Icoanele nefacute de mana omeneasca ale Mantuitorului

In lumea crestina exista mai multe icoane celebre ale Maicii Domnului, despre care traditia spune ca nu sunt facute de mana omului. Mai putine sunt insa icoanele care infatiseaza chipul Mantuitorului, nepictat de mana omeneasca. Iata de ce ne-am propus sa va prezentam cele mai cunoscute asemenea icoane.O prima icoana nefacuta de mana a Sfintei Fete a lui Hristos, care nu are insa nici o atestare evanghelica sau apostolica, este cea trimisa de Mantuitorul regelui Abgar. Ea a fost imprimata pe panza, apoi pe o caramida.Informatia este amintita de istoricul Eusebiu de Cezareea, in 'Istoria Bisericeasca', fiind inserata dupa o traducere siriaca.In aceasta lucrare este relatata corespondenta dintre regele Abgar si Hristos. Acest rege I-a trimis prin curierul sau Anania o scrisoare Mantuitorului prin care Il ruga sa vina sa-l vindece de lepra si sa-l apere de prigonirea iudeilor.Raspunsul Mantuitorului este acela ca nu poate veni, dar ca il va trimite pe ucenicul sau Tadeu sa-l vindece. Eusebiu nu relateaza ce a facut Abgar dupa primirea raspunsului de la Iisus. Exista insa o lucrare apocrifa numita 'Doctrina Addaei apostoli' din care aflam ca Abgar ar fi trimis un pictor sa zugraveasca chipul Mantuitorului. Nereusind sa faca acest lucru, Hristos Şi-a pus o panza pe fata, inprimandu-I-se astfel chipul pe ea.Sfantul Damaschin spune si el ca Hristos si-a intiparit chipul pe o bucata de panza luata din haina Sa si ca ar fi trimis-o lui Abgar, prin Iuda Tadeul.Aceasta icoana, pastrata prin traditia orala la Edesa, a servit ca aparatoare a cetatii, fiind pusa la una din portile orasului pana in 944, cand a fost mutata la Constantinopol. In 1204, cavalerii Cruciadei al IV-a au luat-o si au dus-o in Occident. Copii dupa aceasta icoana, mai mult sau mai putin reusite, s-au raspandit in toata lumea bizantina sub numele 'Sfanta Mahrama'.Prima mentiune istorica a existentei ei a fost facuta de catre Evagrie Scolasticul.In timpul Revolutiei franceze, Sfanta Mahrama, aflata intr-o biserica din Paris, a ars. Academicianul Emilian Popescu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa 'Dumitru Staniloae' din Iasi, spune ca o parte din icoanele executate dupa Sfanta Mahrama se pastreaza la Manastirea 'Sfanta Ecaterina' din Muntele Sinai, din Egipt, si ca soldatii cruciati, odata cu panza, au furat din Constantinopol si coroana din spini si o parte din cuiele in care a fost pironit Mantuitorul.Giulgiul din TorinoO alta imagine celebra a Mantuitorului, nefacuta de mana, este Giulgiul din Torino, a carui prima mentiune dateaza din 1353. Dupa mai multe peregrinari prin Franta, Sfantul Giulgiu ajunge la Torino in secolul al XVI-lea, in posesia Casei de Savoia. El infatiseaza trupul Domnului pus in mormant. Pe marginea autenticitatii acestei relicve s-au purtat discutii aprinse, cercetari de ultima ora indicand faptul ca ar putea fi autentica.Sfantul Andrei Criteanul afirma ca Apostolul Luca I-a pictat pe Hristos si pe Fecioara Maria. Asemenea icoane exista la Roma, in capela Sancta Sanctorum a Sfantului Ioan din Lateran si in Biblioteca Vaticanului. Mai sunt intalnite asemenea icoane la Trivoli si in Catedrala din Viterbo.Marama Sfintei VeronicaPotrivit traditiei, mai exista o imagine considerata ca fiind adevarata icoana a lui Hristos, nefacuta de mana omului: Marama Sfintei Veronica. Femeia care I-a sters Mantuitorului chipul pe Drumul Golgotei, imprimandu-I astfel imaginea pe panza. Cele mai vechi informatii despre aceasta relicva sunt cuprinse in cartea apocrifa 'Faptele lui Pilat', din secolul al VI-lea.Studii recente acrediteaza ipoteza ca adevarata 'mama a tuturor icoanelor', numita 'Sfanta Fata din Manoppello', de langa Pescara, din Italia, ar fi tocmai aceasta marama. O panza din lana alba, transparenta, de 17/24 cm, care, pe masura ce te apropii de ea, se coloreaza din ce in ce mai mult pana ce se contureaza chipul unui om suferind. Relicva este pastrata in sanctuarul fratilor capucini 'Sfanta Fata' din Manoppello, iar cercetari efectuate asupra ei pun in evidenta o asemanare impresionanta cu chipul Mantuitorului de pe Giulgiul de la Torino, ceea ce i-a facut pe specialisti sa concluzioneze ca marama de la Manoppello este originalul panzei cu care a fost stearsa fata lui Hristos.Agentia 'Zenit' informa cu ceva timp in urma ca parintele iezuit Heinrich Pfeiffer, profesor german de iconologie si istorie a artei crestine de la Universitatea Gregoriana din Roma, dupa 13 ani de studiu asupra sfintei relicve, este cel dintai specialist care sustine autenticitatea maramei Veronicai. Cu ocazia primului An Sfant din 1300, marama Veronicai a fost adusa la Vatican si asezata in bazilica 'Sfantul Petru', devenind pentru miile de pelerini una din 'Mirabilia urbis'. Despre ea vorbeste si poetul Dante Alighieri (1265-1321) in cantarea XXXI din 'Paradisul'.Dupa Anul Sfant 1600, urmele maramei s-au pierdut, ulterior fiind regasita la Manoppello.Conform 'Raportului istoric' scris in 1646 de calugarul capucin Donato da Bomba, in 1608, Marzia Leonelli si-a rascumparat sotul din inchisoare cu 400 de scuzi proveniti din vanzarea maramei Veronicai (pe care o avea ca dota) lui Donato Antonio de Fabritiis. Deoarece relicva nu se afla intr-o stare foarte buna, Fabritiis a incredintat-o, in 1638, parintilor capucini de la Manoppello. Fratele Remogio da Rapino a decupat marama si a fixat-o intre doua geamuri inramate cu lemn de nuc, asa cum se pastreaza si astazi aici.In anul 1997, marama a fost studiata cu raze ultraviolete de catre profesorul Donato Vittori de la Universitatea din Bari. La microscop a vazut ca relicva nu este nici pictata, nici tesuta cu fire colorate. Cercetari stiintifice realizate foarte recent au scos in evidenta faptul ca fata care apare pe marama de la Manopplelo si fata de pe Giulgiul din Torino, prin suprapunere, au aceleasi dimensiuni, cu singura diferenta ca in relicva de la Manoppello gura si ochii fetei sunt deschisi.Parintele Pfeiffer, descoperind ca toate detaliile duc la un unic model, cel de la Manoppello, a concluzionat: 'Atunci cand diferitele detalii sunt adunate intr-o unica imagine, aceasta din urma a fost modelul pentru toate celelalte. Toate aceste picturi imita un unic model: marama romana. Astfel, trebuie sa concludem ca marama de la Manoppello nu este altceva decat originalul maramei romane'.El a mai spus ca valul l-ar fi avut Maica Domnului ' careia ii revenea de drept', si care l-ar fi purtat cu ea la Efes si apoi de la Preasfanta Maria ar fi trecut la Apostolul Ioan, continuandu-si drumul spre alte localitati din Asia Mica, sau ca, intr-o alta ipoteza, valul ar fi ramas unit cu Giulgiul si ar fi fost separat doar cateva secole mai tarziu.Sudariumul de la Oviedo O alta relicva hristica, nefacuta de mana omului, este 'Sudarium de la Oviedo', pastrata in catedrala din Oviedo-Spania. Este vorba despre o panza (stergar) care ar fi acoperit chipul Mantuitorului dupa crucificare. Evanghelia lui Ioan, in capitolul 20, versetele 6 si 7, da informatii clare despre aceasta panza. Iata ce spune Evanghelia: 'A sosit si Simon-Petru, urmand dupa el, si a intrat in mormant si a vazut giulgiurile puse jos. Iar mahrama, care fusese pe capul Lui, nu era pusa impreuna cu giulgiurile, ci infasurata, la o parte, intr-un loc'. Sudarium are dimensiunea de 83/53 cm. Cu ochiul liber, se observa mai multe pete de sange, care la microscop sunt mult mai evidente. In anii a90 ai secolului trecut, investigatiile efectuate asupra panzei de catre o echipa de la Centrul Spaniol pentru Sindonologie au relevat faptul ca petele descoperite indica o tulburatoare coincidenta cu rezultatele studiilor Giulgiului din Torino, ceea ce a facut ca la Congresul international de la Oviedo din 1994, la care au participat specialisti in domeniu, sa se traga concluzia ca relicva a acoperit aceeasi fata peste care a fost pus Giulgiul din Torino. Adica fata Mantuitorului Iisus Hristos. Un chip sculptat al lui Iisus, descoperit la Ierusalim in 1905De-a lungul secolelor, crestinii s-au intrebat cum arata chipul lui Iisus, care a fost adevarata Lui infatisare.O prima descriere a chipului omenesc al Acestuia este facuta in Actele apocrife ale lui Petru, in care Pontiu Pilat, confruntat cu Simon Magul, care se dadea pe sine drept Iisus cel inviat, spune: 'Nu este El. Hristos avea o fata alba, o barba frumoasa si ochi stralucitori'. Pr. prof. Ramureanu nu crede ca aceasta descriere corespunde insa figurii reale a lui Hristos. Domnia Sa este de parere ca primele portrete ale lui Iisus au aparut la gnosticii lui Carpocrate.Conform parintelui profesor, chipul consacrat al Mantuitorului Iisus, cu fata putin ovala, cu o expresie blanda, cu parul desfacut pe crestet, intins si revarsat pe umeri, cu mustata netunsa, care se impreuna cu barba scurta, putin despicata la mijloc, apare intr-un medalion fresca in catacomba Domitillei.Aceasta infatisare se aseamana foarte mult cu chipul sculptat descoperit la Ierusalim in 1905, presupus a fi al lui Iisus, care ar fi o creatie elenistica din primii 35 de ani ai erei crestine (Articol realizat de Dumitru Manolache si publicat in Ziarul Lumina din data de 8 aprilie 2010).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 2755

Id: 5554

Data: Apr 8, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).