Smerenia este calea cea mai buna care ne duce la mantuire

In toate lacasurile de cult din Patriarhia Romana s-a citit pe 5 februarie 2012, in Duminica a XXXIII-a dupa Rusalii, Pericopa Evanghelica de la Sfantul Evanghelist Luca, capitolul 18, versetele de la 10 la 14 care prezinta Pilda Vameșului și a Fariseului.In cuvantul de invatatura rostit in Paraclisul Resedintei Patriarhale cu hramul Sfantul Grigorie Luminatorul, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a evidentiat invațaturile ce reies din pericopa evanghelica: 'Evanghelia Duminicii de astazi ne arata trei mari virtuti, si anume rugaciune smerita, pocainta sincera si iubirea milostiva. Aceste trei virtuti sunt scoase in evidenta prin citirea Evangheliei in Duminica Vamesului si a Fariseului, in Duminica Fiului Risipitor si in Duminica Infricosatoarei Judecati. Vedem ca aceste trei mari virtuti sau lucrari duhovnicesti ale sufletului care doreste invierea sa din moartea pacatului sunt permanente lucrari in viata crestinului, dar mai ales in postul Sfintelor Pasti, nu doar in primele trei duminici, ci in toata perioada postului si in toata viata trebuie ca aceste trei virtuti principale sa fie cultivate. In Evanghelia de astazi ni se prezinta doua moduri de a ne ruga: rugaciunea fariseului care atunci cand se roaga mai mult se lauda pe sine insusi in fata lui Dumnezeu, decat lauda pe Dumnezeu pentru darurile primite de la El; celalalt fel de rugaciune este rugaciunea smerita a vamesului care nici nu indraznea sa se uite spre cer si isi recunostea pacatele sale si zicea: Dumnezeule, fii milostiv mie pacatosul!'.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a subliniat importanta virtutii smereniei pentru viata credinciosilor: 'Din punct de vedere al vietii crestine, smerenia este o mare binefacere. In primul rand, smerenia este temelia rugaciunii adevarate pe care Dumnezeu o iubeste si o primeste. Cand rugaciunea este unita cu smerenia omul este total transparent iubirii milostive a lui Hristos si ca atare se deschide totalmente Lui si se umple sufletul omului smerit, care nu este plin de sine, ci gol de sine, de iubirea smerita si milostiva a lui Hristos. Semnul acestei prezente a iubirii milostive si smerite a lui Hristos in sufletul omului care se roaga in stare de smerenie este prezenta in suflet a pacii si a bucuriei [...] Rugaciunea este necesara pentru ca iubirea omului fata de semenii sai sa fie una curata. Fara smerenie iubirea noastra fata de aproapele poate deveni repede plina de mandrie, umbrita de dorinta de a fi laudati. De aceea, este necesara ca si milostenia sau fapta buna pe care o savarsim in favoarea semenilor nostri sa fie unita cu smerenia, sa fie o iubire frateasca smerita'.Tot in acest sens, Patriarhul Romaniei a spus: 'Evanghelia de astazi ne cheama sa cultivam smerenia ca dar al lui Dumnezeu, dar si ca osteneala a omului care trebuie sa vegheze asupra starii lui sufletesti. Sa nu se mandreasca pentru fapta cea buna, ci mai intai sa recunoasca prezenta lui Dumnezeu si darul lui Dumnezeu in fapta cea buna, sa nu osandeasca pe semeni inainte de a-i ajuta, sa lase judecata pe seama lui Dumnezeu si sa cultive smerenia ca fiind cea mai buna cale care duce la mantuire'.Aceasta Duminica este prima din Perioada Triodului. Triodul precede perioada Penticostarului si urmeaza unui alt interval, cel mai lung din anul bisericesc, Octoihul. Perioada Triodului este singura perioada a anului liturgic in care se oficiaza toate cele trei Sfinte Liturghii ale Bisericii Rasaritene si tine 10 saptamani, de la Duminica Vamesului si a Fariseului pana in Sambata Mare.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 615

Id: 19782

Data: Feb 5, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).