Invataturile pentru catehumeni ale Sfantului Chiril al Ierusalimului

Catehezele Sfantului Ierarh Chiril al Ierusalimului, pomenit astazi in Biserica noastra, ne ofera un tablou al administrarii Sfintei Taine a Botezului in Ţara Sfanta in secolul al IV-lea. Dintre cele cinci cateheze mistagogice, primele doua sunt despre Botez, cea de-a treia despre Mirungere, iar ultimele doua explica Liturghia euharistica din Noaptea Invierii.Cuvintele Sfantului Chiril adresate din inaltul amvonului bisericii din Ierusalim cheama pe cei ce doreau sa inceapa pregatirea pentru a deveni crestini, aratandu-le darurile la care sunt chemati: 'Acum sufla asupra voastra, care aveti sa fiti luminati, mireasma fericirii! Acum adunati florile cele duhovnicesti ca sa impletiti cununile ceresti!'. Cei ce doreau sa devina crestini se inscriau pe listele catehumenilor si treceau printr-o perioada de invatatura si examene ce se putea intinde pana la trei ani: 'Deocamdata numele vostru vi s-a inscris si ati fost chemati la oaste. Purtati in maini faclii pentru alaiul de nunta si doriti sa aveti vietuire cereasca! Buna este intentia voastra! Iar ei ii urmeaza nadejdea'.'Disciplina arcana'Din catehezele Sfantului Chiril, practica Bisericii numita de cercetatori 'disciplina arcana': 'Cand se rosteste cateheza si un catehumen te intreaba ce-au spus invatatorii, nu spune nimic celui de afara! Caci taina iti predam si nadejdea veacului ce va sa fie'. Prin aceasta intelegem ca initierea in tainele crestinismului se facea progresiv, si fiecare trebuia sa parcurga aceste etape pentru a le putea intelege. Aceleasi indemnuri vin si pentru cei ce transmiteau prin manuscris aceste cateheze: 'Da spre citire aceste cateheze pentru cei care au sa se lumineze, numai celor care se apropie de botez si celor credinciosi care s-au botezat. In nici un caz nu le da nici catehumenilor si nici altora care nu sunt crestini, caci vei da socoteala Domnului. Daca le transcrii, transcrie-le ca si cum Dumnezeu ar fi de fata'. Ultima faza a catehumenatuluiCele cinci cateheze mistagogice catre cei de curand luminati, ale Sfantului Chiril al Ierusalimului, sunt cele care ne poarta, ca un arc peste ani, prin baptisteriile de secol IV. In al treilea an de catehumenat, la inceputul Postului Mare avea loc examenul de admitere la Botez. Cel care trecea acest examen devenea 'fotizomen', adica 'adus spre luminare', ultima faza a catehumenatului. Ne putem alatura fotizomenilor din Palestina acelor vremuri pentru a asculta cuvantul ierarhului: 'Mare lucru este botezul care va sta inainte! Pret de rascumparare pentru cei robiti, iertare pacatelor, moarte pacatului, renastere sufletului, haina luminata, pecete sfanta care nu se poate strica, car catre cer, desfatare a paradisului, pricinuitor al Imparatiei, harisma a infierii'.Dupa primele cinci saptamani ale Postului Mare, candidatul primea Simbolul de credinta, pe care il rostea in sambata Floriilor. Crezul de la Ierusalim din secolul al IV-lea era un simbol baptismal si poate fi reprodus din catehezele Sfantului Chiril.Botezul din noaptea InvieriiTimpul savarsirii Botezului era Sambata Mare, in noaptea Invierii. Sambata seara, in Anastasis, se savarsea Privegherea, in timpul careia erau aprinse multime de lumanari de la candela care arde neincetat la Sfantul Mormant. Botezul propriu-zis al fotizomenilor avea loc in Martyrium, in timpul citirii celor 12 Paremii vechi-testamentare. Ritualul baptismal incepea in pridvorul baptisteriului, in cadrul complexului arhitectonic de la Sfantul Mormant, in partea de sud-vest a curtii interioare care despartea Basilica de Anastasis. Baptisteriul era alcatuit dintr-un hol si bazinul propriu-zis: 'Ati fost asezati cu fata la apus si ati ascultat lepadarile; apoi vi s-a poruncit sa intindeti mana si v-ati lepadat de Satana, ca si cum era de fata'. Formulele lepadarilor pot fi reproduse din aceste cateheze si s-au pastrat in randuiala baptismala pana in zilele noastre: 'Ma lepad de tine, Satano!', 'Şi de toate lucrurile tale', 'Şi de toata trufia', 'Şi de toata slujirea ta'.Prin lepadarea de cel rau, omul se putea intoarce cu fata catre rasarit, simbol al intoarcerii sale catre Dumnezeu: 'Dupa ce te-ai lepadat de Satana si dupa ce ai rupt cu totul orice legatura cu el si vechile invoieli cu iadul, ti se deschide raiul lui Dumnezeu, pe care l-a sadit Dumnezeu spre rasarit, din care a fost izgonit stramosul nostru din pricina calcarii poruncii. Acest lucru ai inchipuit tu cand te-ai intors cu fata de la apus spre rasarit, care este tinutul luminii'.Indreptat catre rasarit, candidatul rostea o scurta marturisire de credinta: 'Atunci ti s-a poruncit sa spui: Cred in Tatal si in Fiul si in Sfantul Duh si in botezul pocaintei. Despre acestea ti-am vorbit pe larg, cum a dat harul lui Dumnezeu, in catehezele de mai inainte'.Toate acestea se petreceau in pridvor, dupa care se intra in baptisteriu, numit de Sfantul Chiril 'Sfanta Sfintelor': 'Indata ce-ati intrat, v-ati dezbracat de haine. Aceasta inseamna ca 'v-ati dezbracat de omul cel vechi, dimpreuna cu toate faptele lui' Coloseni 3, 9'. Ritualul de administrare a Sfintei Taine a Botezului in Biserica Palestinei din secolul al IV-lea includea si o ungere prebaptismala: 'Apoi, asa dezbracati, ati fost unsi cu untdelemn sfintit din crestetul capului pana la picioare. Astfel ati ajuns partasi maslinului celui bun, ai lui Iisus Hristos'.Intreita cufundare, in numele Sfintei TreimiBotezarea propriu-zisa se savarsea in baptisteriu, prin intreita cufundare, in numele Sfintei Treimi, in urma marturisirii credintei: 'Dupa aceasta ati fost dusi la sfanta colimvitra a dumnezeiescului botez, dupa cum si Hristos a fost dus de pe cruce la mormantul care era alaturi. Fiecare din voi a fost intrebat de crede in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Ati marturisit mantuitoarea marturisire si v-ati cufundat de trei ori in apa si v-ati scos afara din apa tot de trei ori'. Abia din secolul al IV-lea cele trei afundari in apa au fost interpretate ca simbol al celor trei zile petrecute de Hristos in Mormant, iar Sfantul Chiril este unul dintre martorii cei mai importanti: 'In chip simbolic ati aratat prin asta ingroparea cea de trei zile a lui Hristos. Caci dupa cum Mantuitorul nostru a stat trei zile si trei nopti in pantecele pamantului, tot asa si voi, prin intaia scoatere din apa, ati aratat prima zi a lui Hristos in inima pamantului, iar prin cufundarea in apa ati indicat noaptea. Dupa cum cel care e in noapte nu vede deloc, iar cel care e in zi este in lumina, tot astfel in timpul cufundarii in apa erati ca in noapte si nu vedeati nimic; in timpul scoaterii din apa, insa, ati ajuns din nou ca in zi. In aceeasi clipa ati si murit, dar v-ati si nascut; iar acea mantuitoare apa v-a fost si mormant, si mama'.Ritualul continua cu ungerea postbaptismala cu mir, la frunte si la celelalte simturi. Cei botezati si imbracati in Hristos erau numiti 'unsi', insusi numele de Hristos insemnand aceasta: 'Odata ce-ati ajuns partasi ai lui Hristos, negresit sunteti numiti unsi. Despre voi spune Dumnezeu: 'Nu va atingeti de unsii Mei' [Psalmul 104, 15]'. Liturghie euharistica, prima cuminecareUrma deplasarea celor nou-botezati impreuna cu episcopul din curtea interioara pana in Anastasis, locul unde Mantuitorul a inviat. In procesiune, se mergea catre Martyrium, acolo unde ceilalti credinciosi asteptau priveghind sosirea neofitilor, cei mai noi membri ai comunitatii, pentru a participa impreuna la Liturghia Euharistica din Noaptea Invierii. La aceasta slujba, nou-botezatii rosteau pentru prima data rugaciunea 'Tatal nostru', in comuniune, aratand ca doar dupa baia nasterii celei de-a doua ne putem adresa lui Dumnezeu ca unui Tata.Initierea crestina la Ierusalim in secolul al IV-lea nu se incheia cu Botezul. In zilele de dupa Sfintele Pasti, dupa Sfanta Liturghie din Martyrium, credinciosii mergeau in Anastasis pentru a li se explica semnificatia ritualului pe care l-au trait personal in noaptea de Inviere. Asadar, in Saptamana Luminata a avut loc rostirea celor cinci cateheze mistagogice de catre Sfantul Chiril al Ierusalimului: 'Pentru ca trebuie sa va intindem masa invataturilor mai desavarsite, haide sa va invatam bine pe acestea, ca sa va puteti da seama de cele ce s-au facut cu voi in acea seara a Botezului'. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 18 martie 2011).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 894

Id: 12435

Data: Mar 18, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).