Instituirea Sfintei Euharistii

]]>Instituirea Sfintei Euharistii constituie centrul Cinei celei de Taină. Ea este istorisită de evangheliștii sinoptici (ML XXVI, 26-29; Mc. XIV, 22-25; Lc. XXII, 16-20) și de Sf. Apostol Pavel (I Cor. XI, 23-25), formând de la început centrul cultului creștin. Relatarea el· lipsește în Evanghelia a patra, căci Sf. Ioan nu mai găsește necesar să repete, în scrierea sa, ceea ce se afla destul de clar și de complet la sinoptici și ceea ce se practica în chip uniform și constant în toate adunările de cult ale comunităților creștine de la sfârșitul veacului apostolic. La Ioan găsim, însă, cuvântarea Mântuitorului despre "pâinea vieții", adică despre împărtășirea credincioșilor cu însuși Trupul și Sângele Său, rostită după minunea înmulțirii pâinilor (In. VI, 48-59). Iată cum ne înfățișează evanghelistul Matei momentul instituirii Sfintei Euharistii: "Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine și binecuvântând, a frânt și le-a dat ucenicilor, zicând: Luați, mâncați, acesta este Trupul Meu. Și luând paharul și mulțumind, le-a dat zicând: Beți dintru acesta toți, acesta este sângele Meu al legii celei noi, care pentru voi se varsă, spre iertarea păcatelor" (Mt XXVI, 26-28). Cuvinte aproape identice găsim și în celelalte relatări paralele, cu mențiunea că Sf. Luca (XXII, 19) și Sf. Pavel (I Cor. XI, 24) ne informează că Domnul, îndată după cuvintele de instituire, a adăugat: "Aceasta să faceți întru pomenirea Mea". Peste câteva momente, Mântuitorul avea să se despartă de ucenicii Săi; avea să meargă spre patimi și mormânt pentru a împlini rostul pentru care venise pe lume. Se despărțea oarecum de ucenicii Săi, pentru că înceta modul de viață pe care-l petrecuseră împreună. Dar nu se despărțeau definitiv. Cu puțin înainte le promisese că acolo unde vor fi adunați doi sau trei în Numele Său, va fi și El cu ei (Mt XVIII, 19-20). Dovada palpabilă a acestei prezențe era trupul și sângele Său pe care-L lăsa, adică Sfânta Euharistie, prin intermediul căreia intrau în comuniune tainică cu El, îl asimilau în trupul lor și devenea una cu El. Cuvintele de instituire ne arată că, la Cina cea de Taină, Domnul a prefăcut cu adevărat pâinea dospită în însuși Trupul Său, iar vinul în însuși Sângele Său, rostind pentru fiecare o rugăciune specială și împărtășind apoi cu fiecare pe ucenici. Era un mijloc nou și supranatural de comuniune cu El. Sfânta Euharistie nu este deci numai o comemorare istorică, un simplu simbol sau un simplu rit, cum învață de obicei teologii protestanți, ci constituie cu adevărat o jertfa și o Taină. Ea înlocuiește jertfele Vechiul Testament, Pasha iudaică și tot cultul Legii Vechi și inaugurează cultul cel desăvârșit al religiei creștine. De aceea toate sfintele noastră slujbe s-au concentrat de la început în jurul Sfintei Liturghii, în cadrul căreia se săvârșește Jertfa și Taina euharistică. În interpretarea sensului înalt al Sfintei Euharistii, între ortodocși și romano-catolici nu există deosebiri. Deosebiri există în modul de celebrare a ei. În primul rând, pe când ortodocșii o săvârșesc cu pâine dospită, catolicii o săvârșesc cu azimă. Din punct de vedere nou-testamentar, noi am văzut că dreptatea înclină de partea tradiției ortodoxe. În al doilea rând, teologii catolici spun că prefacerea elementelor euharistice are loc în momentul în care preotul spune cuvintele: "Luați, mâncați..., beți dintru acesta toți...". După teologii ortodocși aceste cuvinte sunt doar o invitare la Comuniune, pe când prefacerea darurilor are loc în timpul epiclezei, a rugăciunii de invocare a harului Sf. Duh. Epicleza corespunde momentului în care Mântuitorul "a binecuvântat" pâinea și "a mulțumit " pentru vin, prefăcându-le în Trupul și Sângele Său. Distingem aici două momente: momentul prefacerii și momentul împărtășirii. Momentul prefacerii coincide cu rugăciunea specială rostită de Domnul mai întâi, asupra pâinii și apoi asupra vinului. Prefacerea este anterioară împărtășirii. După săvârșirea prefacerii, Domnul oferă ucenicilor Săi nu pâine și vin, ci însuși Trupul și Sângele Său. Greșesc, deci, protestanții când pun tot accentul numai pe momentul împărtășirii; greșesc, cum am văzut, și romano-catolicii, care socotesc că prefacerea elementelor euharistice nu s-a făcut d Domnul în clipa binecuvântării, ci în momentul când îi invită pe ucenici să se împărtășească. Romano-catolicii greșesc, de asemenea, și când împărtășesc pe credincioșii lor laici numai cu trupul Domnului, rezervând împărtășirea sub ambele forme doar membrilor ierarhiei bisericești. Nici Evangheliile sinoptice, nici cuvintele Sf. Apostol Pavel nu pot fi invocate în sprijinul unor astfel de practici. De asemenea trădarea lui Iuda și plecarea acestuia de la Cină are loc după momentul instituirii Sfintei Euharistii, după cum precizează Luca (XXII, 21- 23), despre care știm că reda exact cronologia faptelor. Spune Sfântul Ioan Gură de Aur:"Și cu Sfintele Taine s-a împărtășit acesta... Hristos nu l-a împiedicat de la aceasta, deși știa totul, ca să arate că nimic nu trece cu vederea pentru îndreptarea oamenilor. Alți exegeți cred, însă, că plecarea lui Iuda s-a petrecut mai înainte de instituirea Sfintei Euharistii și de împărtășirea apostolilor socotind că ar fi fost prea grozavă lipsa de simțire a acestuia, dacă ar fi luat parte și la taina împărtășirii. Evanghelistul Ioan, completând pe sinoptici, reda, în continuare, marea cuvântare rostită de Domnul la Cina cea de Taină, care cuprinde ultimele Sale sfaturi, făgăduințe și îndemnuri și care se încheie cu o rugăciune fierbinte pentru Sine, pentru apostoli și pentru întreaga creștinătate (In. XIII, 31-XVI, 26). Domnul se adresează, când o rostește, numai celor unsprezece ucenici; cuvintele Sale depășesc, însă, acest cerc restrâns de ascultători, adresându-se întregii lumi creștine de la Cincizecime, până la sfârșitul veacurilor. Ea reprezintă pentru Evanghelia a patra, ceea ce reprezintă Predica de pe Munte pentru Evanghelia după Matei, adică rezumatul întregii învățături a Domnului nostru Iisus Hristos. Pr. Conf. Dr. Dionisie Stamatoiu, Patimile Mântuitorului după Sfintele Evanghelii, în rev. Mitropolia Olteniei, an 2000, nr. 1-2.

Download: Click for download attached file: Instituirea Sfintei Euharistii

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 369

Id: 50583

Data: Apr 6, 2015

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).