Intrarea in Biserica a Maicii Domnului la Patriarhie

In ziua sarbatorii Intrarii Maicii Domnului in Biserica, la 21 noiembrie 2012, sute de credinciosi au fost prezenti pe Colina Bucuriei. Slujba Sfintei Liturghii a fost oficiata la Catedrala Patriarhala de catre Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. In cuvantul de invatatura rostit, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a vorbit despre istoria sarbatorii Intrarii in Biserica a Maicii Domnului: "Evanghelia pe care am ascultat-o astazi a fost randuita de Biserica spre a fi citita la toate sarbatorile inchinate Maicii Domnului. Insa, la aceasta sarbatoare numita Intrarea Maicii Domnului in Biserica Evanghelia are un accent deosebit in ceea ce priveste legatura dintre Maica Domnului si Cuvantul lui Dumnezeu. Sarbatoarea aceasta este o sarbatoare mai tarzie. Ea a fost introdusa in Biserica in secolul al VIII-lea ca o necesitate duhovniceasca, pentru ca incepand cu secolul al V-lea, in Apusul crestin, a inceput sa fie practicat postul de cateva saptamani premergatoare sarbatorii Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos. In secolul al VI-lea perioada Postului Craciunului s-a raspandit si in Rasarit. De aceea, in secolul al VIII-lea s-a simtit nevoia ca la inceputul Postului Nasterii Mantuitorului nostru Iisus Hristos sa fie randuita si o serbare si anume sarbatoarea Intrarii in Biserica a Maicii Domnului".De asemenea, Patriarhul Romaniei a mai aratat ca exista o legatura deosebita intre Maica Domnului si Templul din Ierusalim pentru ca Cel care se va naste din ea, Hristos, este Templul cel Viu al lui Dumnezeu: "El insusi a facut legatura intre Templul din Ierusalim si Templul Trupului Sau cand a zis: Daramati acest templu si in trei zile il voi rezidi. Adica, daca omorati acest Trup a treia zi va Invia. In Evanghelia dupa Ioan se spune ca Mantuitorul Insusi cand a zis Daramati acest templu si in trei zile il voi reface, se referea la Trupul Sau. Deci, Templul din Vechiul Testament, ca si Marele Preot sau Arhiereul Vechiului Testament, erau o prefigurare a Tainei Intruparii Fiului lui Dumnezeu care face din Firea Sa umana un Templu al prezentei depline a lui Dumnezeu in umanitate. De aceea, Sfantul Apostol Pavel  in Epistola catre Coloseni spune despre Mantuitorul Iisus Hristos Dumnezeu-Omul ca in El locuieste plinatatea dumnezeirii. Deci, Maica Domnului cea care va naste pe Fiul lui Dumnezeu ca Om intra in Templul din Ierusalim ca sa se pregateasca sa primeasca in ea Taina Templului, Taina prezentei celei mai sfinte si solemne a lui Dumnezeu in lume".Totodata, Preafericirea Sa a subliniat importanta lucrarii sfinte pe care Maica Domnului o avea de implinit pentru mantuirea neamului omenesc: "Sfanta Scriptura nu vorbeste despre aceasta prezenta a Maicii Domnului in Templu, dar Sfanta Traditie ne spune ca la varsta de trei ani Maica Domnului, Fecioara Maria, a fost adusa de parintii ei, Ioachim si Ana, la Templu si a fost data in grija Marelui Preot Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul, care a condus pe aceasta fiica a lor, nu numai in Sfanta, ci in Sfanta Sfintelor, in locul cel mai sfant printr-o inspiratie de la Dumnezeu simtind ca aceasta fecioara va avea de implinit o lucrare sfanta pentru mantuirea neamului omenesc. Maica Domnului din frageda copilarie a fost dusa in Casa Domnului pentru ca devenea Biserica Sfintita si Rai Cuvantator prin insasi Intruparea Fiului lui Dumnezeu cel Vesnic din ea si de la Duhul Sfant. De aceea, Axionul de la Liturghia Sfantului Vasile cel Mare o numeste Biserica Sfintita si Rai Cuvantator"."La Templul din Ierusalim era o scoala pentru fete unde erau primite fetele de la varsta de 3 ani, pana la varsta de 15 ani in care se invata rugaciunea, ascultarea Cuvantului lui Dumnezeu, dar si lucrari practice de mentinere a curateniei in Templu, de cusut, de intretinere a vesmintelor care erau folosite de catre Marele Arhiereu, de catre preoti si leviti. Profesoarele lor erau femei vaduve evlavioase, care isi consacrau restul vietii lor de vaduvie, in templu, petrecand in rugaciune, in ascultare si in multa smerenie", a mai spus Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane.Patriarhul Romaniei a aratat faptul ca prin sarbatoarea de astazi, Biserica a scos in evidenta pregatirea duhovniceasca a Maicii Domnului pentru nasterea Fiului lui Dumnezeu ca Om. Maica Domnului a invatat in aceasta scoala de la Templul de la Ierusalim timp de 12 ani, rugaciunea, smerenia, ascultarea, munca si mai ales ascultarea Cuvantului lui Dumnezeu pentru ca ea avea sa dea nasterea ca Om Cuvantului lui Dumnezeu, Fiului lui Dumnezeu care Se va intrupa din ea. Deci, este o legatura deosebita intre Cuvantul lui Dumnezeu si ascultarea Cuvantului Lui Dumnezeu pe care Maica Domnului o face atat de deplin incat din ea se va naste Cuvantul lui Dumnezeu ca Om. Ea il naste ca Om pe Cuvantul lui Dumnezeu, Il poarta in brate cand este mic si apoi Il arata lumii zicand asa cum a zis la nunta din Cana Galileei, Faceti tot ceea ce va spune El. Maica Domnului se pregateste pentru a primi pe Dumnezeu Cuvantul la Buna Vestire cand arhanghelul Gavriil ii spune ca ea va naste pe Fiul lui Dumnezeu, pe Mantuitorul Lumii si atunci cand a zis dar eu nu stiu de barbat, i s-a raspuns Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea celui preainalt te va umbri, iar sfantul care se va naste din Tine Fiul lui Dumnezeu se va chema. Deci, perioada de 12 ani de pregatire duhovniceasca a Maicii Domnului a fost scoasa in evidenta de Biserica prin instituirea acestei sarbatori. Intrarea in Biserica, sau in Templu a Maicii Domnului , a spus Preafericirea Sa. Sarbatoarea Intrarii in Biserica a Maicii Domnului, a mai aratat Preafericirea Sa, este o chemare pentru toti crestinii ca sa se pregateasca sa primeasca sarbatoarea Nasterii Domnului, aratand ca pentru orice intalnire a noastra cu Dumnezeu intr-un mare eveniment de sarbatoare necesita o pregatire, o atentie deosebita, atat sufleteasca cat si trupeasca.   Vedem prin aceasta ca orice eveniment mare, orice intalnire a deosebita a noastra cu Dumnezeu intr-un mare eveniment de sarbatoare necesita o pregatire, o atentie deosebita, o curatire a mintii, a cuvintelor, a sufletului si a trupului si o cultivare a dorintei de a ne intalni cu Dumnezeu, de a-i face loc in sufletul nostru si in casa noastra. Deci, sarbatoarea de azi este o chemare pentru toti crestinii ca sa se pregateasca sa primeasca sarbatoarea Inomenirii si Aratarii in lume a Mantuitorului Iisus Hristos si anume sarbatoarea Nasterii Domnului sau sarbatoarea Craciunului. Cu alte cuvinte Intrarea in Biserica a Maicii Domnului este un indemn pentru noi la a asculta si a citi mai mult cuvintele lui Dumnezeu Cuvantul din Sfintele Scripturi, a citi mai mult din scrierile sfintilor de Dumnezeu purtatori prin harul Duhului Sfant si, de asemenea, o pregatire pentru spovedanie mai deasa si pentru impartasanie mai deasa si o pregatire duhovniceasca pentru a savarsi cat mai multe fapte bune, mai ales fapte de milostenie, nu pentru a fi laudati de oameni, ci din iubire milostiva si smerita asa cum este iubirea lui Dumnezeu potrivit indemnului Mantuitorului Iisus Hristos care zice Fiti milostivi precum si Tatal vostru Cel din ceruri Milostiv este. Deci, este perioada in care noi incercam sa facem din viata noastra un templu, sa transformam pestera sufletului nostru, adesea racita si intunecata din cauza pacatului, in templu sfant, in locas sfant al prezentei si lucrarii lui Hristos in viata noastra , a spus Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane. Totodata Parintele Patriarh a aratat ca sufletul curat si bun curatit prin rugaciune prin spovedanie si luminat prin Sfanta Impartasanie devine nascator de virtuti. In aceasta perioada deci, Biserica, prin sarbatoarea Intrarii Maicii Domnului in Biserica ne indeamna sa ne pregatim pentru a fi milostivi la darul lui Dumnezeu pentru noi aratat in Iisus Hristos sa raspundem si noi cu daruri si astfel vom simti si noi asa cum spune Sf. Maxim Marturisitorul ca sufletul fiecarui crestin trebuie sa fie in acelasi timp fecioara si mama. Fecioara prin curatie si credinciosie sau fidelitate fata de Dumnezeu pastrand dreapta credinta si mama prin nasterea de virtuti. Sufletul curat si bun curatit prin rugaciune prin spovedanie si luminat prin Sfanta Impartasanie devine nascator de virtuti, de fapte bune si astfel noi simtim in viata noastra bucuria Maicii Domnului de a fi deodata fecioara si maica, de a fii credincioasa, ascultatoare in smerenie fata de Dumnezeu si de a naste pe Hristos si de a-L arata lumii , a spus Preafericirea Sa. De asemenea, Patriarhul Romaniei a explicat de ce Maica Domnului este icoana vie a Bisericii, nu numai pentru femei, ci si pentru barbati. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa intelegem ca Maica Domnului este icoana vie a Bisericii nu numai pentru femei, ci si pentru barbati pentru ca sufletul fiecarui crestin care se sfinteste prin post, rugaciune si milostenie este asemanator cu sufletul si viata Maicii Domnului. De aceea la sfarsitul evangheliei de astazi Mantuitorul spune Fericiti sunt cei care asculta cuvantul lui Dumnezeu si il implinesc, adica fericiti sunt cei care asculta evanghelia si pun in practica, in viata, ceea ce este indemn sfant la vietuire curata si fapte bune in Sfanta Evanghelie spre slava Preasfintei Treimi si a noastra mantuire .Praznicul imparatesc al Intrarii in Biserica a Maicii Domnului este numit si Aducerea Maicii Domnului la Templu. Conform traditiei, Fecioara Maria a fost dusa de parintii sai, Ioachim si Ana, la templul evreiesc din Ierusalim pe cand era copila, la varsta de 3 ani, unde a trait si a slujit ca fecioara in templu pana la logodna ei cu Sfantul Iosif. Aceasta sarbatoare a luat nastere in secolul al VI-lea. Astfel, la 20 noiembrie 543, imparatul Iustinian a zidit la Ierusalim, langa ruinele templului, o biserica inchinata Sfintei Fecioare Maria. Conform obiceiului, a doua zi dupa sfintire, adica la 21 noiembrie, a inceput sa fie serbat hramul (patronul) bisericii, adica insasi Sfanta Fecioara Maria, serbarea fiind consacrata aducerii ei la templu.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 823

Id: 26055

Data: Nov 21, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).