Icoana Intrarii Domnului in Ierusalim
Duminica Intrarii Domnului in Ierusalim, evocata in numeroase icoane ortodoxe, marcheaza singurul moment din Sfanta Scriptura in care Hristos este aclamat ca imparat de catre multime. Regele intampinat cu atata bucurie nu era insa conducatorul de stat mult asteptat, ci apartinea lumii de sus, cu totul diferita de a noastra. O saptamana mai tarziu, aceeasi idee va constitui una dintre cauzele pentru care El va fi hulit, batjocorit si rastignit. Minunea invierii lui Lazar din mormant, sarbatorita in sambata dinaintea Duminicii Floriilor, pare sa anticipeze Invierea lui Hristos si e considerata motivul principal al primirii lui Iisus in Ierusalim cu asa mare entuziasm colectiv.Scena intampinarii Domnului in orasul sfant este descrisa in Evanghelia Sfantului Ioan, capitolul 12, versetele 1-18. Aceasta face destul de clare legaturile intre invierea lui Lazar din Bethania si intrarea triumfala a lui Iisus in Ierusalim. De asemenea, in Evanghelia Sfantului Ioan ni se dezvaluie conexiunile mai subtile care leaga intreaga serie de evenimente dintre momentul invierii lui Lazar, moartea si Invierea lui Hristos.Cand Iisus il invie pe Lazar, o mare multime se strange la mormant pentru a-L vedea si o multime la fel de mare Il intampina cand ajunge, mai tarziu, in Ierusalim, deoarece oamenii au auzit de ceea ce se petrecuse in Bethania.Implinirea unei profetiiDupa ce s-a retras in pustie timp de cateva zile, Mantuitorul S-a intors in Bethania cu sase zile inainte de Pasti, iar la cina, Maria i-a uns picioarele cu mir si i le-a sters cu parul, lucru interpretat de Hristos drept o pregatire pentru inmormantarea Sa.Faptul ca Domnul a ajuns in cetate calare pe un magar este o implinire a proorociei lui Zaharia, iar intrarea in oras devine o triumfatoare procesiune mesianica. Tensiunea intre Hristos si cei care-i voiau moartea creste (acestia hotarandu-se sa-L ucida in ziua invierii lui Lazar), ducand la arestarea si rastignirea Sa; dar inainte de aceasta, El trebuia sa implineasca profetiile prin savarsirea Cinei celei de Taina.Invierea lui Lazar, unul dintre motivele aclamarii lui Iisus in IerusalimPana spre sfarsitul secolului al IV-lea, sarbatorile liturgice din Ierusalim, atestate de pelerina Egeria, faceau referiri explicite care trasau legaturi intre cele petrecute la Bethania si cele petrecute la Ierusalim. Dupa sarbatorirea invierii lui Lazar din Bethania din ziua de sambata, dupa-amiaza se citea din Evanghelia Sfantului Ioan, capitolul 12, iar duminica, o procesiune de oameni purtand ramuri de palmier pornea de la Muntele Maslinilor spre Biserica Invierii, cantand Binecuvantat fie Cel Care vine.Departe de Ierusalim, legatura cauzala intre Sambata lui Lazar si Duminica Floriilor era reprezentata mai putin dramatic, dar fiecare zi a ajuns sa aiba o semnificatie mare pentru Biserica. Purtarea de ramuri de palmier de Florii a devenit o practica foarte raspandita in comemorarea intrarii lui Hristos in orasul sfant. Spre secolul al XIX-lea, botezurile au devenit practici tipice Sambetei lui Lazar.Citirile din Vechiul Testament din Saptamana Mare ne povestesc despre asteptarile mesianice care se implinesc in ziua intrarii triumfatoare a lui Iisus in Ierusalim. Citirile din Evanghelia de la Sfanta Liturghie sunt legate de evenimentele din Duminica Floriilor si de copiii din templu care Il intampina pe Iisus ca pe fiul mesianic al lui David.Manzul asinei,simbolul neamurilorEvenimentele sarbatorite si mentionate in timpul slujbei Floriilor poarta o adanca semnificatie teologica. In primul rand, Biserica se uneste in slujba sa cu intamplarile evocate. In al doilea rand, din pasajele citite in timpul slujbei se face o legatura clara intre invierea lui Lazar si Duminica Floriilor, existand si referiri la botez, care, probabil, isi au originea in perioada cand in Sambata lui Lazar se oficiau botezuri.Este scoasa in evidenta si conexiunea dintre lucrurile intamplate la inceputul si sfarsitul Saptamanii Mari, iar imnurile pun accent pe evenimentele din Duminica Floriilor ca pe niste impliniri de profetii. Cel care implineste profetiile este Cel ce vine, Dumnezeu Intrupat, Cel Care aduce biruinta si mantuirea poporului Sau, Cel Care vine sa-l invieze pe Adam.Hristos, al Carui tron este in imparatia Sa, Se smereste pentru a se aseza pe un asin si pentru a fi intampinat de copii. Faptul ca Domnul intra in Ierusalim calare pe un asin simbolizeaza neamurile needucate prin Lege si Profeti, pentru care Mesia vine pe pamant, pentru a le uni intr-o unica mantuire.Icoana Floriilor ofera liniste si bucurieIcoanele rusesti de la inceputul secolului al XVI-lea redau scena Intrarii lui Iisus in Ierusalim intr-un stil fidel Sfintei Scripturi, folosind detalii si simboluri de mare semnificatie din Evanghelia Sfantului Ioan.Hristos este asezat intr-o parte pe asin, avand picioarele peste partea stanga a lui. Ţine un pergament in mana stanga, iar corpul Lui este intors cu fata spre privitor, desi, la o prima vedere, postura Sa ar putea sugera ca se uita inapoi, la grupul de discipoli din spate. Acest grup, condus de Apostolul Petru, este reprezentat compact in partea stanga a icoanei, simetric fata de grupul de oameni din dreapta, ce vin dinspre Ierusalim pentru a-L primi pe Domnul.In fruntea multimii, doi oameni Il intampina pe Hristos cu ramuri de palmier, in timp ce, la picioarele acestora, copii intind haine pe pamant in calea Sa. Prezenta copiilor in icoana poarta o semnificatie deosebita care este scoasa in evidenta si in Sfanta Scriptura, acestia strigand Osana, fiul lui David atunci cand Il intampina pe Iisus.In partea superioara a icoanei, pe partea stanga, putem observa Muntele Maslinilor, a carui vale coboara pe fundal pana spre centrul picturii. Langa munte e reprezentat un copac inalt cu doi copii urcati printre ramurile sale, iar in continuare, in dreapta, apare cetatea Ierusalimului, ilustrata ca un oras compact cu turnuri si ziduri care includ multe cladiri; multimea iese de pe o poarta larga din zidurile orasului.Imaginea asinului pare sa pluteasca suspendata in centrul intregii opere, intre discipoli si multime.Trasaturile din planul din spate ale muntelui, ale copacului si ale orasului se leaga direct de evenimentele comemorate in Duminica Floriilor, dar este, de asemenea, interesant de observat ca aceste elemente ar putea constitui o referire subtila la Sfanta Treime. Simbolismul inclus in traditia crestina isi are radacinile in peisaj, geografie si istoria oamenilor Taramului Sfant; mai multe evenimente fac uz de unele detalii similare celor din aceasta pictura, ceea ce ar putea constitui o referire la traditia ei simbolistica.Astfel, Muntele Maslinilor evoca amintirea altor experiente de Revelatia divina de la Sinai, Horeb sau Tabor; copacul si copiii care aduna ramuri de palmier evoca scena stejarului din Mamvri si cea a copacul vietii. Orasul stilizat este reminiscenta casei lui Avraam, fiecare casa mai mica simbolizand, in felul sau, o forma diferita de trai, capabila de a deveni un simbol pentru Tatal Care este sursa si originea tuturor formelor de viata si de comunitate.In contextul intrarii in Ierusalim din Duminica Floriilor, imaginea orasului sfant din icoana aduce aminte si de orasul istoric Ierusalim, ce a fost distrus la 40 de ani dupa crucificarea lui Hristos, si de noul Ierusalim din Apocalipa, simbol al comuniunii perfecte intre Dumnezeu si creatia Sa. Astfel, in timp ce marcheaza si sarbatoreste in particular evenimentele din Duminica Floriilor, icoana are si o dimensiune eshatologica, care priveste dincolo de evenimentul istoric specific.In centrul icoanei nu sunt folosite culori foarte puternice, tonurile mai intunecate si mai aprinse fiind pastrate pentru reprezentarea celor doua grupuri din partile laterale opuse.Pictura da privitorului un sentiment de liniste si luminozitate, lucru surprinzator in lumina naturii evenimentelor emotionante si ale Duminicii Floriilor. Scopul acesteia nu pare cel de a starni emotii, ci de a permite ca misterul Intrarii in Ierusalim sa ne fie prezentat astfel incat sa ne patrunda in inimi si sa ne aduca bucuria si pacea imparatiei Domnului.Floriile in lumea crestina occidentalaLa noi, sarbatorirea Duminicii Floriilor este marcata prin aducerea de ramuri de salcie la biserica, pentru a fi sfintite dupa Sfanta Liturghie. Dar fiecare tara are propria traditie, in functie de contextul geografic. Astfel, numele Duminica Palmierilor e des folosit in multe tari crestine, precum Spania, Grecia, Statele Unite sau Chile (unde aceasta sarbatoare se traduce Domingo de ramos). In Italia, Floriile sunt sarbatorite, in schimb, nu doar cu ramuri de palmieri, ci si cu ramuri de maslin. Denumirea actuala din latina a sarbatorii este Dominica in Palmis de Passione Domini, ce anunta si inceputul Saptamanii Patimilor. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 12 aprilie 2009)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Apr 27, 2013
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
114 Ce este rugaciunea - Pr Mircea Stoleriu din categoria: Catehism ortodox, IPS Bartolomeu Anania - Duminica a 11-a dupa Rusalii - pilda datornicului nemilostiv - 19 08 2001 din categoria: IPS Bartolomeu Anania - predici audio, Te Deum Laudamus - Paharul Mantuirii - Evstatie Protopsaltul din categoria: Corul Te Deum Laudamus,
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei