura cand omul pacatos se caieste de pacatele sale si se intoarce la Dumnezeu. Se intoarce de la pacat la virtute, de la lucrarile diavolului la implinirea voii lui Dumnezeu si de la intunericul pacatului la lumina comuniunii cu Dumnezeu. Vedem cainta ca prima treapta a pocaintei, apoi hotararea de a marturisi pacatele si cererea de iertare de pacate. De asemenea, vedem cum parintele ofera aceasta iertare, iar dupa iertare vine bucuria comuniunii, masa oferita in cinstea reintoarcerii fiului risipitor reprezinta, dupa talcuirea Sfintilor Parinti, Sfanta si Dumnezeiasca Euharistie, care se daruieste celor care s-au pocait de pacatele lor si au primit iertare sau dezlegare de pacate. Parintele din Evanghelie este si chipul duhovnicului sau al parintelui duhovnicesc, care devine vindecator de suflete prin faptul ca pacatul este o boala a sufletului si duhovnicul este un doctor duhovnicesc care stie cum sa vindece ranile pe care le lasa in viata omului pacatul', a subliniat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, dupa cum ne informeaza Ziarul Lumina. Mesajul central al Evangheliei este schimbarea vietii noastre prin pocainta si lepadarea de pacat, intrucat acesta este ruperea comuniunii sau aliantei cu Dumnezeu. In Vechiul Testament, pacatul este vazut ca o uitare a lui Dumnezeu si a implinirii poruncilor Lui, iar in Noul Testament, o instrainare de Dumnezeu, necredinta si nesimtire duhovniceasca. Pacatul, a aratat Preafericirea Sa, nu este doar o incalcare a unei legi exterioare, 'ci este o boala a sufletului, o dezordine existentiala la toate nivelurile', iar pocainta, mai numita si 'botezul lacrimilor', intrucat, 'botezul in apa si Duh se savarseste o singura data. Pocainta ca botez al lacrimilor se savarseste cat mai des, pentru a curati haina cea dintai, primita la botez, precum s-a dat fiului risipitor haina cea dintai. Aceasta inseamna ca prin pocainta se reface haina cea dintai, adica puritatea sufletului'.Duminica intoarcerii Fiului risipitor este pregatitoare pentru intreg Postul Pastilor, iar indemnul Patriarhului Romaniei a fost ca in timpul postului este nevoie de multa rugaciune smerita si pocainta, de curatire de patimi, deasa spovedanie si impartasire, reconciliere cu semenii nostri si intensificarea milosteniei.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Feb 13, 2012
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro: no-links
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei