Invatatura Domnului Hristos - vestirea Imparatiei cerurilor

Daca Dumnezeu le-ar grai adevarul duhovnicesc pur si pe fata, neinvesmantat in pilde, cu asemanari din lumea pamanteasca, oamenii ar privi cu vederea trupeasca si nu ar vedea nimic, ar asculta cu auzul trupesc si nu ar auzi nimic, pentru ca adevarurile duhovnicesti si sufletesti nu se aud cu urechile trupului si nu se vad cu ochii trupului.Viata omului este un sir lung de pilde, un sir nesfarsit, care isi are izvorul pururea curgator de la Creatorul ei, un izvor nesecat pe care cel ce voieste il urmeaza si astfel poate ajunge la fericirea vesnica in Imparatia lui Dumnezeu cea pregatita de la intemeierea lumii (Matei 25, 34).Hristos Domnul este Izvorul pildelor purtatoare de viata vesnica, pentru ca fiecare Cuvant al Sau rostit inaintea celor ce-L ascultau odinioara ramane pentru noi astazi Cale, Adevar si Viata (Ioan 14, 6), este Apa cea vie din care cel ce bea are viata vesnica (Ioan 4, 14).Oamenii sunt asezati in aceasta lume inconjurati din toate partile de marea intelepciune a lui Dumnezeu si de caile ce duc catre El si Imparatia Lui cea cereasca. Nu este om care sa nu-si doreasca sa ajunga in Imparatia lui Dumnezeu, dar fiecare din noi privim cu ochii fara sa vedem lumina cea adevarata si auzim cu urechile fara sa deslusim glasul Parintelui, fara sa intelegem talcuirea celor auzite.Saraca este lumea in care traieste omul care privind nu vede si ascultand nu aude, de aceea Mantuitorul striga: Cine are urechi de auzit sa auda! (Matei 13, 9). Vorbea Hristos Domnul in pilde celor ce-L ascultau atunci din cauza invartosarii si impietririi inimii lor, din cauza pacatului si starii de pacatosenie in care se aflau.Le vorbea cu blandete si bunatate blandul Semanator, ca ei sa inteleaga ce este Imparatia cerurilor si cine se poate face vrednic de a intra in acest loc atat de minunat. Le vorbea pe intelesul lor, aducand lumina Imparatiei Tatalui ceresc peste preocuparile lor pamantesti, comparand Imparatia Sa cu o comoara ascunsa, cu un navod, cu zece fecioare, cu aluatul, cu grauntele de mustar, astfel ca toti cei ce-L asculta sa se bucure de comoara invataturilor din pilde, sa asculte cu urechile si sa auda, iar cu ochii sa priveasca si sa vada.Ca si cei de atunci, si noi astazi cautam semne ale existentei Imparatiei ceresti in fenomene sau lucruri neobisnuite, cum ar fi eclipsele, caderile de stele, cutremurele, razboaiele si foarte rar ne aplecam asupra intamplarilor obisnuite din viata noastra de fiecare zi. De aceea, Domnul a oferit exemple din cele mai obisnuite indeletniciri din viata aceasta, ca sa ne arate noua oamenilor tainele vietii vesnice ale Imparatiei ceresti.Din cele mai vechi timpuri, oamenii au vazut lucruri aidoma celor infatisate de Domnul Hristos in pildele sale: graul si neghina, cele zece fecioare in asteptarea mirelui, fiul risipitor, semanatorul, vamesul si fariseul, dar nimeni nu s-a gandit sa scoata la lumina fructul minunat spre hrana sufletului, pana ce Hristos Domnul nu a luat acest intamplari drept pilde, din care talcuindu-le a scos miezul cel duhovnicesc folositor de suflet pentru intrarea omului in Imparatia Sa cea cereasca.Sfanta Evanghelie citita in duminica a XXI a dupa Rusalii ne infatiseaza pilda semanatorului; o imprejurare obisnuita dupa continutul ei, dar care ascunde in ea pe Insusi Domnul nostru Iisus Hristos, invatatura Evangheliei si sufletul nostru.Daca Dumnezeu le-ar grai adevarul duhovnicesc pur si pe fata, neinvesmantat in pilde, cu asemanari din lumea pamanteasca, oamenii ar privi cu vederea trupeasca si nu ar vedea nimic, ar asculta cu auzul trupesc si nu ar auzi nimic, pentru ca adevarurile duhovnicesti si sufletesti nu se aud cu urechile trupului si nu se vad cu ochii trupului.Orice adevar duhovnicesc este din lumea duhovniceasca, cereasca si poate fi patruns numai de vederea si auzirea duhovniceasca. Dar adevarurile duhovnicesti se manifesta in lume sub chipul lucrurilor si intamplarilor firesti.Multi dintre oameni si-au pierdut sau isi pierd vazul si auzul intelegerii duhovnicesti caci vazand nu vad si auzind nu aud, nici nu inteleg (Matei 13, 13) si de aceea, Mantuitorul, cunoscand neputintele lor, ii aduce pe oameni, de la fapte si lucruri trupesti, pamantesti la fapte si lucruri duhovnicesti. Pocaiti-va, caci s-a apropiat Imparatia cerurilor (Matei 3, 2). Este glasul Sfantului Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului Hristos, al plugarului care a destelenit prin cuvantul sau pamantul plin de buruienile pacatelor si l-a pregatit astfel pentru primirea semintei celei bune care este Cuvantul - Fiul lui Dumnezeu cel ce ridica pacatele lumii.Daca proorocii cei trimisi oamenilor de Dumnezeu au arat pamantul, iar samanta putina pe care au semanat-o era de la Dumnezeu, iata ca acum vine Insusi Fiul lui Dumnezeu cu samanta Sa cea buna, pe care o seamana cu dragoste, bunatate si intelepciune peste tot pamantul si la toti oamenii in acelasi fel.Pentru noi, crestinii veacului acestuia care cunoastem din insasi talcuirea Mantuitorului Hristos semnificatia duhovniceasca a pildelor semanatorului si a graului cu neghina, intelegem cu usurinta ce ne este de folos pentru mantuirea noastra si intrarea in Imparatia Lui cea cereasca. Din zilele lui Ioan Botezatorul pana acum, Imparatia cerurilor se ia prin straduinta si cei ce se silesc pun mana pe ea (Matei 11, 12).Daca Imparatia cerurilor se ia prin straduinta, noi credinciosii trebuie sa cerem ajutorul lui Dumnezeu pentru a ne putea nevoi cu folos, ca sufletul nostru sa nu fie drum batatorit, ogor impietrit, sau plin de maracini, ci sa primeasca cu inima curata si bucurie samanta cea buna care este cuvantul Lui cel roditor de fapte bune. Prin Botez, ne-a scos cu sila din robie, desfiintand pacatul prin Cruce, si ne-a dat poruncile libertatii… Drept aceea, implinind poruncile, ne aratam dragostea fata de Cel ce ne-a eliberat, dar nepurtand grija de ele sau neimplinindu-le, ne dovedim impatimiti de placeri (Sfantul Marcu Ascetul, Filocalia 1, p. 277).Nici Domnul Hristos, nici Sfanta Sa invatatura nu sunt de vina ca se pierd trei parti din suflete, ci de vina sunt doar oamenii insisi, pentru ca au ochi, dar nu vor sa vada si urechi, dar nu vor sa auda. Sfantul Apostol Petru spune lasati-i Lui toata grija noastra, caci El are grija de noi (I Petru 5, 7), pentru ca Hristos pune asupra noastra o singura grija: grija de suflet si de mantuirea noastra, iar neghina, drumul batut, piatra si maracinii sufletului sunt …desertaciuni si vanare de vant si fara nici un folos sub soare (Eclesiastul 2, 11).Celor care ce se straduiesc sa primeasca cu inima curata si buna cuvantul lui Dumnezeu si-l fac sa rodeasca, Mantuitorul le are pregatita rasplata dupa dreptate. Atunci cei drepti vor straluci ca soarele in Imparatia Tatalui lor. Cel ce are urechi de auzit sa auda (Matei 13, 43).Datoria noastra este sa urmam voii Domnului Hristos si sa ne facem pe noi insine semanatori, adica raspanditori ai Cuvantului, amintindu-ne de indemnul dat de Sfantul Apostol Pavel lui Timotei: Propovaduieste cuvantul, staruieste cu timp si fara de timp, mustra, cearta, indeamna, cu toata indelunga-rabdare si invatatura (II Timotei 4, 2). Aceasta lucrare presupune abnegatie si zel misionar, pentru a transforma sufletele semenilor nostri in pamantul cel roditor, aducator de bogata roada. Desi poate parea unora dificila, altora incomoda, marturisirea credintei ramane o chemare adresata tuturor crestinilor, dintotdeauna si de pretutindeni. ( Articol aparut sub semnatura Pr. cmdr.(r.) Petru Moraru si publicat in "Ziarul Lumina" din data de 7 octombrie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 541

Id: 34383

Data: Oct 7, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).