Indemn la statornicie in credinta

Vremea este din ce in ce mai rece, dar credinta incalzesteinimile pelerinilor care asteapta ore bune pentru a se bucuracateva clipe alaturi de sfintii lui Dumnezeu si pentru a seinvrednici de binecuvantarea lor. Ieri, la Sfanta Liturghie, IPSMitropolit Efrem de Ydra, Spetses si Eghina a indemnat credinciosiisa ramana statornici in credinta ortodoxa, in ciudaconceptiilor, obiceiurilor sau a tehnologiilor noi, si sa deamarturia identitatii prin cuvinte si fapte, dupa cum informeaza Ziarul Lumina .In ajunul sarbatorii ocrotitorului Bucurestilor, Sfanta Liturghiein cinstea Sfantului Mare Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir, afost savarsita de IPS Efrem, Mitropolit de Ydra, Spetses siEghina, impreuna cu IPS Calinic, Arhiepiscopul Argesului siMuscelului, PS Siluan, Episcopul ortodox roman al Ungariei, PSMacarie, Episcopul ortodox roman al Europei de Nord, PS CiprianCampineanul si PS Varlaam Ploiesteanul, Episcopi-vicaripatriarhali, PS Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar alArhiepiscopiei Bucurestilor, inconjurati de un sobor de preoti sidiaconi. Raspunsurile liturgice au fost date de Corul "CantateDomino" al Seminarului Teologic Ortodox din Bucuresti, iar lachinonic au mai fost cantate si cateva pricesne de catre un grupde pelerini maramureseni. Dupa citirea pericopei evanghelice, IPSMitropolit Efrem a rostit urmatorul cuvant de invatatura: "Sfintii ne unesc, anuland granitele si dimensiunea istorica atimpului"Cand privesc aceasta impunatoare si mareata adunare decredinciosi in jurul acestui sfant lacas istoric, intrezarescin privirile dumneavoastra acea dorinta sincera si adevaratade a-l cinsti cum se cuvine pe cel sarbatorit astazi, Sfantul MareMucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir, rodul si ocrotitorul faimoaseicetati a Tesalonicului, unde se pastreaza cinstitele sale moaste.Intuiesc, totodata, si aud parca in adancul fiinteidumneavoastra bataile inimii manifestandu-se printr-o evlavie sicinstire fara precedent, fata de marele mucenic si izvorator demir, dar si fata de cinstitele moaste ale Sfantuluidumneavoastra, Cuviosul Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucurestilor,precum si fata de Sfantul Ierarh Nectarie, a carui manadreapta am adus-o aici din sfanta sa manastire din Eghina, pentrubinecuvantarea si sfintirea dumneavoastra.Cum toate acestea imi trec prin fata ochilor, doua ganduri imivin staruitor in minte: primul este acela ca martirii lui Hristos,toti sfintii reprezinta cu adevarat slava, lauda si maretiaBisericii noastre, iar al doilea gand este ca oricat ar fi deprigonita credinta crestina, oricat ar transforma lumea din jurulnostru conceptiile noi, obiceiurile noi, tehnologiile noi, poporulcredincios si binecuvantat care locuieste in tarile noastreortodoxe nu va inceta niciodata sa-L iubeasca pe Dumnezeu, sacinsteasca Biserica Sa si sa dea lumii contemporane o puternicamarturie despre aceasta credinta si simtamintele sale.In vremurile de persecutie, martiriul oamenilor, al crestinilor dinacea epoca era corolarul mantuirii crestine. Jertfirea vietiiomului, cand aceasta se ofera pe altarul iubirii lui Dumnezeu,dobandeste dimensiuni uriase. Acel martiriu era, desigur, omarturisire a lui Iisus Hristos in mijlocul unei lumi idolatre, dar,in acelasi timp, reprezenta si un protest puternic si intensimpotriva societatii respective pe care totusi Izbavitorulomului, Mantuitorul Iisus Hristos, venise in lume ca s-o schimbe.Astfel, sabiei si sulitelor, violentei si persecutiei, crestiniidin acea epoca le-au opus o aparare eroica, o rezistentaimpotriva raului, motiv pentru care s-au si dovedit a fistralucitori luminatori ai Bisericii. Din pacate, astazi, lucrurile s-au schimbat. Locul sabiei, alarmelor de foc sau al chinurilor il detin si il evidentiazanoile conceptii de viata si progresul stiintei. Intr-adevar,puterea omului, indeosebi cea intelectuala, este uriasa.Niciodata nu s-a putut exprima in toata extinderea ei, ca invremea noastra. Odata cu progresul stiintei, putem sainterpretam si sa intelegem aproape totul. Cu evolutiatehnologiei putem sa dobandim lucruri altadata de neconceput.Acestea genereaza un sentiment de autosuficienta aroganta, unantropocentrism egoist si un materialism miop si lipsit defilosofie. Depasim viteza sunetului, dezintegram puterea atomilor,am zdrobit prin sistemul digital hotarele cugetarii si imbatatide succesul tehnologizarii lumii, am pierdut interesul nostru fatade Cel ce a creat lumea si modul cum a fost aceasta creata. Slavadesarta a izbanzilor umane a diminuat slava lui Dumnezeu Creatorul.In final, s-a alterat si criteriul moral. Asa-numitele valoriuniversale, precum solidaritatea, respectul reciproc, demnitatea,dreptatea, democratia s.a., au inlocuit virtutile sfinte alecredintei, nadejdii si dragostei.Intr-o astfel de lume, suntem chemati, atat ca Biserica, dar sipersonal, in calitate de credinciosi crestini ortodocsi, sa damo buna marturie despre Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Nu estenevoie sa avem sindromul fricii, nici sa ne situam pe pozitii deaparare. Iata un frumos dialog intre un tanar om de stiintasi un parinte aghiorit contemporan: "Pana unde ar trebui samearga cineva cu stiinta si cunoasterea, parinte? Pana laultima sa limita; pana la descoperirea intregului adevar. Şidaca aceasta il va pironi de zid pe Dumnezeu? Daca se va descoperica Dumnezeu este inexistent? Raspunsul batranului: Daca Dumnezeuexista, atunci nu se teme de cercetare; daca El nu exista, atuncieste bine s-o aflam". Un raspuns ferm, ortodox, incurajator siluminat de Dumnezeu. Al doilea element la care trebuie sa luam aminte il reprezintaautenticitatea vietii noastre crestine ortodoxe. Apa curata aadevarului este pastrata in recipiente ruginite, insa abaterilecrestinilor care s-au inregistrat de-a lungul veacurilor nu trebuiesa fie atribuite credintei insesi, ca si cum apa a fost cauzalor. Oare vom condamna un stejar din cauza faptului ca lemnul luatdin el a fost folosit pentru confectionarea de bate? Nu! O aprecierecorecta a adevarului credintei impune sa privim la apa curata sipura, nu la recipientele ruginite. Iubiti frati si surori in Hristos Domnul nostru,Suntem chemati in aceasta lume sa dam marturia cea buna despreIisus Hristos; o marturie nu doar a cuvintelor, ci mai ales aintregii noastre vieti. O marturie a identitatii dintre cuvintesi fapte. Observati, iubitii mei, cat de mare, cat de uriasaeste raspunderea pe care o avem in fata istoriei, fata deBiserica, fata de fratii nostri, chiar fata de noi insine,pentru a da aceasta marturie lumii contemporane, din ce in ce maisecularizate si haotice. Intr-o lume in care oamenii sufera dincauza lipsei de libertate, a saraciei si a somajului, va trebui caviata noastra personala si viata Bisericilor noastre sa fie inconformitate cu cuvantul Evangheliei. Comunicarea dintre BisericileOrtodoxe, ca rod al comuniunii Sfintei Treimi, deschiderea bratelorparintesti ale acestora si cooperarea noastra ecumenica, incalitate de ortodocsi, constituie dovada concreta ca Biserica esteuna, sfanta, soborniceasca si apostolica. Exact acest adevar ilevidentiaza si prezenta Sfantului Ierarh Nectarie aici; sfintelesale moaste sunt marturia unitatii noastre in Hristos, deoarecesfintii ne unesc, anuland granitele si dimensiunea istorica atimpului.In incheiere, doresc sa exprim calduroase multumiriPreafericitului Parinte Patriarh Daniel, mare teolog si vrednicIntaistatator al Bisericii Ortodoxe a lui Hristos din Romania,pentru invitatia onoranta, ospitalitatea si dragostea sa generoasaaratate fata de noi si va doresc tuturor ca, impreuna, sa damcu totii marturia cea buna despre Mantuitorul nostru IisusHristos, in fapta si cuvant. Amin!

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 698

Id: 25396

Data: Oct 27, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).