Invataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sau Theodosie

Print al pacii, Neagoe Basarab nu recomanda lupta armata decat in cazul extrem al apararii tarii, ca razboi sfant. Pe campul de lupta si in sala de judecata, dreptatea se administreaza prin rugaciune, iar milostenia este un atribut ce nu trebuie sa lipseasca din exercitiul domniei.In cazul unei confruntari armate nedorita, Neagoe Basarab ia drept aliat pe Dumnezeu, Caruia ii inchina o serie de rugaciuni inspirate din istoria vechi-testamentara a poporului ales.Marea rugaciune de ridicare a armelorMarea rugaciune de ridicare a armelor este inspirata din rugaciunea regelui Iezechia la asediul lui Sanherib asupra Ierusalimului (IV Regi 19, 15-19): 'Stapane, facatoriul tuturor si Dumnezeul cel bun, noi suntem robii Tai si n-am iubit lucrul acesta. Ca Tu esti singur stiutorul inimilor, care vezi si cunosti toate inimile, cele bune si drepte si cele rele si hiclene. Iar noi, Doamne, nu suntem bucurosi sa sa faca aceasta razmirita, dupa cum ne-ai poruncit noao, nici voim sa fie varsare de sange nici sa sa ude mainile noastre in sange de om. Iar ei poate ca doar sa potrivescu puterii Tale celei mari; ca noi, Doamne, Dumnezeul nostru, stim ca tot cel ce va veni catra Tine cu smerenie si cu plecaciune nu-l vei goni de la Tine. Deci si noi am plecat smereniia noastra lor, iar ei n-au vrut sa priimeasca smereniia noastra, ce s-au potrivit sa fie mai puternici decat Tine. Ca Tu, Doamne, insuti marturisesti si zici: 'Cel ce sa va smeri sa va inalta, iar cel ce sa va inalta sa va smeri' sLuca 14, 12t. Pentr-aceia, Dumnezeul nostru, acum nu avem alta nadejde, fara numai singur pre Tine, judecatoriul cel drept, ca toate bunatatile de la Tine pogoara. Şi acum, intr-aceasta vreme de intristaciune la Tine alergam, ca sa ne fii ajutor spre vrajmasii nostri. Nu doar pentru pacatele noastre, ci pentru mila Ta cea multa, ajuta noao, Dumnezeul mantuirii noastre, intr-aceasta vreme cu nevoe si grea'. Iar domnitorul, conducator al armatei, este invatat ca, mai presus de vesmintele militare, sa se imbrace 'in dragostea lui Dumnezeu ca intr-o platosa'.'Toata cinstea ta de la Dumnezeu iaste'Victoria pe campul de lupta se datoreaza tot ajutorului dumnezeiesc, de aceea invata: 'De vei birui tu, sa nu te lauzi si sa zici ca: 'Eu cu puterea mea am facut', ci iar sa dai slava lui Dumnezeu cu ruga, cu milostenie si cu jertva vie, ca Dumnezeu iaste mult milostiv si in toata vremea te va acoperi cu mila Sa'.Daca domnitorul are puterea de a aseza si de a scoate din dregatorie pe orice slujitor al sau, sa fie constient ca putere infinit mai mare are Dumnezeu asupra sa: 'Sa socotesti ca toata cinstea ta de la Dumnezeu iaste. Şi candu vor castiga si vor dobandi slugile tale de la tine cinste si boerii, pentru slujba lor, tu inca socoteste de vezi: facut-ai si tu niscare ostenele catra Dumnezeu, de te-au marit cu atata cinste, au ba? Deci, de nu vei fi facut, sa nu te lenevesti, ci sa faci; iar de vei fi facut, tu tot te mai nevoiaste sa si mai faci. Ca cine sa nevoiaste pentru Dumnezeu, acela va dobandi cinste de la dansul, si cine sa va apropiia de Dumnezeu, Dumnezeu totdeauna va fi cu dansul. Asijderea si tu, de-ti va fi nadejdea tot pre Dumnezeu, si Dumnezeu va fi cu tine in vecii vecilor. Amin'.Rugaciunea judecatoruluiO alta prerogativa a conducatorului laic este administrarea dreptatii in stat, ca judecator suprem. Neagoe Basarab invata ca, precum domnul judeca acum, cu aceeasi masura i se va masura la 'judecata viitoare'. De aceea, 'domnul carele va judeca pre dreptu, acela-i domn adevarat si unsul lui Dumnezeu si va dobandi lumina care nu va trece niciodata. Iar domnul care nu va judeca pre dreptate si pre legea lui Dumnezeu, acela nu iaste domn, nici sa va chema indreptator si unsul lui Dumnezeu, ci va fi pierdut in periciunea cea de veci si pentru fatarnicia lui nici fata lui Dumnezeu nu o va vedea'. Inainte de a urca in divanul de judecata, 'intai se cade sa va rugati Domnului nostru Iisus Hristos, ca sa va fie intarire si invartosare', si adauga o noua rugaciune, creatia sa: 'O, Imparate atottiitorule, cela ce ai facut ceriul si pamantul si ai ales pre noi din toate zidirile Tale sa fim unsii Tai, ca sa impartim saracilor dreptatea fara fatarnicie. Ci de la Tine cerem imparate, Domnul nostru, sa ne intaresti cu tariia Ta si sa ne impaci inimile si sa ne daschizi ochii. Şi ne da judecata dreapta, ca nu cumva pentru nedreptatile noastre sa fim lepadati si izgoniti la infricosata-ti judecata si sa nu vedem lumina fetii Tale, nici sa ramanem rusinati si batjocoriti, nici sa ne potrivesti, Doamne Dumnezeul nostru, cu domnii si cu judecatorii cei nedrepti, carii n-au umplut cuvintele Tale, nici au impartit dreptatea saracilor, dupa cum au fost voia Ta. Pentr-aceia, la vremea judecatii Tale cei drepte si infricosate, vor sa fie daspartiti de fata Ta'.'Mai bine iaste a face milostenie, decat a strange avutie'Orice fapta buna savarsita in aceasta lume isi gaseste rasplata in viata de apoi: 'Ca de vom da noi saracilor din hrana noastra, iar Dumnezeu va da noao hrana raiului; iar deaca vom face noi mila ingaduitorilor lui Dumnezeu, noi inca vom fi miluiti inaintea Domnului Dumnezeu. Iar de vom imblanzi zidirea lui Dumnezeu, Dumnezeu va imblanzi pre noi la judecata cea infricosata si de vom masura noi saracilor cu masura cea dreapta, asa va masura Dumnezeu si noao, la a doao venire a lui, cu masura dreptatii'.Domnul care face milostenie va fi miluit de Dumnezeu. Este datoria sa, ca administrator al averii domnesti adunate de cei pe 'care i-au dat Dumnezeu supt mana' lui, sa faca milostenie: 'Tuturor sa imparti milostenie, ca sa fii si tu miluit de fata Domnului nostru Iisus Hristos. Ca mai bine iaste a face milostenie, decat a strange avutie'. Toata invatatura lui Neagoe Basarab despre milostenie are ca baza Sfanta Scriptura: 'Pentru aceasta lucru va marturisescu si eu, fratilor, insa nu eu din capul mieu, ci cuvantul Domnului nostru Iisus Hristos, care totdeauna striga catra noi si zice: Ferice de cei milostivi, ca aceia vor fi miluiti. Deacii a cui alta marturisire mai mare carele voi zice pentru milostenie, decat care au aratatu si au invatat insusi Dumnezeu si au grait cu gura Sa? Sau au doar va dau eu alta invatatura, de la mine? Ba, ci numai ce va zic si va spuiu de pe cum au zis Dumnezeu. Va zic sa fiti milostivi si sa nu impartiti, nici sa faceti milostenie in fatarnicie'.Stapanitorii lumesti trebuie sa fie chipul Imparatului Hristos, 'vita cea adevarata' (Ioan 15, 1): 'Voi sunteti alesi inaintea lui Dumnezeu, ca vita ceia roditoare, si asteapta toti din voi sa sa adape si sa sa indulceasca. Deaciia sa nu impartiti strugurii vostri in fatarnicie si sa fiti unora dulci, altora amari, ci tuturor cu dreptul sa fiti, cum si Dumnezeu iubeste dreptatea'. (Articol publicat in Ziarul Lumina , Editia din data de 3 mai 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 756

Id: 13462

Data: May 3, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).